ایران خودروپژو

سمند SE بخریم یا پژو 405 SLX

مقایسه بین دو خودرو که در بسیاری از قطعات مشترک هستند و از یک کارخانه نیز بیرون می آیند، کار چندان عادلانه ای نیست. اما اصرار خودروساز وطنی به ساخت انواع خودرو در یک کلاس و روی پلاتفرم پژو ۴۰۵ در بازه قیمتی ۹ میلیون تا ۲۱ میلیون تومان و خلق خودروهایی نظیر روآ، سمند، سورن، دنا، پارس و انواع ۴۰۵ ممکن است کمی تردید در انتخاب یکی از این خودروها برای خریدار ایجاد نماید.

samand SE
اولین سوال اینجاست که چرا ایران خودرو این همه سرمایه گذاری را برای تولید اتوموبیلهایی می کند که در کلاس و اندازه مشابهی با امکانات و مشخصات مشابه تولید می شوند و رقیب یکدیگر شده و قسمتی از بازار همدیگر را خراب خواهند نمود؟ بعنوان مثال هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو ۴۰۵ SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد؟ یا اینکه این بودجه صرف طراحی و ساخت خودروهایی می شد که در همین بازه قیمتی جایشان بشدت خالیست. نظیر مدلهای استیشن و کوپه و کانورتیبل؟

405 slx front
خوب به بحث خودمان بر می گردیم. سمند SE پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است که البته قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد. نظیر سیستم مالتی پلکس در برقکشی خودرو، وزن سبک تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب. اما ناگهان پروژه SE تبدیل به ارزان سازی و حذف امکانات حتی مدلهای معمولی سمند و ایجاد خودرویی بیش از حد ساده شد که انگار بعنوان یک خودرو مسافرکش ساخته شده نه یک خودرو خانوادگی !

خوشبختانه طبق اجبار استاندارد ایران، اکنون این خودروها با ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوای راننده عرضه می شوند. اما نصب کیسه هوای شاگرد، بدون تغییرات اساسی در داشبورد این دو خودرو امکان پذیر نیست.

405 slx rear
پژو ۴۰۵ SLX نیز خودرویی است که قرار بود بعنوان فیس لیفت پژو ۴۰۵ GLX وارد بازار شود اما طبق سوابق کمپانی و عادت دیرینه آنها در کنار پژو GLX تولید شد بدون اینکه آن را از صف تولید خارج کند. بعلاوه شرکت تمایل داشت این مدل جدید را با قیمتی بیشتر بفروش برساند. اما  استقبال بسیار اندک و پس زدگی بازار در اوائل عرضه که بیشتر نسبت به طراحی این خودرو بود، باعث کاهش قیمت آن و قرار گرفتن در کنار GLX شد. طراحی پژو ۴۰۵ SLX بیشتر شبیه یک تیونینگ کارگاهی سطح متوسط از آب درآمده و با وجودی که اسپرت تر از GLX  میباشد، اما عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمتها دیده می شوند. بعنوان مثال چراغهای نوافکن گرد روی سپر هیچ تجانسی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند.

405 slx interior

هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می کنند که  ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو ۲ می باشد. هر دو خودرو می توانند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر دست یابند. شتاب صفر تا صد پژو ۱۱ ثانیه و سمند ۱۱.۹ ثانیه اعلام شده که با توجه به صد کیلوگرم وزن بیشتر سمند توجیه پذیر است. میانگین مصرف سوخت سمند در سیکل ترکیبی، ۸.۵ لیتر و در پژو حدود ۹ لیتر می باشد. هر دو خودرو از سیستم گیربکس BE3 پنج سرعته استفاده می نمایند. توصیه می شود هرچه سریعتر ایران خودرو این دو ماشین را با موتورهای جدیدتر TU5 و EF7 همراه با گیربکس متناسب ارائه نماید. چون بازار خودرو اینک از این تکنولوژی قدیمی اشباع و بیزار شده است. در هیچ کدام از موارد فنی، راحتی و فضا، نمی توان این خودروها را نسبت به هم برتر دانست زیرا کاملاً مشابه هم می باشند. سمند طراحی قدیمی و کلاسیک داشته و تنها چراغهای عقب و غربلیک فرمان آن کمی تغییر کرده اند. پژو تغییرات بیشتری داشته و  رودریها، فرمان، چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره و  موارد جزئی دیگر در آن نسبت به پژو ۴۰۵ GLX متفاوت می باشند. قیمت سمند SE با ایربگ راننده در مرداد ماه ۱۳۹۰ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت ۴۰۵ SLX نیز ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد. افت قیمت دست دوم هر دو خودرو زیاد بوده و برای سمند پس از پایان گارانتی بیشتر هم می باشد.
نتیجه برعهده شما. این دو خودرو آش دهن سوزی نیستند که برای خریدشان تردید داشته باشید. شاید بد نباشد به گزینه های دیگری فکر کنید یا سقف بودجه خریدتان را کمی بالاتر ببرید! در نهایت فرقی نمی کند که شما سمند بخرید یا پژو ۴۰۵ چون در هر دو حالت سود آن به جیب یک خودروساز می رود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵۴۵ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    من سمند se داشتم . راستشو بخواین ازش راضی بودم . خیلی هم دوسش داشتم . الانم که 206 وی 8 دارم ازش راضیم . پشت انواع پژو هم زیاد نشستم . در کل همش یجوره . باور کنید . بخدا راست میگم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. فرشید

    ۶ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام ما چندتا سمند خریدیم وچند تایی هم 405 داشتیم و خدا شاهده از هیچ کدومشون مثل سمند se راضی نبودم درسته که امکاناتش از سمند lx کمتره و با 405 جز اینه برقی فرقی نداره ولی خداییش رو میگم شتابش رو همون روزی که از نمایندگی خریدم با 405 های یکی از دوستام مقیسه کردم و خودم پشت هر دوشون نشستم و در هر صورت سمند در شتاب از 405 جلوتر بود و کیفیت ساختش روزی که ما خریدیم واقعا نسبت به سمندی lx که یه ماه پیش خریده بودیم بهتر بود و صدای اتاقش هم کمتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sam

      ۱۸ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (42 ديدگاه)

      بسی خندیدیم
      میگه موتور همشون زغارته شما میگی شتابش بهتره!!!!؟ فرغون سوار خوبی هستیم اجمعین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد

    ۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من که اصلا با سمند حال نمیکنم ولی 405 داشتم فوق العاده بوده توی شتاب با زانتیا کل کل میکرد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۳ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اخه جونمرد 405 با زانتیا!!! 206 تیپ 5 با همه سالاریش اندازه 5و6 تا ماشین از زانتیا تو شتاب کم میاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. طباطبایی

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمیدانم چرا پژو به فکر سرنشینان عقب نیست بخاطر نداشتن بالشتک های پشت سر سر نشین عقب در مسافرت خیلی اذیت میشه ولی سمند مبلمانش راحت تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. samad

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    خیلی جالبه که ماهمیشه برای خرید خودروی بی کیفیت صف میکشیم و پیش خرید داریم (از 20 روز تا 2سال)
    جالب اینجاست که خودروی 206 که درکلاس خودروهای کلاس خود البته در ایران بهترین خودرو است از نظر قیمت در اروپا و خود فرانسه از مزدا3 گرانتره.
    هر دو در ایران مونتاژ میشن(نه تولید).
    ما محکوم به مرگ با ماشینهای بی کیفت مونتاژ داخل شدیم.برام سواله که چرا ایران خودرو رو مزدا بجای پژو سرمایه گزاری نمیکنه و تعرفه مزدا رو مثل تعرفه پژو پایین نمی یاره؟
    206+ : 13950 یورو http://www.peugeot.fr/gamme
    مزدا 3 : از 15200 دلار تا 23000 دلار
    http://www.mazda.com/

    ما می توانیم ولی برامون مهم نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محسسن

    ۱۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که تازه دیروز پژو گرفتم نمی دونم چه جوریه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ali

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من 405 tu5دارم موتور واقعا کارش درسته پر شتاب کم صدا طراحیش هم عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمدرضا یوسفی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بچه ها من تو خرید ماشین گیر کردم بین 405 و سمند LX

    اگه میشه کمکم کنید ببینم چه ماشینی از همه لحاظ بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کامیار

      ۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام محمدرضا جان
      نمی دونم الان که دارم جواب می دم خریدی یا نه اما lx امکانی خیلی بیشتر از 405 داره من هر دو ماشین رو روندم lx رو پیشنهاد میدم
      موفق باشی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. عرفان

      ۲۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      سمند واقعا بهتره ما8 ساله که داریم و این رو جدی میگم کولرش روبامگان مقایسه کردیم.واقعا بهتر بود(ما تابههال شار نکردیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. عرفان

      ۲۹ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (7 ديدگاه)

      سمند واقعا بهتره ما8 ساله که داریم و این رو جدی میگم کولرش روبامگان مقایسه کردیم.واقعا بهتر بود(ما تابههال شار نکردیم)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. shelby mustang

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (82 ديدگاه)

    سلام
    بنظر من بعد از این همه سال تولید سمند
    یک تغییر کلی بکنه بد نیست.
    سوناتا چند سال داره تولید میشه
    سال ب سال تعغییرات میدن
    سوناتا 2001 با سوناتا 2011 مقایسه بکنین
    از زمین تا اسمون عوض شده این ماشین حالا اقایون ایران خودرو اگه خیلی مردن اکه خیلی راست میگن
    بیان ی سمند سال 1392 بدن بیرون ولی با س فیس لیفت حساب شده و دقیق راهی بازار بکنن
    ————————————————
    اما در مورد 405 اس ال ایکس باید بگم که این همه سال 405 با یک قیافه دیدیم و بعد از این همه سال یک تغییر جزیی کرده بد نیست.
    خدا تنوع افریده واسه ایجور موقعها زلزله که نمیشه که یک ماشین فیس لیفتش بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عارف

      ۱۲ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (32 ديدگاه)

      ۴۰۵ مال سی سال پیشه با اضافه کردن یه باله فسقلی و عوض کردن چراغ عقب و اضافه کردن پرژکتور و عوض کردن چراغ جلو یه ماشین جدید حساب میشه؟ حداقل سمند یکم تو شکل و ظاهر جدیدتر از ۴۰۵ هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. ham far

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام ، بنده اخیرا پژو جی ال ایکس دو گانه کلاس 12 خریدم . بنده قبول دارم که همه محصولات در حد خیلی ضعیف هستند و بیشترشون واقعا آشغال اند ولی همان طوری که خودتون می دونید الان این ماشین اشغال 16 میلیون تومن پولشه –
    به نظر بنده فرق ماشینی با ماشین دیگه فقط با رانندگی با اون ماشین بدست می آید که ما متاسفانه هرگز لذت و طعم واقعی یه رانندگی عالی رو نخواهیم چشید چراکه فرق یه جی ال ایکس با یه بوگاتی و پورشه با گفتن معلوم نمیشه و پشت فرمان نشستن معلوم می کنه فرق شونو ولی چون این ماشینارو ندیدیم و نه سوار شدیم به این اشغالها ماشین میگیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ham far

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    البته می دونم 16 میلیون با 500 میلیون یکی نیست ولی همه که 500 میلیون ندارن. به خدا این شانزده تومن هم به زور جور کردم ولی خدایش با این 16 تومن اگه بحث مالیات و گمرگ و غیره نبود چی می شد خرید .اگه باز هم یه 405 جی ال ایکس می شد خرید حداقل اصل اصل اصل بود و نه مختلف الملله (چینی-ایرانی و…)پول آدمه 60 روز پیش میگیرین بعد یه ماشین ایرانی چینی اصل فرانسه می دن !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ham far

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    جای سوال اینجاست آیا به خاطر گذاشتن یه کلید درب باز کن جعبه عقب از داخل خودرو کلاس خودرو از x به z می ره مثلا آوردن مدل سی ان جی دار رو با مدل اس ال ایکس مقایسه کرده ، که اس ال ایکس کلید صندوق عقب داره ولی سی ان جی نه – به نظر بنده اگه شرکتی بتونه یه فن آوری رو پیاده کنه و این کارو نکنه اول به خود و دوم و خریدار ظلم کرده … البته کار قضاوت با دوستان -یا حق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. MATIN

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    نمیخوام سرتون درد بیارم ولی ما در کل اگه بخواییم بشینم تین دوتا رو با هم مقایسه کنیم باید بشینیم چراغاشونو مقایسه کنیم بقیه همه تکراریه …
    واقعا چرا این ضعف و داریم که ماشینامون فقط از نظر چراغ با کمی فرم بدنه با هم فرق میکنه !!!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مجتبی

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام . سوال اینجاس : بین بد و بد کدوم بهتره !یا اصلا مگه بغیر از بد ما چیزه دیگه ای هم داریم ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سعید

    ۲ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببینید درسته سمند از 405معمولی بهتره ولی از 405slxبا موتور 16سوپاپه نه این ماشین یعنی 405 های جدید با این موتور خفن محشره من 8ماهی دارم واقعا با کیفیت تر از قبله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احسان

    ۵ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درسته سمند خوبه ولی من دوسش ندارم من یه آردی دارم ازش خیلی راضیم تو سرعت و شتاب با زانتیا تو یه رده هست دروغ نگفته باشم ازش جلو میزنه واقعا محشره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد

      ۲۶ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (74 ديدگاه)

      دوسته عزیز دروغ کنتور نداره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. عرفان

        ۲۹ تیر ۱۳۹۱
        سوابق: (7 ديدگاه)

        100./.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مک میسل

      ۲۷ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      برو اردی رو با خمیر مقایسه کن بعد بیا با زانتیا!!!!!!!!!!!!!
      پسر خوب!!!!
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
      خیلی مزاح اور بود،دست شما درد نکنه که موجبات خنده و شادی مارو فراهم کردید!
      هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. جواد

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سلام احسان جان راست میگه
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      خودش امروز صبح بهم گفت دیشب تو خواب با آردیم با سرعت 220 از یه زانتیا زدم جلو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. Just Samand Se

    ۱۵ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سمند بهترینه!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. bogati

    ۱۸ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه دوتا خط بغلاش بندازن و دوتا رو کاپوتش،میشه جنسیس خودرو،هرچقدر می خوان گرون کنند اگه کسی حرفی زد….. همه از تولید ملی حمایت می کنیم دو تا خطم ما میندازیم .چه شود….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. سجاد

    ۲۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    آ ی آقایون تولید کننده: خجالت بکشین.
    تا کی ……
    هیچ معلوم هست…..
    چی میدین دست ملت….
    خدا باعث و بانی رو نیامرزه که اینا واسه[…] تا کی سوار این خودروهای بی کیفیت بشیم… […]
    در قرآن هم توصیه شده به مسلمانان درصورت تمکن مالی سوار بر بهترین مرکب بشن لباسهای تازه و تمییز بپوشند… یه موقه هایی سوار بیوک شورلت و … مدل حداقل جدید میشدیم که بهمون نساخت رفتیم خودکفا بشیم. اینم نتیجش. نمیگم کی خوبه کی بده. میگم یکم هوای همو داشته باشیم.
    شدیم مسخره خارجیا(مخصوصا این عربها)…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. KAMAL

    ۲۵ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه GLX گرفتم بیشتر از 110 تا نمیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. عرفان

    ۲۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سمند خیلی از 405 بهتره من پشت هر دو نشستم واقعا 405 glx حرفی برای گفتن نداره سمند بهترینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ABAS

      ۹ مرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مرد حسابی چی می گی پزو خیلی بهتره سرعت پزو کجا سمند گجا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. smh

    ۲ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چی میشد از همون اول تحریم بودیم،،،اگه بودیم الآن از پژو هم خبری نبود،شما که نمیتونید کوپه،کانورتیبل تولید کنید مانند عربستان فقط خودروی خارجی وارد کنید.اقا مانخوایم رنگ پژو و پراید و زشت و زیبای خفته ایرانی رانبینیم چه کنیم ،تنها یک راه وجود دارد آن هم مهاجرت به جزیره کیش است>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ایدین

    ۲ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما سورن داریم شاه سمند است در حدود 10 ثانیه سرعتش به100 میرسه اما 405 در همین زمان به جای 10 ثانیه زمان 14 رو میبره این از شتابش. اما بدنش سورن 2 تا کیسه ی هوا داره اما 405 نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مجيد

    ۵ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان من به تازگی برای پژو 405 slx با موتور tu5 ثبت نام نموده ام میخواستم بدونم کسی مصرف سوخت دقیق این خودرو رو می دونه یا نه؟ و آیا در شتاب به 405 معمولی می رسه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. علی

    ۶ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    به معمولی نمیرسه شک نکن تو شتاب و سرعت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. راد

    ۹ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. میخواستم بین سمند و 405 راهنماییم کنید که کدوم رو بگیرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. حمید

    ۹ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا تا سرعت 80کیلومتر میزنه جلو اما دنده سه tu5 سبکه میگزره موتور 1800ده.من خودم چند بار تست کردم دنده دو تا سرعت 80تو این سطح بی همتاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. محمدخان

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سمند فقط عشقو حالش تا 6 ماه اولشه بعد لش میشه!

    ما هر دوشو داریم اما باز 405 خیلی بهتره توی جادههای ایران!
    برا شتاب بهترش با تعویض صفحه کلاچ و شمع ماشین به رضایت بیشتری میرسین
    اما این توی سمند کمرنگ تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. علی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مصرف SLX wnd 9.5 10isj

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. فرزین

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    وای خدای من!
    بازم میگین سمند لش میشه!!
    خب آخه یعنی چی؟ میشه یه توضیح دقیق و و اضح از *لش شدن* به ما ارائه کنین که مام بعد از 10 سال داشتن سمند بفهمیم لش شدن سمند به چه معناس؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا