جیپ

نیم‌نگاهی به جیپ چروکی 2019 پیش از معرفی آن در دیترویت

معرفی نسل فعلی جیپ چروکی به حدود چهار سال پیش بازمی‌گردد. زمانی که جیپ تصمیم به احیای برند رها شده چروکی گرفت. اولین جیپی که از پلتفرم کامپکت واید FCA بهره می‌برد، چروکی نسل KL، بر پایه آلفا رومئو جولیتا ۲۰۱۴ بنا شده بود؛ اما شباهت‌های جیپ به خودروهای اروپایی به همین‌ها ختم نشد. برخلاف نسل‌های پیشین، چروکی طراحی جعبه مانند قدیمی را رها کرده و ظاهری پر انحنا و آئرودینامیک‌تر به خود گرفته بود. برخی تصمیم جیپ را برای شهامتی که نشان داده بود، ستودند؛ اما بسیاری طراحی بخش انتهایی خودرو، چراغ‌های جلوی آب‌رفته و جلوپنجره باریک را نپسندیده و کمپانی آمریکایی را به باد انتقاد گرفتند.


خوشبختانه؛ جیپ درنهایت به سر عقل آمده و در فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود چهرهٔ لیموترش خور چروکی را با بهبودهایی چند آشنا ساخته است. چه برای رها شدن از انتقادها و چه برای پدید آمدن ظاهری نو، دیدن اینکه چروکی به ریشه‌های طراحی آمریکایی خود نزدیک‌تر شده، به‌اندازه کافی دلگرم‌کننده است. ماه آینده و در اتوشو دیترویت، چشممان به جمال جیپ چروکی ۲۰۱۹ روشن خواهد شد.

و اما بهبودها …

جلوپنجره اصلی اکنون کمی بلندتر و ستون‌های آن نیز اندکی پهن‌تر شده، اندازه چراغ‌های جلو نیز به طرز قابل توجهی اضافه وزن پیدا کرده‌اند. جدای از این دو، سپر و هواکش جلویی نیز از نو طراحی شده‌اند. صدالبته، جیپ در هیچ کجا زیاده‌روی نکرده و چروکی جدید نیز شباهت انکارناپذیری به برادرانی چون نسل دوم جیپ Compass و Grand Cherokee دارد. باوجود متفاوت بودن سلیقه‌ها، به عقیده ما چروکی تازه‌وارد ظاهری متعادل‌تر داشته و برخلاف نسل پیشین، دوست‌داشتنی است.


خبر خوب اینکه کمپانی ۷۶ ساله، تنها به رفع ایرادهای چهره فرزندش بسنده نکرده و دیگر بخش‌های چروکی نیز کم‌وبیش بهبود یافته‌اند. در بخش پشتی، کراس‌اوور نو رسیده ما به: چراغ‌های عقب LED با لنزهای شفاف و دور قرمز تجهیز، پلاک خودرو از سپر به روی در پشتی جابه‌جا، انحنای سپر نیز به سمت بالا بیشتر و دور اگزوزها نیز کروم کاری شده است. با این همه، تغییرات انجام شده برای یک فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای بیش از انتظار بوده و باید به تلاش مهندسان جیپ آفرین گفت.


با کالبدشکافی تنها تصویر موجود از کابین، درمی‌یابیم که تغییرات چندان عمیق نیستند. چروکی به فرمان سه پره چندکاره، صفحه نمایشی بزرگ که – یقیناً برای سیستم اطلاعات/سرگرمی Uconnect جدید جیپ – درون داشبورد تعبیه شده و صفحه نمایشی قابل تنظیم در پشت فرمان مجهز شده است.

جیپ قول داده که چروکی جدید از پیشرانه‌ای با بازده بالاتر بهره ببرد اما هنوز برای منتشر کردن جزئیات آماده نیست. هرچند برای اطلاعات بیشتر باید منتظر اتوشوی دیترویت باشیم اما با بهره‌گیری از حدس و گمان، احتمالاً قلب تپنده چروکی جدید موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ شده‌ای است که جایگزین موتور ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری ۲۷۱ اسب بخاری نسل فعلی خواهد شد. این حدس از آنجاست که نیروی تولیدی ۴ تا سیلندر تفاوت چندانی با ۶ سیلندر ندارد اما در عوض به لطف سیستم اندک هیبریدی خود، سوخت کمتری مصرف می‌کند. گفتنی است که پیشتر، این نسل تازه Wrangler بود که این موتور را افتتاح کرد.


جیپ چروکی ۲۰۱۹ سال آینده و چندماهی پس از نمایش در دیترویت، به نمایشگاه‌های خودرو خواهد رسید. مطمئناً برای معین شدن قیمت‌ها نیز باید تا همان موقع صبر پیشه کنیم؛ اما بعید است که برچسب قیمت مدل پایه از ۲۵ هزار دلار فراتر رود.

digitaltrends

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. مجید سبزواری

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (82 ديدگاه)

    از لولو به هلو تبدیل شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AmirHo3ein

      ۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (128 ديدگاه)

      بالاخره به یکی از کامنت هات لایک دادم
      عجیبه ها؟…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (ali(Chevy nova

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (6790 ديدگاه)

    ظاهرش خىلى بهتر شده افرىن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. lawyer hamid

    ۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (73 ديدگاه)

    چقدر خوشگل شده
    من که عاشقش شدم
    خدایی اگه اینو داشتم اصلا دلم نمیومد باهاش برم تو کوه و دشت و بیابون
    حیفه این هلو (به قول دوستمون مجید) نیست که ببرنش افرود
    بنظرم اگه وارد میشد بازار رو میترکوند
    حیف که ورود ماشین های آمریکایی ممنوعه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. F-23

    ۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    الان این محصول قابلیت رقابت داره با لامبو. الانه که هواداره ی لامبو بریزن .نه خدایی میخوای بری جاهای خطری باید کلاس بزاری کنار با یه چیز مطمئن بری. مثل جیپ/ بعد میخوای بری مهمونی باید با یه چیز چش کور کن بری.مثل لامبو. وگرنه لامبو داره ادای این بچه های لوسو در میاره که دلشون میخواد همیشه تو چش باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا