ایران خودروپژو

پژو 405 SLX: بررسی مشخصات، مزایا و معایب

ما در مجلهٔ پدال بیشتر به اخبار و مطالب خودروهای خارجی می‌پردازیم و تقریباً تمامی اخبار و رویدادهای جهان اتومبیل را پوشش می‌دهیم. این امر موجب شده که تا حدودی خودروهای بازار داخلی به حاشیه رفته و مغفول واقع شوند. آن‌هم درحالی‌که مباحث خودروهای داخلی برای مخاطبین کاربردی‌تر هستند چراکه اکثریت جامعهٔ ایران با خودروهای داخلی سروکار دارند و مطالبی در این حوزه می‌تواند برای آن‌ها مفیدتر باشد. به همین دلیل تصمیم داریم ازاین‌پس بیشتر از قبل به خودروهای داخلی بپردازیم تا رضایت شما مخاطبین عزیز مجلهٔ پدال را بیش‌ازپیش جلب کنیم. در این راستا از این به بعد طی سری مطالبی تحت عنوان «بررسی مشخصات، مزایا و معایب»، به تمامی خودروهای داخلی خواهیم پرداخت. امروز در نخستین قسمت از این سری مطلب، به بررسی پژو ۴۰۵ SLX پرداخته‌ایم.

معرفی

پژو 405 SLX

پژو ۴۰۵ را به همراه پراید می‌توان شناخته‌شده‌ترین خودروهای تولید داخل دانست. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو به‌عنوان جایگزین مدل ۵۰۵ معرفی شد و تولید آن در کشورمان از سال ۱۳۶۹ توسط ایران‌خودرو آغاز گردید. این ماشین یکی از پایه‌های صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود زیرا از پلت‌فرم آن در محصولات مختلف ایران‌خودرو استفاده شده است تا جایی که جدیدترین و لوکس‌ترین ساختهٔ ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس همچنان در زیر پوست مدرن خود پلت‌فرم ۴۰۵ را پنهان کرده است. درهرحال این شیر پیر فرانسوی کماکان در کنار فرزندانش در ایران در حال تولید است؛ اما ایران‌خودرو برای اینکه این محصول سالخورده اما محبوب خود را کمی بروز کند، در سال ۱۳۸۷ اقدام به فیس‌لیفت آن کرده و آن‌را با نام ۴۰۵ SLX معرفی نمود که در ادامهٔ این مطلب بیشتر بدان خواهیم پرداخت.

طراحی خارجی

پژو SLX

ایران‌خودرو در فیس‌لیفت ۴۰۵ SLX سعی داشته با تغییراتی جزئی و بدون تغییر قالب‌های بدنه، ظاهر کهنهٔ ۴۰۵ را بروز کند. به همین دلیل تغییرات ظاهری این خودرو شامل گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو با راهنماهای یکپارچه، جلوپنجرهٔ جدید، آینه‌های جانبی جدید، گرافیک داخلی جدید چراغ‌های عقب و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار و مه‌شکن‌هایی به سپر جلو می‌شود. بااین‌حال همانند اکثر فیس‌لیفت‌های خودروسازان وطنی، به عقیدهٔ بسیاری، ظاهر پژو ۴۰۵ SLX نه‌تنها زیباتر از قبل نشده که حتی نسبت به نمونهٔ پیش از فیس‌لیفت پسرفت هم داشته است چراکه نمای ساده و هماهنگ ۴۰۵ در آن به‌هم خورده است؛ اما بااین‌حال همین تغییرات، ظاهر ۴۰۵ SLX را متفاوت و تا حدودی بروزتر از قبل کرده که هرچند قیاس آن با طراحی‌های جدید پژو خنده‌دار است اما با توجه به بازار انحصاری ایران و همین‌طور رنج قیمتی، می‌توان آن‌را نسبتاً قابل‌قبول ارزیابی کرد.

طراحی داخلی

داشبورد پژو SLX

پژو ۴۰۵ سال‌ها بدون هیچ‌گونه تغییری در کابین توسط ایران‌خودرو به تولید رسید. حتی در مدل SLX هم تغییرات چندانی در داخل خودرو ایجاد نشده و به چند تغییر جزئی بسنده شده بود؛ اما سرانجام در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی ایران‌خودرو تصمیم گرفت نهایتاً داشبورد جدیدی را برای خانوادهٔ ۴۰۵ و پارس طراحی کند. کلیت این داشبورد جدید در ۴۰۵ و پارس یکسان است و صرفاً در تریم و رنگ آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. این داشبورد در ۴۰۵ تماماً به رنگ کرمی بوده و فقط بخش میانی آن مشکی‌رنگ است. به‌طورکلی طراحی داشبورد جدید ۴۰۵ بروزتر و زیباتر از قبل است اما کیفیت آن چند پله نسبت به داشبورد قدیمی قبلی کاهش یافته و تماماً از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است که پس از مدت کوتاهی به صدا می‌افتد.

قوای محرکه پژو ۴۰۵ SLX

پس از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو ۲ در کشور و الزام تغییر سیستم سوخت‌رسانی تمامی پیشرانه‌های خودروها از کاربراتوری به انژکتوری، ایران‌خودرو پیشرانهٔ جدید ۱۸۰۰ سی‌سی XU7 را جایگزین پیشرانهٔ ۲۰۰۰ قبلی کرد. این موتور جدید تا سال‌ها در خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و خانوادهٔ سمند مورداستفاده قرار گرفت اما موتور XU7 علیرغم کشش و توان مناسب، از دو مشکل عمدهٔ مصرف سوخت بالا و دوام پایین (سوزاندن واشر سر سیلندر) رنج می‌بُرد. به همین دلیل ایران‌خودرو تصمیم گرفت در پژو ۴۰۵ و پارس از پیشرانهٔ TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ پنج استفاده کند. این موتور اوایل در هردو مدل ۴۰۵ SLX و ۴۰۵ GLX ارائه می‌شد اما چند سالی است که تنها ۴۰۵ SLX با موتور TU5 عرضه می‌شود و مدل GLX همچنان با همان موتور XU7 تولید می‌گردد. پیشرانهٔ TU5 اما در ۴۰۵ SLX به گفتهٔ ایران‌خودرو ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

نقاط قوت و معایب پژو ۴۰۵ SLX

عکس پژو SLX

پژو ۴۰۵ یکی از قدیمی‌ترین خودروهای در حال تولید کشورمان است که همین موضوع را می‌توان یکی از معایب عمدهٔ آن دانست. این خودرویی است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۸۷ یعنی دقیقاً سی سال پیش بازمی‌گردد و هم‌اکنون کاملاً کهنه و از رده خارج شده است؛ اما بااین‌حال ۴۰۵ و مشتقاتش (!) هنوز روی خطوط تولید ایران‌خودرو قرار داشته و به لطف قیمت نسبتاً پایین و بازار انحصاری، از فروش مناسبی هم برخوردار است. علاوه بر این، همانند اکثر خودروهای داخلی، ۴۰۵ نیز کیفیت ساخت بسیار پایینی دارد تا جایی که در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران هیچ‌گاه موفق به کسب بیش از یک ستاره نشده است. در مدل SLX هم پیشرانهٔ TU5 پژو ۲۰۶ مناسب جثهٔ سنگین ۴۰۵ نیست و خصوصاً در سربالایی‌ها و هنگام پُر بودن خودرو کاملاً کم آورده و نیاز به دندهٔ معکوس پیدا می‌کند. از دیگر معایب ۴۰۵ SLX که عمدهٔ خریداران از آن گلایه دارند، کم‌نور بودن چراغ‌های جلو و عدم هماهنگی پیشرانه و گیربکس است.

چراغ پژو SLX

از سوی دیگر اما استفاده از موتور TU5 در پژو ۴۰۵ SLX موجب کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت نسبت به مدل GLX شده است درحالی‌که مشکلات واشر سر سیلندر موتور XU7 نیز در این موتور کمتر دیده می‌شود. همچنین پیشرانهٔ TU5 برای رانندگی‌های شهری مناسب‌تر بوده و در مسیرهای کفی و بزرگراهی هم مشکل چندانی از بابت کشش ندارد. از موتور که بگذریم، ۴۰۵ یکی از قدیمی‌ترین و پرتیراژترین خودروهای داخلی است و به همین دلیل قطعات یدکی آن فراوان بوده و به‌راحتی در بازار پیدا می‌شود. قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط بازار خودروی کشور)، فضای داخلی جادار، صندوق بار بزرگ و فروش دست‌دوم راحت هم از دیگر مزایای این شیر سالخورده هستند.

تجهیزات، قیمت و رقبا

۴۰۵ ارزان‌ترین پژوی ساخت ایران‌خودرو محسوب می‌شود و بنابراین نباید انتظار تجهیزات بالایی را از آن داشت. به همین دلیل در لیست تجهیزات آن موارد محدودی چون دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع و ترمز ABS دیده می‌شود درحالی‌که پنجره‌های عقب همچنان دستی بوده و ترمزهای عقب نیز کاسه‌ای هستند. در مدل SLX هم تنها مه‌شکن‌های جلو و چراغ خطر سوم LED به خودرو اضافه شده است. این خودروها در حال حاضر به دلایل ایمنیو کیفی از خط تولید ایران خودرو خارج شده‌اند. قیمت پژو ۴۰۵ SLX مدل ۱۴۰۰ با چندین بار افزایش هم‌اکنون (در تیر ماه ۱۴۰۱) به ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین رقبای قیمتی این خودرو عمدتاً از محصولات خود ایران‌خودرو یعنی سمند LX و پژو ۲۰۶ تیپ دو هستند درحالی‌که ساینا را می‌توان نزدیک‌ترین رقیب سایپا برای پژو ۴۰۵ SLX دانست.

مشخصات فنی پژو ۴۰۵ SLX

مدل۱۳۹۶
ویژگیخودروی داخلی

مشخصات پیشرانه

موتور۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ
حجم موتور۱۵۸۷ سی‌سی
قدرت۱۰۸ اسب بخار در دور ۵۶۰۰
گشتاور۱۴۲ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰
گیربکسدستی ۵ سرعته
انتقال نیرودیفرانسیل جلو

ابعاد و وزن

طول۴۴۰۸ میلی‌متر
عرض۱۶۹۴ میلی‌متر
ارتفاع۱۴۱۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور۲۶۶۹ میلی‌متر
حجم صندوق بار۴۷۰ لیتر
وزن خالص۱۱۲۰ کیلوگرم
ابعاد چرخ هافولادی ۱۴اینچ

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا صد۱۳.۲
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت در شهر۱۰.۱ لیتر
مصرف سوخت در جاده۶ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی۷.۵ لیتر
استاندارد آلایندگییورو ۴
حجم باک بنزین۷۰ لیتر

امکانات

امکانات ایمنی

ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای، کیسه هوای راننده و سرنشین، ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت

امکانات رفاهی

شیشه بالابر برقی درهای جلو، کلید بازکن صندوق عقب از داخل اتاق، آینه‌های جانبی برقی، بلندگوهای جلو، سیستم صوتی، تنظیم دستی صندلی‌ها، فرمان هیدرولیک، چراغ‌های مه‌شکن‌ جلو

آپشن ها

-

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲۰ دیدگاه‌ها

    1. سامان اذری

      ۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      بچه ها یادتونه رضا رشید پور مجری برنامه حالا خورشد در برنامه زنده از هوش رفت؟؟؟
      تو نت هست
      امروز یه کلیپ.رو دیدم که میهمان اون روز برنامه یه نفر بود که میگفت با 600 هزار تومن کاری میکنه که ماشین به جای بنزین اب بریزی تو باکش
      ماشینشم یه 405 نقره ای بود که با شیلنگ اب به باکش اب میریخت و راه میرفت
      حتی میگفت هر نوع اب که بریزید کار میکنه شور باشه یا اب دریا باشه یا هر نوع ابی
      سوالم اینجاست که چی شد که دقیقا اون روز رضا رشیدپور از هوش رفتند ؟ تا مردم رو از موضوع اصلی گمراه کنند ??
      دقیقا مثل قضیه ساختمان پلاسکو که میخواستند با فرو ریختنش مرگ یک نفر(تقریبا میشه گفت شخص دوم مملکت) رو که دوربینها رو مرگش زوم کرده بودن رو زود فراموش کنند و سوژه جدیدشون بشه ساختمان پلاسکو ??

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. بهنام

        ۷ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (984 ديدگاه)

        داداش میشه بیشتر توضیح بدی ؟

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Saeed Boroomand

          ۷ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (477 ديدگاه)

          مسیله خاصی نیست؛ یه نفر پیدا شده که سعی داره از آب ، کره تولید کنه…

          مثل اون شخصی بودش که ماشین الکتریکی تولید میکرد با اعداد عجیب و غیر قابل باور، خود ساخته هم بودش، کلا تو ایران آدم خود ساخته زیاده ماشالا سیستم کسی رو نمیشازه که، و بعد مینداخت توی دریاچه سد تا معروف شه…

          از این ادعا ها زباده یه شخص ایتالیایی هست الان سال هاست ادعای تولید برق کلد فیوژن داره البته اون باز یه بار علمی داره ،اما کسی چیزی ندیده…
          اون یک نفر شخص دومیه حالا چه گلی به سر مملکت زده بود …

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. سامان اذری

          ۸ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          تو نت بنویس حمله قلبی رضا رشید پور
          بعد اون قسمت رو کامل ببین که مهمان برنامه مخترع اون تکنولوژی بود

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. علی

          ۱ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (2 ديدگاه)

          Saeed Boroomand جان عزیز
          شما چرا یه طرفه پیش قاضی میری؟؟
          اگه مخترعین و نوابغ ایرانی پوشالی هستن پس چرا آمریکا و … برای جذب این ها کلی هزینه میکنه و کلی امکانات در اختیارشون قرار میده؟؟
          یه کم انصاف داشته باش.
          حاضرم شرط ببندم و قسم بخورم تولید خودروی الکتریکی مهندس آرین از تولید مشابه خودروی الکتریکی چینی بهتر و بهینه تر بوده و هست ولی امثال شما با تفکر غریب پرستی تون مانع حمایت از استعدادهای داخلی و تولید وطنی میشید و از اونطرف محصولات مسخره و بی اصالت چینی رو با جون و دل خریدارید، در کل ننگ بر شما.

          موافقم 0
          مخالفم 2
      2. سروش

        ۸ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (135 ديدگاه)

        آقا سامان احتمالا انقدر رشیدپور تو اون روز خالی بندی شنیده بود از هوش رفت. مخترع نصف قانونای دنیارو با اون اختارعش برد زیر سوال. خیلی راحت بخوایم درمورد این سیستم بسیار هوشمندانه مثال بزنیم مثل اینه که یک توپو بندازی هوا انتظار داشته باشی تا ابد بره بالا بیاد پایین اونم بدون اتلاف انرژی. توی فیزیک تنها سیستمی که انرژی مورد نیاز برای شروع فرآیند کمتر از انرژی خروجیه توی سیستم انرژی هسته ای رخ میده بقیه فرآیندها برعکسه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. مصطفی

        ۱۷ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آره
        راست میگی
        الان یکم فکر کردم دیدم با حادثه پلاسکو فوت اون مرحوم کلا یادم رفته بود
        الانم با سکته رشیدپور این مخترع داشت یادم میرفت که خدا خیرت بده گفتیو نذاشتی این اتفاق بیافته

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. نویدی

      ۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (409 ديدگاه)

      پدر بزرگم با ۴۰۵ کلی خاطره داره،تازه میخواید بررسیش کنید و از مزایا و معایبش بگید؟!

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. tv

        ۸ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (225 ديدگاه)

        داداش میدونی ترمودینامیک چیه ؟ میدونی انتالپی بنزین چقدره و برای آب چقدره ؟چرا نمیتونیم از اب به عنوان سوخت استفاده کنیم ؟ … آب شور دریا که دیگه هیچ … تقریبا صد ساله ثابت شده نمیشه همچین چیزایی رو تولید کرد ولی همچنان ملت دنبال داستانای تخیلین

        موافقم 2
        مخالفم 0
  1. مهران

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (299 ديدگاه)

    واقعا خودروساز های ما معرکن دس مریضا با همین فرمون ادامه بدید و به تولید و مونتاژ خودروهای بی کیفیت ادامه بدید جون و رفاه و حقوق شهروندا که واستون مهم نیس فقط پول مهمه و در آخر بگم من خودم خط تولید پژو پارس رو از نزدیک دیدم و از زندگی نا امید شدم نکته قابل توجه این بود که فقط یکی از کارمندای اونجا پارس داشت و داخل محوطه و پارکینگ فقط یه دونه پژو پارس بود موقع خروج به نگهبانی دم در گفتم چرا کسی پارس نداره گفت چون که خیلی ماشین اشغالیه. …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. سروش

      ۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (176 ديدگاه)

      اقا سامان دستگاهی که اون اقا اختراع کرده زیاد پیچیده نیست . اونجوری که خودش توضیح داد کار دستگاه تجزیه اب هستش و اب ماده دو عنصریه که از هیدروژن و اکسیژن تولید شده . وقتی تجزیه بشه اکسیژن جدا میشه و میمونه هیدروژن . هیدروژن هم میشه ازش به عنوان سوخت استفاده کرد . هیدروژن هم مانند بنزین و گاز و ماده های سوختی دیگه برای سوختن احتیاج به اکسیژن داره و چون با اکسیژن ترکیب شده اخر سر از اگزوز بجای دود بخار اب میاد بیرون .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. علی

        ۱ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (2 ديدگاه)

        من نمی دونم چرا ایرانی ها به این راحتی ارزش اختراعات دیگران رو میارن پایین؟؟
        آخه عزیز دل اگه کار خیلی ساده ای هست شما ها هم انجام بدید.
        یکی دیگه هم که شاید سیم لحیم هم دست نگرفته میاد و میگه اختراع خودروی الکتریکی مهندس آرین یه ادعا بود؟؟
        چه طور وقتی مسافت تهران تا اصفهان رو با یه بار شارژ رفت ادعا نبود؟
        چه طور وقتی حمایت مونتاژ کارا رو برای ساخت این خودرو خواست ادعا نبود؟
        چه طور از ترس به خطر افتادن منافع دولت و … تهدید به مرگ شد ادعا نبود؟؟
        اگه شما ها خیلی واردید و خیلی استعداد دارید لطف کنید به جای انتقاد کردن و گزافه گویی اختراع کنید و به تولید انبوه برسونید.
        ممنون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. رهگذر

        ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        چگالی هیدروژن خیلی کمه، یعنی حدودا از ۱۰۰ لیتر هیدروژن، ۸ کیلوگرم هیدروژن به دست میاد.
        ۲) از الکترولیز کردن آب مقدار هیدروژن لازم و انرژی لازم برای خودرو به دست نمیاد، مگه اینکه مقدار خیلی خیلی زیاد تو باکش اب بریزی، که عملا غیر ممکنه
        ۳) در ضمن واکنش سوختن هیدروژن و ترکیب با اکسیژن به این سادگی رخ نمیده، و اگه رخ بده انفجار رخ میده و خطرناکه
        ۴) مگه اینکه یه سلول الکالاینی با هیدروژن و اکسیژن طراحی کرده باشه و ازش برق بگیره برای خودرو که قبلا هم تولید شده بود، نمیشه گفت “اختراع”.
        ۵) اگه سوخت هیدروژنی باشه نیاز به اب نداره، کپسول گاز هیدروژن میتونه استفاده کنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. حسین

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    ایا کسی هست که چند ماهی هم ۴۰۵ با موتور tu5 داشته باشه و هم پارس با موتور tu5 ؟
    ایا گیربکس هاشون یکی هست یا مال پارس هماهنگ تر هست؟
    کیفیت داشبورد پارس بهتره؟
    هزینه نگهداری شون متفاوته؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AMir17NP

      ۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (7 ديدگاه)

      فرقی نداره.. بذار روشنتر بگم !!
      خر همون خره .. فقط پالونش عوض شده !!

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۷ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (2820 ديدگاه)

        Tnx

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. مجید

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    اولین خودروی سواری که ما داشتیم یه پژو 405 مدل 83 انژکتوری زیمنس بود که از حق نگذریم واقعا ماشین خیلی خوب و نرمی بود یادمه اون سال تازه تیپ 5 بورس گرفته بود و همش میگفتم ای کاش 405 مجهز شده به بازار میومد چون من پژو پارس و سمند ر اصلا دوست نداشتم و میدونستم اصالت 405 چیه.اهل فن میدونن مدل افسانه ای 405Mi 16 چی بود!!!اما حالا بعد 13 سال خودم 206 تیپ 5 دارم و پدرم پارس LX و دو تا از فامیلا 405SLX.به معنای واقعی کلمه از لحاظ کیفیت افتضاح.از لحاظ فنی هم خدارو شکر به ما کاری نداشتن و ماشین پدرم تو 130 هزار ا ومال خدم تو 32 هزار تاست و هیچ چیز خاصی نبود جز مصرفی اما اونا……!. خلاصه کلام SLX واقعا ارزش خرید نداره چون موقعی که گارانتی میرفتم پای ثابت نمایندگی ها بود

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. سورنا

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    پدال واقعا روت شد ؟

    راستی یادت رفت ته مطلب بزنی :

    پایان رپورتاژ آگهی :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. GOD BLESS AMERICA

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (758 ديدگاه)

    پدال عزیز لطف کن دیگه راجع به خودروی داخلی مطلب نزار، چون تا حالا اینقدر حال بچه ها رو داغون ندیدم.
    کلا روحیه مون رو به فنا دادی .
    بذار با همون توهم مک‌لارن خوش باشیم.
    شاید شادروان مردیم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. lawyer hamid

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (73 ديدگاه)

    پدال جون عزیزت از این آگهی های لج درآر ایران خودرو و سایپا نذار….
    به چه زبونی دیگه باید بگیم؟
    لااقل آگهی هم میخوای بذاری، از این دوتا فرغون ساز آگهی نذار!!!
    من که دلم خونه از دست جفتشون و اربابای بالادستیشون تو راس هرم
    بخدا حدود سی چهل سالی هم میشه که داریم این همه مزایایی که گفتی رو با تمام وجود لمس میکنیم و روزی چندین بارررررر هم براشون دعا و صلوات میفرستیم که انقد به فکر ما هستن!!!
    استدعا دارم ازت پدال جون که با دستای خودت وجهه این سایت خوبی که داری رو خراب نکن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. MjM

    ۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (720 ديدگاه)

    با تشکر از پدال
    تحریم گذاشتن کامنت برای آهن پاره های داخلی….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Saeed Boroomand

    ۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (477 ديدگاه)

    اینا که داشبورد رو چندین سال وقت گذاشتن دوباره دیزاینش کردن و لامپاش به کنار ، ماشین جدید دادن بیرون چرا اسمش رو نذاشتن
    slx xxx phantom new next year edition

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Saeed_rma

    ۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    جیب امثال این ها با خون مردم بی گناه پر شده که تَو جاده ها بخاطر اینا جونشون رو از دست میدن چند هزار نفر قراره معلول بشن؟ خانواده ها از بین برن؟ هزینه های درمان باز از جیب همین مردمه. نه این خور وسار نه دولت! کی پاسخگو اون دختر بچه ای هست که باباش دیگه هیچوقت از سره کار برنمیگرده بیاد بغلش کنه؟ کی هزینه اون قطع نخاعی رو میده که واسه یه لقمه نون سگ دو میزد الان افتاده گوشه خونه؟ بس نیس خون مارو اینجوری میمکن و ما میگیم باید بخریم چون چاره ای نیس؟ چون بقیه گرونه؟ جالبه میان گمرک زیاد میکنن تعرفه بالا میره و فلان…
    واسه قشر مرفه فرقی نمیکنه ولی مردم گناه ندارن؟
    چرا بیدار نمیشیم؟ مردم توانشو ندارن ١٠٠ تومن هزینه کنن نسبتا ماشین خوب بخرن اونم چینی یا دست دوم داغون کره ای بجاش میرن صف میکشن واسه فرغون سازی.
    از ماست که برماست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. Mahdi Chevrolet

    ۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    پدال گفتیم درباره فرهنگ سازی بگو نه خودرو داخلی
    چرا حرف تو دهن ما میزاری

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. مهرداد

    ۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (17 ديدگاه)

    ببین نویسنده ی عزیز اینکه این ماشین در سربالایی به قول شما به خاطره استفاده از موتورtu5کم میاره و این موتور نسبت به اندازه و وزن پژو۴۰۵ ضعیفه اصلا درست نیست
    اولا tu5 اسب بخاری‌بیشتری نسبت بهxu7داره که غیر از حرکت اولیه و دنده های پایین گشتاور به اندازه اسب بخار اهمیت نداره دوما تفاوت وزن ۴۰۵ با ۲۰۶ نهایتا ۱۰۰ کیلو باشه اندازه دوسرنشین.
    اگه مشکلی در حرکت این‌ماشین باشه فقط به خاطره ضرایب دنده های ناهماهنگ با دوره موتوره و به خود موتور tu5ربطی نداره.

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. بهراد

      ۸ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (537 ديدگاه)

      این ماشین اولش برای بازار آمریکا فرستاده شد که اونا نپسندیدنش چون پژو در حال رشد بود و وضع و آبروی نصفه نیمه ما سرجاش بود اومدن همون کار برادران خیامی رو ادامه بدن که رفتن سراغ پژو ، تو سال های اول با چنان دقتی مونتاژ می کردند که بازرسان اروپایی در حیرت بودند بعد که این ماشین از رده خارج شد آخرین تولید کنندش “بزو” مصر بود،تو زبان اونا “پ” و “ژ” ندارن?.با همکاری پژو،مدل پارس یا پرشیا رو طراحی و تولید کردن که هدف شبیه کردن ۴٠۵ به ۴٠۶ بود که طرح موفقی بود که بدون تغییر ٩٠٪‏ قطعات اینکار انجام شد،هر موتور ١٨٠٠ و ٢٠٠٠کاربرات در دسترس بود که با آلودگی هوا فقط ١٨٠٠ با انژکتور تولید شد که در مدل های GLi و Glx به بازار عرضه شد،این ماشین صندلی های چرم و تهویه اتومات و گیربکس اتومات خاص خودش رو داشت و تو زمان خودش ماشین خوبی بود که پایداری خوبی در سرعت های بالا و پیچ ها داشت تنها ایرادش واشر زدنش بود که با کمی رعایت میشد جلوشو گرفت و این ماشین باید بعد ۵ سال تولید از رده خارج میشد که در شرف خارج شدن مدل slx به بازار اومد و آبروی طرح پنین فارنیا رو برد ،موتور tu5 و گیربکس بخصوص در دنده های ۴و۵ همخوانی نداشتند که بعضی افراد با تعویض دنده ها ۴و۵ با دنده های گیربکس جدید شتاب ماشین رو بهبود میداند.البته خیلی چیز ها با ورود به ایران حذف شد که از جمله تیوتر هارمن کاردن در داشبورد و مه شکن در سپرجلو که حتی سیم کشی اون موجود بوده که فقط لامپ نگذاشته بودند، الان هم با این طراحی مزخرف آبروی شیر فرانسوی رو بردند.اگر در کاری مهارت نداری و بلد نیستی قرار نیست تظاهر به بلد بودن بکنی. عمر ماشین تمام شده هم ۴٠۵ و هم slx پرشیا سمند و علی الخصوص ٢٠۶.بهتره گاری و فایتون بسازی تا این رده خارجا رو نو نوار کنی بندازی به مردم.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  13. و.م

    ۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام، این تصمیم عالیه که خودروهای داخلی بررسی بشه. من یه ال نود پلاس دستی دارم،پس از هشتهزار کیلومتر رانندگی در شهر و جاده و تعویض روغن موتور و فیلتر روغن در پنج هزار کیلومتر و باز نویسی ای سی یو در نمایندگی ایرانخودرو کماکان با مصرف داخل شهر مشکل دارم. داخل شهر حداقل ده لیتر مصرف داره. حتی زمانی که دنده ها را در دوهزار دور تعویض میکنم هم تفاوتی نداره.حالات دیگه رو هم امتحان کردم. شنیدم در ترکیه برای لوگان نرم افزاری میزنند که مصرف و شتاب رو کاهش میده. مصرف جاده ای هم در جاده صاف و بدون شیب حدود شش و نیم لیتر در صد کیلومتره. لطفا راهنماییم کنید که ایا با تغییر برنامه ای سی یو این امکان هست که مصرف داخل شهر رو کاهش بدم. واقعا به اینهمه شتاب نیازی نیست ولی نمایندگیها میگن نرم افزار دیگری ندارند و هر بار همون قبلی رو میزنند. البته شرکتی در تبریزادعا داشته که نرم افزار جدیدی داره که تاثیر خوبی داره ولی من تبریز زندگی نمیکنم و هزینه حدود دویست هزار تومن هم به نظرم کمی زیاده. ولی اگر کاهش دو سه لیتر در صد کیلومتر داشته باشه در چند ماه پولش رو در میاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۸ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (477 ديدگاه)

      بهترین کد نویس خود کمپانی مادره.
      مصرفتون درسته اگه ترافیک سنگین باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر کورتن

      ۸ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (24 ديدگاه)

      داداش پرایدم تو شهر صدی ده هست راضی باش نرماله

      موافقم 1
      مخالفم 0
  14. دانیال

    ۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (596 ديدگاه)

    حالا یه سوال
    کشور دیگه ای هم غیر از ایران هست که یک ماشین و یک پلت‌فرم رو این همه سال رو خط تولید نگه داره؟ یا تو این موضوع هم رکورد دار محسوب میشیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ali a

    ۸ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    استهلاک و مصرف بالا. ایمنی داغون. قیافه بیرونی و داخلی ماله عصر حجر. خدا وکیلی پول دادن برای صفر این ماشین انگار پول رو تو جوب ریختنه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سروش

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    بعضی از دوستان مهمان اقای رشید پور رو کلاهبردار خطاب کردن . دوستان لطف کنن و از لحاظ علمی توضیح بدن چرا نمیشه از اب بعنوان سوخت استفاده کرد؟ بعضی از دوستان هم با اب و تاب میگن فلان مدته مثلا پارس خریدم و بجز روغن و بنزین خرجی نداشته . خب دوست من سی هزار کیلومتر رو تاکسی تو دو ماه طی میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. hosein

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    سلام. نمیدونم داستان چیه تا یه ماشین که بیشتر هم واسه اقشار ضعیفتر و متوسط جامعس بررسی میشه. این لم پنیزم شروع میکنه به خودنمایی… که اینا فلانن و بعمانن و آشغالن و الی آخر بدونه اینکه یه نکته مفیدی بگن واسه اون بنده خدایی که میاد اینجا استفاده کنه… تهش میبینی بحث سیاسی شده و و و.. عزیزان راجب ماشین حرفی دارید بزنید اگرم ندارید سکوت گاهی بهتره تا به هر قیمتی ابراز وجود کردن… بگذریم… بنظرم slx فیس لیفت ضغیفیه و موارد فنیش پایه ای مشکل دارن علی الخصوص انتقال قدرتش به طور کامل و دسته موتورها. توی رنج قیمتش به گزینه ها دیگه فکر کنید. گیربکسو کلاچش بیش از حد آزارتون میده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. صادق

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      افرین به این درک و شعورت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. Parsa

    ۱۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (12 ديدگاه)

    اینو بگم خدمت اون دسته از دوستان *** نظر بی اساس میدن اقای که میگی نمیشه از اب به عنوان سوخت استفاده کرده بهتره بری دوران دبستان از اول شروع کنی هر کسی که حتی دیپلم داشته باشه میفهمه اب از اکسیژن و هیدروژن درست شده وقتی اب تجزیه بشه اکسیژن جدا و هیدروژن جدا میشود گاز هیدروژن در برار اشتعال عکس العمل بالایی دارد و قدرت زیادی دارد پس به راحتی با تجزیه اب میتوان از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۲۲ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز راجع به تجزیه آب و سوختن هیدروژن حق با شماست.
      ولی انرژی که واسه تجزیه آب لازمه در حالت ایده آل و ایزولاسیون مطلق سیستم ،برابر انرژی هست که از سوختن هیدروژن حاصل از اون تجزیه تولید میشه.
      بنا برین مساله توجیه علمی نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. احمد

    ۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با توجه به اینکه بیشتر مرددم مجبور به خرید این خودروها هستند لطفا خودروهای پر تیراژ رو بیشتر تحلیل کنید
    و در تستهای عملی این خودروها رو تحلیل کنید و زیاد به کاتالوگ های ارائه شده از سوی شرکتها بسنده نکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احمد

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من یه پژو ۲۰۰۰ مدل ۱۳۷۷ داشتم که به تازگی توی یه حادثه از دستش دادم به خدا قسم از خیلی از این پژوهای نود به بالا سر بود . در جا زدن که چه عرض کنم پسرفت به تمام معنا.متاسفم برا خودم و برا مملکتم ومردم بدبخت که مجبورن بسوزن و حرف نزنن .آخه کدوم عقل سلیم قبول میکنه که خودرویی که کلا از نظر تکنولوژی روز منسوخ شده یکی از پرفروش ترین خودروهای مملکت باشه .ما که نداریم خودرو خارجی ژاپنی .کره ایی .بنز و… سوار بشیم ولی اونایی که سوار شدن میفهمن من چی میگم . اون سالی که ال نود رو قرار بود به جای پراید تولید کنن قرار بود پراید و بگذارن کنار و ال نود ارزون ترین خودروی داخلی باشه حالا چی؟ واقعا متاسفم .شیرین خانوم گفت چی بگم که نگفتنش بهتره…………‌‌

    موافقم 2
    مخالفم 0
  21. علی

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والله شیشه برقی با بلنگو جلو ومه شکن جزو ابشن حساب نمیشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. Qli

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من بیچاره وام ازدواج گرفتم تایکی ازین slx ها روبگیرم
    الان پشیمون شدم
    موندم چطور قسطای وامو بدم
    خدایا خودت کمکم کن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. ع

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همونطور که در یکی از کامنتای دیگه هم عنوان شده، لطفا فقط راجع به تجربتون از خودرو بنویسید. من سرچ گوگل کردم «مزایا و معایب 405 slx. این صفحه رو برام آورد. بجز متن خود نویسنده، کامنتا هم مهمن. ولی اینجا اومدن راجبه اینکه فلانی چی گفت و قدر مخترع ها رو نمیدونن و خودروسازا دزدن و … نوشتن. خود منم یجورایی با این کامنتم خارج از بحث مطلب نوشتم ولی مجبور بودم. با عرض پوزش.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  24. Kian

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام…بنظرتون بهترین ماشینی که میشه با پنجاه میلیون گرفت چیه.مهمم نیس حتما صفر باشه.ممنون میشم جواب بدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مهدی سبحانی

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان.الان با اینهمه تفاسیر بنظرتون من 405 Tu5 بخرم یا سمند؟ اخه قیمتا خیلی رفته باالاااا توروخدا درست نظراتو بگین پولم حروم نشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کامران

      ۶ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش اگ‌الان ماشین بخری ضرر میکنی slxشده ۶۰تومن ولی خداییش ماشین‌خوبیه ولی نه درحد ۶۰میلیون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. IT

    ۱۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    slxیعنی گرگ جاده ها

    موافقم 0
    مخالفم 2
  27. سیدجعفرکاظمی

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام اصلا چراغ نداره جلوتو نمیبینی 405 glx لااقل چراغ داشت

    موافقم 2
    مخالفم 0
  28. Behnam

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام طبق گفته دوستمون که فرمودند کاری با کاتالوگ نداشته باشید و فقط تجربه بنویسید
    یکی از اقوان slx صفر خرید ازش راضی بود تا ۱۰۰ هزار کیلومتر بعد از ۱۰۰ هزار ماشین دیگه ماشین نبود به غیر از این چند نفر دیگه از دوستان همین مشکل را داشتند چون نسبت به glxهزینه نگهداری نسبتا زیاده گفتند به نظر خودشون که گریبکس برای این موتور زیاده واسه همین موتور بعد مدتی زیاد اصطحلاک پیدا میکنه
    الان همشون برگشتن به glx
    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 1
  29. ابوالحسن خواجه

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام معایب تیوفایو سوکتهای ان است مانند سوکت پمپ بنزین سوکت استارت سوکت کولر و علی الخصوص سوکت دریچه گاز است که بعد از مدتی می سوزد و برق درست جریان پیدا نمیکند و دیگر هیچ . بجز اینکه امداد خودرو بیاد و کلی هزینه و آخر کار نیز بجای عوض کردن سوکت پمپ بنزین و درجه گاز و شمعها عوض میشه ولی هنوز ماشینت مشکل داره . من متعجبم چرا از سوکتهای مدل پیکان قدیم که بسیار عالی بود استفاده نمیشه ماشین به این خوبی از این سوکتهای که مفت نمی ارزه استفاده میشه و اکثر آتشوزیها در پزو ها بر اثر همین سوکتهای مزخرف است.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا