ایران خودروسایپاهفته نامه

معرفی محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا، رهام کراس و ایکو K132

دیروز ایران‌خودرو و سایپا در حضور هیئت دولت از دو محصول جدید رونمایی کردند. در این مراسم، رهام کراس توسط سایپا و سدان جدیدی که فعلاً با کد K132 شناخته می‌شود توسط ایران‌خودرو معرفی شده‌اند. ساختهٔ جدید سایپا همان‌طور که از نامش مشخص است نسخهٔ کراس سدان کامپکت رهام است که حدود یک سال پیش رونمایی شد. سدان رهام بر روی پلت‌فرم به‌اصطلاح ملی SP100 سایپا ساخته شده و حالا رهام کراس دومین محصولی محسوب می‌شود که بر پایهٔ این پلت‌فرم شکل گرفته است.

طراحی بخش جلویی رهام کراس تقریباً به‌طور کامل با سدان رهام یکسان است و صرفاً تغییراتی جزئی در سپر آن مثل روکش پلاستیکی و محافظ نقره‌ای‌رنگ زیرین به چشم می‌خورد. بزرگ‌ترین تفاوت رهام کراس با نسخهٔ سدان اما در قسمت عقب آن است که مثل همهٔ خودروهای کراس فرمی هاچ‌بک دارد و چراغ‌های کاملاً متفاوتی برای آن طراحی شده است. همچنین به سبک خودروهای کراس جهانی، در رهام کراس هم از روکش‌های پلاستیکی بدنه و ریل‌های روی سقف استفاده شده تا نمایی کراس‌اوور مانند ایجاد گردد. روی گلگیر جلوی خودرو نیز نوشتهٔ کراس کانتری به چشم می‌خورد که نام محصولات کراس ولوو است!

درمجموع به طراحی بیرونی رهام کراس آن‌هم برای شرکتی مثل سایپا که خودروی کراس قبلی آن شاهکاری به اسم کوییک بوده است می‌توان نمرهٔ قبولی داد. این خودرو در داخل اما به‌طور کامل با برادر سدان خود یکسان است و از تجهیزاتی مثل نمایشگر لمسی، سانروف، تهویهٔ دیجیتال، کروز کنترل، دوربین دید عقب و… برخوردار است. همچنین گفته شده این کراس‌اوور ایرانی به سیستم کنترل حرکت در سراشیبی‌ها و سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها هم مجهز خواهد بود. به گفتهٔ سایپا، برنامه‌ریزی برای تولید انبوه رهام سدان آغاز شده و قرار است این خودرو طی ماه‌های آینده (احتمالاً اوایل سال ۱۳۹۹) به بازار عرضه شود و سپس نسخهٔ کراس نیز از اواخر سال آینده در چند تیپ مختلف راهی بازار خواهد شد.

اما در حالی سایپا از تولید و عرضهٔ قریب‌الوقوع رهام خبر داده که هنوز مشخص نیست زیر کاپوت این خودرو چه پیشرانه‌ای قرار خواهد گرفت. سال گذشته هنگام رونمایی از رهام سدان گفته شد این ماشین با پیشرانهٔ ۱.۶۵ لیتری برلیانس با ۱۱۴ اسب بخار قدرت به بازار عرصه خواهد شد؛ اما بعد از تشدید تحریم‌ها و قطع همکاری سایپا و برلیانس امکان انجام این کار غیرممکن شد و سایپا برای نیرو بخشیدن به سدان جدید خود به دنبال پیشرانه‌های دیگری رفت. تا به امروز خبر قطعی دراین‌باره منتشر نشده و صرفاً گزارش‌هایی به احتمال استفاده از موتور EF7 ایران‌خودرو و حتی همان موتور ۱.۵ لیتری قدیمی تیبا اشاره داشته‌اند. سایپا در مراسم رونمایی از رهام کراس نیز گفته است که نسخهٔ سدان این خودرو با موتور توربوشارژ ارائه خواهد شد.

سدان K132 ایران‌خودرو نیز دومین خودرویی است که در این مراسم رونمایی شده است. این خودرو اما در اصل نسخهٔ ایرانی‌شدهٔ سدان پژو ۳۰۱ است. در توافق‌هایی که در دوران برجام بین ایران‌خودرو و پژو صورت گرفت، سازندهٔ فرانسوی حق استفاده از پلت‌فرم PF1 خود که در سدان ارزان‌قیمت ۳۰۱ به کار رفته است را به ایران‌خودرو داد. سپس بعد از بازگشت تحریم‌ها و قطع همکاری میان دو شرکت، تولید ۳۰۱ در ایران منتفی شد و به همین دلیل ایران‌خودرو تصمیم گرفت نسخهٔ ملی یا داخلی سدان اقتصادی پژو را تولید کند و نتیجهٔ این تصمیم همین سدان K132 است.

K132 کاملاً بر اساس ۳۰۱ شکل گرفته تا جایی که پروفیل جانبی آن به‌طور کامل با سدان پژو یکسان است و صرفاً طراحی جلو و عقب آن تغییر کرده است. در بخش جلویی K132 شاهد طراحی ناهماهنگ و نه‌چندان زیبایی هستیم اما در عقب خودرو، طراحان ایران‌خودرو با استفاده از چراغ‌های LED سراسری، هم تمایز قابل‌قبولی با ۳۰۱ به وجود آورده‌اند و هم نمای نسبتاً مدرنی را ایجاد کرده‌اند. داخل خودرو اما شباهت بسیار زیادی به ۳۰۱ دارد و اکثر قطعات داخلی مثل دریچه‌های تهویه و کنسول مرکزی، سدان اقتصادی پژو را یادآوری می‌کنند.

مثل رهام، فعلاً پیشرانهٔ سدان K132 هم مشخص نیست اما با توجه به اینکه این خودرو بر اساس پژو ۳۰۱ ساخته شده است، احتمالاً با پیشرانهٔ EC5 پژو یا TU5 ارائه خواهد شد. از سوی دیگر اما احتمال استفاده از موتور EF7 نیز در این خودرو وجود دارد. طبق برنامه‌های ایران‌خودرو، نسخهٔ نهایی K132 در تابستان سال آینده رسماً روی خط تولید خواهد رفت.

همراه با این دو خودروی جدید اما ایران‌خودرو دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک را هم به‌عنوان یکی دیگر از محصولات جدید خود به نمایش درآورده است. در این خودرو انتقال ۱۵۰ اسب بخار قدرت پیشرانهٔ EF7 توربوشارژ توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید صورت می‌گیرد. حدود دو هفته پیش ایران‌خودرو اقدام به پیش‌فروش دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک با پیش‌پرداخت ۸۰ میلیون تومان و موعد تحویل مهر و آبان ۱۴۰۰ (!) نمود.

در مراسم رونمایی از این خودروها، وزیر صنعت، معدن، تجارت در گفتگو با خبرنگاران اذعان داشت این چهار خودروی جدید (رهام سدان، رهام کراس، دنا پلاس توربو اتوماتیک و K132) سال آینده راهی جاده‌های کشور خواهند شد. به گفتهٔ وی، هم‌اکنون تولید دنا آغاز شده و فرایند تولید سه خودروی دیگر مثل قالب‌سازی و آماده‌سازی خطوط مونتاژ هم انجام گرفته است. به گفتهٔ وزیر صمت، حدود ۹۰ درصد از قطعات این خودروها به‌صورت داخلی ساخته می‌شود و با توجه به آماده بودن فرایند تولید آن‌ها، ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند اقدام به پیش‌فروش این سه خودروی جدید کنند. به گفتهٔ وی، در ابتدا فقط دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود و سه خودروی دیگر با گیربکس دستی ارائه می‌شود اما بعداً نسخهٔ اتوماتیک آن‌ها هم آماده خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۴ دیدگاه‌ها

  1. reza s4

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (143 ديدگاه)

    ناموسا اینا نمیتونن فاصله بین قطعات رو کم کنن ؟
    اصن نیاز به جلو پنجره نداره برا ورود هوا

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1326 ديدگاه)

      چند سوال کلیدی
      اول چرا درست روز قبل انتخابات اینا از انبار در میارن و عکس یادگاری باهاش میگیرن
      دوم چرا از این کا ۱۳۲ از زاویه جانبی عکسی نزاشتن
      سوم چرا اتاق بدون موتور رونمایی کردن
      از همه مهمتر وقتی پراید داره هفتاد تومن لمس میکنه چرا اینارو نشون میدن نکنه باز دلار میخواد بره بالا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (10057 ديدگاه)

        مسلماً مهدی جواب سوالات خودت را داری و دارند
        کاری هم به رای گیری ندارم ، رفتن نرفتن به خودتان مربوطه ، آب خیلی وقته از سر گذشته ، اما ، اما داره ، این رونمایی و خودشیرینی و مثل همیشه لبخندی نه از روی خوشحالی و ملی گرایی حسن آقا و رفقاش .
        دوستان ، ضرب المثلی هست که میگه تا خر هست خرسوار هم هست .
        دوست دارم ادامه مطلب را بگم ، اما از اون جایی که به خیلیها بَر میخوره و ناراحت میشوند و به شخصه شاید نمیتوانم درکشان کنم و شاید شاید شاید حق دارند ، ادامه نمیدم و امیدوارم روزی شاهد رقابت تمام خودروسازان بنام خارجی با ایرانی باشیم که البته به عمر ما کفاف نمیده و خیلی باید روی علم فرهنگی اخلاقی این مردم کار کرد ، چون مسئولان و حاکمان از دل همین مردم بیرون می آیند و نه از پشت کوه اِوِرست .

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. حسین

        ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (5 ديدگاه)

        سلام دادا میخوان کسی از روش کپی نزنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Hamidreza

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2442 ديدگاه)

      خرید خودرو در ایران اطاعت از ظالم است!

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Carbonado Aventador

        ۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        ببخشید عذر میخوام قصد بی احترامی ندارم..
        .
        ولی سوار شما بشیم بریم سرکار و دانشگاه؟!

        موافقم 2
        مخالفم 0
      2. Ali

        ۴ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اگه با فرغون سواری مشکل داری ایران و ترک کن

        موافقم 0
        مخالفم 1
    3. ارسلان

      ۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (125 ديدگاه)

      اقا جان ماشین اقتصادی ( با نرخ دلار منظورمه ) همینه شما توی همین سایت یه پست بالاتر از این پست … برو تویوتا یاریس 2020 رو نگاه کن درزهاش دست کمی از این نداره … ماشین اقتصادی همه جای دنیا همینه …. شما انتظار هماهنگی و دقت مونتاژ ماشین لوکس رو داری خخخخ همین سایت چند پست بالاتر مقاله معرفی مرسدس جی ال ایی رو نگاه اونه که درز قطعات و هماهنگیش عالیه ….. شما انتظار داری مثلا یه ماشین 15-16 هزار دلاری بخری ولی کیفیت مونتاژی یک ماشین 60 هزار دلاری رو دریافت کنی خخخخ داداش سطح توقعات رو با استانداردهای بین المللی خودروسازی منطبق کن خودش حل میشه مشکلت

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. مهدی

        ۲ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (1326 ديدگاه)

        مشینی که تو پنج هزاز کار کرد اولیه گیربکس داغون میکنه سنسور میسوزونه روغن کم میکنه دیسک و صفحه خورد میکنه کامپیوترش میسوزه به نظرت اقتصادی هستش ؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ارسلان

          ۲ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (125 ديدگاه)

          ماشین اقتصادی یعنی ماشین ارزون باشه چه قیمت خودش چه قیمت قطعات !! (توی دنیا ماشینای بین 11 تا 23 هزار دلار اقتصادی محسوب میشن) این مشکلاتی هم که گفتی یه کلاغ چل کلاغ هست … وگرنه سوناتا هیبرید فول تیپ سه جی ال اس پلاس نهصد میلیونی هم توی کیلومتر 5000 واتر پمپ میترکونه و این یه مشکل شایع هست برای اکثر سوناتاها پیش میاد رله باتری فابریکشم باد میکنه و برد مدار رو نابود میکنه تا جایی که هیوندای میگه برید رله باتری فابریک رو با رله باتری پاناسونیک عوض کنید تا مشکلتون حل بشه خخخخخ ….. من خودم هر کی رو میشناسم ماشین ایرانی داشته این مشکلاتی که تو گفتی رو نداشته سنسور سوزی که اصلا نبوده بعضیا هستن روغن خوب نمیریزن توی ماشینشون روغن تقلبی و ارزون استفاده ماشین یا مثلا ماشین تا یاتاقان نزنه نمیبرن روغنش رو عوض کنن هم اینکه میبرن تعویض روغنی دست آدم ناشی یا مثلا درست دنده نمیدن به ماشین و به گیربکس فشار میارن بعد میخوای خراب نشه ؟؟ خخخخ والا بنز اس 500 هم دست اینا بیافته یه هفته ای باید اوراق بشه خخخ سوختن کامپیوتر اون حرفاس خخخ کلا شما فقط علاقه به یه کلاغ چل کلاغ داری و تخریب داری وگرنه حقیقت چیزه دیگه ای هست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. alireza

          ۳ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (1 ديدگاه)

          چه عجب دست از سر پلتفرم ۴۰۵ برداشتن

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. حسین

        ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (5 ديدگاه)

        میگی ماشین اقتصادی ولی دقیقا ضد اقتصاد خانواده هاست .
        چون این ماشین (بهتره بگی لگن) قراره برا یه ایرانی احتمالا یه 200 میلیون آب بخوره . توجایی که یه ال 90 حدود 170 قیمت میخوره
        چیکار داری برا جیب مردم کیسه دوختن این ***

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Sajjad

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    خب دوستان منتظر فن پیج های اینستاگرام این سلاطین باشید
    از چند ماه دیگه باید شاهد کل کل بین طرفدارای این سلاطین دنیای خودرو و حمله به پیش فروش این ماشینا با قیمت چندین برابر باشیم.
    فقط یادتون باشه از این ماشینا ایراد نگیرید که طرفداراشون غیرت دارن روی کلاهی که سرشون رفته و تهش که کم میارن میگن گربه دستش به گوشت نمیرسه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Behnam

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (155 ديدگاه)

      برا ما ک ارزو شده خودرو داخلی بخریم
      واقعا ملتی داریم ک لیاقت هیچیو نداره

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. Sajjad

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      اون چند نفری که دیسلایک دادن جمع کنن از ایران برن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. Carbonado Aventador

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      یه پیج دیدم سمند سوارا.
      .
      طرف نوشته بود
      عشق است نعره های ef7
      ??????????????

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Farzad

        ۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        لابد اسم خودشونم گزاشته بودن ماشین باز ??
        خدا شفاشون بده .

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. Muhammad

        ۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (129 ديدگاه)

        اونا همونایی هستن که حکم شاتون زدن به ef7 دادن??
        تو مملکتی به امثال پرشیا و سمند و دنا و غیره بگن سلطان و فلان و بهمان بیشتر از این نباید انتظار داشت. فک می کنن آسمون سوراخ شده خدا این ماشینا رو برا این موجودات جاهل خلق کرده. ارزش بحث کردن ندارن همچین ادمایی

        موافقم 1
        مخالفم 0
    4. مهدی

      ۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1326 ديدگاه)

      جناب ارسلان این چیزایی که گفتم دادش انقد بلند بوده حتی تو صدا و سیما هم صداش در امده حالا شما باور نداری کار نداره یک سر برو نمایندگی سایپا سر کوچه ببین چه خبر والا من خودم تو نمایندگی پارس زیر پنج هزار کارکرد دیدم سنسورای میلینگ و اکسیژن سوزونده بود دیسک هم تاپ برداشته بود ماشین اول حرکت نیلبک میزد تعمیر کار به یارو گفت برو اون دست خیابون سنسور بخر مال ما از اینا بدتره دیسک هم داغون باید عوض بشه حالا اینکار هم نداری یک سرچ ساده از مشکلات ماشین های صفر بزن حساب کار دستت میاد درضمن ماشین ایرانی اصولا جزو خودرو به حساب نمیاد حالا اقتصادی یا غیر اقتصادی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. فورد

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (853 ديدگاه)

    صنعت خودرو جهان مدیون بزرگانی چون مهندسان ایران خودرو و سایپا میدونن واردات خودرو رو ازاد می کردین قول میدیم خودمون از این لوگو ی ایران خودرو و سایپا بچسبونیم روش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (752 ديدگاه)

      قرار بود ۳۰۱ و ۲۰۰۸ تولید کنن در یک گردش قهرمانانه و اسراف کمی هزینه فهمیدن نمیشه یا نمیصرفه دنا هم ۱۰ سال پیش قرار بود تولید بشه در مورد رهام هم فعلا دو سال طول کشید جالب یه عده از کره و چین انتقاد میکنن چرا زود به زود با طراحی مختلف و کپی تولید میکنن وقتی با نظم برنامه اصولی هیچ کاری انجام نمیدیم از افراد خلاق لایق استفاده نمیکنیم نتیجه درجا زدن دروغ هم که الی ماشاءالله

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. مانی

        ۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        از اولش کرنش قهرمانانه بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Abbas.Lambo

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    منتظر ورود این چهارپایان جدید در جاده های وطنمان هستیم!
    اصن نمیدونم چرا با خوندن این مطلب یاد آهنگ سالار عقیلی افتادم،ینی موجی از غرور و سر افرازی تو بدنم جریان پیدا کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    گامی رو به جلو هست!
    هر چند با تاخیر فراوان!!!
    امیدوارم کیفیت قطعات افزایش یافته باشد و ایمنی مناسبی داشته باشند.
    بعضی افراد میگن نمیخواد محصول جدید بدن ، پراید ۶۰ میلیونی رو بکنن ۲۰ میلیون!
    دوستان این حرف اشتباهه!
    پرایدی که ۸۰۰۰ دلار صادر میشه رو نمیشه ارزون کرد!
    باید مردم خواسته شون رو عوض کنن!
    باید مردم از مسئولین مجلس و دولت بخواهند درامد مردم افزایش یابد ، طوری که پراید ۸۰۰۰ دلاری براشون ارزش باشه!
    باید از مسئولین بخواهیم اقتصاد مون که نقدینگی تولید میکند را اصلاح کنند!
    لازمه اینکار هم فرستادن نمایندگان مناسب به مجلس و دولت است!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Mohammad

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (421 ديدگاه)

      تا کی میخوای خودتو بزنی بخواب ؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Abbas.Lambo

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (875 ديدگاه)

      باشه حتما بهشون میگیم???

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سروش

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (228 ديدگاه)

      پراید ۸هزار دلار صادر میشه! ساندرو استپ وی قیمت جهانیش کمتر از ۸هزار دلاره! پراید نصف اون می‌ارزه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. میثم

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (5 ديدگاه)

      خیلی خواستیم چی شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Farzad

        ۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        مردم خواستشون رو عوض کنن !!!!! خخخخخ
        یهو میگفتی باید از حقشون بگزرن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. Farzad

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      اصن راجب کدوم پراید حرف میزنی ، پرایدی که سی سال پیش نسلش تو کره منقرض شد ولی متاسفانه … بقیشو خودت میدونی .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. Mad.z.Max

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      خیلی ریز تهش تبلیغ انتخاباتم کردی کلک.
      ایندفه دیگه بعیده تنورش گرمایی داشته باشه. هرچند از هموطنامم بیشمار دفعات نا امید شدم که در آخرین لحظه برعکس چیزی که قرار بود بشه رو انجام دادن…
      نمونه ی کوچیکش موقعی که برای اولینبار همگی دست به دست هم داشتیم ماشین نو نمیخریدیم، ولی به محض اینکه یه وام مسخره دادن، همگی فقط نفع شخصی رو در نظر گرفتن و منفعت اجتماع رو زیر پا گذاشتن، و نتیجشم اینه که الان خودروی مثلا داخلی واسه خیلیامون (منم جزوش) یا دور از دسترسه یا بسیار سخت بدست میاد.
      امیدوارم ایندفه باهم باشیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    7. مزدا

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      آقا حسین خیلی حرف خواستم در جوابت بگم ولی دیدم ارزش نداره.
      به شعار دادنت ادامه بده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    8. حسین

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      رکورد منفی رو زدم!
      به هر حال من فکر میکنم و معتقدم با انتخاب درست میشه مشکلات رو کمتر کرد! هم انتخاب نمایندگان مجلس مهمه ، هم رییس جمهور !
      حالا دوستان نطرشون منفی هست!
      بعضی ها کلا ناامید شدن و دیگه رای نمیدن!
      بعضی ها هم فراتر رفتن و میگن ساختار باید عوض بشه!
      من فقط از این دوستان خواهش میکنم با مطالعه عمل کنند که بعدا نگن پشیمونیم!
      بعدا فرزندانشون بهشون نقد وارد نکنن!
      فرزندانشون نگن خوشی زده بود زیر دلتون!
      بقول یک فرد پیر ، ما داشتیم و انقلاب کردیم! شما هم دارید ، بکنید!
      فقط اگه فک میکنید قبلی ها بدون مطالعه کردن یا از راه خارج شدن ، شما با مطالعه بکنید و درست حفظش کنید!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Moein

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (890 ديدگاه)

    از اون تحفه ای که رفته برای رونمایی معلومه چه آشغالهایی میخوان ده برابر قیمت قالب کنم به مردم بدبخت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Farzad

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    شاهکاری به اسم کوئیک ، هه خندم گرفت ??
    خداوکیلی رو چه حسابی اسم شاهکار گزاشتین روش مغزم سوت کشید .
    این هایی هم که معرفی شدن خوشم نیومد ، لگنی بیش نیستن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. viper-poo

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منظورشو نگرفتی، از افعال معکوس استفاده کرد. شاهکار اینجا یعنی آشغال

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. روزبه

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (58 ديدگاه)

      داااااااااااااااااااااش تیکه انداخته اونجا . تو چرا جدی گرفتی ؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Farzad

        ۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        چرا بابا ، واسه مهندسای در حد لالیگای سای پا شاهکاره .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. رحیم

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (103 ديدگاه)

      “شاهکار” طعنه و کنایه بود، نگرفتی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مانی

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      خداوکیلی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مرتضی

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (78 ديدگاه)

    پدال جان اشتباه نمیکنی؟ ستون b و c این ماشین k132 رو نگاه کن، با سمند و دنا یکیه . به نظر میاد متعلقات 301 رو روی پلتفرم سمند ( در واقع همون 405) گذاشته باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alireza

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (752 ديدگاه)

      دقیقا سمند فیس لیفته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. MAHDI

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    یه مافیای فاسد پشت خودروسازی ایران هستش.که از چنددهه پیش توسط ب*** شکل گرفت که یه سرش تو پاریس و یه سرش تو ایرانه!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. madadi

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (21 ديدگاه)

    باید بخاطر این شاهکار هایی که قراره سال 1400 تحویل داده بشن جشن گرفته بشه تو کشور، دیگه رنج و سختی تمام شد مردم یادتان باشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    ایم رینگای سانتفه نیست زیر رهام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Twin H Power

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (271 ديدگاه)

      نه رینگ سوناتا lf هست :/

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. محمد

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    چرا ۴تا عکس واضح از هر کدوم نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. بی نام

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (148 ديدگاه)

    اینا کار خودشونه میخوان مردم کرونا یادشون بره ولی جدا از شوخی چقدر ماشین ایران خودرو ناهماهنگه جلوش. یعنی حالم به هم خورد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      یعنی‌ خاک تو سرشون،خیلی‌ وقته منتظرم ورشکستگیشون رو ببینم
      ولی‌ نمیدونم تو عکس پنجم ماشین ویران خودرو که یه کوچولو از بالا عکس سلفی انداخته!!!
      چرا طراحی نمائ جلو اینقدر به دلم نشست،یعنی‌ خودمم خجالت کشیدم ولی‌ به نظرم خیلی‌ خوشگله
      آخه چراا؟این چه مصیبتیه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. فری

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (233 ديدگاه)

    از نظر ایمنی ماشینهای بهتری هستند نسبت به پراید و سمند باید قیمت دید با قیمت مناسب شرایط ایمنی خودروی قشر متوسط ضعیف بهتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Farzad

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      قیمت ؟ با ۲۰۰ ملیون چطوری ، به نظرت خوبه ، تازه دست پایین گرفتم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. Mehdi

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1923 ديدگاه)

    به خدا به جای تولید ده تا خودروی بیکیفیت ۳ تا خودروی با کیفیت تولید کنید بهتره این هزینه صرف ارتقا کیفیت ۲۰۶ و پارس و … میکردید و یه خودروی با کیفیت تحویل میدادید بهتر بود هر چند اونجوری نمیتونستید ۲۰۶ ۳۰ میلیونی رو ۸۰ تومن بفروشید یا این خودروی ۵۰ میلیونی رو بالای ۱۰۰ بفروشید.همین الان ماشیناتون از ۹۰ به بعد افت کیفیت شدید داشتند بعد از تولید خودروی جدید که احتمالن تولید قطعاتش از برادران چین صحبت میکنید،یه ۲۰۶ با کیفیت ۲۰ سال از رده خارج شده باز بهتر از ۲۰ تا ماشین بی کیفیت.کمیتو فقط زیاد میکنند کیفیت فرقی نمیکنه.فقط این وسط قیمتا میره بالا ماشینایی که هیچ جای دنیا تولید نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Mehdi

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1923 ديدگاه)

    جالبیش اینه که یه لحظه فکر نمکنیم این ماشین میشه حدود ۱۲ هزار دلار شایدم بیشتر چون ۸۰ پیش پرداخت زدند و با این پول تو خارج میشه یه کوپای چینی که الان ۳۰۰ میلیون یا چری ۶ که ۳۰۰ و خورده ای قیمت خورده رو میشه خرید که البته همین ۱۳۰ ۴۰ میلیون خیلیه چون درامدا ثابت مونده و پول ما بی ارزش ترین شده که ۱۲ هزار دلار میشه ۱۴۰ تومن تا چند سال پیش میشد ۴۸ میلیون یعنی میشد با ۴۸ تومن یه چری یا کوپا خرید حالا طرف ذوق میکنه ۱۳۰ تومن میده به این ماشینا و چجوری میشه که این میشه این که میریم میخریم بنابراین خلایق را هر چه لایق.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. Mehdi

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1923 ديدگاه)

    جالبیش اینه که یه لحظه فکر نمکنیم این ماشین میشه حدود ۱۲ هزار دلار شایدم بیشتر چون ۸۰ پیش پرداخت زدند و با این پول تو خارج میشه یه کوپای چینی که الان ۳۰۰ میلیون یا چری ۶ که ۳۰۰ و خورده ای قیمت خورده رو میشه خرید که البته همین ۱۳۰ ۴۰ میلیون خیلیه چون درامدا ثابت مونده و پول ما بی ارزش ترین شده که ۱۲ هزار دلار میشه ۱۴۰ تومن تا چند سال پیش میشد ۴۸ میلیون یعنی میشد با ۴۸ تومن یه چری یا کوپا خرید حالا طرف ذوق میکنه ۱۳۰ تومن میده به این ماشینا و چجوری میشه که این میشه این که میریم میخریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Khosrow

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    دستشون درد نکنه / سالهاست تو هر ازمون و خطا مردم رو لایق بیشتر از اینها ندیدیم / مردم بی رحم و ترسو / بی قانون و مثلا زرنگ / تکراریه این حرفا / نوش جان – همون 70 میلیون تومنیه / به 100 هم میرسه / به هیچیمون ماشین روز و برند نمیاد / مرسی سایپا و ایران خودرو ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. حسین دهمرد

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2416 ديدگاه)

    خاک تو سرتون که نه عرضه ساخت موتور درست درمون دارین نه میزارین ما بسازیمش واستون. الان دیگه هاچبکم کمتر از دویست اسب بخار شوخیه. موتورشون از یه وی هشت آمریکایی بیشتر بنزین میسوزونه.
    یه موتور صدو پنجاه اسبی که با کمتر از ده میلیون ساخته میشه دیگه انقدر سر و صدا نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1326 ديدگاه)

      شمااااا میخوایی موتوووورررر بسازیییی صد بار گفتم بازم میگم جنس از موتوری نگیر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین دهمرد

        ۱ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (2416 ديدگاه)

        جایی هست بشه تعهد داد؟به ما فرصت بدین تا سطح عرضه مونو نشون بدیم.حداقلش اگه نتونستیم بعد میتونین بزنین تو سرمون که دیدید نمیتونین.نمیشه که کاسه آش دست شما باشه ما تعهد بدیم نمیوفته. بحث خودروسازی تو ایران به هیچ عنوان توان فنی نیست.سیاست نمیزاره
        این مافیا نمیزارن دانشگاه تو صنعت کاری کنه چون بعد نمیتونن پراید رو هفتااااد میلیون بکنن تو پاچه ملت. چون اگه به دانشگاه میدون بدن دیگه کسی نمیتونه بابت یه سانروف پنجاه میلیارد فاکتور تحقیق و توسعه بگیره.بیش از یک قرن از اختراع موتور چهار زمانه بنزینی میگذره نیاز نیست که از نو اختراع بشه که اینطوری میگی. کسی از دانشگاه انتظار نداره در حد ب ام و موتور بسازه ولی این حد از ناتوانی غیر قابل باور و غیر قابل تحمله.بخصوص تو قیمتهای فضاییش.واقعا یه موتور صد و پنجاه اسبی ده تومنم خرج بر نمیداره،چه برسه به اینکه مال سی سال پیش هم باشه
        سریلانکا هم هایپر اسپورت ساخت اینا هنوز اندرخم …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۱ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (1326 ديدگاه)

          یک جمله جالبی ناصر الدین شاه داره که میگه همه چیزمان به همه چیزمان می اید تو مملکتی که خودروسازش کمک فنر و تسه تایم نمیتونه بسازه فکر میکنی دانشگاه ش میتونه . همه ما دانشگاه رفتیم و میدونیم چه خبره تعهد هم لازم نیست بدی اساتید دانشگاه یک سری کارمند هستن و اکثرا حقوق حق التدریس میگیرن و نهایتا هیات علمی که تهش جزوات چند دهه پیش به خورد دانشجو میدن . سطح علمی مان هم مثل خودرو سازیمان است حتی کمتر

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. هادی

          ۲ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (458 ديدگاه)

          دانشگاه ازاد هم بودی طراحی ساخت میفهمیدی چیزی نیست
          همین الان ECU همه اینا بدن من میسازم
          قطعات خودرو ساختشون با تکنولوژی ۱۰۰ سال پیش هم قابل ساخت نیاز نیست دانشگاه هم بری
          خودرو ساز سال هاست رشوه میگرفت از پژو حالا هم از چین میگیره معلومه نمیدن یه پیچش دانشگاه بسازه
          خودرو ساز ما همین که متونه این حرف تو مخ ملت کنه که نمیشه ساخت راحت ۵۰ میلیون میشکه روش و از مردم سو استفاده میکنه فقط با یه حرف

          موافقم 0
          مخالفم 0
  20. MjM

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (718 ديدگاه)

    تنها آرزوی ما نابودی شما مافیاهاست!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1326 ديدگاه)

      جناب هادی قسم حضرت عباس باور کنیم یا دم خروس همین الان تمام زورشون زدن یک ای سی یو بزنن نتونستن کار به رسانه ها کشید والا ما کار به دانشگاه ازاد و غیر ازاد نداریم ولی همین ای سی یو که شما ادعای ساخت دارید حتی تعمیرش هم نمیتونن بکنن حالا شما در خیالات خودت سیر کن ما هم میگیم باشه میتونی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. حمید

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (370 ديدگاه)

    کرونا بگیری بهتر از اینه که ۲۰۰ ملیون بدی دنا بخری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. شاهین

    ۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    چند روز پیش تو انستاگرام دیدم طرف کوییک آر خریده و …
    کلی بهش توپیده بودن، بحث بالا گرفت و من گفتم چرا صد میلیون پول میدین بابت این جوجه رنگی ها؟ بعضیاشون برگشتن گفتن اگه نخریم پس چیکار کنیم گزینه دیگه ای نداریم و مجبوریم!!!!
    مجبورن! میفهمید مجبورن چون عضوی از خانوادشون گرو خودروسازیه و اسلحه گذاشتن رو سرش
    مجبور ماها هستیم که باید شما کج مغزارو تحمل کنیم!
    مجبوری خب برو یه پژو یا سمند مدل زیر 90 از دست بخر که حداقل کیفیتش یکم بهتره از مدلای سال که کلا پلاستیکن. این چه بهونه ای هست که میارن و باعث اسهال و تحوع ما میشید، حتما باید گاری صفر کیلومتر از دست این مافیا بخرید که پُز نو بودنشو بدین که چی روی صندلیش نایلونه و درش ضربه گیر داره و … نخرید بزارید منقرض بشن. خیلی عقبید بابا، عقب موندید و ما سه هیچ ازتون جلو افتادیم از نظر بلوغ فکری، اون مغزتونو از شیشه ترشی دربیارید ازش استفاده کنید تا تلف نشدیم
    بخدا ما میخوایم مااااشین سوار بشیم نه گاری، گناهمون چی بوده افتادیم پیش شماها که دائم المجبورید تو هر شرایط

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ارسلان

      ۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (125 ديدگاه)

      توی کمپین چند سال پیش من تا اخرش وایستادم اما ملت سریع وا دادن و کسایی مثله من که اقلیت بودیم فهمیدیم توی این مملکت فقط باس فکر منافع شخصی خودت باشی وگرنه بقیه مردم میزنن نابودت میکنن بحث ماشین هم نیست کلی میگم من از اون موقع به بعد دیگه کار ندارشتم که کارام به نفع بقیه یا کشور هست یا نه !! فقط منافع خودمو در نظر میگیرم چون چند بار چوبش رو خوردم… خود آزاری که ندارم بخاطر بقیه خود زنی کنم تهش هم خیانت ببینم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. Amir evolution

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (106 ديدگاه)

    تو عکس پنجم جوری نیششون بازه انگار پلتفرم بوگاتی شیرونو ساختن و دارن ازش رونمایی میکنن
    باو اینم واسه خودتون نیس ک با 1000 بدبختی و خدا میدونه چقدر پول بی زبون دادین، اینو گرفتین
    دلمون ب چی خوش باشه آخه
    رهامم ک از پلتفرم volex چینی کپی کردن
    حالا اونای ک دنبال برق و آب و گاز و بلیط اتوبوس مجانی بودن بیان جلو
    و این داستان همچنان ادامه دارد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. هادی 8 سیلندر

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (458 ديدگاه)

    سمند ۸ میلیون زمان احمدی نژاد شده ۱۸۰ میلیون همین کافیه برای … به روحانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. هادی 8 سیلندر

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (458 ديدگاه)

    موتور تندر بندازید مثل ادم رو همش اشغال موتور مییندازن روشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Regera

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (212 ديدگاه)

    کار به این ماشینا و ماشینای خارجی ندارم.

    اما حرص آدمو در میارن این آدمایی که تعصب دارن. حالا روی هرچی. طرف روی لامبو تعصب داره، اصلاً میگه فراری‌ها به درد نمیخورن، اونیکی روی فراری تعصب داره، درباره‌ی لامبوها همون جمله رو تکرار میکنه.
    تعصب‌هارو بذاریم کنار و خوبی‌ها و بدی‌های هرچیزی رو و هرماشینیو ببینیم، بعد نظر بدیم.
    بازم میگم، اصلاً کار به کیفیت این ماشینا ندارم.
    حرفم به دوستانیه که روی هرچی که دوست داشتن، تعصب پیدا میکنن و بدی‌هاشو اصلاً نمیبینن و از چیزی که خوششون نیومد، متنفر میشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. فری

    ۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (233 ديدگاه)

    K132 کاملاً بر اساس 301 شکل گرفته تا جایی که پروفیل جانبی آن به‌طور کامل با سدان پژو یکسان است و صرفاً طراحی جلو و عقب آن تغییر کرده است. در بخش جلویی K132 شاهد طراحی ناهماهنگ و نه‌چندان زیبایی هستیم

    به نظر من که خوب شده کپی برداری هم نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. محمد گودیان

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا اگه ی فرصت و بودجه مناسب مثلابه دانشگاه صنعتی شریف دانشکده های(مکانیک،برق و صنایع)بدهند ،نمیتونن یک پلت فرم ۱۰۰ درصد ملی و حتی فراتر از آن پیشرانه مناسب طراحی و بعد تولید کنند،خیلی از دوستان جواب را دادند هر دولتی که روی کار بیاد دلال ها سریع احاطه میکنند و در نتیجه باز هم همین پراید و ۴۰۵ و رهام و کوئیک و…..پس تا دلال هست عزم ملی و تولید ملی کشک ….و حتی واردات هم فقط خودرو های چینی از نوع بی کیفیت و قیمت هم که خون پدرشون…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. حسین

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این سایپایه چرا نمره گمرکه آیا؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. رضا

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام .یک سوال آقای مسول آیا یک خودرو ملی واسه یک ایرانی تولید میشه .که یک ایرانی بتونه سواربشه ….من می گم نه .دلیلش اینه که آیا من کارگر باحقوق ۲.۵تا ۳.۵ میلیون می تونم کدوم ماشین های ایرانی سوار بشم وچقدرازاین حقوق رابزارم واسه اقساط خودرو .چقدرش رابزارم واسه خرج زندگی .فرض کنید پراید ۴۰ میلیون فقط فرض هست باید ۱۳الی ۱۵ ماه راچیزی نخورم حتی نان تا اگه گرون نشه …فروش اقساطی ماهی چند …پس کارگر ایرانی یاباید یک خودرو دست دوم در به داغون سواربشه یا خواب ببینه …پس کادگر ایرانی پراید نو هم نمی تونه سواربشه ….روزگار لجب رسمی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا