طراحیکیا

چرا جزئیات طراحی تلوراید کانسپت به مدل تولیدی راه نیافت؟!

به راحتی می‌توان تحت تأثیر کانسپت های دنیای خودرو قرار گرفت چراکه این نوع از خودروها بهترین‌های یک کمپانی را نشان می‌دهند. کانسپت ها بدون در نظر گرفتن قوانین دست و پا گیر طراحی می‌شوند و واضح است که جذابیت‌های زیادی داشته باشند. البته بارها شده که تبدیل خودرویی مفهومی به تولیدی با ناامیدی محض همراه بوده زیرا مدل تولیدی فاقد ویژگی‌های جذاب آن کانسپت بوده است.

البته عناصر طراحی جدید و جذاب هم برخی اوقات به مدل‌های تولیدی راه پیدا می‌کنند ولی همان‌گونه که گفته شد اکثر اوقات شامل کمرنگ شدن این عناصر خواهیم بود. برای مثال کیا تلوراید را در نظر بگیرید که در حالت کانسپت کاملاً برجسته بود و حالا هم روانه نمایندگی‌های فروش شده است. تام کرنز مدیر طراحی تلوراید اخیراً در مصاحبه با رسانه‌ها گفته که هر قدم در فرایند تبدیل مدل کانسپت به تولیدی یک جنگ تمام‌عیار بوده است. مواردی که در طراحی ظاهری و داخلی یک خودرو به‌صورت ساده دیده می‌شود پیچیدگی‌ها و هزینه‌های زیادی برای خودروسازان در پی داشته و بنابراین طراحان آزادی عملی زیادی برای پیاده کردن طرح‌های خود نخواهند داشت.

کرنز می‌گوید تلوراید تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای را در زمان تبدیل شدن از مدل مفهومی به تولیدی تجربه کرده است. او می‌گوید اکثر این تغییرات برای حفظ ظاهر مدرن تلوراید انجام شده‌اند. تیم طراحی کیا در این مورد اکثر جنگ‌ها را پیروز شده است…

اما واقعاً وجود چنین جدل‌هایی شگفت‌انگیز است. کانسپت تلوراید بنا به گفته کرنز سه ورودی تهویه مطبوع در میانه داشته است که به نظر انتخاب ساده‌ای می‌رسد اما مهندسان و مدیران شرکت گفته‌اند استفاده از دو ورودی هوای استاندارد راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود. یک مثال دیگر هم دستگیره‌ی نصب شده در کنسول می‌باشد. این دستگیره و کابل‌های دیگر بر پیچیدگی خودرو می‌افزاید و این چیزی نیست که خودروسازان به دنبالش باشند. پس تعجبی ندارد که چرا تلوراید تولیدی فاقد سیستم پایش ضربان قلب مدل مفهومی می‌باشد.

حتی جزئیات طراحی بدنه نیز می‌تواند به منظور ساده‌تر شدن فرایند ساخت حذف شوند. برای مثال قطعه کرومی روی ستون B نسخه کانسپت، حفظ اما ساده‌سازی شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. KAMY

    ۱۵ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (686 ديدگاه)

    خیلی خیلی خوبه .. طراحی پخته و قابل قبولی داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Abbas

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    بازم نسبت به کانسپتش چندان بد نی،من که نمای جلو مدل تولیدی و همچنین چراغ خطراشو به کانسپتش ترجیح میدم،به قول دوستمون طراحی پخته ای داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۶ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      اما من شخصا جلو پنجره مدل کانسپت و قطعه کرومی پشت گلگیر جلو رو ترجیح میدم
      اما هم مدل کانسپت هم مدل تولیدی کاملا قابلا حترام و به قول دوستان پخته هستند
      .
      فقط تنها نکته ای که نه در مورد تلوراید که در مورد بقیه خودروها هم دوست دارم اجرایی و همه گیر بشه، فرم دستگیره هاو بازشو درهاست
      در مدل کانسپت هم جمع و جورتره،
      هم شیک تره،
      هم بازشدن درهای قرینه هم خاص تر و زیباتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. MAHDI

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    هیوندای گرنجور 2020 هم معرفی شد که کابین خیلی زیبایی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا