ایران خودروپژو

سمند SE بخریم یا پژو 405 SLX

مقایسه بین دو خودرو که در بسیاری از قطعات مشترک هستند و از یک کارخانه نیز بیرون می آیند، کار چندان عادلانه ای نیست. اما اصرار خودروساز وطنی به ساخت انواع خودرو در یک کلاس و روی پلاتفرم پژو ۴۰۵ در بازه قیمتی ۹ میلیون تا ۲۱ میلیون تومان و خلق خودروهایی نظیر روآ، سمند، سورن، دنا، پارس و انواع ۴۰۵ ممکن است کمی تردید در انتخاب یکی از این خودروها برای خریدار ایجاد نماید.

samand SE
اولین سوال اینجاست که چرا ایران خودرو این همه سرمایه گذاری را برای تولید اتوموبیلهایی می کند که در کلاس و اندازه مشابهی با امکانات و مشخصات مشابه تولید می شوند و رقیب یکدیگر شده و قسمتی از بازار همدیگر را خراب خواهند نمود؟ بعنوان مثال هزینه هایی که صرف توسعه و تحقیق و طراحی و ساخت سمند SE و پژو ۴۰۵ SLX شد، آیا بهتر نبود برای طراحی مدل جدیدی از یکی از این دو خودرو اما با کیفیت بهتر و جذابیت بیشتر صرف می شد؟ یا اینکه این بودجه صرف طراحی و ساخت خودروهایی می شد که در همین بازه قیمتی جایشان بشدت خالیست. نظیر مدلهای استیشن و کوپه و کانورتیبل؟

405 slx front
خوب به بحث خودمان بر می گردیم. سمند SE پایین ترین و ارزان ترین مدل سمند است که البته قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد. نظیر سیستم مالتی پلکس در برقکشی خودرو، وزن سبک تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب. اما ناگهان پروژه SE تبدیل به ارزان سازی و حذف امکانات حتی مدلهای معمولی سمند و ایجاد خودرویی بیش از حد ساده شد که انگار بعنوان یک خودرو مسافرکش ساخته شده نه یک خودرو خانوادگی !

خوشبختانه طبق اجبار استاندارد ایران، اکنون این خودروها با ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوای راننده عرضه می شوند. اما نصب کیسه هوای شاگرد، بدون تغییرات اساسی در داشبورد این دو خودرو امکان پذیر نیست.

405 slx rear
پژو ۴۰۵ SLX نیز خودرویی است که قرار بود بعنوان فیس لیفت پژو ۴۰۵ GLX وارد بازار شود اما طبق سوابق کمپانی و عادت دیرینه آنها در کنار پژو GLX تولید شد بدون اینکه آن را از صف تولید خارج کند. بعلاوه شرکت تمایل داشت این مدل جدید را با قیمتی بیشتر بفروش برساند. اما  استقبال بسیار اندک و پس زدگی بازار در اوائل عرضه که بیشتر نسبت به طراحی این خودرو بود، باعث کاهش قیمت آن و قرار گرفتن در کنار GLX شد. طراحی پژو ۴۰۵ SLX بیشتر شبیه یک تیونینگ کارگاهی سطح متوسط از آب درآمده و با وجودی که اسپرت تر از GLX  میباشد، اما عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمتها دیده می شوند. بعنوان مثال چراغهای نوافکن گرد روی سپر هیچ تجانسی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند.

405 slx interior

هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می کنند که  ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو ۲ می باشد. هر دو خودرو می توانند به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر دست یابند. شتاب صفر تا صد پژو ۱۱ ثانیه و سمند ۱۱.۹ ثانیه اعلام شده که با توجه به صد کیلوگرم وزن بیشتر سمند توجیه پذیر است. میانگین مصرف سوخت سمند در سیکل ترکیبی، ۸.۵ لیتر و در پژو حدود ۹ لیتر می باشد. هر دو خودرو از سیستم گیربکس BE3 پنج سرعته استفاده می نمایند. توصیه می شود هرچه سریعتر ایران خودرو این دو ماشین را با موتورهای جدیدتر TU5 و EF7 همراه با گیربکس متناسب ارائه نماید. چون بازار خودرو اینک از این تکنولوژی قدیمی اشباع و بیزار شده است. در هیچ کدام از موارد فنی، راحتی و فضا، نمی توان این خودروها را نسبت به هم برتر دانست زیرا کاملاً مشابه هم می باشند. سمند طراحی قدیمی و کلاسیک داشته و تنها چراغهای عقب و غربلیک فرمان آن کمی تغییر کرده اند. پژو تغییرات بیشتری داشته و  رودریها، فرمان، چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره و  موارد جزئی دیگر در آن نسبت به پژو ۴۰۵ GLX متفاوت می باشند. قیمت سمند SE با ایربگ راننده در مرداد ماه ۱۳۹۰ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت ۴۰۵ SLX نیز ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد. افت قیمت دست دوم هر دو خودرو زیاد بوده و برای سمند پس از پایان گارانتی بیشتر هم می باشد.
نتیجه برعهده شما. این دو خودرو آش دهن سوزی نیستند که برای خریدشان تردید داشته باشید. شاید بد نباشد به گزینه های دیگری فکر کنید یا سقف بودجه خریدتان را کمی بالاتر ببرید! در نهایت فرقی نمی کند که شما سمند بخرید یا پژو ۴۰۵ چون در هر دو حالت سود آن به جیب یک خودروساز می رود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵۴۵ دیدگاه‌ها

  1. Designer

    ۲۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (38 ديدگاه)

    ایران خودرو برای تولید سمند از پلت فرم 405 استفاده کرده و با تغییر در بدنه و اسم و بعضی قطعات به نام سمند کنونی ایجاد کرد و متاسفانه همین بی اصالتی و برداشتن هر قطعه ای از یک ماشینی باعث ایجاد مختلف شده برای مصرف کننده ایرانی که خودروی ایران خودرو رو ترجیچ میده.

    متاسفانه هیچ گونه تست تصادف معتبری نداره و برخلاف تصور عامه مردم خیلی در تصادفات نا امن هست مثلا تصادف با پراید :
    http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
    که متاسفانه در آسیب سر نشینهای سمند بیشتر از پراید بوده.امیدوارم زنده مونده باشن

    ولی مساله اصلی سمند نداشتن طراحی مهندسی اجزا مختلف با هم هست، علتش هم دلایل بالا و بهم خوراندن قطعات مختلف هست.
    ،مصرف بالا ، انواع موتورهای مختلف ، اصحلاک و روغن ریزی، زوزه گیربکس و عدم همخوانی گیربکس و موتور، سر و صدای اضافی (به خاطر وزن زیاد ماشین در برابر شاسی و بدنه ) به همین علت صدا افتادن سریع جلوبندی و کمک ها،اسیب سریعتر جلوبندی نسبت به 405 که از همون سیستم استفاده می کنه ،شتاب پایین ، عکس العمل کند در سربالای ها ،ترمز غیر ایمن (باز نسبت به 405)و….
    ولی با توجه به قیمت پایین و خدمات ایران خودرو شاید بعضی ها این ماشین مثلا ساخته شده ایران خودرو رو ترجیح بدن

    فقط توجه کنید بعضی چیزها تو انتخاب ماشین خیلی مهم هستند و آن هم امنیت خودروست.
    متاسفانه با فشار پلیس ایران خودرو روی سمند ترمز ای بی اس گذاشت ولی این ترمز به خاطز اینکه برای ماشین دیگه ای بود و قرار داده شد روی سمند کارایی خوبی نداره و همینطور ایربگ که فقط برای راننده گذاشتند باز چون برای یک ماشین دیگه با مشخصات ماشین قبلیست باز نمیتونه عملکرد مناسبی بشه و ….

    روی ماشین تعصب نداشته باشید
    اگه دوست دارید تو سال 2012 ماشین ایران خودرو رو سوار شید و به پول و خرج و مصرف ماشین اهمیت نمی دید به امنیتش اههمیت بدید.
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. آرش

    ۲۱ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو تولیدات داخلی اگه میخواهین لذت رانندگی رو ببرین فقط استانداردترین وعالیترین در تولیدات داخلی فقط فقط 405TU5 405 TU5

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. mmf66

      ۲۳ مهر ۱۳۹۱
      سوابق: (68 ديدگاه)

      آره خداییش واقعا لذت رانندگیش نسبت به ال90 خیلی بهتره یه حالت خاصی داره مثل ال90 بی روح نیست

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. hesam

    ۱۳ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خیلی ام ال90زشته به نظر من که توی ماشین های ایران خودرو پرشیا از همشون بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دلامونته

      ۴ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (274 ديدگاه)

      رخ پرشیا قشنگ هست (البته مجبوریم چون چیز دیگه ای نیست) و برای اسپرت کردن هم خوبه ولی ایمنی نداره نسبت به سمند و 206 و ال 90 ، فیلم های تست تصادفشون را لطفا ببینید، پرشیا قیمتشم خیلی کذاییه نسبت به امکاناتش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. بابک

    ۲۱ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    405glx good

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. peyman

    ۲۷ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خداییش باتوجه تولیدات داخلی ال90 چیز دیگه ای . (البته قبول دارم قیافه نداره) ولی تا چندسال دیگه . ال90 میشه عین همین . ماشیینای مظخرف الآن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. اشکان

    ۳۰ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (467 ديدگاه)

    با سلام

    سمند یه زاپاس پژو هم نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      FARMON SAMAND B KOL 405 MIARZE

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ارمان

    ۱ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به نظر من اتومبیل در حد 20 ملیون در ایران فقط
    SLX TU5 فقط موترش به هزارتا سمند و پژو معمولی حتی زانتیایی که مال 20 سال پیش هست و فقط تنظیم ارتفاع بیشتر داره می ارزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. کامران

    ۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با جمع بندی نظرات .tu5 سرتره ولی قیمتش اصلا واقعی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کامران

    ۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قیمت آهن کیلویی 2300 تومان بود یه خودرو ساز گفت چون قیمت آهن بالاست قیمت تمام شده خودروی ما هم بالاست –مرد حسابی حالا که قیمتش 1700 شد چرا قیمت خودروتو پایین نمیاری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. amin

    ۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین تا20فقط 405six tu5

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. نخرین

    ۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    کلا خاک تو سر خودرو سازا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. تو فکر 405

    ۱۱ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با توجه تحقیقات من معقول ترین خودرو همینه
    گرچه کاش بیشتر دربارش می نوشتین
    منظورم اس ال ایکس بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمید

    ۱۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من بد از تحقیق زیاد سمند se خریدم بخاطر ایمنی بالا و ترمز نرم و کیسه هوا و فرمان پذیری در پیچ جاده ها…….بدنه 405 مانند حلبی می ماند که در کوچک ترین تصادف مثل یک فرغون جمع می شود …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شما میگین سمند محکمه!؟ این یک تصادف را با یک پراید نشون میده. توصیه می‌کنم دلتون را به ایمنی سمند خوش نکنین و گوله ظاهرش را نخورید.

      http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سید برهان

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        آیا تنها با یک تصادف میشود قضاوت کرد…؟ فک کنم به آپارات اصلا” سر نزدین که سمند پراید رو چطور مچاله کرده بود…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. alirezaka

    ۱۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه دوستان ماشین باز.
    ماشینهای ایرانی همه یه خر هستند با پالونهای مختلف
    ولی هر ادمی نسبت به جیب خودش و سلایق خودش ماشینی انتخاب میکنه من خودم سمند رو ترجیح دادم چون بعد از دو سال کارکرد بدنه اش مثل 405 و پرشیا مثل دریا مواج نمیشه.مدل se از نظرم حتی به سورن یا پارس سال ترجیح داره چون مدلهای فول ماشینهای وطنی هم اپشنهای خاصی ندارند که واسه همون ماشین به صورت فول(lx)ادم 5 یا 6 ملیون تومان پول بیشتر بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امین

    ۱۷ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مطمئنا 405 با موتور 16 سوپاپ که الان یکی از ملزومات سازندگان خودرو می باشد بهتر هست.
    مقایسه با شما: 207 با همین موتور وپلت فرم 206 در حال حاضر در بازار حدود 40 میلیون تمام میشه پس 405 با قیمت 20 منصفانه هست (البته در ایران) چون بازتار خودرو انحصاری وغیر قابل رقابت هست و اگر خودرو سازی قصد ورود به بازار ایران را داشته باشد قیمت تمام شده خودرو را ضرب 2 میشود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسین

    ۱۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    الان دیگه نباید این دو خودرو را مقایسه کرد!
    چون 405باموتور tu5
    عرضه می شه و اختلاف قیمتشان زیاده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارمان

      ۵ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      کاملا با اق حیسن موافقم قیمتش حدود4 میلیون تفاوت داره البته بازار ازاد. از لحاظ موتورم TU5بهترین موتور در حال حاضره. به نظر من سمند هیچ حرفی در برابر SLX TU5نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. حمید

    ۲۳ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    میدونم جاش اینجا نیست.بدون تعصب پرشیا معمولی یا سمندال ایکسef7 بنزینی لطفا راهنمایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دلامونته

      ۴ اسفند ۱۳۹۱
      سوابق: (274 ديدگاه)

      به نظر من پرشیا نخر چون ایمنی اون پایینه ، سمند ef7 نخر چون شانسی شده، من با چشم خودم توی ایران خودرو دیدم که سمند ef7 صفر که هنوز مراحل تحویل به مشتری را طی نکرده بود روغن ریزی داشت، ef7 شتابش کمی بهتر از موتور های 1800 معمولی هست که اونم بی خیال به ریسکش نمی ارزه،من باشم سمند سورن elx با موتور 1800 را انتخاب می کنم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. aslam

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    سمند SE دارای نرمی فرمان + راحتی و آسایش در جاده + امنیت بدنه + ترمزی قوی (بزرگ شدن دیسک ترمز جدید) + زیبایی چراغ عقب و داشبورد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. sport kit

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سمند SE دارای نرمی فرمان + راحتی و آسایش در جاده + امنیت بدنه + ترمزی قوی (بزرگ شدن دیسک ترمز جدید) + زیبایی چراغ عقب و داشبورد. منم موافقم ماشین خوبی هست نسبت به قیمتش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احمد

    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نظرمن slx405tu5ازخودتوندرنودهم بهترهglxکه باید بابراید مقایسه اش کنیم اخه8سباب هم شود ماشین فقط16سباب tu5slx405فقط کورس تواتوبان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. فاضل نادری

    ۲۸ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سمند باکلاس تره و پزو هم گرون تره تازه موتورشون یکیه با بیست ملیون اگه بنز 20سال کارکرده بگیری بهتر از ماشین ارانی 0کیلومتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مهرداد

    ۳۰ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم بین slxوسمندlx شک داشتم ولی دل به دریا زدم و فردا میخوام SLX باموتور 405 بخرم امیدوارم پشیمون نشم.خبرشو میدم/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. aslam

    ۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    slx چون موتور 1600 گشتاورش توی دور بالاست نسبت به موتور 1800 و برای رسیدن به شتاب بالا باید پاتو بیشتر روی گاز فشار بدی ! در سربالائی هم به همین دلیل کشش کمتری داره و از glx عقب می افته. البته در جاده کفی قضیه برعکسه. و اگر سرعت نهایی براتون مهمتره. سمند بهترین گزینه هم از نظر سرعت نهایی و هم از نظر امکانت بیشتر و زیبایی در طراحی بدنه و داشبورد و نرمی صندلی و آرامش در سفر نسبت به slx هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. aslam

    ۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    دوستان الان با توجه به قیمت بالای ماشین تولیدی داخل (البته تو رنج قیمت زیر 20 تومن) بهترین گزینه با توجه به هزینه کمتر خرید سمند SE عاقلانه است. آپشن های کمتر این سمند نسبت به lx قابل خرید و نصبه که بصورت دلخواه می شه نصب کرد. اگر اهل مسافرت و تفریح و آسایش رانندگی هستید انتخابه عالیه. من 18 آبان 91 تحویل گرفتم با قیمت 14870000 تومان که با نصب بعضی آپشن ها بصورت انتخابی مانند سنسور عقب + مه شکن جلو ( روی هم 100 تومان تمام شد) ماشین رو استفاده می کنم. الان به نظرم 17840000 تومان بازم هم کمترین قیمت رو داره اگر گرونتر نشه که بعید می دونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کماندار

      ۱ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (319 ديدگاه)

      به زودی فیمتها دوباره بالا میره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. farzad

    ۲ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فروش نقدی بسته شده !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. حمید 1988

    ۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من بین خودرو های داخلی فقط 206 sd v1 هست و بس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. mehdi

    ۴ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان اگه کسی سمند se داره از مشکلاتش برامون مینویسه در کل خریدشو با توجه به صحبتهایی که شد پیشنهاد می کنید ممنون از لطف شما

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نادر

      ۷ بهمن ۱۳۹۱
      سوابق: (25 ديدگاه)

      من سمند اس ای آبان ماه گرفتم.
      مزایا :
      قیمت مناسب با توجه به امکانات نسبت به 405.
      نرمی فرمان و هندلینگ عالی.
      سرعت نهایی بسیار عالی در خارج شهر و آسایش و راحتی.
      ترمز عالی (بزرگ شدن دیسک و بوستر ترمز و ABS و در نتیجه افزایش امنیت سمند).
      زیبایی داخلی داشبورد و بیرونی چراغ جدید.
      داشتن موتور پر قدرت xu7 و کشش بهتر در سربالایی ها نسبت به موتور tu5 و هم چنین داشتن گشتاور بالا در دور 3000 برای کشش اتاق سنگین سمند.(فراوانی قطعات + ارزونی قطعات نسبت به موتورهای دیگر)
      اضافه کردن دلخواه آپشن های که نصبت به سمند lx کم شده است با قیمتی پایین تر.

      معایب:
      با توجه به سی سی بالای موتور مصرف 1 یا 2 لیتر داخل بیشتر در داخل شهر (طبیعی است).

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. عماد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (93 ديدگاه)

    405 تولید 1988 و سمند با اون همه سرمایه گذاری واسه طراحیش یه خیانت بزرگ به ملت ایران بود
    سری اولش میزدی دنده 3 اتومات ظبط میرفت آهنگ بعد (دنده میرفت تو ظبط)
    حالا هم که پرایییییید شد 20 تا ناقابل
    به کجا قراره برسیم ما…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. aria

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    سمند نسبت به رقباش به یه پختگی ظاهری رسیده .البته تنها مزیت tu5رو کم صدا بودنش و نرم کار کردن موتور میدانم که باز نسبت به موتور ef7شاگردش هم نمیشه. در کل سمند ارجحیت داره. 405tu5برادرم داره به علت نا هماهنگی موتور و بدنه مشکلاتی از قبیل شتاب کم و کشش بد در سربالایی ها (به علت گشتاور پایینتر) داره. و قصد فروشش رو داره هنوز 20000تا کارکرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. jamal

    ۹ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (25 ديدگاه)

    سمند se واقعا عالیه. هم قیمت هم قدرت هم زیبایی هم نرمی فرمان و کلاج و امنیت بالا.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا