جگوار

خداحافظی غم‌انگیز با نسل کنونی جگوار XJ

هرچند XJ امروزه کم‌فروش‌ترین محصول جگوار است اما این سدان پرچم‌دار با توجه به میراثی که طی نیم‌قرن از خود بجای گذاشته است، جایگاه ویژه‌ای در سبد محصولات جگوار دارد. XJ سال گذشته تولید پنجاه‌سالگی خود را جشن گرفت اما حالا خبر رسیده تولید نسل کنونی آن به‌زودی خاتمه یافته و XJ حدود یک سال یا بیشتر به مرخصی خواهد رفت. به گزارش اتوکار، آخرین دستگاه از نسل فعلی این سدان لوکس بریتانیایی در تاریخ ۵ جولای از خط تولید خارج خواهد شد.

نسل کنونی XJ که با کد X351 شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان رقیبی برای مرسدس بنز S کلاس، ب‌ام‌و سری ۷ و آئودی A8 به بازار آمد و در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین خودروهایی است که همچنان در بریتانیا تولید و فروخته می‌شود. البته چهار سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۵ جگوار سدان پرچم‌دار خود را مورد فیس‌لیفت قرار داد و با به‌روزرسانی‌های داخلی و خارجی به بازار عرضه نمود. نسل کنونی XJ طی عمر حدوداً یک دهه‌ای خود موفق به فروش بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سراسر دنیا شده است اما فروش آن طی سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۸ تنها ۱۰۹۹ دستگاه از آن در اروپا به فروش رسید و در بازار ایالات‌متحده هم فقط ۱۵۷۹ دستگاه فروش داشته است.

هرچند خداحافظی با این جنتلمن بریتانیایی غم‌انگیز است اما XJ مدت‌زمان زیادی از سبد محصولات جگوار غایب نخواهد بود زیرا هم‌اکنون نسل جدید آن در حال توسعه است و خیلی زود یعنی احتمالاً در سال ۲۰۲۰ معرفی خواهد شد. البته طبق گزارش‌هایی، نسل آیندهٔ XJ موتورهای درون‌سوز را کنار گذاشته و به خودرویی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. طبق اطلاعات غیررسمی، XJ جدید به چهار موتور الکتریکی مجهز خواهد بود که هرکدام ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشته و مجموع قدرت خودرو را به ۸۰۰ اسب بخار می‌رسانند. انرژی موردنیاز این موتورها هم توسط باطری‌های ۹۰ یا ۱۰۰ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود. این قوای محرکه، سدان پرچم‌دار جگوار به یکی از سریع‌ترین خودروهای کلاس خود تبدیل خواهد کرد که خودروهایی مثل تسلا مدل S، پورشه تایکان و آئودی E-Tron GT را به چالش خواهد کشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    هروقت اسم جگوار میاد به یاد xj6 سفید رنگ عموم میوفتم
    اسطوره ای بود برا خودش
    حیف ک اون دوران خیلی زود گذشت و دیگه جذابیتش تکرار نمیشه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      ریسک بشدت بزرگ روی خودروی دوست‌داشتنی اما کم فروش
      توی کلاس رقابتی سری ۷ و s سری،
      باید خودرو از هر نظر عالی باشه
      جگوار هم هست
      اما موتور الکتریکی هنوز اینقدر عالی واسه “تنها پیشرانه بودن” در این کلاس نیست
      یه میلیونر یه ماشین لوکس رو نمیخره واسه اینکه واسه شارژ شدنش، چند ساعت منتظر باشه
      .
      البته شاید جگوار بیشتر چشمش به اروپاست اما بنظر تصمیم درستی نمیاد تنها قوای الکتریکی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نوید جهرمی

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    در زمانی که جگوار نیاز به خونه تکونی داره، خوردن به کاهش فروش و کاهش درآمد و برگزیت.
    آی پیس که نظر داوران زیادی رو به خودش جلب کرد و جوایز زیادی رو برد. اگر XJ هم به همین قوت معرفی بشه میشه به این خداحافظی کوتاه مدت امیدوار بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سعید(تهران)

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (496 ديدگاه)

    سال ۲۰۱۴ توی اتوبان استانبول به آنکارا نیمه های شب رانندگی میکردم، ماشینم یه فیات لینا ۲۰۱۰ بود با موتور ۱۲۰۰ سی سی ۹۰ اسبی، خوشبختانه اتوبان هر ۳۰ کیلومتر دوربین داشت که اونم با تابلو بزرگ هشدار میداد، متوسط سرعتم ۱۶۰ بود( بیچاره بیشتر از ۱۷۰ نمیرفت) یه دفه توی آینه دوتا چراغ دیدم که هشدار میداد راهو باز کنم، منم چون سرعتم بالا بود راهنما زدم و آروم فرمونو دادم به راست، اینقدر با من اختلاف سرعت داشت که هنوز لاین یک براش باز نشده رسید بهم! سعی کرد با مانور از راست بره در حالی که منم داشتم لاین عوض میکردم، همسفرم که خواب بود از خواب پرید بیچاره! بهرحال از سمت راست رد شد، تنها چیزی که تونستم تشخیص بدم به xj مدل بالای سفید رنگ، اختلاف سرعتش با من نزدیک ۱۰۰ کیلومتر بود! چسبیده به جاده بدون کم ترین آشفتگی محو شد، البته قبلتر بنز و ب ام و و آئودی از خجالتم درومده بودن ولی اختلاف سرت xj با من خیلی بود، خیلی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mercede kaviani

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام
    نسل جدید XJ مثل اولXJ متحول کننده مدل های سدان های لوکس است
    مخصوصا با مقرات الودگی و تولید انبوه باترهای گرافنی پلیمر
    همه مدل های اوپایی تا ۲۰۳۰ تبدیل به مدل های الکتریکی میشوند
    باتشکر مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Peiman56

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (138 ديدگاه)

    Xjدهه ۷۰ که تو ایران هم بوده زمان خودش خیلی ابهت داشت.یک سر و گردن بالاتر از رقبای آلمانی بود.فاصله میون بنز کلاس sو رول رویس رو پر کرده بود که به نظرم زیباترین و،جذاب ترین و انگلیسی ترین ماشین زمان خودش بود.کاش یه بار دیگه به اون جایگاه برسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      ولی نمیدونم چرا از مرسدس ارزونتر بود و کیفیت مونتاژش کلی پایینتر

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مانی

      ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      در اوایل دهه 70 میلادی مدل های رده بالای مرسدس اس کلاس
      حتی از رلزرویس گرونتر بود و با این حال خواهان زیاد داشت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    xj با موتور هشت سیلندر 5 لیتری سوپرشارژر هیولایی بوده و هست پیشنهاد می کنم فیلم های شتاب گیری و درایوش رو در یوتوب ببینید صدای عالی و از همه مهم تر شتاب عالی فقط بزرگترین ایرادش اینه یکم نسبت به نمونه های آلمانیش گرون تر هست و البته ازنظر تکنولوژی هم کمی عقب تر دلیلشم میتونه گروه هندی باشه که مالکش هستن شاید با فروشش به یه مجموعه های بزرگ یا حتی یه مجموعه چینی فروشش بهتر بشه مثل ولوو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. تویوتا موتورز

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (60 ديدگاه)

    یادش بخیر
    زمانی که معرفی شد چقدر بی نظیر و مدرن بود
    الان رنگ و بوی کهنگی گرفته

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا