کیا

معرفی کراس اوور کیا e نیرو، خودرویی سبز برای قاره‌ای سبز!

درحالی‌که کراس اوور الکتریکی کیا در آمریکا به سادگی نیرو نامیده می‌شود اما این خودرو در قاره‌ی اروپا با نام و نشان e نیرو وارد بازار خواهد شد. گفته شده فروش این خودروی بدون آلایندگی از اواخر سال جاری کلید خواهد خورد. البته تنها تفاوت بین نیروی اروپایی و آمریکایی به نام آن محدود نمی‌شود.


این خودروساز کره‌ای می‌گوید e نیرو با یک‌بار شارژ مسافتی ۴۸۵ کیلومتری را طی خواهد کرد. این عملکرد به‌طور قابل‌توجهی بهتر از برد ۳۸۰ کیلومتری مدل آمریکایی است. این دو خودرو از همان باتری لیتیم-پلیمری ۶۴ کیلووات ساعتی استفاده می‌کنند.


تفاوت بین این عملکرد به روش تست آن‌ها مربوط می‌شود. محدوده‌ی حرکتی کیا e نیرو با استفاده از روش WLTP محاسبه شده درحالی‌که برد نیروی الکتریکی در آمریکا با روش‌های EPA اندازه‌گیری می‌شود.


اما کیا e نیرو اوایل ماه آینده در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی خواهد شد. اگرچه برد این خودرو کاملاً قابل‌توجه است اما عملکرد آن در تست شهری WLTP حتی بهتر هم هست به گونه‌ای که با یک‌بار شارژ مسافت ۶۱۵ کیلومتری را طی می‌کند و این عملکرد بهتر از اکثر خودروهای بنزینی می‌باشد.


سریع‌ترین راه برای شارژ باتری این خودرو استفاده از شارژر سریع ۱۰۰ کیلوواتی است که باعث می‌شود ۸۰ درصد ظرفیت باتری در ۵۴ دقیقه شارژ شود.

البته این مشخصات مخصوص باتری ۶۴ کیلووات ساعتی سفارشی هستند. e نیرو با باتری ارزان‌تر ۳۹.۲ کیلووات ساعتی نیز عرضه می‌شود که عملکرد آن‌هم بد نیست به گونه‌ای با یک‌بار شارژ در سیکل ترکیبی مسافت ۳۱۲ کیلومتری را طی می‌کند.

از نظر پرفورمنس، مدل‌های مجهز به باتری بزرگ‌تر قدرت ۲۰۴ اسب بخاری و گشتاور ۳۹۵ نیوتون متری دارند. این مدل‌ها در ۷.۸ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند.


اما مدل دارای باتری کوچک‌تر ۳۹.۲ کیلووات ساعتی خروجی ۱۳۶ اسبی داشته و گشتاور آن نیز با برادر قوی‌تر مشابه است. این خودرو نیز شتاب قابل‌احترام ۹.۸ ثانیه‌ای را ثبت می‌کند. این مدل‌ها نیز همانند برادران هیبریدی و پلاگین هیبریدی از نوع دیفرانسیل جلو هستند.


نهایتاً باید گفت کیا e نیرو با چندین تکنولوژی به‌روز برای بهبود راندمان باتری و محدوده الکتریکی عرضه شده است. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به ترمز احیا شونده، کنترل هدایت CGC و کنترل انرژی پیش‌بینی شونده PEC اشاره کرد. دو سیستم آخری به سیستم ناوبری متصل بوده و زمانی که شرایط ذخیره انرژی فراهم باشد به راننده اطلاع می‌دهند.


گارانتی ۷ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتر کیا نیز به‌صورت استاندارد عرضه شده و مجموعه باتری و پیشرانه الکتریکی را نیز پوشش می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    شاید یکی پیدا بشه بگه اینکه خودرو برقی واقعی نیست
    خخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حمیدرضا

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چقدر داره کیا شبیه به برندهای المانی میشه از نظر ظاهر میگم
    بردش خیلی عالیه هزینه های جانبیش هم خیلی باید کمتر از بنزینی باشه چون نه مالیاتی در کاره نه هزینه آلایندگی بالا مدل ضعیف ترش هم باز به نظرمن قدرتمنده چون گشتاور بالایی تولید میکنه برای حرکت در مسیرهای سخت به مشکلی برنمیخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. عباس

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (17 ديدگاه)

    چرا خودرو تمام الکتریکی وارد کشور نمیشه؟با این برد طولانی احتیاجی به ایستگاه شارژ نیست با برق 220v منازل هم در مدت کوتاهی شارژ میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی رضا

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (223 ديدگاه)

    نمای جلو خیلی خوبه ، شبیه به یه پرنده شکاریه
    اما نمای عقب افتضاح

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا