جیپ

پیروزی حقوقی فیات-کرایسلر در برابر ماهیندرا

ظاهراً جنگ تجاری فیات-کرایسلر و ماهیندرا ادامه خواهد داشت اما این خودروساز ایتالیایی-آمریکایی به پیروزی حقوقی در برابر ماهیندرا و روکسور کپی شده از جیپ دست یافته است.


اتحادیه تجارت بین‌المللی آمریکا در بررسی‌های اولیه خود یافته که فیات-کرایسلر از انجام شکایت حقوقی علیه ماهیندرا منع نشده است.

در سندی ۲۰ صفحه‌ای که منتشر شده این اتحادیه اعلام کرده جنگ بین دو شرکت از قبل از شکل‌گیری اتحاد فیات-کرایسلر و زمان گروه کرایسلر در جریان بوده و ماهیندرا در حال آماده شدن برای معرفی مدل اسکورپیو به بازار آمریکا در سال ۲۰۰۸ بوده است. کرایسلر در آن زمان به ماهیندرا گفته بود که جلوپنجره اسکورپیو مشابه جلوپنجره محصولات جیپ است. کرایسلر از ماهیندرا درخواست تغییر جلوپنجره اسکورپیو را داشت و نهایتاً دو شرکت به توافقنامه‌ای درباره طراحی جلوپنجره‌ی تأیید شده دست یافتند.


بر پایه‌ی توافقنامه‌ی ثبت شده در سال ۲۰۰۹، کرایسلر قول داده که از ماهیندرا به خاطر هرگونه استفاده از علائم تجاری یا دیگر حقوق مادی و معنوی در آمریکا شکایت نکند. البته این موضوع زمانی مصداق خواهد داشت که ماهیندرا از همان طراحی تأیید شده برای جلوپنجره استفاده کند. علیرغم این موضوع، ماهیندرا هرگز مدل اسکورپیو را در آمریکا عرضه نکرد.


اگرچه خبری از اسکورپیو نبود اما این برند هندی سال پیش روکسور را معرفی کرد. فیات-کرایسلر معتقد است این شاسی‌بلند ظاهر کلی مشابه با جیپ CJ و رانگلر را دارد. این خودروساز همچنین می‌گوید ماهیندرا از جلوپنجره مشابه جیپ استفاده کرده و این جلوپنجره مشابه همان طراحی تأیید شده سال ۲۰۰۹ نیست.

نهایتاً این شرکت به اتحادیه تجارت بین‌المللی آمریکا مراجعه کرده و آن‌ها نیز توافقنامه سال ۲۰۰۹ را بررسی کرده‌اند و هرگونه ابهام درباره‌ی طراحی خاص جلوپنجره که کرایسلر اجازه‌ی استفاده از آن به ماهیندرا داده بود را از بین برده‌اند. این اتحادیه همچنین خاطرنشان ساخته توافقنامه‌ی یاد شده فاقد هرگونه مجوز زبانی برای استفاده از طراحی‌های متنوع جلوپنجره است.

ماهیندرا هم به این اتفاق واکنش نشان داده اما اتحادیه گفته توضیحاتشان متقاعدکننده نیست زیرا هیچ سندی وجود ندارد که در آن مجوز استفاده از طراحی متفاوت جلوپنجره به ماهیندرا داده شده باشد. اتحادیه تجارت آمریکا گفته توافقنامه‌ی کرایسلر و ماهیندرا واضح و یکپارچه بوده است.


نهایتاً این اتحادیه گفته جلوپنجره روکسور شکل، ابعاد و جزئیات طراحی متفاوتی در مقایسه با نمونه‌ی تأیید شده‌ی سال ۲۰۰۹ داشته است. طراحان جلوپنجره‌ی روکسور همچنین تناسبات مربوط به لوگو و دیگر جزئیات را تغییر داده‌اند.

فیات-کرایسلر در بیانیه‌ای کوتاه گفته است:

با افتخار اعلام می‌کنیم که قاضی گفته ماهیندرا اجازه‌ای برای استفاده از این طراحی نداشته است. ما به دنبال قدم بعدی هستیم و می‌خواهیم ویژگی‌های نمادین برند جیپ را حفظ کنیم.

اگرچه اتحادیه تجارت بین‌المللی آمریکا رأی به پیروزی فیات-کرایسلر داده اما روکسور به این زودی‌ها ناپدید نخواهد شد. گفته شده این خودرو هفته آینده در دیترویت حاضر خواهد بود و ماهیندرا نیز حدود ۳ هزار دستگاه روکسور را برای بازار آمریکا و کانادا در نظر گرفته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad

    ۲۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    یعنی تا این حد خجالت نمیکشن
    معنی کلمه خجالت اینجا فهمید
    اومدن کپی کردن ماشین شبیه جیپ ساختن
    بعد جیپ اومده گغته اگه عین مال منو نزنی ازت شکایت نمیکنم اون ها هم قبول کردن
    بعد زدن زیرش
    نکته قابل توجه اون سوزوکی کوچولوهه هست میکن شبیه جی کلاس
    اونم از رو جیپ ساختن اولین بار . حالا داره شکل شمایل بنز در میاره واسه ما

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mor

      ۲۱ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (32 ديدگاه)

      زمانی که جیمنی تولید میشد جی کلاسی وجود نداشت
      اینکه شبیه جی کلاس شده شیطنت تیونراست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammad

        ۲۱ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (1430 ديدگاه)

        کلا این تبلیغات بعضی جا ها بد چیزی هست
        اون از جنسیس انقدر که کانال های یوتوب و مجله های اینترنتی و .‌. . از ماشین های جنسیس فیلم ساختن و عکس گرفتن خوب گفتن
        فکر میکردیم قرار بترکونه در حالی که تو بازار کسی بهش اهمیت نداد ( این بر بد بودن محصولات جنیسیس نیست فقط نا موفق بودن در جذب مشتری هست )
        این از این جیمنی کسی ندونه فکر میکنه اول بنز ماشین ساخته بعد سوزوکی و جیپ ازش کپی کردن
        ( وقتی که هیچ کس تو دنیا نمیدونست میشه با ماشین به آفرود رفت با ماشینی که شاسیش از زمین یکم بیشتر فاصله داره )
        جیپ داشت پدر رانگلر رو واسه جنگ میساخت .
        لعنت به این تبلیغات فریب دهنده

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. یانکی

      ۲۱ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      بنز جی کلاس پاترول لند کروز لندروور سانگ یانگ فورد میوت ماهیندرا جیمنی هامر تمام اینها بر اساس جیپ ساخته شدن.درود بر جیپ.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسن

        ۲۱ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (379 ديدگاه)

        دقیقا یانکی جان
        البته بنتام brc رو هم اضافه کن به مدلهای که بر اساس جیپ ساخته شدن
        جیپ سلطان افرود و پدر تمامی شاسی بلندها هستش

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. datsun

        ۲۱ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (3431 ديدگاه)

        ژاپنی ها بین سالهای ۱۹۳۶ و ۱۹۴۴ یه ماشین دو دیفرانسیل تولید انبوه داشتن به اسم
        kurogane Type 95 یه شرکت تابعه نیسان اگه اشتباه نکنم که برای ارتش و جنگ جهانی استفاده کردن. من یه بار از شاهین خواستم اگه شد یه مطلب ازش بزاره و فعلا منتظریم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسن

          ۲۱ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (379 ديدگاه)

          داتسون جان حرفت درسته کاملا
          ولی میدونی جیپ تونست جهانی بشه و خیلی از شرکتها با الهام از جیپ محصولاتی ساختن که موفق هم شدن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. datsun

          ۲۱ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (3431 ديدگاه)

          بله حرف شما کاملا صحیحه جیپ اولین شاسی بلند دو دیفرانسیل بود که جهانی شد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. حسن

          ۲۱ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (379 ديدگاه)

          البته این الهام گیری از جیپ تا دهه های 40 و اوایل 50 میلادی بود
          بعد این دوران که خودروسازان کم کم لم ساخت شاسی بلندها رو یاد گرفتن راه متفاوتی رو از جیپ در پیش گرفتن
          مثلا لندکروز رو ببینید
          نسلهای اولش خیلی شبیه جیپ بود ولی در نسلهای بعد کم کم هیکلش بزرگ تر شد و به سمت لوکس بودن سوق پیدا کرد
          پاترول هم هیمنطور بود
          شاید تنها محصولی که از جیپ الهام گرفت و تا حدود زیادی هم بهش شبیه موند لندروور دیفیندر بود که تفاوت زیادی با محصولاتی مثل رانگلر نداشت

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. یانکی

      ۲۱ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      دوستان اشتباه نکنید این ماشینها که نام میبرم اول جیپ ساختن بعد ماشین خودشون یه با وسایل جیپ ماشین ساختن مثل دیفندر.پاترول.لند کروز.سانگ یانگ.ماهیندرا.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. datsun

        ۲۱ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (3431 ديدگاه)

        پاترول صفر تا صدش نیسان بود موتورش هم سری p بود که خیلی هم قدرتمند بود هیچ جایی ذکر نشده قطعات پاترول ۱۹۵۱ جیپ بوده فقط گفته ظاهرش شبیه جیپ بوده که اون موقع تعداد مدل شاسی بلندها به تعداد انگشتهای یه دست هم نمیرسیده و ظاهرشون شبیه هم بوده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حسن

    ۲۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (379 ديدگاه)

    حق به حق دار رسید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. OMID

    ۲۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    خوبه خوبه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. شاهین

    ۲۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    هر جیپی که جیپ نمیشه
    همین جمله برای رقبای کپیخور کافیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Amir

    ۲۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (18 ديدگاه)

    آخه کدوم احمقی تو امریکا ماهیندرا هندی میخره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کورش

      ۲۲ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (91 ديدگاه)

      خود هندی های آمریکایی

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا