ایران خودرودنده عقب

تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت آخر)

سرانجام پس از شانزده قسمت که جمعهٔ هر هفته با مطلب تاریخچهٔ پیکان در خدمت شما عزیزان بودیم، به قسمت پایانی این سری مطالب رسیدیم. مطلبی که از مرور مدل‌های مختلف پیکان یا در اصل روتس آرو در گروه روتس انگلستان آغاز شد و سپس با بیان زندگینامهٔ احمد خیامی، مؤسس کارخانهٔ ایران‌ناسیونال ادامه یافت و نهایتاً به موضع اصلی مطلب یعنی تاریخچهٔ پیکان در ایران رسید. حال در این قسمت، تحولات دوران پایانی پیکان را بررسی می‌کنیم تا پس از هفده قسمت، پروندهٔ مطلب تاریخچهٔ پیکان بسته شود.

paykan-1

در قسمت قبلی به پیکان جدید پرداختیم که در اصل فیس‌لیفتی کلی از همان پیکان قدیمی بود و قرار بود دوباره برای رقابت با پراید در سال ۱۳۸۷ تولید شود؛ اما تولید پیکان جدید که حتی تصاویری هم از آن منتشر شده بود به دلیل مخالفت وزیر صنعت وقت، هرگز انجام نگرفت؛ اما بااین‌حال حتی چند وقت پیش دوباره شایعاتی مبنی بر عرضهٔ پیکان جدید در فضای مجازی پخش شد و همراه با این خبر همان تصاویری که قبلاً از این خودرو منتشر شده بود در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد. این شایعات تا جایی پیش رفت که حتی گفته شد ایران‌خودرو در حال پیش‌فروش پیکان جدید است و قیمت تیپ پایهٔ آن با پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری پژو روآ سال هم ۱۴,۷۰۰,۰۰۰ تومان اعلام شده بود! همچنین گفته می‌شد که این خودرو از تجهیزات پنجره‌های برقی، فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و تهویه مطبوع برخوردار است! اما چندی بعد مشخص شد که تمامی این موارد شایعاتی بی‌اساس بوده و هیچ خبری از تولید پیکان جدید نیست.

paykan-prototype

در سوی دیگر اما وانت پیکان یا همان باردو که همچنان به تولید می‌رسید، همواره از سوی سازمان استاندارد و حفاظت از محیط‌زیست به توقف تولید تهدید می‌شد و حتی بارها شماره گزاری آن توسط پلیس راهور متوقف شد؛ اما هر بار ایران‌خودرو با ایجاد تغییرات یا رایزنی‌هایی، پلیس را برای ادامهٔ شماره گزاری باردو قانع می‌کرد. ولی در اسفند سال ۱۳۹۱ پلیس بازهم به دلیل عدم ایمنی پیکان وانت و عدم تطابق آن با استانداردهای ۵۵ گانه، شماره‌گذاری آن‌را متوقف کرد. به همین دلیل این بار ایران‌خودرو تغییرات و اصلاحات بیشتری را در داخل و خارج پیکان وانت انجام داد تا شماره‌گذاری آن مجدداً ادامه یابد. در این اصلاحات سپرها و آینه‌های جانبی تغییر کردند، چراغ‌های جلو به نوع کریستالی تغییر یافتند، پروژکتورهایی به سپر عقب اضافه شدند، کمربندهای ایمنی از نوع سه‌نقطه‌ای شدند، ترمزدستی به کنسول وسط انتقال یافت و درها مقاوم‌سازی شدند. علاوه بر این، وانت باردو به ترمز ABS و راهنماهای جانبی هم مجهز شد.

ikco-paykan-2012-pickup-01

بدین ترتیب تولید پیکان وانت جدید در سال ۱۳۹۱ آغاز و شماره‌گذاری آن ادامه یافت؛ اما مجدداً در سال ۱۳۹۳ ادامهٔ تولید پیکان وانت به دلیل عدم تطابق موتور ۱۶۰۰ سی‌سی آن با استاندارد آلایندگی یورو ۴ با مشکل مواجه شد؛ بنابراین ایران‌خودرو در سال آخر تولید پیکان وانت، از موتور ارتقاء یافتهٔ ۱۷۰۰ سی‌سی روآی سال برای آن استفاده کرد که استاندارد آلایندگی آن با ایجاد تغییراتی به یورو ۴ ارتقاء یافته و قدرت بیشتری معادل ۸۸ اسب بخار داشت. البته پیش‌ازاین در سال‌های قبل در همان موتور ۱۶۰۰ سی‌سی هم اصلاحاتی انجام گرفته و قدرتش به ۸۰ اسب بخار رسیده بود؛ بنابراین در سال ۱۳۹۳ پیکان وانت یا باردو با ظاهری جدید و موتور قدرتمندتر ۱.۷ لیتری به بازار عرضه شد.

ikco-paykan-2012-pickup-03

از طرف دیگر، گروه بهمن هم که همچنان در حال تولید وانت مزدا ۲۰۰۰ قدیمی بود، به دلیل تحریم‌ها، در تأمین قطعات پیشرانهٔ ۲ لیتری این خودرو با مشکل مواجه شده بود که موجب کاهش تولید آن شد. این امر منجر به افزایش قیمت شدید وانت مزدا ۲۰۰۰ گردید تا جایی که قیمت کارخانه‌ای نسخه‌های تک کابین و دو کابین آن به ترتیب به ۳۵ میلیون و ۳۹ میلیون و قیمت بازار به ۳۹ میلیون و ۴۱ میلیون تومان رسید. همچنین موتور وانت مزدا با استاندارد آلایندگی یورو ۴ که از سال ۱۳۹۳ الزامی شده بود، تطابق نداشت و به دلیل تیراژ تولید پایین و عدم صرفهٔ اقتصادی، امکان ایجاد تغییرات در این موتور برای دستیابی به استاندارد یورو ۴ نیز میسر نبود. به همین دلیل گروه بهمن تصمیم گرفت از پیشرانهٔ ۱۷۰۰ سی‌سی OHV II ایران‌خودرو یا همان موتور پژو روآی سال در وانت مزدا استفاده کند.

bahman-motor-kara-2012-01

بدین ترتیب پس از انجام تغییراتی در وانت مزدا، موتور جدید ۱.۷ لیتری که در اصل همان موتور پیکان بود و پیشینهٔ آن به دههٔ ۵۰ شمسی و هیلمن اونجر بازمی‌گشت، روی این وانت نصب شد. سرانجام در اواخر سال ۱۳۹۳ وانت مزدای جدید با نام وانت کارا به بازار عرضه شد درحالی‌که قیمت آن تا حد زیادی نسبت به وانت مزدا ۲۰۰۰ کاهش یافته بود به‌گونه‌ای که نسخهٔ تک کابین آن ۲۵ میلیون و نمونهٔ دو کابین ۲۸ میلیون تومان قیمت داشت که تقریباً حدود نصف قیمت وانت مزدا بود.

bahman-motor-kara-2012-02

اما ایران‌خودرو هم به فکر ساخت جایگزینی برای وانت پیکان بود چراکه این خودرو بیش از آن اندازه‌ای قدیمی شده بود که بتوان ‌همچنان با ایجاد تغییراتی جزئی به تولید آن ادامه داد. البته تلاش‌ها برای ساخت وانتی جدید از سال‌ها قبل توسط ایران‌خودرو با ساخت وانت‌هایی همچون وانت سمند و وانت روآ صورت گرفته بود که البته هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده بودند؛ بنابراین ایران‌خودرو مجدداً پروژهٔ ساخت وانت جدیدی را آغاز کرد. این وانت در اصل بر اساس پژو روآ و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب آن شکل گرفته بود که این مورد برای یک وانت نکتهٔ مثبتی بشمار می‌رفت. این وانت جدید که آریسان نام گرفت، پخش جلویی خود را هم از پژو پارس قرض گرفته بود که البته تغییراتی در چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر آن جهت تمایز با پارس ایجاد شده بود. آریسان از ابتدا به‌عنوان وانتی دوگانه‌سوز در نظر گرفته شده بود و به همین دلیل طراحی آن به‌گونه‌ای انجام شده بود که کپسول‌های گاز در زیر قسمت بار نصب شده و فضای بار را اشغال نمی‌کردند. برای داشبورد آن‌هم از همان داشبورد جدید پژو ۴۰۵ استفاده شد اما رو دری‌ها همان نمونه‌های قدیمی متعلق به روآ بودند.

ikco-arisun-2014-02

بدین ترتیب درنهایت تولید وانت پیکان در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ متوقف شد تا آخرین بازماندهٔ نسل پیکان نیز پس از ۴۵ سال با خط تولید وداع کرده و پروندهٔ پیکان برای همیشه بسته شود. البته موتور پیکان همچنان در وانت‌های آریسان و کارا در حال تولید است و می‌توان گفت قلب پیکان کماکان در سینهٔ دو خودروی دیگر در حال تپیدن است! موتوری که در اصل متعلق به هیلمن اونجر و سال ۱۹۷۰ میلادی است. بااین‌حال خط تولید وانت آریسان جایگزین خط تولید وانت پیکان شد و در سال ۱۳۹۴ به بازار آمد. آریسان هرچند خودرویی مدرن‌تر از پیکان است اما قیمت بیشتری معادل ۲۵ میلیون تومان دارد یعنی حدود ۱۰ میلیون تومان بیشتر از وانت پیکان؛ بنابراین ایران‌خودرو عنوان ارزان‌ترین وانت بازار را هم به سایپا و وانت پراید ۱۵۱ واگذار کرد تا شاید پراید بر این بخش بازار هم سلطه پیدا کرده و داستان پیکان سواری و توقف تولیدش دوباره در بخش وانت‌ها تکرار شود.

ikco-arisun-2014-04

بدین ترتیب به پایان سری مطالب تاریخچهٔ پیکان رسیدیم و تمامی اعضای خانوادهٔ این خودرو از پیکان سواری گرفته تا پژو روآ و وانت باردو به موزه رفتند. پیکان با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش برای همیشه از خط تولید کنار گذاشته شد تا پرونده‌ای عظیم در تاریخ صنعت خودروسازی ایران بسته شود. خداحافظ پیکان.

paykan-2

منابع
سایت Wikipedia
سایت Tuningtalk
سایت Paykanhunter
هفته‌نامهٔ دنیای خودرو
مجله ماشین

تمامی قسمت‌ها
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت اول)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت سوم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت چهارم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت پنجم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت ششم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هفتم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هشتم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت نهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت یازدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوازدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت سیزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت چهاردهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت پانزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت شانزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت آخر)

پایان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. كاپيتاليسم

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (194 ديدگاه)

    اقای دهقان با تشکر از زحمتی که در این مدت کشیدید،
    تاریخچه ی پیکان یکی از کامل ترین مقاله هایی بود که بنده تا حالا مطالعه کردم، و بخاطر پیوند عمیق بین جامعه ی ایرانی و این پیرمرد محبوب خواندن هر قسمت بسیار لذت بخش بود
    امید به توفیق و افزایش بررسی هایی از این دست

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. آرش آمریکایی

      ۲۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (612 ديدگاه)

      خداقوت و تشکر از آقای دهقان که قسمتی از ظهور و پیشرفت و همچنین پسرفت و یخ زدگی صنعت خودرو ساری مارو نشون دادن
      لطفا از دو خودرو ساز نوآور کشورمون که اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 ظهور کردن اما سرکوب شدن هم مقاله های بذارید
      از کیش خودرو با خودرو سیناد و رونوس خودرو با خودروی اسپرت آنا
      خودرویی که با موتور 1800 صفر تا صد 6 ثانیه ای داشت و میتونست برای مزدا میاتا رقیب باشه اما یه دفعه در مرحله آخر با ساختش مخالفت شد(کسایی که فیلم عروس خوش قدم رو دیدن این ماشین رو دیدن که توی اون فیلم ازش استفاده میشه)
      الان کیش خودرو و رنوس خودرو کجا هستن؟
      میخوایم بدونیم….

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. reza-a

        ۲۶ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (420 ديدگاه)

        از امیر دهقان و سات پدال سپاسگزارم تاریخچه کامل و مفید بود
        با آرش آمریکایی موافقم لطفا در این موارد هم مطلب بنویسید
        در مورد آریسان بر اساس پژو روآ ساخته شده که اون بر اساس پیکان ساخته شده پس آریسان همون پیکان وانته

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. وحيد٧١

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقای دهقان تشکر،هر هفته سر صبح سر میزدم ببینم که سری جدیدش به کجا میرسه،مقاله ای پر از امید و شادی و ناامیدی و غم بود ،بسیار عالی ،خیلی زحمت کشیدید،خدا قوت.ولی پیکان معنایی فراتر از یه ماشین بود،ولی اینو مطمعا هستم تاریخی با شکوه تر از این ماشین های وطنی داشت،ولی باید دید که ایندگان در زیر مقالات مثلا تاریخچه پراید،پارس و… چه ها مینویسن،به امید شادی ها و احساس رضایت های روز افزون برای هم وطن هام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. روزبه

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (57 ديدگاه)

    کاش این سری مقاله مثل یه کتاب منتشر بشه … شخصا میخرمش هر چند تومنم باشه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  4. پرسپولیس

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (260 ديدگاه)

    سپاس ازشما اقای دهقان خوب وبد این خودرو تمام شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نوید جهرمی

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3686 ديدگاه)

    امیردهقان عزیز بسیار متشکر از زحمتاتتون. با همه سختی ها و ناملایمات ادامه دادید و مجموعه ارزشمندی رو از خودتون به جا گذاشتید که تا آینده باقی خواهد موند.اگر مکتوب بشه که چه بهتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. (ali (CHEVY NOVA

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (6790 ديدگاه)

    عکس اولی چقدر زیباس

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. elemento

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خیلی ممنون آقای دهقان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    پس بالاخره تموم شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سروش

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (135 ديدگاه)

    ممنون از زحماتتون

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. KING 918

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (217 ديدگاه)

    خدایی کامل ترین مقاله بود ……
    درود اقای دهقان …………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. یاسین

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام روز همگی بخیر!دس مریزاد جناب دهقان! امیدوارم هرجا که هستید خوش و خرم و سلامت باشید!و با بسته شدن پرونده باردو ظاهر ایران ناسیونال از چشمانمان رخت بست ولی کماکان صدایش در گوشهایمان طنین انداز خواهد بود!البته منو ببخشید که فقط با این پیامای خشک و خالی و با محتوایی خالی از احساس ازتون تشکر می کنم!باز هم میگم قدردان و سپاسگذار شما و همه کنجکاوان این مجله هستم و می باشم!!راسسی جریان چیه جانشین باردو از کمر خم میشه!ازش چنتا عکس دارم که میگم!ایامتون خوش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. كوروش

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    از مقاله بسیار عالی شما تشکر می کنم اقای دهقان این مقاله واقعا تبدیل به یک منبع کاملا قابل استناد تبدیل شده
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. پوريا

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    با تشکر از جناب دهقان
    خسته نباشید می گم بهتون بابت این مقاله ی جامع و البته خاطره انگیز.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سینا

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اقای دهقان ممنون از زحماتی که در این 17 قسمت کشیدین…خیلی عالی بود …البته ما هنوز یک پیکان مدل هشتاد و سه داریم داریم بازسازیش میکنیم …منتظر مقالاتی از این دست هستیم…یا علی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احسان

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    بد ترین مقاله پدال بود،تکرار مکررات بود همش
    خیلی ماشین ماشین جالبی بود این همه براش نوشتین!!!!¡!!!

    موافقم 0
    مخالفم 7
  16. سعید

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بسیار عالی
    خدا قوت
    فقط حیف که دیگه جمعه ها سریال پیکان نداریم
    می شه این مطلب رو به صورت یه مستند تصویری ساخت، مطمئنا استقبال زیادی می شه فقط باید اسمش و بذارید “پیکان هرگز تمام نمی شود” چون آخرش هم معلوم شد موتورش در دورانی که موتورهای ۱۷۰۰ سی سی ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارن با ۸۸ اسب بخار قدرت هنوز ساخته می شه و توی دو تا ماشین تولید داخل استفاده می شه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهراد

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خسته نباشید واقعا جای همچین مقاله جامعی در مورد پیکان که بخش بزرگی از صنعت خودرو و همچنین همراه چهار دهه اجتماع ایرانیان بود خالی بود .باز هم ممنون موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. فقط انگلستان

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    بابت این مقاله های خوب و کامل از آقای امیر دهقان عزیز تشکر می کنم سه چهار ماه هستش که جمعه ها در مورد پیکان مقاله می خونیم و بهش عادت کردیم امیدوارم یه مقاله جایگزین خوب براش پیدا کنید

    اما پیکان
    چند سال پیش که همه برای چهارشنبه سوری آماده می شدن یه پیکان هم داشت ترقه درست
    می کرد که یهو ترقه ها منفجر شدن و پیکانه آتیش گرفت وقتی خاموشش کردن دیدن که هیچیش نشده و اینجا بود که گفتن هیچی تو این دنیا نخواهد توانست پیکان رو نابود کنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ونوم

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    اقای دهقان ممنون از سری مطالب پیکان میخواستم پیشنهاد بدم اگه امکان داره درباره فرهنگ عامه مردم و فرهنگ اجتماعی ماشین بازا در تاریخ بنویسید مثلا بعد جنگ مردم چه جور خودرو اسپرت میکردن و جوان های اونموقع چه جور اسپرت کردنی دوست داشتن و یا اینکه لقب های ماشینها مثل بنز معماری و دانشجویی و….. خیلی ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. امیر دهقان

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (688 ديدگاه)

    از لطف همۀ دوستان بسیار ممنون و سپاسگذارم و خوشحالم که این سری مطالب مورد توجه قرار گرفت.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. nima

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    با تشکر از جناب دهقان و زحماتشون در تهیه این سری مطالب.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. حسین

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    واقعا خسته نباشید، مطلب کامل و عالی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علیرضا

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خداروشکر بالاخره تموم شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. X6

    ۲۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (577 ديدگاه)

    آقای دهقان عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. 1wp.ir

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    من نمی تونم قبول کنم تاریخچه پیکان تموم شده باشه؛ مثل انتهای باز بعضی سریال ها و فیلم ها ،متاسفانه این داستان ادامه دارد … !!! ایران خودرو خسته نباشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Amin Hossein

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    خسته نباشید

    حتما برای چاپ کردن این مقاله اقدام کنید
    اگر هم موافق چاپش نیستید توی یک پی دی اف پیوسته منتشرش کنید
    مقاله جامع و کاملی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. Archi KHAN

    ۲۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    سپاس از زحمات شما جناب دهقان عزیز
    اما خدایش یجورایی شده بود :
    عمرِ گل لاله …
    :-) :-) :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مجید عباسی انبوهی

    ۲۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (43 ديدگاه)

    عرض سلام و ادب و خدا قوّت و سپاس بیکران
    بسیار ریزبینانه و دقیق.
    لطف کنید شما یا همکاران گرامیتون از فعالیت های بی دریغ جناب آقای “جمشید آرین اصل” و تلاش های ایشان در 15 سال گذشته در زمینه تحقیق، طراحی، توسعه و تولید خودروهای هایبرید و الکتریک هم بنویسید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. رضا عشق ماشين

    ۲۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام باز هم از زحمات شما، آقای دهقان بابت مقالات کامل و جامع پیکان تشکر میکنم. بعد از مطالعه این 17 قسمت چند سؤال و ابهام برای بنده پیش آمد که امیدوارم در صورت امکان و دسترسی به اطلاعات این سؤالات به آنها پاسخ دهید. البته ممکن است که تعدادی از این سؤالات ناشی از برداشت اشتباه بنده از مقالات باشد که امیدوارم با پاسخ های شما رفع شود. اگر هم امکان پاسخ به آنها در سایت وجود ندارد لطفا پاسخ سؤالات را به ایمیل بنده ارسال کنید.
    1- تولید پیکان اتوماتیک تا چه سالی ادامه داشت؟ و آیا فقط روی مدل دولوکس عرضه شد؟
    2- پیکان مدل ویژه تاکسی با جلو پنجره سینگری تا چه سالی تولید می شد؟
    3- در قسمت دهم گفتید: در سال 1352 پیکان جوانان با چهار چراغ گرد تولید شد و در کنار آن هم مدل قبلی با چراغ مربعی به صورت محدود تولید می شد. آیا تولید مدل قبلی به صورت محدود در کنار مدل جدید مختص همان سال بود یا اینکه سال های بعد نیز تولید شد؟
    4- آیا هیلمن آونجرهای وارداتی فقط در سال 1354 وارد شدند یا اینکه واردات آنها در سال های بعد نیز صورت گرفت؟
    5- آیا هیلمن آونجرهای تولیدی ایران ناسیونال نیز در هر دو مدل سدان و کوپه تولید شد یا یکی از آنها؟
    6- وجه تمایز هیلمن آونجرهای وارداتی با تولیدی ایران ناسیونال در چیست؟
    7- از اواخر سال 1357 تا اواخر سال 1358 تولیدات کارخانه کاملا متوقف شد یا اینکه تولیدات به صورت محدود و کم ادامه داشت؟ در صورت تایید کدام مدل ها؟
    8- آیا پیکان دولوکس چراغ بنزی در سال 1358 وارد بازار شد و به دست مردم رسید یا اینکه تولیدات آن سال جنبه تبلیغاتی و آزمایشی داشت؟
    9- در قسمت سیزدهم گفتید: اواسط سال 1371 موتور داخلی سازی شده 1600 روی پیکان سواری و وانت قرار گرفت البته تولید پیکان با موتور پژو تا سال 1376 ادامه یافت. حال سؤال بنده این است که از اواسط سال 1371 تا سال 1376 موتور پژو نیز روی هر دو مدل پیکان سواری و وانت قرار گرفت یا فقط روی مدل سواری؟
    10- آیا سپر جوشنی، روی مدل پیکان موتور پژویی نیز قرار گرفت؟
    11- تولید پیکان با سپر جوشنی تا چه سالی ادامه یافت؟
    12- در سال 1378 که شیشه های جلو یکپارچه شدند و فرم آینه ها تغییر کرد آیا این تغییرات روی پیکان وانت نیز اعمال شد یا فقط مخصوص مدل سواری بود؟
    13- پیکان سواری و وانت در چه سال هایی به صورت فابریک کارخانه دوگانه سوز بودند؟ و اینکه در آن سال ها مدل بنزین سوز نیز ارائه می شد یا اینکه فقط دوگانه سوز بودند؟
    14- آیا پیکان سواری مدل سال 1384 با مدل های قبلی تفاوت داشت؟ سند این مدل ها 1384 بود یا 1383؟
    15- تغییرات داخلی پیکان های دهه 80 که آن ها را به پیکان اتاق پژویی معروف کرد همگی در یک سال صورت گرفت یا در سال های مختلف؟ این سؤال را از این جهت مطرح کردم که ما در آن سال ها یک پیکان سواری ثبت نام کردیم که مدل 1383 بود و خرداد 1384 تحویل گرفتیم و تمامی تغییرات اعم از: دسته راهنما، غربیلک فرمان، دسته دنده، ترمز دستی در قسمت وسط، آمپرها، تغییراتی در کنسول وسط و … اعمال شده بود اما سقف و چراغ سقف آن، مدل پژویی نبودند.
    باز هم از شما سپاس گزارم. به امید موفقیت روز افزون شما.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. فرشاد

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی بود من امروز مطلب رو خوندم همش هم در یک روز خوندم و اصلا خسته نشدم از بس جامع و شیرین نوشته بودین ولی بنظرم یه مدل بود که قرار بود جایگزین پیکان در اواسط دهه هفتاد بشه واقعا قشنگ بود کاش به تولید انبوه میرسید بنظرم طراحی قشنگی داشت و میتونست تا سالها تولید بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا