جیپکرایسلر

محکومیت ماهیندرا در دعوای حقوقی با کرایسلر

دعوای حقوقی میان کرایسلر و ماهیندرا سرانجام به نتیجه رسید و قاضی حقوق اداری «کامرون الیوت» حکم داده است که خودروی ماهیندرا راکسور ظاهر محصولات جیپ را نقض کرده است. البته این موضوع جنبه‌های زیادی دارد اما کرایسلر در درجهٔ اول مدعی بود که راکسور از شش ویژگی استفاده می‌کند که مشخصه‌های جیپ هستند و این ویژگی‌ها به «لباس تجاری» معروف هستند. چفت بیرونی کاپوت، بریدگی درها بالای بخش پایینی پانل‌های جانبی بدنه، شکل جعبه‌ای بدنه با پروفیل جانبی تخت و عمودی، کاپوت تخت با لبه‌های خمیده که در جلو باریک‌تر می‌شود و گلگیرهای جلوی ذوزنقه‌ای که تا جلوتر از جلوپنجره ادامه یافته‌اند ازجملهٔ این ویژگی‌ها هستند؛ اما مهم‌تر از همهٔ این‌ها جلوپنجرهٔ تخت راکسور با شیارهای عمودی و قاب ذوزنقه‌ای با طرحی خمیده در اطراف چراغ‌های جلو است.

البته مدیرعامل و رئیس ماهینداری آمریکای شمالی «ریک هاس» این موارد را انکار نکرده و گفته است که راکسور ظاهری مشابه جیپ CJ دارد و مانند یک CJ به نظر می‌رسد. وی در ادامه اضافه کرده که راکسور درواقع یک CJ است و CJ خودرویی با برند جیپ است. پس از بیان توضیحات و استدلال‌های دو طرف، بر قاضی الیوت ثابت شد که راکسور لباس تجاری جیپ را نقض کرده است. درنتیجه وی به کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات‌متحده دستور محکومیت ماهیندرا را داد. قاضی همچنین برای جلوگیری از فروش راکسور در ایالات‌متحده، دستور توقف فروش آن‌را صادر کرد.

کرایسلر در این رابطه طی بیانیه‌ای گفته است:

فیات-کرایسلر خوشحال است که یک قاضی حقوق اداری در کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات‌متحده دریافت که ماهیندرا راکسور لباس تجاری نمادین جیپ را نقض کرده است. FCA ایالات‌متحده معتقد است که شواهد و قوانین مربوطه همه شدیداً از قاضی حقوق اداری پشتیبانی می‌کند زیرا ماهیندرا به شیوه‌های تجارت ناعادلانه متوسل شده و این نقض قوانین توسط ماهیندرا به برند جیپ و فیات-کرایسلر ایالات‌متحده آسیب رسانده یا ممکن است برساند. قاضی حکم داده است که ماهیندرا بخش ۱۳۳۷ از مادهٔ ۱۹ کُدهای ایالات‌متحده را نقض کرده که ورود وسایل نقلیهٔ ناقض حقوق را به ایالات‌متحده ممنوع می‌کند. قاضی همچنین با دستور توقف، مانع فروش تمامی محصولات ماهیندرا در آمریکا شده است

 

هرچند این حکم بسیار به ضرر ماهیندرا است اما این فقط یک حکم بدوی است؛ بنابراین کرایسلر از کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات‌متحده خواسته است که حکم قاضی حقوق اداری در مورد لباس تجاری جیپ را تأیید کند. اگر این اتفاق روی دهد، سازندهٔ آمریکایی انتظار دارد که دستور توقف پذیرش سفارشات خرید راکسور تا ۱۳ مارس ۲۰۲۰ صادر گردد؛ اما کرایسلر به این هم قانع نیست زیرا دعوای نقض حقوق دیگری را هم علیه راکسور در دادگاه منطقه‌ای میشیگان شرقی طرح کرده است. در این دعوی، کرایسلر به دنبال حکم ممنوعیت برای فروش آیندهٔ محصولات ناقض حقوق ماهیندرا و همین‌طور تسلیم سودی است که این شرکت هندی از فروش راکسور کسب کرده است. جلسهٔ دادرسی این دعوی در ماه می سال آینده برگزار خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    ای کاش همه خودروسازان مثل جیپ بودن
    اگه اینطور بود ، چینی ها بیچاره می شدن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. amin

    ۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    به عنوان مالک یک ویلیز cj5 به شدت از این محکومیت خوشحال شدم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا