ایران خودروپژو

سمند SE بخریم یا پژو 405 SLX

مقایسه بین دو خودرو که در بسیاری از قطعات مشترک هستند و از یک کارخانه نیز بیرون می آیند، کار چندان عادلانه ای نیست. اما اصرار خودروساز وطنی به ساخت انواع خودرو در یک کلاس و روی پلاتفرم پژو ۴۰۵ در بازه قیمتی ۹ میلیون تا ۲۱ میلیون تومان و خلق خودروهایی نظیر روآ، سمند، سورن، دنا، پارس و انواع ۴۰۵ ممکن است کمی تردید در انتخاب یکی از این خودروها برای خریدار ایجاد نماید.

samand SE
اولین سوال اینجاست که چرا ایران خودرو این همه سرمایه گذاری را برای تولید اتوموبیلهایی می کند که در کلاس و اندازه مشابهی با امکانات و مشخصات مشابه تولید می شوند و رقیب یکدیگر شده و قسمتی از بازار همدیگر را خراب خواهند نمود؟ بعنوان مثال هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو ۴۰۵ SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد؟ یا اینکه این بودجه صرف طراحی و ساخت خودروهایی می شد که در همین بازه قیمتی جایشان بشدت خالیست. نظیر مدلهای استیشن و کوپه و کانورتیبل؟

405 slx front
خوب به بحث خودمان بر می گردیم. سمند SE پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است که البته قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد. نظیر سیستم مالتی پلکس در برقکشی خودرو، وزن سبک تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب. اما ناگهان پروژه SE تبدیل به ارزان سازی و حذف امکانات حتی مدلهای معمولی سمند و ایجاد خودرویی بیش از حد ساده شد که انگار بعنوان یک خودرو مسافرکش ساخته شده نه یک خودرو خانوادگی !

خوشبختانه طبق اجبار استاندارد ایران، اکنون این خودروها با ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوای راننده عرضه می شوند. اما نصب کیسه هوای شاگرد، بدون تغییرات اساسی در داشبورد این دو خودرو امکان پذیر نیست.

405 slx rear
پژو ۴۰۵ SLX نیز خودرویی است که قرار بود بعنوان فیس لیفت پژو ۴۰۵ GLX وارد بازار شود اما طبق سوابق کمپانی و عادت دیرینه آنها در کنار پژو GLX تولید شد بدون اینکه آن را از صف تولید خارج کند. بعلاوه شرکت تمایل داشت این مدل جدید را با قیمتی بیشتر بفروش برساند. اما  استقبال بسیار اندک و پس زدگی بازار در اوائل عرضه که بیشتر نسبت به طراحی این خودرو بود، باعث کاهش قیمت آن و قرار گرفتن در کنار GLX شد. طراحی پژو ۴۰۵ SLX بیشتر شبیه یک تیونینگ کارگاهی سطح متوسط از آب درآمده و با وجودی که اسپرت تر از GLX  میباشد، اما عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمتها دیده می شوند. بعنوان مثال چراغهای نوافکن گرد روی سپر هیچ تجانسی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند.

405 slx interior

هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می کنند که  ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو ۲ می باشد. هر دو خودرو می توانند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر دست یابند. شتاب صفر تا صد پژو ۱۱ ثانیه و سمند ۱۱.۹ ثانیه اعلام شده که با توجه به صد کیلوگرم وزن بیشتر سمند توجیه پذیر است. میانگین مصرف سوخت سمند در سیکل ترکیبی، ۸.۵ لیتر و در پژو حدود ۹ لیتر می باشد. هر دو خودرو از سیستم گیربکس BE3 پنج سرعته استفاده می نمایند. توصیه می شود هرچه سریعتر ایران خودرو این دو ماشین را با موتورهای جدیدتر TU5 و EF7 همراه با گیربکس متناسب ارائه نماید. چون بازار خودرو اینک از این تکنولوژی قدیمی اشباع و بیزار شده است. در هیچ کدام از موارد فنی، راحتی و فضا، نمی توان این خودروها را نسبت به هم برتر دانست زیرا کاملاً مشابه هم می باشند. سمند طراحی قدیمی و کلاسیک داشته و تنها چراغهای عقب و غربلیک فرمان آن کمی تغییر کرده اند. پژو تغییرات بیشتری داشته و  رودریها، فرمان، چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره و  موارد جزئی دیگر در آن نسبت به پژو ۴۰۵ GLX متفاوت می باشند. قیمت سمند SE با ایربگ راننده در مرداد ماه ۱۳۹۰ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت ۴۰۵ SLX نیز ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد. افت قیمت دست دوم هر دو خودرو زیاد بوده و برای سمند پس از پایان گارانتی بیشتر هم می باشد.
نتیجه برعهده شما. این دو خودرو آش دهن سوزی نیستند که برای خریدشان تردید داشته باشید. شاید بد نباشد به گزینه های دیگری فکر کنید یا سقف بودجه خریدتان را کمی بالاتر ببرید! در نهایت فرقی نمی کند که شما سمند بخرید یا پژو ۴۰۵ چون در هر دو حالت سود آن به جیب یک خودروساز می رود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵۴۵ دیدگاه‌ها

  1. ماه

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هردویک نوع موتوردارند سمندیک وزنه 100کیلویی راباخودش حمل میکنه چطور امکان داره مصرف سوخت سمند کمتر ازپژو405 باشه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پوریا سلمانیان

      ۵ فروردین ۱۳۹۱
      سوابق: (107 ديدگاه)

      سمند 12 میسوزونه و 405 دز صدکیلومتر 12.8

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیرحسین

        ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
        سوابق: (605 ديدگاه)

        من خودم 405 دارم . جالبه که بدونید مصرف شهر اون به هشت نمیرسه ! مصرف جاده اش هم 5.8 تا 6.5 هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. عارف

      ۱۲ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (32 ديدگاه)

      ecu خودروها باهم یکی نیست. برید مشخصات کامل( نه اسم موتور و قدرت و … منظورم قطعات استفاده شده) رو بخونید چون ecu تعیین میکنه چقدرسوخت باید وارد سیلندر شه ، همه چی که به ظاهر نیست بگی چون ۱۰۰ کیلو سنگینتره و موتور یکیه مصرفش باید بیشتر باشه? موتور ef7 ۴۰ کیلوگرم از موتور معمولی سنگینتره در صورتی که مصرفش کمتر هستش نمونه بارزش ال نود اصلا به خاطر کم مصرف بودن و کم استهلاک بودنش معروفه ،درسته وزن تاثیر داره ولی ملاک مصرف فقط وزن نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (12 ديدگاه)

    405 از لحاظ بهتره
    شتاب
    هندلینگ
    زیبایی داخلی و خارجی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مرتضی

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سمند در حد 405 نیست…. 405 هرچی باشه طراحی فرانسه هست هر چند قدیمیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سید علیرضا

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (256 ديدگاه)

    امروزه پژو سمط تازه وارد بازار شده ولی این خودرو پیشرانه ی خوبی نسبت به سمند ندارد و همچنین نسبت به گفته سازنده هر صد کبلومتر 8 لیتر می سوزاند ولی بیشتر می سوزاند ودر نتیجه قطعات این خودرو چینی بوده بسیار بی کیفیت است و فقط علیرغم سمند وزن ان است و سمند بهتر است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سید علیرضا

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    شما یک جنس چینی می خرید یا ایرانی حتما ایرانی پسب خاطر همین دلیل سمند بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      والا پراید بخرید بهتره باز سایپا یه ارتقایی میده این ایران خودروی لعیمه که از سال 70 405 رو همونجوری به زور و اجبار میده دست مردم سمندم که دیگه از ظاهرش پیداست چه آشغالیه.405 هم خارجی نیست 80 درصدش داخلی سازی شده از چینی بدتر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. علي رضا

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام من توی خرید بینه پزو405و 206اس دی وال 90تا 12میلیون تومان گیر کردم به نظر شما دوستان کدوم بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    هیچکدوم در اینجا از تمام هموطنهای غیور و غیرمند کشور عزیزمان خواهشمندم آقا نخرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محسن

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان
    سمند از نظر طراحی ظاهر نسبت به 405 خیلی به روز تره و تا حدی هم قشنگتر ولی از نظر راحتی سرنشینان و راننده داخل سمند خیلی گرفته تره و در مقایسه با 405 خیلی عقب تره، رانندگی با 405 لذت بیشتری نسبت به سمند داره و من فکر میکنم فقط بخاطر شتاب بالاتر هندلینگ بیشتر و راحتی بالاتره. من هر دو ماشینو داشتم ولی در حال حاضر پراید دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سپهر

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من یک سمند se دارم و ازش خیلی خیلی راضیم
    چون مصرف بیرون شهرش 6.5در100کیلومتره وخیلی هم طراحی داخلیش جذاب تراز405 که دیگه جزء ماشین های کلاسیک شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محسن

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان سمند دارم وقبلا 405داشتم و از لحاظ سرعت امنیت زیبایی سمند را انتخاب میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حمید

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من فکر میکنم پژو جدید اس ال ایکس با موتور TU5 پرقدرت ودر عین حال کم مصرف وکم صدا خیلی سرتر از سمند باشه من 5 ماهی است SLX TU5 دارم و واقعا ازش راضیم توصیه میکنم تا این ماشین هست پول به سمند ندین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عارف

      ۱۲ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (32 ديدگاه)

      405 slx در مقابل سمند lx ef7 حرفی واسه گفتن نداره ملاک مقایسه شما باید ۴۰۵ معمولی با سمند معمولی باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. حمید کریمی

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اشتباه نکنید من با 405 معمولی مخلفم فقط 405SLX با موتور TU5 قابل قبوله ودر برابر سمند سرتره فقط با موتورTU5 کم مصرف وپرقدرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. پیمان

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو 405 SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد

    منظورتون کدوم هزینست؟؟؟؟؟ :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حسین

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (204 ديدگاه)

    یعنی برای عوض کردن چراغ و سپر که اصلا هم قشنگ نشده هزینه در بر داره که البته خریداران بیپاره داخلی باید بپردازند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. جمال

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    به نظر من 405 SLX خیلی از سمند بهتره چون 405 مانند سمند بعد 1 سال مصرفش یک ونیم برابر نمیشه بدنه شم شلخته نمیشه طراحی بدنه وداشبوردشم از سمند خوشکل تره این 405 رو میشه با سمند lx مقایسه کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حمید

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    چرا شتاب 0تا 100 اس ال ایکس با 110 اسب بخار از جی ال ایکس 100 اسب بخاری کمتره ؟
    جی ال ایکس 11 ثانیه
    اس ال ایکس 13.2
    طبق سایت ایران خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. اشکان

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (467 ديدگاه)

    با سلام

    دوست عزیز آقا حمید!شتاب هیچ ربطی به قدرت موتور نداره.شتاب رابطه مستقیم با گشتاور داره.گشتاور موتور 100 اسب بخاری 153 نیوتون متره و گشتاور موتور 110 اسب 142 نیوتون متره.البته عواملی مثل ضریب دنده-وزن-ضریب آیرودینامیک هم در شتاب تاثیر دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عارف

      ۱۲ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (32 ديدگاه)

      اشکان این حرفا واسه مردم خرافاتی ای مثل ما ایرانیا به درد نمیخوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. حمید

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    اشکان جان حرفت کاملا صحیح هست
    سوال منم همینه چرا با قدرت بیشتر گشتاورش کمتره؟
    بخاطر مصرف سوخت کمتره ؟ یا حجم سیلندر؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عارف

      ۱۲ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (32 ديدگاه)

      بخاطر طراحی ضعیف گشتاور بستگی به قطر پیستون و وزن و شاتون و غیره وابسته ‌هستش که چقد توان تحمل و پرسازی سیلندر داره ( گشتاور به طور ساده همون فشاری که پیستون وارد میل لنگ مینه که به حرکت در بیاد اگه علمیشو بگم متوجه نمیشی) هرچقدر فشار محفظه سیلندر بالاتر باشه گشتاور بیشتری بدست میاد که بعضا هستن افرادی با نصب توربو فشار و پرسازی سیلندر رو بالا میبرن که هم گشتاور میره بالا هم اسب بخار که با این کیفیت بد قطعات کار عاقلانه‌ای نیست و امکان ترکیدن موتور هم بالا میره، بخاطر حجم پایین تره که مصرف کم شده اما در عوضش هم گشتاورش پایین اومده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. باربد

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دست همه در نکنه من پراید دارم خیلی هم راضیم از سمند و 405 و لگان و … تا پورشه خیلی بهتره .. مخصوصا وقتی تو جادهای با سرعت 100 به بعد شروع میکنه به لرزیدن .. چه آرامشی میده صدای زیاد موتور و اتاقش ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
      سوابق: (53 ديدگاه)

      باربد لگان چیه ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. باربد

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
        سوابق: (7 ديدگاه)

        لگان همون تندر 90 خودمون هست ..

        موافقم 0
        مخالفم 0
  20. احسان عالی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    در این مورد باید چندین سال پیش بحث برسر نوع اتاق موتور و یا دیزاین این ماشینهامیشود نه الان این بحث
    یک انتقاد و نظری هست که هیچ کمکی برای دوباره شکل گیری جدید نمشود گرد چون هم نوع اتاق و موتور از رعده خارج شدن پس بهتر بیایم در مورد ماشین های بحث شود که قرار هست در آینده به دست تولیدگنندگان داخل تولید شود مثل دنا و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. احسان عالی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    البته من خودم طراح هستم این نظر شخصی منه فکر نکنم بابت طراحی بیرون(اتاق)و یا موتور ماشین ،شرکتهای داخلی هزینه زیادی بکنن چون از طراحی ها معلوم هست که بر حسب ابزار و امکانات قدیمی این نوع روند طراحی هاپیش میره و برای یک طرح مکانیزه و جدید مسلما امکانات و ابزارهای جدید و بهتری و بروز تری مخواد ولی متاسفانه تا بخواد این امر محقق بشود چندین سال گذشته و میشود بحث الان ما.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. اشکان

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (467 ديدگاه)

    با سلام

    حمید جان هر چی شاطون یک ماشین بزرگتر باشه گشتاور تولیدی اون موتور بالاتره.بنابر این میشه تا حدی نتیجه گرفت که هر چی حجم موتور بالاتر باشه گشتاور هم میره بالاتر چون به طور نسبی شاطون بزرگتر میشه.البته این به این معنی نیست که هر ماشینی که حجم موتورش بالاتر باشه حتما گشتاورش هم بالاتره.مثلا گشتاور موتور EF7 با حجم 1700 سیسی از گشتاور پژو 405 با حجم موتور 1800 سیسی بیشتره.گشتاور اولی 155 و دومی 153 نیوتون متره.لازم به ذکر هست که گشتاور به تکنولوژی ساخت موتور هم مربوط میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. سهند

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    راستشو بخواین منم 405 slx tu5 ثبتنام کردم هرجا هم بگی خوندم ماشین تو این قیمت بهتر گیر نیاوردم.17 روزه دیگه هم تحویلش میگیرم.و فقط تو این ماشین این ناراحتم می کنه که چرا شیشه های عقب رو برقی نکردن؟؟؟َ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. امین

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من حدود پنج ماهه اس ال ایکس تی یو 5 دارم می خواستم بگم در کل یک ماشین معمولی هست تو زمستان به دلیل سردی هوا روغن گیربکسش سفت می شد مجبور بودم تا نیم ساعت گرمش کنم تا دنده یک و دو خوب جا بره الان که هوا گرم شده مشکله ندارهتا الان نزدیک 3000 کیلومتر باهاش رانندگی کردم دیگه ایرادع نداشته مشکل دیگش کله کردن ماشین تو دنده یکه که به دلیل ای سی یو ماشین و مشکل بعدی شتاب کمتر در دنده سه به بالا است که یک دلیلش گشتاور کمتر ودلیل دیگش پر دور بودن ذاتی موتور است چون 16 سپاپه باید دنده را تو دورهای بالا عوض کنی دیگه به نظرم مشکلی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. اشکان

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (467 ديدگاه)

    با سلام

    سهند جان!

    پزو 405 اس ال ایکس برای فروش بازار خوبی نداره.دسته دومشو بد میخرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. اختای

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم سمندse دارم خیییییلی ازش راضیم و ضمنا پژو slx عمرا به سمند برسه از هر لحاظ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. مهرداد_درگ

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (19 ديدگاه)

    من پژو اس ال ایکس سفید موتور1800 مدل 89 بدون ایربگ دارم.باکش چندلیتره؟ 70 لیتر که 75 هم میخوره…چخبره؟؟؟6سیلندره مگه؟؟چون این ماشین تو شهر صدی 14 میسوزونه!چی؟چرت میگم؟بخدا تنظیمه موتورش. 2ساله دارمش.تو دتده یک ضعیفه. فرمونش شدیدا سفت و دارای لرزش و ویبره هستش تو چرخش ها.صندلی های عقبش سفته. محاسنش چیه؟ ترمز خوب.تعلیق نرم. لاستیک 205 انداختم شتابش و فرمانش بدتر شد ولی هندلینگ بهتر شد. ارم های عقب رو بکنید.ارتفاع بشدت بالاست کمک 206 بندازید.قالپاق های زشتشم دربیارید.در ضمن ضبطش بدرد نمیخوره عقبشم باند نداره. با اجازه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. ناصر كريمي

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بر همگی بچه ها اشتباه نکنید فقط 405 slxبا موتور tu5فقط همینو بخرین خودشم سفید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. ایرج

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام من سمندمعمولی مدل85دارم تاحالاهم بیش از60000کیلومتر راه رفته ام وکوچکترین اذیتی ازاین زبان بسته ندبدم چون درست با این ماشین رفتارکرده ام وخیلی هم نرم وراحت است وتادلت بخواهد مشتری پاش نشسته ولی من فروشنده نیستم وملت ایران خمیشه غریب دوست هستندوماشینهای چینی راازروی عکس تبلیقاتی می خرند وبعد می فهمند چه اشتباهی کرده اند.البته این راهم بگویم ازلحاظ شتاب وکشش هیچ جا کم نیاورده است ومثل موتورش شیر است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. سپهر

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از نظر من سممممممممممممممممممممممند خیلی خیلی بهتره هم از نظر قیمت وهم از نظر رد کردن برای فروش . . . . . . .. . . …………… تازه خودروی ملی هم که هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا