ایران خودروچشم انداز

بررسی محصولات ایران‌خودرو تارا و دنا توسط رسانه‌های روسی

چند ماه پیش بود که نمایشگاه موبیلیتی روسیه با حضور ایران‌خودرو و نمایش خودروهای تارا و دنا برگزار شد. صنعت خودروی روسیه به خاطر جنگ اوکراین و تحریم‌های کشورهای غربی علیه این کشور وضعیت خوبی ندارد و با افت تولید همراه شده است. در شرایطی که اکثر خودروسازان مطرح جهانی بازار روسیه را ترک کرده‌اند حضور ایران‌خودرو در این کشور می‌تواند یک فرصت خوب جهت عرض‌اندام و تثبیت خود باشد. در ویدئوهای جدیدی که از غرفه ایران‌خودرو در نمایشگاه موبیلیتی منتشر شده می‌توانیم علاقه روس‌ها به تارا و دنا را مشاهده کنیم.

در ویدئویی که مجله خودروی روسیه منتشر کرده می‌توانیم بررسی خودروی دنا را مشاهده کنیم. خبرنگار این مجله از دنا به عنوان نسل جدید سمند نام می‌برد هرچند خاطرنشان می‌سازد ریشه‌های پژو ۴۰۵ را می‌توان در این خودرو و همچنین سمند تشخیص داد. او می‌گوید سمند از استقبال خوبی در بازارهای خاورمیانه برخوردار بوده و حتی در روسیه نیز حضور داشته است اما استانداردهای آلایندگی باعث شدند این خودرو دیگر نتواند به حضور در روسیه ادامه دهد. خبرنگار این مجله سپس به برخی مشخصات دنا پلاس توربو همچون ابعاد بدنه و ظرفیت ۵۰۰ لیتری صندوق‌عقب اشاره می‌کند. خبرنگار این مجله سپس نگاهی هم به سیستم تعلیق دنا دارد که آن را برگرفته از پژو ۴۰۵ دانسته و طراحی آن را ساده اما جالب ذکر می‌کند. او سپس نگاهی به سیستم تعلیق جلوی خودرو و همچنین پیشرانه می‌اندازد و البته ریشه‌های آن را نیز به فرانسوی‌ها نسبت می‌دهد!


نکته قابل‌ذکر دیگر به کیفیت پلاستیک‌های سخت بکار رفته در کابین و تریم چوب غیرواقعی آن مربوط می‌شود که خبرنگار مجله خودرو روسیه به آن اشاره دارد. او می‌گوید کیفیت پلاستیک بکار رفته در کابین کاملاً معمولی بوده و نیازی به بررسی بیشتر ندارد. در نهایت او از دنا پلاس توربو به عنوان یکی از رقبای خوب در بازار خودروهای ارزان‌قیمت روسیه نام می‌برد.

یکی دیگر از کانال‌های یوتیوبی روسی با نام “پشت فرمان” به بررسی ایران‌خودرو تارا می‌پردازد. مجری این کانال از پژو ۳۰۱ به عنوان زیرساخت تارا نام می‌برد و این موضوع را جزو نقاط مثبت تارا می‌داند چراکه ۳۰۱ نیز در بازار روسیه حضور داشته است. او به پلتفرم تارا و قرابت آن با ۳۰۱ اشاره داشته و سپس به طراحی خودرو می‌پردازد. نکته جالب اینکه مجری این کانال طراحی بخش پشتی تارا را شبیه کیا ریو می‌داند. مجری کانال از پیشرانه tu5 پژو نیز به عنوان گزینه‌ای بی‌دردسر نام می‌برد که در روسیه نیز نسبتاً محبوب بوده و طول عمر بالای آن را به عنوان نقطه قوت تارا ذکر می‌کند.

تارای بررسی شده توسط این خبرنگار از نوع سفارشی آپکو بوده هرچند او به کیفیت پایین پلاستیک زیر سپر اشاره می‌کند که در اولین برخورد آسیب خواهد دید. او سپس نگاهی به صندوق‌عقب جادار تارا داشته ولی برخی نقاط ضعف همچون رنگ‌آمیزی ضعیف بخش‌های داخلی صندوق و لولاهای آن را خاطرنشان می‌سازد. خبرنگار سپس فضای عقب کابین تارا را با خودرویی همچون ریو مقایسه کرده و آن را بهتر از ریو می‌داند. نکته جالب دیگر که مجری کانال به آن اشاره دارد تناقض‌های مربوط به تجهیزاتی همچون پوشش سقف جیر و سانروف در برابر کیفیت پایین کنسول است که به وضوح در جای خود تکان می‌خورد. همچنین آپشن سقف ستاره‌ای هم در تارا دیده می‌شود که مجری از آن به عنوان رولزرویس ایران نام می‌برد!

در ادامه مجری کانال به برخی توانمندی‌های ایران‌خودرو و کشورمان در تولید قطعات مختلف خودرو اشاره دارد. در نهایت او به پیشرانه ایران‌خودرو اشاره داشته و احتمال می‌دهد ریشه برخی از آن‌ها به قطعه سازان چینی بازگردد. او در نهایت قضاوت نهایی درباره تارا را به بررسی و تست جاده‌ای و مقایسه با رقبایی همچون ریو و سولاریس موکول می‌کند. سومین خودروی بررسی شده رانا پلاس پانوراما است که مجری کانال به قیمت آن و مقایسه‌اش با لادا گرانتا اشاره می‌کند. ظاهراً قیمت پایین این خودرو در روسیه می‌تواند مشتریان زیادی را به خود جلب کند. او در ادامه اما از قیمت بالای ایران‌خودرو  تارا و دنا پلاس تعجب می‌کند اما می‌افزاید که نسخه دنده‌ای آن قیمت مناسب‌تری داشته و می‌تواند گزینه بهتری نسبت به لادا وستا باشد.


با این تفاسیر به نظر می‌رسد روس‌ها دید مثبتی به محصولات ایران‌خودرو دارند اما باید دید در ادامه وضعیت چگونه رقم خواهد خورد مخصوصاً اینکه شرکت‌های خودروسازی داخلی با چالش عدم تولید کافی برای پاسخگویی به نیازهای داخلی نیز مواجه هستند و هنوز به این سؤال پاسخ داده نشده است که چگونه در این شرایط خواهند توانست خودروی موردنیاز بازار روسیه را نیز تأمین کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
بیمه بازار

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. ژیار

    ۱۹ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    امیدوارم دادن خودرو به روسیه ، هدیه های سیاسی نباشه

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۱۴
  2. عباس

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    روسها فکر کردن اشغال خودروهامون هم مثل پهپادهامون با کیفیتن واقعا تناقض در صنایع ما بیداد میکنه. فقط خوشبحال کارمندان اداره استاندارد ما که دارن حقوق مفتی میگیرن وگرنه اصلا نباید اجازه تولید داده بشه به این دبه ها.

    موافقم ۳۴
    مخالفم ۸
    1. ehsan.fa

      ۲۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1799 ديدگاه)

      دبه 😂😂😂😂😂

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۱
  3. سهیل

    ۲۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    من نظرم این هست که ایران به روسیه خودرو ندهد بزارد اونها فکر کنند محصولات ما با کیفیت هست چون اگه یه دوره ماشین های ما رو بخرند دیگه پای قرارداد خرید تجهیزات نظامی نمیان فکر می کنند اونها هم مثل ماشین هامون هست. خخخخ

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱
  4. سید علیرضا

    ۲۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (178 ديدگاه)

    برید کنار که رولزرویس ایران داره میاد …..

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۰
  5. علیرضا

    ۲۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بنام خدا. اولا از کامنتهای طنز الود عزیزان بسیار تشکر میکنم ودر عین حال احساس تاسف از اینکه اینگونه شدیم. ای کاش فضایی مثل کلاب هاوس تو سایت پدال بوجود بیاید از جناب احمد زاده گرامی تقاضا میکنم.توجه دوستان رو به این تحلیل بسیار مختصر جلب میکنم .ورود به یک بازار مخصوصا در موردمحصولات صنعتی مثل خودرو که دارای جنبه های فنی و اقتصادی و حتی اجتماعی و فرهنگیست نیاز به شروط و رعایت تمام زمینه های بالاست. روسها اگر پول داشته باشند جز بنز و پورشه سوار نمیشوند کما اینکه بزرگترین بازار صادراتی پورشه در اروپا روسیه بود.و بنز درروسیه خط تولید فعال داشت. ایران خودرو ید طولانی در هدر دادن سرمایه های کشور در سایر نقاط ایران دارد که مستند ان اعتراف خود منوچهر منطقی مدیر عامل اسبق میباشد که بیش ار پانصد میلیون دلار صرف ایجاد تجهیز چند سایت نمودند و اخر هم هیچ. هیچ حاکمیت عاقلی منافع بحق کشور و مردمانش را به بیگانگان ترجیح نمیدهد خوشرقصی ایران در زمین بازی جاه طلبی بنام پوتین قطعا عاقبت خوشی برای ما نداشته و نخواهد داشت .بعلت اطاله کلام و دلایل واضح دیگر از تشریح این موضوع معذورم باتشکر از دقت و تفکر عزیزان .التماس تفکر.

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا