ایران خودرودنده عقب

تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هشتم)

طبق روال گذشته، جمعهٔ این هفته هم خدمت شما هستیم با مطلب تاریخچهٔ پیکان. البته به دلیل اینکه جمعهٔ هفتهٔ گذشته مصادف با روز آغاز نمایشگاه خودروی پاریس بود، به پوشش کامل این نمایشگاه پرداختیم و به همین دلیل فرصت نگارش قسمت هشتم تاریخچهٔ پیکان فراهم نشد. حال امروز با یک هفته تأخیر به ادامهٔ این مطلب می‌پردازیم. در قسمت قبلی تا آنجا پیش رفتیم که احمد خیامی به همراه تنی چند از دوستانش به سفر دور دنیا رفت تا از کارخانجات خودروسازی بزرگ و معتبر دنیا بازدید کرده و از بین محصولات آن‌ها خودرویی مناسب را جهت تولید در ایران انتخاب کند. وی از کشورها و خودروسازان مختلف بازدید کرده و خودروهایی که مناسب تولید در ایران می‌دانست را در لیستی یادداشت می‌کرد تا یکی را از میان آن‌ها انتخاب کند. سرانجام با به پایان رسیدن سفر، احمد خیامی در کمال تعجب خودروی آرو محصول گروه خودروسازی رو به ورشکستگی روتس بریتانیا را جهت تولید در ایران انتخاب نمود و حالا ادامهٔ ماجرا.

hillman-hunter-1966-01

احمد قبل از رفتن به سفر، در ایران سالن‌هایی را جهت تولید خودرویی که بعداً انتخاب می‌کند آماده کرده بود. به همین دلیل همه‌چیز برای استقبال از روتس آرو محیا بود. بدین ترتیب قرارداد تولید این خودرو با گروه روتس در سال ۱۳۴۵ منعقد شد و در همان‌جا تجهیزات و دستگاه‌های تولید نیز خریداری شد. سپس تجهیزات تولید و قطعات CKD آرو بار کشتی شده و به‌سوی ایران رهسپار شدند. مسئلهٔ دیگر انتخاب نام ایرانی مناسبی برای این خودرو بود. با توجه به اینکه کلمهٔ «آرو» (Arrow) در زبان انگلیسی تیر، خدنگ یا پیکان معنی می‌دهد، احمد خیامی نام زیبای پیکان ‌را برای آن انتخاب نمود. سپس لوگوی اسبی در حال کشیدن ارابه نیز برای شرکت ایران ناسیونال که حال علاوه بر اتوبوس و مینی‌بوس به تولید خودروی سواری هم می‌پرداخت طراحی شد.

ایران ناسیونال

بدین ترتیب می‌توان تولید پیکان را آغاز صنعت خودروسازی ایران دانست. البته پیش‌ازاین هم شرکت‌هایی در ایران به مونتاژ خودروهای خارجی می‌پرداختند مانند برادران کاشانچی که همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، از سال ۱۳۳۹ تحت عنوان شرکت سایکا به مونتاژ فیات ۱۱۰۰ در ایران می‌پرداختند یا شرکت جیپ ایران (پارس‌خودروی فعلی) که در سال ۱۳۳۵ تأسیس شده و در سال ۱۳۳۸ مونتاژ محصولات جیپ را در ایران آغاز کرد؛ اما تولیدات این شرکت‌ها بسیار کم و جزئی بود به‌گونه‌ای که چندان نمی‌شد از آن با عنوان صنعت خودروسازی یاد کرد؛ اما ایران ناسیونال با شرکت‌های مذکور تفاوت داشت زیرا احمد خیامی به معنای واقعی کلمه قصد تولید انبوه خودرو را در ایران داشت و قصد داشت اکثر مردم ایران ‌را صاحب خودرو کند. به همین دلیل کارخانهٔ خود را مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفتهٔ آن دوران نمود تا همانند یک کارخانهٔ مدرن بتواند تعدادی زیادی خودرو در روز تولید کند.

از سوی دیگر در اوایل دههٔ ۴۰ شمسی، شاه وقت ایران، محمدرضا پهلوی قصد صنعتی کردن کشور را داشت چراکه معتقد بود نفت کشور سرانجام روزی تمام می‌شود و ایران باید صنعتی شود تا از طریق صادرات درآمد کسب کند نه صرفاً از طریق فروش نفت. همچنین کشورهای همسایهٔ ایران هم هیچ‌کدام صنعتی نبودند و این فرصت مناسبی برای ایران بود که محصولات تولیدی خود را به آن‌ها صادر کرده و بازار مناسبی پیدا کند. به همین دلیل محمدرضا شاه از صنایع و کسانی که قصد احداث کارخانه داشتند حمایت می‌کرد و به آن‌ها تسهیلات می‌داد. بدین ترتیب همهٔ چیز برای تولید پیکان فراهم شد. ماشین‌آلات و قطعات با کشتی به ایران رسیده و در سالن‌ها نصب شدند، خط تولید آماده شد و کشاورزانی که پس از اصلاحات ارضی در پی کار از روستاها به‌سوی شهرها سرازیر شده بودند در کارخانه استخدام شدند. سرانجام روز تحقق آرزوی دیرینهٔ احمد خیامی فرارسید. روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۶.

این روز، روز بسیار مهمی در تاریخ صنعت کشور محسوب می‌شود. در این روز اولین کارخانهٔ واقعی تولید خودرو در ایران افتتاح شد. جهت افتتاح کارخانه و تولید خودرو مراسم باشکوهی برگزار گردید. مراسم از صبح ساعت ۸:۳۰ شروع شد. برای افتتاح کارخانه اکثر مقامات کشور و خود شاه دعوت بودند. به‌تدریج از ساعت ۹:۳۰ شخصیت‌های بزرگ مملکت در محوطهٔ کارخانه واقع در کیلومتر ۲۰ جادهٔ کرج حضور یافته و منتظر ورود شاه بودند. حدود ساعت ۱۰ صبح شاه و همسرش با هلیکوپتر به محوطهٔ کارخانه آمدند. در این مراسم علاوه بر شاه، مقاماتی چون روسای سنا و مجلس شورای ملی، نخست‌وزیر وقت کشور هویدا، وزیر دربار، وزیر اقتصاد، شهردار تهران، روسای بانک‌ها و اکثر مقامات سیاسی کشور حضور داشتند. پس از انجام سخنرانی‌ها و مراسم ویژه، سرانجام در ساعت ۱۰:۳۰ شاه با بریدن نوار سه رنگ، بخش سواری سازی کارخانهٔ ایران‌ناسیونال را افتتاح نمود و به همراه مقامات کشور و همین‌طور برادران خیامی به ترتیب از قسمت‌های پرس، ساخت شاسی، نصب موتور، اتاق رنگ و بخش آماده شدن خودرو دیدن کرد.

بدین ترتیب کارخانهٔ ایران‌ناسیونال رسماً با ظرفیت تولید ۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال آغاز بکار کرد و تاریخ ۲۶/۲/۱۳۴۶ در تاریخ صنعت ایران جاودانه شد. روزی که اولین کارخانهٔ خودروسازی ایران شروع به کار کرد و اولین خودروی ساخت ایران از خط تولید خارج شد و سرانجام به این‌گونه پای پیکان به خیابان‌های ایران باز شد. در روزهای آغازین، ایران‌ناسیونال کار خود را با تولید ۱۰ دستگاه خودروی سواری و ۷ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون شروع کرده و برنامهٔ افزایش ظرفیت تولید را به‌سرعت دنبال می‌کرد. شعار ایران‌ناسیونال هم این بود: «به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد».

درنهایت پس از ماجرایی طولانی پیکان با قیمت ۱۲ هزار تومان وارد بازار خودروی کشور شد درحالی‌که در ابتدا کسی امید چندانی به موفقیت آن نداشت. بااین‌حال تبلیغات گسترده‌ای برای پیکان انجام شد به‌گونه‌ای که تبلیغات آن در همه‌جا دیده می‌شد و اکثر روزنامه‌ها تبلیغ پیکان ‌را چاپ می‌کردند. همچنین ادارهٔ راهنمایی و رانندگی هم اعلام کرد که از این پس تمام آموزش‌های رانندگی برای اخذ گواهینامه با پیکان انجام می‌شود. حتی هویدا هم جهت تبلیغ، یک دستگاه پیکان سوار می‌شد و از آن به‌عنوان خودروی شخصی استفاده می‌کرد. البته برادران خیامی پیکان هویدا را به‌صورت ویژه و با ضریب ایمنی بالا ساخته بودند. بدین ترتیب خیلی زود پیکان با استقبال بالایی مواجه شد، به‌سرعت به شهرهای ایران آمد و در بین مردم محبوب شد. شاید هیچ‌کس تصور نمی‌کرد خودرویی از یک شرکت ورشکسته بتواند با خودروهای روز آن سال‌ها که به‌صورت وارداتی در ایران عرضه می‌شدند رقابت کند؛ اما این اتفاق افتاد و پیکان خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد محبوب شده و فروش بالایی را تجربه کرد.

هویدا سوار بر پیکان شخصی‌اش
هویدا سوار بر پیکان شخصی‌اش

بدین ترتیب پس از هشت قسمت، نهایتاً به قسمت اصلی داستان یعنی آغاز تولید پیکان در ایران رسیدیم. ان‌شاءالله از قسمت بعدی به معرفی نمونه‌های مختلف پیکان تولیدی در ایران و بیان مشخصات و تغییرات آن در طول سال‌ها خواهیم پرداخت. از همراهی شما ممنون و سپاس گذارم.

 

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. حبیب

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    همین پیکان اگه صفرش بود سگش شرف داشت به خیلی از ماشینای الان ایران خودرو سایپا

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. سينا

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (87 ديدگاه)

      زیاد حرص نخور برات خوب نیست

      موافقم 1
      مخالفم 4
      1. حبیب

        ۱۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (169 ديدگاه)

        متوجه منظورت نمیشم اینجا جای کلکل بحث یا تیکه پروندن نیست امیدوارم متوجه شده باشی اگه حرف یا نظر درباره موضوع مورد بحث داری نظرتو بگو در غیر این صورت پیشنهاد میکنم کامنت نزاری

        موافقم 3
        مخالفم 0
        1. Elemento

          ۱۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          درسته.
          این آقا نظرشو گفته.
          درست یا غلط. من کاری ندارم.
          ولی اینجا رو مثل کودکستان و مهد کودک نکنین.
          اگر حرفی یا نظری دارین بگین وگرنه خوشمزگی های الکی و بی مورد و تیکه کلام های تکراری و بی مزه رو کنار بذارین.

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. Elemento

          ۱۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          مارک سابق ایران خودرو که تا 7 سال قبل استفاده میکرد به نظر من خیلی خاطره انگیزتر و زیباتر بود.

          موافقم 4
          مخالفم 0
        3. فقط انگلستان

          ۱۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (1046 ديدگاه)

          پیکان قیافش شبیه ارازل اوباش بود یه بار جلوی یه پراید بچه سوسول رو گرفته بود می گفت اون روز به کی فش دادی و فرار کردی حرف بزن بهت می گم به کی فش دادی و پرایده هم از ترس تمام روغن موتورش ریخت.

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. مجید

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (681 ديدگاه)

      میگم فکرش رو بکنین اگه آقای خیامی میتونست از یه برند دیگه (نمیگم بنز و بی ام و و یا کادیلاک و غیره مثلا فولکس واگن و یا شورولت و یا حتی تویوتا ) نمایندگی میگرفت و یه محصول بهتر مونتاژ میکرد چی میشد!!یه لحظه فکر کنین!!!!!!ولی به هر حال روحشون شاد که همین کار رو که میخواستن با تمام سختی ها و مشکلات انجام دادن

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. احسان(احسان سابق)

        ۱۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (2872 ديدگاه)

        اگر به یه آدم بی سواد قلم طلایی هم بدی باز نمی تونه بنویسه. خودروسازی کشور دست آدمای بی سواده(…!). من که فکر نمی کنم خیلی با امروز تفاوتی داشتیم

        موافقم 1
        مخالفم 1
      2. نوید جهرمی

        ۱۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (3685 ديدگاه)

        مجید جان. منم تا قبل همین فکرو میکردم. اما جناب خیامی به دنبال فقط مونتاژ کاری نبود. میخواست به معنای واقعی کلمه خودروسازی کنه. با توجه به شرایط اون زمان فک کنم یکی از بهترین انتخابا رو انجام داده. هر چند روند اجرای برنامه هاش عقب افتاد و نرسید روزی که بتونه از ثمره ی تلاشش بهره ببره. الان حتی نمینونه ب کارخونه ای که خودش اونو ساخت برگرده. خیلی مسخرس …..

        موافقم 2
        مخالفم 0
    3. amin

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      نه دیگه خداییش همین محصولات افتضاح داخلی هم همین الان خیلی از پیکان بهترن.دیگه حروم حلال نکنید!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 2
  2. علی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    تا حالا کسی پرسیده که چرا برادران خیامی مجبور شدن همه کارخونه ها و مال و منال و همه آرزوهاشونو بزارن و فرار کنن… چرا واقعا یعنی نمیشد یه جوری بمونن و چیزی رو که براش زحمت کشیده بودنو نگه دارن و چون مال خودشون بود روز به روز بهترش کنن..حالا اونا تو آمریکا نمایندگی مرسدس دارن و ایران خودروشون به این وضع دچاره
    و احتمالا کارخونشون از گلوی هیچکی پائین نره

    چرا همه چی برعکسه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      بخاطر دوستی ک ایشون با هویزا یا یکی دیگه از درباری ها داشت فک کنم کارخونشون ملی شد!
      البته من نشنیدم ایشون هیچ وقت اعتراض کنه چون اعتقاد داشتن هر چی در می‌ارن برای کمک ب انسان هاست!
      جالبه سال ۴۶ پیکان دوازده هزار تومن بوده و ۱۰سال بعد ،یعنی سال ۵۶ ک نمیدونم پیکان چنزگد بوده، حقوق پدربزرگ من در وزارت بهداشت(سواد هم کمی داشتن) ۴۰۰تومن بود! (تازه شانس اوردن با پارتی تونستن کار دولتی پیدا کنن)
      کسی میدونه سال ۵۶ پیکان چند بوده؟
      یعنی

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. کامبیز

        ۱۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (19 ديدگاه)

        درود بر تو
        من سال 54 یادم هست که پدرم پیکان صفر خرید 19000 تومان . بعد اون رو فروخت سال 56 یک صوبارو خرید که حالا مدلش یادم نیست اونم صفر بود 50000 تومان قهوه ای متالیک هم بود .

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. سعید

        ۱۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (496 ديدگاه)

        ۵۶ رو نمیدونم ولی یکی از اقوام ۵۷ رو صفر گرفته بود ۴۵۰۰۰ تومن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    اقای دهقان عزیز تاریخچه پیکان کلا چند قسمت؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (688 ديدگاه)

      دقیق نمیدونم چون از هفته آینده به مدلهای مختلف پیکان تولید ایران و تغییراتش میپردازیم که کمی طولانیه اما احتمالاً حدود چهار قسمت دیگه میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        باتشکر

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. reza

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    چه روزای خوبی داشته و البته یه بازار بکر در منطقه و بدون رقیب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Saied

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    ایشالاه هرکس واقعا به فکر کمک به ایران و ایرانیان هسته و هستش پاینده باد.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      انشالله

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. حميد

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    حالا درسته شرکت خصوصی بوده ولی همون روزها محصولات امریکایی فرمان هیدرولیک. و صندلی برقی داشتند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      مرد حسابی روی ماشین ارزون برای اقشار متوسط به پایین جامعه کسی صندلی برقی و فرمون هیدرولیک نمیذاشته.
      .
      میخواستی ماساژور و قهوه جوش و یخچال هم توش بذارن ؟؟!!
      ما دهه ی 70 اپل کورسا داشتیم. این امکاناتی که میگی نداشت.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۱۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        عزیز اگه لحنم تند شد شرمنده.
        کاش ویرایش میکردم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حميد

          ۱۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (1724 ديدگاه)

          احترام خودت رو نگهدار

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Elemento

          ۱۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          این که عذر خواهی کردم دلیل نمیشه جوابم به شما اشتباه بوده باشه.
          الان هم میگم.
          امکانات پیکان برای زمان خودش خوب بود.
          راجع به نیم قرن قبل حرف میزنیم.

          موافقم 1
          مخالفم 0
  7. ونوم

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    با تشکر از اقای دهقان فکر کنم قسمتهای بعدی که کارخونه از مالک گرفته میشه کلا به تغییر چراغ اختصاص پیدا کنه مثل چراغ بنزی …. یا تغییر شگرف سپر جوشن که جوون کش بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. کامبیز

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    درود
    من همیشه لوگوی ایران ناسیونال رو تحسین میکردم . سوار پیکان که میشدیم همیشه محو این لوگو بودم . براستی خیلی زیبا طراحی شده و بجا !! من خیلی دوستش دارم . آفرین به ایده پردازش و طراحش !
    احسنت میگم به زیرکی نویسنده و اشارات بسیار ریز و کوچک اما دقیقی که داشتن . آفرین
    آدم وقتی این تاریخ رو میخونه هم احساس غرور میکنه و هم دلش میگیره …
    چه انسانهای بزرگی با روحی شگرف در این سرزمین خدمت کردند و حالا ثمره زحمات های اونها ….

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      افرین به دقت و نظر شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کامبیز

        ۱۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (19 ديدگاه)

        سپاسگزارم لطف دارید

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. پرهام

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    انصافا تا حالا هیچ وقت نشده بود مقاله ای راجع به تاریخچه شرکت های داخلی اینقدر دقیق و زیبا وبا جزییات دیده باشم پس به شما نویسنده محترم خسته نباشید میگم و اما نظر من راجع به این ماشین اینه که واقعا در زمان خودش بسیار مناسب بوده چون هم قابل اعتماد بوده و هم قابل دسترس برای اکثر مردم ولی از همه مهمتر کار بزرگیه که آقای خیامی انجام دادن چون اون زمان کشورای کمی بودن که دارای این صنعت بودن فقط حیف که سر انجام اون کار بزرگ به حالا و وضع کنونی کشیده شده واقعا تاسف باره !!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. حمیدرضا

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالبه شاه اونموقع فهمیده بود که نفت تمام سرمایه یک کشور نیست وباید رو به صنعتی شدن حرکت کرد نخست وزیر مملکت هم با اینکه عوارض گمرکی صفر بوده ولی برای حمایت از تولید ملی ماشین ساخت داخل رو سوار میشده شعارشون هم که هر ایرانی یک پیکان یعنی هر ایرانی خودروی ایرانی سواربشه مطمئنا به این فکر نمی کردن که تا چهارصد سال بعد همونو تولید کنن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. خسرو پرویز

    ۲۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
    اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر 16 سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد 9000RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
    اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
    ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
    پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
    وانت و استیشن و سواری
    اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
    مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
    مگه میشه مگه داریم مگه هست
    چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای 2000 ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال 2026 مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
    اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
    مثلا کوپه با کوپه
    سدان با سدان
    پیکاپ( وانت) با وانت
    کامیون با کامیون
    کشنده با کشنده
    بوژی کش با بوژی کش
    حجم با حجم برابر
    تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
    دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

    ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق 1725cc و 110 اسب بخار در دور کم
    حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم 2000cc در تک کاربراتور 100 اسب بخار و در دو کاربراتور 120 اسب بخار و انژکتوری 130 اسب بخار
    و گشتاور ها به ترتیب 157 و 167 و 178 نیوتن متر
    پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
    و دردش روی سر زانتیای 1800 و پارس ELX
    زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با 16 سوپاپ و نسبت تراکم بالا 10.4 به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و بیشینه گشتاور 155 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش 1762cc
    هیلمن هانتر GLS با حجم 1725cc و 8 سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین 9.2 به یک 1 و کمترین مورد پیشرفته
    بیشینه توان 110 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور 160 نیوتن متر در دور 4000 دور در دقیقه فراهم میکند
    درود بر هیلمن هانتر GLS
    آفرین بر غیرتت
    فقط و فقط پیکان
    کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
    زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
    خدمت خوانندگان عرض کنم در آگاهی تبلیغاتی در روزنامه های سال 1348 در مورد پیکان دولوکس جدید نوشته حجم موتور 1725cc ولی قدرتش را نوشته 68.5 اسب بخار!
    نمیدونم چرا در هیچکدام از نوشته های قبلی اشاره ای نشده پیکان ( آرو ) با قدرت 68.5 اسب بخار
    لازم به ذکر میباشد پیکان مدل 1346 و 1347 دارای قدرت 61.5 اسب بخار بود که البته اگه منطقی فکر کنیم سرسیلندرش چدنی ( آهنی ) بود فقط نمیدانم فقط در ایران این جور بوده یا نه؟!
    در مورد پیکان به اصطلاح غلط موتور تخت که در هیلمن و آونجر مورد استفاده بود حجم موتورش 1598cc بوده که در مدل کاربراتوری در ایران 69 اسب بخار بوده و در انژکتوری 71 اسب بخار البته این را بگم که چه هیلمن و آونجر که در اصل یکی میباشند هیلمن آونجر دارای انواع مختلف موتور میباشند که حجمهای متفاوتی دارد
    در هیلمن آونجر دو کاربراتوری دارای قدرت 78 اسب بخار و گشتاور 117 نیوتن متر میباشد
    اگه پیکان جوانانی باشه که موتورش هولبای اچ 120 باشه دارای قدرت 110 اسب بخار بوده
    نه BMW و نه BENZ و نه FERRARI هیچکدام اینجور توانی در دور کم موتور بیشتر نداشتند تنها رقیب پیکان ( آرو ) فقط و فقط آلفارومئو بوده آنهم چون میل سوپاپها از بالا باز و بسته میشه یا همان DOHC که در انواع مختلف پیکان متاسفانه OHV است که باید در جهان SOHV برای تک میل سوپاپ یا ( میل بادامک ) از پایین و برای دو میل سوپاپ از پایین را DOHV بنامیم
    OHC میل بادامک از بالا که اگر یکی باشه یا تک باشه SOHC و برای دو میل سوپاپ یا بادامک از بالا را DOHC مینامیم
    دوم عاملی که باعث قویتر بودن موتور آلفارومئوو نسبت به پیکان جوانان بوده کاربراتورهای وبر 45 نسبت به پیکان جوانان که وبر 40 بوده
    دیگر عامل دور موتور 5300 دور بر دقیقه نسبت به پیکان جوانان که 5200 دور در دقیقه بوده
    موتور HOLBAY h120 که در پیکان جوانان GLS و سانبیم رپیر مشترک میباشد که متاسفانه ایران ناسیونال با این همه سر و صدا و عظمت به اصطلاح هیچ وقت به ایران نیامد که قدرتش 110 اسب بخار بوده مقایسه با موتور فرانسوی XU7JPL4 که در زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر مشترک میباشد با قدرت 110 اسب بخار کردم و ضعفهای موتور زانتیا 1800 یا پژو پارسELX را ذکر کردم
    پس پیکان از انگلیس درست است ما را زمینگیر صنعتی کرد ولی وابسته مطلق قطعات موتور نکرد چون استهلاک موتور پیکان به مراتب کمتر ازپژو پارس ELX میباشد
    پس اگه پیکان اشتباه بوده نتیجه میگیریم با توجه به ایرادهایی که موتور پژو 405 و پارس و سمندها دارد به مراتب این اشتباه بزرگتر است
    زنده باد پیکان آنهم از نوع 110 اسب بخار که متاسفانه در ایران نیامد تا شاهد غرش شیر لوکاس باشیم تا همه خودروهای چهار سیلندر زیر 2000CC را درو کند
    جالب اینجاست پیکان جوانان درست است موتورش نسبت به پیکان جوانان انگلیسی 110 اسب بخاری چندین اسب بخار پایینتر بوده
    ولی اگزوزش دولول گیربکس و دیفرانسیلش ریز بوده و صندلیهایش خلبانی جنگنده بمب افکن فانتوم 2 بوده و دارای چندین آمپر جدا از هم ….. اصلا کاکپیت یک هواپیما انگار میباشد رقیبش آلفا رومئوو دارای این آمپرها و موتور قوی بوده..
    زنده باد پیکان
    کاش امکانات در دستم بود و طراحی پیکان جدیدی میکردم که هم آیرودینامیکتر بود و هم ضریب هندلینگش و توزیع وزن مناسبتر میکردم و موتور و امکانات داخلیش را به روز میکردم ای کاش

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. خسرو پرویز ( شهرامشاه )

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    با درود بر تمامی خوانندگان
    من با توجه به نوشته ها و نگارشهایی که میفرستین با توجه به موافقتها و مخالفتهایی که دارم و به تمامی عقاید شما احترام میگزارم
    با پاسخ به متن چی بودیم و چی شدیم بعضیها شوربختانه و یا خوشبختانه تکرار میکنند و پاسخی به آقا حسین عزیزم اینکه اگه بدون جانبداری از دوره ایی مطالعه گسترده کنیم ایران قبل از انقلاب کشاورزیش رو به نابودی بود و یک کشاورز با توجه به تورم منفی و ارزانی محصولات کشاورزی و زجر و تلاش بی نتیجه قشر کشاورز و روستایی و عشایر متاسفانه با وجود کیفیت بالای صنعت آن زمان قشر روستایی که 85 درصد جمعیت ایران رو تشکیل میداد بیشترشان محروم از ماشینی مثل ژیان و اپل و 180 و استودبیکر بود …. هر کی کراواتی دائمی و…بود از دوچرخه به بالا داشت قشر کارمند هم تا سالهای 1380 آرزوی موتور باسل و هوندا و کاواساکی 100 داشت تا یک دفعه در دهه 1380 بحث جمع آوری خودروهای فرسوده شد و خودروهایی مثل پراید و آردی و سمند با تیراژ بالا با استفاده از ذوب فولاد و آهن قراضه ها افزایش یافت و کم کم تمام ملت صاحب همین خودروهایی که همه الان ازشان سیر شده اند شد
    هر کشوری سه بازو برای خودش دارد صنعت کشاورزی و خدمات
    متاسفانه الان صنعتمان کیفیت رو پایین آورده اند و کمیت را بالا برده اند
    کشاورزی هم به جای ارگانیک بودن به سمت کود شیمیایی و مرغهای 20 روزه هورمونی و غذاهای غیر طبیعی شده
    خدمات هم چون دست افراد توشه بعضیها از فرصت استفاده کرده و به جای آبادکرد و ساخت میهن عزیزمان دزدی و ….. میکنند
    کشورهای صنعتی فقط صنعتشان رشد نکرده بلکه روستاهایشان هم صنعتی شده یک روستایی به خود اجازه نمیدهد بیایید و در شهر چند خانه بخرد و به اجاره دهد و …
    ما باید فرهنگمان و کشورمان را صنعتی و مدرن کنیم و کمی بر روی شعور خود فشار بیاوریم و دست در دست هم دهیم به مهر و میهن خویش را کنیم آباد هیچگاه فرهنگ غلطی را با مهاجرت حمل نکنیم مثلا” یک شهری فرهنگ بیکاری و دست در جیب خود را وارد روستا نکند و یک روستایی فرهنگ خشونت و حسادت و غیره را با خود حمل نکند
    ما باید زمینه اسکان شهریها در شهر و روستاییان را در روستا فراهم کنیم روستاییان عزیز و شهریهای عزیز هر دو دارای فرهنگهای خوبی هستند که باید در جهت صنعتی شدن روستاها و صنعتی شدن شهرها باشه
    ما باید دانش تولید داشته باشیم و نه مونتاژی که در هر دوره به نفع یک عده بوده اون شعار هر ایرانی یک پیکان در صورتی به تحقق میانجامید که تیراژ را چندین برابر میکردند و قیمتش را مطابق بازارهای خارجی میکردند نه شعار باشه و تهی از اجرا و دروغ و وعده سر خرمن کاش اون موقع هر ایرانی یک ژیان میدادند تا عقده ایی نمیشدند
    زنده باد پیکان و بیوآیک و جیپ و خودرو ملی در آینده

    موافقم 2
    مخالفم 0
  13. reza nouri

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با درودبر ملت ایران و طلب آمرزش برای بزرگان خاندان خیامی که دستشان از دنیا کوتاه است
    فقط از شما عزیزان که در مسائل فنی استاد هستید خواهش میکنم یاد و خاطره صنعتکارانی که زمانی تلاش شبانه روزی داشتند تا ستونهای صنعت ایران عزیز را هر چه استوارتر بنا نمایند ، پاس دارند و با احترام از این بزرگان یاد نمایند .
    با سپاس . رضا نوری

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. مملی v8

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام ممنون آقای دهقان مطلب مفید بود. بیاید برای شادی روح آقای خیامی صلوات بفرستیم ممنون بابت تمام زحماتش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا