جگوار

قدرت واقعی جگوار XE پروجکت 8 چقدر است؟!

اگر از برخی افراد که آشنایی چندانی با صنعت خودرو ندارند بپرسید جگوار را در یک کلمه توصیف کنند احتمالاً پاسخ آن‌ها کلماتی همچون “لوکس”، “اسپورت” و “آرام” خواهد بود. کلمه‌ای که شاید به آن اشاره‌ای نشود “سوپرکار” است؛ اما این خودروساز بریتانیایی محصولی ارائه کرده که مرزها جابجا می‌کند و آن یک سدان با نام XE پروجکت ۸ می‌باشد.


این خودرو روی کاغذ قدرت ۵۹۲ اسب بخاری و گشتاور ۷۰۰ نیوتون متری دارد که از دل یک پیشرانه ۵ لیتری سوپرشارژردار حاصل می‌شود. زمانی که پروجکت ۸ حدود یک سال پیش معرفی شد عنوان قوی‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ جگوار را به خود اختصاص داد. اگرچه قدرت و گشتاور این خودرو در سطح بالایی قرار دارد اما ادعای سازنده با آنچه که مشاهده می‌شود یک موضوع متفاوت است. خودروسازان معمولاً قدرت محصولات خود را کمتر از آنچه هست اعلام می‌کنند.

رکورد جگوار در نوربرگ رینگ
کانال یوتیوب گاراژ هری این شانس را داشته که جگوار XE پروجکت ۸ را در تست داینو شرکت دهد تا قدرت واقعی آن را به دست آورد. تست داینوی این خودرو نشان می‌دهد که جگوار موردبحث ما قدرت ۶۰۱ اسبی و گشتاور ۶۸۶ نیوتون متری دارد. به این ترتیب قدرت خودرو بیشتر و گشتاور آن کمتر از میزان اعلامی است که برای یک سوپر سدان کاملاً احساس‌برانگیز نشان می‌دهد. پروجکت ۸ می‌تواند تنها در عرض ۳.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و سقف سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت را ثبت نماید.


بخش خودروهای ویژه‌ی جگوار تغییرات متعددی در این سدان اعمال کرده است. قطعات فیبر کربنی بکار رفته شامل سپرهای جلو و عقب و کاپوت بوده درحالی‌که رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج کاری شده به همراه بدنه‌ای خاص باعث شده‌اند ظاهری باابهت ایجاد شود. این خودرو به‌صورت استاندارد از سیستم چهار چرخ محرک سود می‌برد.

از ویژگی‌های آئرودینامیکی پروجکت ۸ می‌توان به زیر بدنه‌ی تخت، بال عقب قابل تنظیم و دیفیوزر عقب اشاره کرد. فنرهای سفت‌تر با شوک‌های قابل تنظیم هم در هر چهار گوشه دیده می‌شوند. پاسخ فرمان و پدال گاز هم بهبود یافته و قدرت توقف نیز توسط ترمزهای سرامیکی تأمین می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۱۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    جگوار رو‌خیلی دوس دارم ولی این مشخصات امروزه یکم کمه برای سوپرکار بودن
    تازه بهتر بود تو یه ظاهر اسپورت تر این مشخصات رو قرار میدادن این یه سدان هست ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Just bentley continental

      ۱۹ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (540 ديدگاه)

      داداش همین ماشین سریع ترین سدان جهنم سبزه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mahdy

        ۱۹ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        راست میگه چند ماه پیش رکورد زد
        خیلی این ماشینو دوست دارم ولی تو اون عکس اول یه لحظه خشونتی از جنس موستانگ حس کردم نمیدونم چرا واقعا بعد هرچی بهش نگاه کردم دیدم اصلا شبیه نیست ولی خب خشونتشون خیلی شبیهه تو اون عکس شاید به خاطر عکسه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حمىد

    ۱۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (154 ديدگاه)

    جذاب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. (BayerischeMotorenWerke(Daniel

    ۱۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (952 ديدگاه)

    واقعا یک الماس درخشانه.
    یک شاهکار.
    یک M3 GTS بریتانیایی.
    هرچی بگم کم گفتم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. آرین

    ۱۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (90 ديدگاه)

    چه رنگ ای داره????
    فوق‌العاده زیباست????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Trx (taimaz)

    ۱۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (316 ديدگاه)

    باورم نمیشه یکی از رگه های این ماشین هندی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا