کیا

تغییر نام کیا اپتیما به K5 در بازار آمریکای شمالی

کیا اپتیما در بازار بومی کرهٔ جنوبی با نام K5 عرضه می‌شود اما به نظر می‌رسد کیا قصد دارد نسل جدید سدان میان سایز خود را در ایالات‌متحده هم با همین نام K5 عرضه کند. سال گذشته هنگامی‌که خودرونویسان منتخبی برای رانندگی با K5 جدید در کرهٔ جنوبی دعوت شدند، کیا اعلام کرد که می‌تواند نام اپتیما را در ایالات‌متحده کنار بگذارد و حالا نیز موتورترند با جستجو در وب‌سایت مصرف سوخت EPA متوجه شده که اپتیما مدل ۲۰۲۱ با نام K5 مدل ۲۰۲۱ ثبت شده است که این ظاهراً تغییر نام سدان میان سایز کیا را تأیید می‌کند. البته کیا هنوز رسماً در این مورد اظهارنظری نکرده است.

کیا مدت‌ها است که در زادگاه خود از این شیوهٔ نام‌گذاری محصولات استفاده می‌کند و علاوه بر اپتیما، سدان‌های فورته، کادنزا و K900 نیز در کرهٔ جنوبی به ترتیب با نام‌های K3، K7 و K9 عرضه می‌شوند؛ بنابراین اگر در بازار آمریکای شمالی نام اپتیما به K5 تغییر کند، ممکن است همین تغییر در نام دیگر سدان‌های کیا در این بازار نیز ایجاد شود. درهرحال، فعلاً K5 فقط در یک مدل و با یک پیشرانه در سایت EPA ثبت شده است. مدلی که در این سایت دیده می‌شود، به پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز بوده و از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برخوردار است.

هرچند در سایت EPA قدرت موتور K5 ذکر نشده اما همین موتور با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور برای هیوندای سوناتا هم ارائه می‌شود. اعداد اعلامی EPA نشان می‌دهند که K5 مدل ۲۰۲۱ در هر صد کیلومتر در شهر ۹ لیتر، در بزرگراه ۶.۹ لیتر و در سیکل ترکیبی ۸.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند. بااینکه در سایت EPA موتور دیگری برای K5 ثبت نشده اما این خودرو بسته بازار با پیشرانه‌های مختلفی ارائه می‌شود که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به موتور ۲ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور و موتور ۲.۵ لیتری با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۶ نیوتن متر گشتاور اشاره کرد.

همچنین انتظار می‌رود نسخهٔ قوی‌تری هم از این سدان کره‌ای با نام K5 GT با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربو در آمریکای شمالی عرضه گردد. این موتور ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۴۲۲ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت اما هنوز زمان عرضهٔ این نسخه در آمریکا مشخص نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. کیان

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1412 ديدگاه)

    اپتیما یا هر اسم دیگه ای جالب‌تر هست، بنظرم خودرو شخصیت خاص خودش و پیدا میکنه
    بنظر خودم حیف این طراحی خوب و بیان و فقط با کد ادامه بدن، همون اسم اپتیما بمونه.
    فرض کنید ادمها هم بجای اسم کد داشته باشند !!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      کیان عزیز
      با شما موافقم ، اسم داشتن احساس صمیمیت میده اما کد داشتن احساس ربات دادن میده .
      کد و عدد ، مختص آلمانهاست و این برای آلمانها جا افتاده و اینکه داشتن یک خودروی آلمانی یعنی یک مهندسی به روز و حساب شده در تمام کلاسهای خودرویی که با آلمانها عجین شده .

      البته استثناهایی مثل فورد f150 وجود داره اما به شخصه با اسم گذاری بیشتر حال میکنم ، مثل رقیبهای فورد سری f که میشه شورلت سیلورادو یا دوج رم یا جمس سیرا .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Farzad

      ۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      K5 کد فنی این ماشین بوده از قبل کلا ، حالا چرا اسم خود ماشین رو میخوان بزارن درک نمیکنم …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. MASIHA

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    جذابه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Farzad

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    چراغ عقب هاش اگه یه تیکه نبود قشنگ تر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      Farzad عزیز
      دقیقاً همینطوره و قبلاً هم گفتم که تنها نقطه ناهماهنگ با پرستیژ و طراحی حجومی خودرو ، همین طراحی یک تکه عقبی هست که جای کار بیشتری داشت

      در کل ، اپتیما جدید اگر وارد ایران میشد ، میشد پرفروشترین خودرو وارداتی کشور از بس که خوب و جالب کار کرده اما از طرف دیگر ، سوناتا میشد بدفروشترین خودروی وارداتی .

      ای کاش ، اپتیما را ژاپنی‌ها تولید میکردن ، خیلی زیباست ، معقول زیباست ، به دل میشینه ، اما صد هیف که این ماشین برای کره فرمانروایی میکنه .
      اپتیما ۲۰۱۵ داشتم ، خیلی دوسش داشتم ولی بخاطر خیلی از مسائل که قبلاً بیان کردم فروختم ، ولی دوسش داشتم و دارم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Farzad

        ۶ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (2568 ديدگاه)

        نوید جان موافقم
        کلا اپتیما نقش مهمی در موفقیت جهانی کیا داشته …

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Hadi

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    با این کار روح ماشین رو از بین میبرن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. نامجو

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    والا اسم قبلی خیلی زیباتر بود. معلوم نیست فاز کیا چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رامتین

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    بنظرم طرح فعلی اپتیما در نمای عقب جالب نشده و ضمنا اگر طرف بخواد نسخه دو دیفرانسیل اپتیما را بگیره میتونه تقریبا با همون قیمت، استینگر را بخره که حداقل در نمای جلو جذابتر و اسپرت تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ارسلان

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (125 ديدگاه)

    توی بخش سرچ عکس گوگل سرچ کنید 2019 scat pack charger بعدش باید بگی داج کره ای ??? …روش دی-لایت کشیده ی روی کاپوت رو از سوناتا قرض گرفته البته چون کیا و هیوندای یکی هستن تعجبی هم نداره ? آدم از نمای پشت و نمای جانبی که نگاه میکنه فک میکنه کیا استینگره که فقط چراغ عقبش جدید شده … فک کنم قطعات کیا استینگر بخاطر فروش نرفتن روی دستشون باد کرده گفتن بزار بندازیم روی اپتیما اسمش بزاریم کی-5 که بگیم یه حرکت جدید زدیم ??? داخل تمام محصولات کیا هم که آئودی هست? میای بیرون داج … میری داخل میشه آئودی ? شتر گاو پلنگ که میگن همینه ? این ماشین خوراک اون عزیزان هم وطنی هست که آرم سایپا رو با بی ام و عوض میکنن ? آرم فرمون رو با آئودی عوض کنی جلوی ماشین هم آرم داج بزنی دی-لایت روی کاپوت هم با این نوار چسب ها 5 سانتی هم رنگ ماشین بپوشونی اونوقت همزمان صاحب یه ماشین آمریکایی و آلمانی میشی … اینکه میگن با تیر دو نشون بزن همینه ?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا