هونداهیوندای

دوئل هوندا کلاریتی الکتریکی و هیوندای آیونیک الکتریکی

دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید و امروز با آخرین دوئل این دور که مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد در خدمت شما هستیم. دوئل قبلی این گروه بین دو هاچ‌بک تمام الکتریکی یعنی فورد فوکوس الکتریکی و فولکس‌واگن e-Golf برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد ۹۵۳ رأی به ثبت رسیده است که e-Golf با دریافت ۸۱۶ عدد از آن‌ها و کسب ۸۵ درصد از کل آراء کاملاً قاطعانه پیروز شد درحالی‌که فوکوس الکتریک تنها ۱۳۷ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه خودروهای سبز بازهم دو خودروی تمام الکتریکی اما این بار هیوندای آیونیک الکتریکی و هوندا کلاریتی الکتریکی در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

هوندا کلاریتی

نیسان لیف

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات ۵۰۰E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

شورلت ولت

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل ۳

مرسدس بنز B کلاس

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

؟

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

فولکس‌واگن e-Golf

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

؟

؟

هیوندای آیونیک

با فراگیر شدن خودروهای هیبریدی و الکتریکی، هیوندای نیز با مدل جدید آیونیک نخستین حضور جدی و رسمی خود در این بخش بازار را اعلام کرد که به‌طور مستقیم خودروهایی چون تویوتا پریوس را هدف قرار داده است. این خودرو اما در سه نسخهٔ مختلف هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی عرضه می‌شود تا هیوندای با یک محصول بخش خودروهای سبز را به‌طور کامل پوشش دهد. آیونیک برای اولین بار در ژانویهٔ ۲۰۱۶ در کرهٔ جنوبی رونمایی شد که در این مراسم فقط نسخهٔ هیبریدی آن به نمایش درآمد. سپس در نمایشگاه‌های ژنو و نیویورک ۲۰۱۶ هر سه نسخهٔ به نمایش درآمدند. آیونیک یک خودروی کامپکت با استایل لیفت‌بک است که هر سه نسخهٔ آن ظاهری مشابه یکدیگر دارند و فقط با تفاوت‌هایی جزئی از یکدیگر متمایز شده‌اند. دو نسخهٔ هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی آیونیک قبلاً در دوئل‌ها شرکت کرده‌اند و از این خانواده تنها نسخهٔ الکتریکی باقیمانده است که امروز پای به میدان رقابت گذاشته است. در این نسخه برخلاف دو نمونهٔ دیگر خبری از پیشرانهٔ درون‌سوز نیست و بجای آن یک موتور الکتریکی با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور نصب شده است. برای تأمین انرژی این موتور الکتریکی هم یک پکیج باطری لیتیوم یون ۲۸ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده که طبق برآورد EPA با یک‌بار شارژ کامل می‌تواند انرژی لازم برای پیمودن ۲۰۰ کیلومتر را فراهم کنند. نسخهٔ الکتریکی آیونیک در ظاهر با جلوپنجرهٔ کاملاً مسدود از دیگر نسخه‌های آن متمایز شده است. هر سه نسخهٔ هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی هیوندای آیونیک سال گذشته در ایالات‌متحده مجموعاً بیش از ۱۱ هزار دستگاه فروش داشته‌اند.

هوندا کلاریتی

هوندا یکی از پیشگامان استفاده از قوای محرکهٔ هیدروژنی در خودروها است که پیشینهٔ فعالیت‌های آن در این زمینه به سال ۱۹۹۹ و معرفی کانسپتی بنام FCX بازمی‌گردد. سپس هوندا طی سال‌های بعد با جدیت توسعهٔ خودروهای هیدروژنی را ادامه داد که این فرایند نهایتاً به معرفی اولین خودروی هیدروژنی تولیدی این شرکت با نام کلاریتی در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۰۷ انجامید؛ اما کلاریتی خودرویی تولید محدود بود که تنها ۴۶ دستگاه از آن ساخته شد و این تعداد هم صرفاً اجاره داده شد. سپس چند سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۶، هوندا نسل دوم کلاریتی را معرفی نمود که برخلاف گذشته خودرویی تولید انبوه بوده است؛ اما چندی پس از معرفی کلاریتی هیدروژنی، هوندا هم سیاست هیوندای را در پیش‌گرفته و دو نسخهٔ دیگر از کلاریتی را هم با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی ارائه کرد تا این ماشین مجموعاً با سه نوع قوای محرکهٔ مختلف عرضه گردد. در این دوئل نسخهٔ الکتریکی کلاریتی شرکت کرده که از یک موتور الکتریکی با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم یون ۲۵.۵ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود. نسخهٔ الکتریکی کلاریتی در ظاهر تقریباً به‌طور کامل با دو نسخهٔ دیگر یکسان است و صرفاً جلوپنجرهٔ مسدود، آن‌را از دو برادرش متمایز کرده است. این مدل به همراه نسخهٔ هیدروژنی فعلاً فقط در ایالات‌متحده آن‌هم به‌صورت اجاره‌ای عرضه می‌شود و به همین دلیل قیمت آن مشخص نیست. فروش هر سه نسخهٔ هیدروژنی، پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی هوندا کلاریتی سال گذشته در ایالات‌متحده برابر با ۲۴۵۵ دستگاه بوده است.

مقایسه مشخصات فنی

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

پیشرانه الکتریکی الکتریکی
قدرت ۱۶۰ اسب بخار ۱۲۰ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر ۲۹۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک جلو جلو
باطری ۲۵.۵ کیلووات ساعت ۲۸.۰ کیلووات ساعت
مصرف انرژی ۱۸.۳ کیلووات/صد کیلومتر ۱۵.۴ کیلووات/صد کیلومتر
بُرد ۱۴۵ کیلومتر ۲۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۸.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۶.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر/ساعت ۱۶۷ کیلومتر/ساعت
طول ۴.۸۹ متر ۴.۴۷ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۵ متر ۲.۷۰ متر
وزن ۱۴۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۴۰۰ لیتر ۳۵۰ لیتر
قیمت پایه اجاره ۲۰۰ دلار/ماه ۳۰,۳۸۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9967806]

بدین ترتیب دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    هیوندای مشخصات فنی بهتری داره. بخصوص بردش که برای خودروی الکتریکی خیلی مهمه. اما هوندا اتاق و طراحی خیلی بهتری داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. hadi

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (36 ديدگاه)

    این کیفیت هیوندای نیست که باعث پیشرفتش شده بلکه طراحی اونه.جلو پنچره های هیوندای در نهایت باعث کنار زدن رقبا میشه…
    شما وقتی در یک خودروی هیوندای میشینی سریعا متوجه میشی که در واقع خودرو به خوبی ظاهری که داره نیست اما وقتی از بیرون نگاهش میکنی دیگه از ماشین دیگه ای خوشت نمیاد… مخصولا جلو پنجرخ 6 ضلعیش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حامد

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (831 ديدگاه)

    انتخاب من هیوندای بخاطر برد بیشتر و اینکه هیوندای خیلی تشنه این سگمنت هست که باعث شده خیلی روش سرمایه گذاری کنه
    ولی کابین هوندا زو بیشتر میپسندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نیما

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (336 ديدگاه)

    چرا تسلا جای خالی زیاد داره وحتی زیر کاپوت هم خالیه اما اینا اینطوری نیستن؟
    هیچی تسلا مدل 3 نمیشه به نظرم
    اینا با برد 500 کیلومتر بیان زیر 30 هزار دلار و شارژ سربع و مجانی هم باشه دیگه ماشین درونسوز برای خانواده ها اقتصادی نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهرداد

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اصل مهم اول تو بررسی خودرو های لکتریکی میزان برد اون ها بعد از یک بار شارژ است که به میزان قابل توجهی هیوندای از هوندا بیشتره که باعث میشه هیوندای انتخاب بهتری باشه
    ولی اگر کسی طراحی ماشین هم تو اولویت ها قرار بده هوندا میتونه واسش از نظر ژاپنی بودن هم انتخاب بهتر و با کیفیت تری باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Just bentley continental

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (540 ديدگاه)

    پدال جان دیگه خودتو راحت کردیا??
    سه چهار تا دوئل می زاری یه هفته استراحت میزاری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۴ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (695 ديدگاه)

      درود دوست عزیز
      احتمالاً در جریان هستید که اکثر گروه‌های رقابت‌ها تکمیل شده و همۀ دوئل‌های اونا برگزار شده. بنابراین تنها تعداد کمی از گروه‌ها باقی موندن که هنوز دوئل‌های اونا تکمیل نشده. به همین دلیل هر دور از رقابت‌ها خیلی زود تموم میشه.
      اما این وعده رو به شما و سایر مخاطبین عزیز میدم که بزودی مرحلۀ مقدماتی رقابت‌ها بطور کامل به پایان میرسه و مرحلۀ دوم را با رقابت‌های جذاب‌تر آغاز خواهیم کرد.
      از طرف دیگه، با توجه به اینکه در مرحلۀ مقدماتی، گروه‌های چندانی باقی نمودن، احتمالاً از دور بعدی، پس از پایان هر دور، بلافاصله و بدون وقفه دور بعدی رو آغاز میکنیم.
      سپاس از همراهی شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. فرهاد كرمستجی

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (254 ديدگاه)

    من به شدت با جلو پنجره بسته مشکل دارم، نمیشه ماشین رخ طبیعی داشته باشه ولی درون سوز نباشه؟ باز هونددا ظاهر متعارف تری داره از طرفی هیوندای برد بیشتر، ولی در مقام مقایسه فکر می کنه کفه به سمت هیوندای باشه اما اگه واقعا بخوام یکیو مجانی :) انتخاب کنم قطعا با جلوپنجره بزرگ و بسته هیوندای نمی تونم کنار بیام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد

      ۵ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (113 ديدگاه)

      جلو پنجره در اکثر خودرو های الکتریکی بسته است به خاطر اینکه آب خاک چیزی ورود نکنه نیاز به هوا نداره موتورش آب وسایل برقی میسوزونه اینو خواجه شیرازم میدونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مهدی دهقان

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    هودندا با این برد کم فقط به درد مصارف شهری میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۴ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    رای من هیوندای به خاطر طراحی و فکر هوشمندانه برای طراحی سه خودرو با یک پلتفرم و اسم و همین طور برد بیشتر
    هوندا از نظر قیمتی خیلی به صرفه تر از هیوندای هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Rezalp

    ۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    خودرو الکتریکی فقط تسلا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Mercede kaviani

    ۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (551 ديدگاه)

    هوندا زیبایی .کارایی بسیلر بیشتر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا