ایران خودروچشم انداز

ری را، اولین کراس اوور ملی ایران خودرو رسماً رونمایی شد

سرانجام پس از تاخیرهای فراوان، ایران‌خودرو امروز رسماً با حضور وزیر صمت اولین کراس‌اوور ملی خود را با نام ری‌را رونمایی کرده است. این خودرو بر اساس پلت‌فرم جدید این شرکت بنام IKP1 ساخته شده است که نسخۀ داخلی پلت‌فرم PF1 پژو سیتروئن محسوب می‌شود. ری‌را پس از تارا دومین محصول ایران‌خودرو به‌حساب می‌آید که روی این پلت‌فرم ساخته شده است. این کراس‌اوور جدید بر اساس نسل قبلی پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است که سال‌‌ها پیش طی توافقات پس از برجام قرار بود در ایران تولید شود. برخلاف رویه مرسوم جهانی که خودروسازان هنگام رونمایی از یک محصول جدید اقدام به انتشار تصاویر رسمی می‌کنند، از ری‌را فعلاً هیچ تصویر رسمی منتشر نشده و طراحی آن را فقط از روی تصاویر نه‌چندان واضحی که در زمان رونمایی گرفته شده می‌توان دید. بالاخره رونمایی‌هایمان هم باید به اوضاع خودروسازیمان بخورد!

درهرحال، فعلاً فقط از نمای جلویی ری‌را تصاویری منتشر شده و چیزی از عقب یا داخل آن نمی‌دانیم. در جلوی خودرو، فرم جلوپنجره و چراغ‌هایی که به نظر می‌رسد دوقسمتی باشند بسیار به هیوندای سانتافه شباهت دارند. به گفتۀ ایکو پرس، ری‌را به موتور EF7 پلاس توربوشارژ یا همان TC7 پلاس مجهز شده است. این موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ، قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ است. بااین‌حال، گفته‌شده نسخۀ پایۀ این کراس‌اوور با پیشرانۀ TU5 پلاس ارائه خواهد شد که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی موتورها هم یک گیربکس شش سرعتۀ اتوماتیک در نظر گرفته شده که همان نمونۀ مورداستفاده در تارا اتوماتیک است. البته به‌احتمال‌زیاد، برای ری‌را گیربکس دستی هم ارائه خواهد شد.

به ادعای ایران‌خودرو، ری‌را لوکس‌ترین خودروی ملی محسوب شده و به لطف تجهیزات ایمنی و رفاهی متعددی که برای آن در نظر گرفته شده می‌تواند با خودروهای وارداتی و خودروهای روز دنیا رقابت کند. ازجملۀ برخی تجهیزاتی که در نسخۀ فول ری‌را ارائه خواهد شد می‌توان به سقف پانورامای برقی، سنسور نور و باران، شش ایربگ، فرمان برقی، ترمز پارک برقی، شیفتر الکترونیکی گیربکس، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، صفحه آمپر دیجیتالی، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی، سیستم پایش نقاط کور، سنسور پایش باد تایرها، چراغ‌های LED و… اشاره کرد. طبق گفته‌های قبلی مدیرعامل ایران‌خودرو، قیمت ری‌را از حدود ۶۰۰ میلیون تومان آغاز خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱۲ دیدگاه‌ها

  1. amir taghavi

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشین کراس اوور هیونداست و صد درصد به علت قوانین کپی رایت یه پولی از ایران خودرو گرفته و این کاملا قانونیه کپی نیست

    موافقم 17
    مخالفم 26
  2. ابراهیم

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جون هرکی دوست دارید یکم رو موتور ماشین کار کنید ناسلامتی دارید 50 سال ماشین به قول خودتون میسازید خب هنوز نمیتونید موتور طراحی کنید همه ماشینا شده دو نوع موتور tu5 با ef7 خیلی زشته حداقل کار اموز بفرستید کشورهای دیگه تا علم ساخت موتور یاد بگیرید فقط بلد هستید چراغ عوض کنید

    موافقم 85
    مخالفم 2
    1. Habib

      ۷ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (5 ديدگاه)

      بذار همین که بلدن رو تولید کنن بخوان موتور جدید بسازن گند میزنین اونوقت مردم باید خسارت بدن فقط

      موافقم 28
      مخالفم 8
    2. Ehsan

      ۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عوض کردن شکل و ظاهری ماشین که خسته نباشی ندارم
      موتوری جدید بسازین همه ماشین ها شده ef7

      موافقم 14
      مخالفم 0
  3. سید آرش

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انشاءالله اعلام این خبر جهت جلوگیری از استیضاح وزیر محترم صمت نبوده باشه

    موافقم 34
    مخالفم 3
  4. محمد مهدوی

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام تارا از روی پژو 301 و ری را هم پژو 2008 وسومی k121 هم از روی پژو 208 داره درست می شه موتور هم tu5 پلاس دیگه چقدر خودرو ملی تازه سمند از 405 و رانا از 206 درست شده و پیکان با موتور پژو504 و بدنه پژو با موتور پیکان اگه پژو نبود فکرکنم ایران خودرو تاحالا منقرض شده بود

    موافقم 48
    مخالفم 3
  5. مهدی

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    6 دور دیگه بزنید

    موافقم 11
    مخالفم 2
  6. جاوید

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دیگه تو رو خدا دنیا رو به روی خودتون نخندونید.
    هنوز بلد نیستی اتومات بزنی الان هیچ ماشینی دنده ای نیس.
    ماشین دهه ۱۹۹۰ با کیفیت تر از الانمون هس

    موافقم 26
    مخالفم 1
  7. مجید

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ایشالا بعد اولین سری با موتور tu5 در خدمتون هستند. نگران نباشید. بعد کی می تونه با این قیمت ها ماشین بخره؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. علی

    ۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان رو همین ماشین موتور سمند میندازن خسته نباشید😅

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. مهدی

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دنیا باید به ما افتخار کنه بوگاتی با موتور ef7 یعنی میبینیم اون وقتو؟

    موافقم 7
    مخالفم 0
  10. یه ایرانی

    ۱۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    خب حالا با رینگ فولادی عرضه میشه دیگه؟
    بعد شش تا ایربگ که باز نشه میخایم چیکار، یه دونه که باز نشه کافی بود.
    تو تصادف با مگس از سرنشین محافظت میکنه؟
    قیمتشم را یه میلیارد از رولز رویس گرون تر بدید.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. کارشناس خودرو

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من کاری به نظر بقیه ندارم ولی احترام میزارم.
    به نظر من از بعضی از جهت ها قابل مقایسه با خودرو های روز دنیا هستش،برای مثال آبشن هایی که داره:سقف پانا روما،شارژر وایرلس،دوربین ۳۶۰،رادار بین خطوط،کنترل پایداری،رادار نقطه کور،دسته دنده برقی،ترمز پارک برقی، صندلی برقی که احتمالا گرمکن هم داره،پشت آمپر دیجیتال و…
    و همین طور میشه گفت به لحاظ قوای محرکه(موتور)در سطح قابل قبولی قرار داره،به نظر من هم۲۴۰نیوتن متر گشتاور خوبیه هم۱۶۵ اسب قدرت خوبیه.
    ولی میشه احتمالاتی رو هم داد که میتونه نقطه ضعف باشه.
    برای مثال میشه پیش بینی کرد که محور عقب تورشن بیم باشه و کسانی مثل من که توی کار خودرو هستن میدونن که تورشن بیم تنها خوبی که داره اینکه قیمتش پایینه.
    من بعید بدونم که مولتی لینک بزارن ولی اگر بیشتر خرج کنن و یه سیستم تعلیق خوب(به نسبت تورشن بیم)مثل سالید بزارن هم ردیف عقب کوبش کمتری خواهد داشت هم هندلینگ بهتری میده.
    میشه به فضای صندق هم اشاره کرد.
    این خودرو هم اندازه خودرو هایی مثل ۲۰۰۸،تیوولی،x22 هستش،من به واسطه شغلی که دارم سوار همه اون ماشین ها شدم و میشه گفت که فقط ۲۰۰۸ بود که بین همه اون ها فضای صندق بهتری میداد که اون هم کافی نبود.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا