کیا

آزمون میدانی با کیا ریو هاچ‌بک 2018

سام کاویانی: نسل چهارم و یا واپسین سری از کیا ریو برای نخستین بار، سال ۲۰۱۶ میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس فرانسه پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو در مراکز طراحی کیا واقع در آمریکا و آلمان و توسط پیتر شرایر (PETER SCHREYER) پی‌ریزی شد. پیکره ریو جدید به اوورهنگ‌های بلندتری در جلو، کاپوتی بزرگتر، و ستون C قائم‌تری تجهیز شده است. نسخه هاچ‌بک این خودرو ۱۵ میلی‌متر طویل‌تر،۵ میلی‌متر پهن‌تر و همچنین ۵ میلی‌متر بلندتر از نسخه پیشین خود است. تولید نسخه جدید ریو از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شد. در بازار اروپا تنها نسخه هاچ‌بک این خودرو عرضه می‌شود اما در آمریکا هر دو نسخه هاچ‌بک و سدان آن فروخته می‌شوند. کیا ریو جدید در کشورهایی چون کره جنوبی، مکزیک و الجزایر به تولید می‌رسد.
چندی پیش، نسخه هاچ‌بک کیا ریو توسط سایت «DRIVEARABIA» مورد تست و بررسی قرار گرفت که برگردان متن آن را در اینجا تقدیمتان می‌کنم.


کیا ریو یک هاچ‌بک ساب کامپکت است که از سوی یک سازنده کره‌ای عرضه می‌شود. این خودرو نخستین نماینده در این کلاس نیست زیرا که عمدتاً این سگمنت خودرویی تحت کنترل و سلطه ژاپنی‌ها بود. از طرفی ما شاهد حضور این خودرو در بازار امارات و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، به دلیل بهای مناسب آن هستیم. اما در این میان، به نظر می‌رسد که نسل جدید ریو خود را مهیای نقش نوینی نموده است. اخیراً توانسته‌ایم در یک رویداد رسانه‌ای آزمونی با آن داشته باشیم.


ریو جدید خودرویی بزرگتر در قیاس با سلف خویش است و به‌تبع آن فضای داخلی اتاق آن نیز گسترش یافته است. نمای خارجی آن به‌ویژه در کادر جلو بهبود یافته است و طرح بخش عقب آن نیز از نسل پیشین فولکس‌واگن گلف تأثیر پذیرفته است که البته چیز بدی هم نیست.


داخل کابین این خودرو از حیث تکنولوژی بهبود یافته است. خودروی تحت آزمون ما به یک صفحه نمایش صوتی – تصویری به سایز ۵ اینچ، درگاه USB، صفحه LCD به سایز ۳.۵ اینچ در پانل پشت فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و صندلی‌های چرمی مجهز بود. با آنکه فضای داخل کابین برای استقرار بزرگسالان بالغ مناسب است ولی سرنشینان بلندقدتر برای سهولت استقرار خود در بخش عقب این خودرو مجبورند که سرنشینان جلویی را برای حرکت رو به جلوی صندلی خود، وادارند.


ما در وهله نخست، نسخه ۱.۴ لیتری این خودرو را در اختیار داشتیم. نسخه‌ای که از توانی معادل ۹۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۳۳ نیوتن متر بهره می‌برد. با آنکه رانندگی با پیشرانه ۱.۴ لیتری کیا ریو در داخل شهرها کاملاً قابل کنترل و به اصطلاح توی دست بود، اما این پیشرانه گاهی مواقع در بزرگراه‌ها و در سرعت‌های بالای ۸۰ کیلومتر دچار وازدگی می‌شد و به قولی در کارکرد آن اختلال می‌افتاد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو نرم بوده و شیفت دنده‌ها نیز در آنها به‌خوبی صورت می‌پذیرفت اما معکوس گیری دنده‌ها قدری با تأخیر همراه بود که این مسئله با فقدان حالت ضربه از بالا به پایین در دنده آن، توأم بود. از همین رو این گیربکس به‌قدری ” پیش برنامه‌ریزی ” در هنگام سبقت‌گیری در بزرگراه‌ها نیازمند است. ما همچنین مختصراً با نسخه ۱.۶ لیتری ریو هم رانندگی نمودیم، نسخه‌ای که قدرتی معادل ۱۲۳ اسب بخار را داراست و از همین رو حرکت آن در بزرگراه‌ها، نسبت به نسخه ۱.۴ لیتری‌اش، از بهبود محسوسی بهره می‌برد.


با آنکه سواری این خودرو سفت به نظر می‌رسد ولی کماکان نرم است. خودروی آزمون ما به رینگ‌های آلومینیمی ۱۷ اینچی مجهز بود. این در حالی است که کیا ریوی جدید در حالت استاندارد به رینگ‌های ۱۵ اینچی مجهز است و می‌توان حدس زد که از سواری نرم‌تری هم نسبت به نسخه مجهز به رینگ‌های ۱۷ اینچی آن سود می‌برد. در سرعت فراتر از ۹۰ کیلومتر بر ساعت، صدای باد رفته‌رفته رو به فزونی می‌گذارد ولی آوای ناشی از حرکت تایرها در بزرگراه‌ها قدری پایین آمده است.

ما قادر نیستیم که درباره مشخصات هندلینگ این خودرو چیز زیادی اظهار کنیم، زیرا که اغلب آن را در بزرگراه‌ها رانده‌ایم. در معدودی از پیچ‌وخم‌هایی که از آن عبور نمودیم، بادی رول بدنه در حد مناسبی بود اما صدای زوزه ناشی از لاستیک‌ها به‌قدر کافی این هشدار را به ما داد که به موضع سابق خود برگردیم. تقریباً هیچ حسی در فرمان این خودرو وجود ندارد اما در عوض سبکی و وزن خوبی را القاء می‌کند.


کیا ریو مدل ۲۰۱۸ به قطع و یقین یک محصول رقابتی است. نمای ظاهری آن بی‌تردید بهبود یافته و تجهیزات مدرن بیشتری هم که در کابین آن تعبیه شده، این خودرو را به یک جانشین خوب برای دیگر رقبایش بدل نموده است. درحالی‌که نسخه ۱.۴ لیتری ریو از مصرف عالی سوخت برخوردار است ولی ما نسخه ۱.۶ لیتری آن را ترجیح می‌دهیم آن‌هم تنها بدین خاطر که این نسخه از عملکرد بهتری در بزرگراه‌ها برخوردار است.

نکات مثبت

  • قیمت
  • مصرف سوخت
  • تجهیزات رفاهی و ایمنی

نکات منفی

  • کند بودن مدل پایه آن (نسخه ۱.۴ لیتری)
  • فضای تنگ قسمت عقب

مشخصات فنی کیا ریو هاچ‌بک مدل ۲۰۱۸

نسخه ۱.۶ لیتری
توان: ۱۲۳ اسب بخار
گشتاور: ۱۵۶ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۷ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نسخه ۱.۴ لیتری
توان: ۹۹ اسب بخار
گشتاور: ۱۳۳ نیوتن متر
شتاب صفر تا صد: ۱۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: ۶ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۰۶۵/۱۷۲۵/۱۴۵۰ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۵۸۰ میلی‌متر
وزن: ۱۲۳۱ کیلوگرم
قیمت
در امارات: ۴۸,۰۰۰ الی ۵۶,۰۰۰ درهم (حدود ۱۳,۱۰۰ الی ۱۵,۳۰۰ دلار)
محل ساخت نسخه‌های صادراتی به خاورمیانه: کره جنوبی

منابع:
DRIVEARABIA.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. KING 918 (محمدرضا)

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    نکات مثبت قیمته تو ایران از نکات منفیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. 4x

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (101 ديدگاه)

    این آرزو های ما تو دبی ماشین حساب نمیشن فکر کنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بنزما

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (505 ديدگاه)

    ترجیح میدم به جای این فولوکس پولو و فورد فیستا داشته باشم پولو نسل جدید عظمت یه خودرو کامل توی یه هاش بک کوچیک تزریق کرده

    موافقم 0
    مخالفم 5
    1. مهدی

      ۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      کاملا موافقم اروپا کلا تا پولو و فیستا هست کسی ریو و حتی یاریس سوار نمیشه ولی بازار امریکا یکم فرق داره

      موافقم 0
      مخالفم 6
  4. مهدی

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    این ماشینایی که ایران ماشینای نسبتا سرمایه داری شدن اروپا و امریکا دانشجوها و قشرای ضعیف سوار میشن خیلی عقبیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      آره بابا اینا رو از دم قسط ماهی 100 یورو میشه خرید. دوستم با 7000 یورو نقد و ماهی 110 یورو به مدت 12 سال یه ب ام و 320 دیزلی 2 سال کارکرده گرفت

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا