کونیگ‌زگ

کونیگ زگ یسکو، هایپرکار پدر!

سرانجام کونیگ زگ از جانشین آگرا RS رونمایی کرد. نام این هایپرکار به احترام نام پدر کریستین کونیگ زگ “جسکو” گذاشته شده است.


هایپرکار جدید سوئدی‌ها قادر به فتح سرعت ۴۸۲ کیلومتر در ساعت است که این امر به لطف پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری توئین توربوی اصلاح شده با قدرت ۱۵۷۸ اسب بخار (با سوخت E85) میسر می‌شود.


کریستین حتی تا لحظات آخر نام این هایپرکار را از پدر خود پنهان کرده بود. جسکو ون کونیگ زگ نقشی کلیدی در این کمپانی داشته و به تثبیت جایگاه کونیگ زگ به عنوان یکی از پیشروهای دنیای سوپرکارها کمک شایانی کرده است.


پیشرانه‌ی ۸ سیلندر این خودرو از میل‌لنگ ۱۸۰ درجه‌ای استفاده می‌کند که ۵ کیلوگرم سبک‌تر بوده و تا دور ۸۵۰۰ می‌چرخد و قدرت بیشتر و صدای گیراتری تولید می‌کند. دو توربوشارژر هم به‌صورت مستقیم به کمپرسور الکتریکی کوچکی متصل هستند که هوا را از تاک هوای ۲۰ لیتری به آن‌ها می‌رساند. این تانک هوا از فیبر کربن ساخته شده است. کونیگ زگ ادعا می‌کند به لطف این ویژگی، تأخیر توربو حذف شده و پاسخی آنی به دستورات راننده داده می‌شود.


زمانی که از سوخت بدون سرعت اکتان ۹۵ استفاده شود پیشرانه‌ی جسکو ۱۲۶۲ اسب بخار تولید می‌کند اما با سوخت E85 این قدرت به ۱۵۷۸ اسب بخار و گشتاور نیز به ۱۵۰۰ نیوتون متر می‌رسد. بخش اعظم گشتاور تولیدی بین دورهای ۲۷۰۰ تا ۶۱۷۰ پیشرانه در دسترس است.


بعد به گیربکس می‌رسیم که کونیگ زگ از آن به عنوان گیربکس سرعت نور نام می‌برد. این گیربکس ۹ سرعته چند کلاچه توسط خود کمپانی ساخته شده و اصلاً از رینگ‌های سنکرونیزه سنتی استفاده نمی‌کند. این امر باعث می‌شود تغییر هر دنده تقریباً با سرعت نور انجام شود.


برخلاف گیربکس‌های دوکلاچه ی موجود در بازار، گیربکس LST کونیگ زگ باعث تعویض مستقیم دنده‌ها می‌شود. برای مثال می‌توان به‌صورت مستقیم از دنده هفت به دنده چهار رسید و منتظر سنکرونیزه شدن نماند. کل گیربکس تنها ۹۰ کیلوگرم وزن داشته و بسیار سبک‌تر از گیربکس‌های دوکلاچه ی بازار است.


لوله‌ی کربنی جسکو نیز ۴۰ میلی‌متر طویل‌تر و ۲۲ میلی‌متر قدبلندتر از ساختار آگرا RS است تا به این ترتیب فضای بیشتری در کابین ایجاد شود. شاسی دارای دامپر تری پلکس در جلو بوده و از تغییرات خودرو در زمان شتاب گیری جلوگیری می‌کند. دامپرهای Ohlins نیز نصب شده و برای اولین بار از سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب نیز سود برده شده است.


رینگ‌های فیبر کربنی این خودرو سبک‌ترین رینگ‌های تاریخ کونیگ زگ بوده و نمونه‌های ۲۰ اینچی جلو تنها ۵.۹ کیلوگرم وزن داشته و رینگ‌های ۲۱ اینچی عقب نیز هریک ۷.۷ کیلوگرم وزن دارند. این خودروساز سوئدی ادعا می‌کند به لطف اسپلیتر بزرگ جلو و حتی بال عقب بومرنگ مانند، جسکو می‌تواند در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت حدود ۸۰۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین تولید کند. این میزان داون فورس در حداکثر سرعت خودرو به ۱۴۰۰ کیلوگرم می‌رسد.


در بدنه نیز از سیستم اتو اسکین استفاده شده که دارای برخی فعال‌کننده‌های هیدرولیکی کوچک است که می‌تواند تمامی عناصر آئرودینامیکی و حتی درب‌ها و کاپوت‌ها را کنترل کرده و ورود و خروج را بدون لمس درها میسر سازد. این سیستم از طریق ریموت کنترل کار می‌کند.


کابین نیز دارای فرمان با دو صفحه لمسی کوچک دارای بازخورد هپاتیک و صفحه دیجیتال ۵ اینچی جمع‌وجور جدیدی است.

کونیگ زگ تنها ۱۲۵ دستگاه از هایپرکار جسکو را خواهد ساخت و ظرفیت تولید سالانه‌ی آن حدود ۴۰ تا ۵۰ دستگاه خواهد بود. انتظار می‌رود قیمت این خودرو از ۳ میلیون دلار آغاز شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. OmiD-WM

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به جرات میگم.جذاب ترین نمای عقب دنیا رو بین هر خودرویی داره! طراحی ایرودینامیک فوق العاده و رکورد شکن!
    نکته جالب تو متن ندیدم شاید ذکر شده اما کونیگسگ گفت دو ورژن از این ماشین قراره تولید بشه یکی با اسپویلر وینگ کوچکتر و مخصوص شکستن رکورد ۳۰۰ مایل بر ساعت دومی هم ک همین باشه برای هنرنمایی همه جاانبه در پیست!

    اگه بهشتی باشه ارزومه یه بار تو اون سوار این هیولا بشم رو زمین ک نمیشه:))

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Reza

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (5338 ديدگاه)

      در یک کلام

      بییییییییییییییییییینظیر

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. Reza

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (5338 ديدگاه)

      این فیلم کامل رونمایی از جسکو هستش . ببینید کریستین چقدر به پدر و مادر خودش احترام میزاره تو فیلم معرفی خودرو . چه خونواده خوب و صمیمی دارن معلومه که میوه همچین خانواده ای می شود موسس یه شرکت بزرگ. تبریک میگم بهشون

      https://www.youtube.com/watch?v=Fq2YRCmUuWo

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. یاسین جوانمردی

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (9 ديدگاه)

      داداش کامنتتو خوندم نتونستم جواب ندم
      ولی واقعا رسیدن بهش خیلی آسونه
      چیزی که این بین سخته اینه که خلاف جریان عقاید مردم کاراتو جلو ببری
      اگه تو مثل بقیه مردم فکر کنی و و حرفای بقیه و عوام رو مدام تایید کنی ، شاهکار که بکنی فقط یه سر و گردن از اون مردم سرتر میشی
      ولی اگه فکر خودتو داشتی باشی و خلاف جریان حرکت کنی اونموقع س که ۳ میلیون دلار سهله ۱۰۰ میلیون دلار هم میتونی واسه یه ماشین هزینه کنی
      مگه کم نمونه داریم تو دنیا که از صفر به ثروت فوق العاده بالا رسیدن
      ثروت هم علم داره روش داره قانون داره ، دقیقا مثل قوانین فیزیک و سایر علوم که ثابته و هیچ موقع تغییر نمیکنه
      یعنی قضیه ثروت واسه همه ی آدمای کره زمین یکسانه
      مثلا من یکیش رو میگم که تو زندگینامه هر آدم ثروتمندی بگردی میبینی و جالب ترش با هر ثروتمندی صحبت کنی این کار رو رعایت کمیکنن
      اینکه قدم اول پولدار شدن اینه که از تموم اونچه که داری شروع کنی ، مقدار ثروت اولیه هیچ تاثیری در پایداری ثروت شما در آینده ندارد .
      چه بسا خیلیا از صفر شروع کردند و خیلیا هم ثروتی که بهشون رسیده
      و اینکه یکی از دلایلی که خانواده های ثروتمند اکثرا نسل های آینده شون ثروتمنده نه به خاطر مقدار پولی که به ارث میگیرن بلکه به خاطر باور هایی ه که درمورد ثروت از گذشتگانشون گرفتند
      قضیه اینه
      سخته باور کنی که ثروت پایدار رویایی فقط از راه طبیعی بدست میاد
      سخته باور کنی که پولای دزدی و خلاف هیچ تاثیری در وضعیت مالی افراد نداره
      اینا سخته
      ولی واقعیت قانون اینه که ثروتمند شدن و پول درآوردن راحت ترین کار دنیاست
      اگه پول درآوردن سخت بود الان باید کارگرای معدن ثروتمند ترین آدمای دنیا باشن
      مشکل از خودمونه نه کاری که میکنیم
      دوست عزیز اینا رو گفتم نه اینکه حرفامو بپذیری بلکه روزنه تحقیق رو واست باز کرده باشم تا غبار فقر و بدبختی ای که روی مغزمون تلنبار شده از بین بره
      تجربه عملی خودمه که توی این مملکتی که همه دم از بدبختی و فقر و ناامیدی و گذاشتن تقصیر گردن این و اون ، من تونستم با سن کمم ۲۱ سال یه بهشت عملی بسازم ، یه وقتایی همش به فکر فرار از این مملکت بودم ولی الان انقدر جام خوبه که فراموش کردم قبلا همچین هدفی داشتم
      سخته واقعا سخته تغییر باور ها
      مسپله ی زمان هم مطرحه که اصلا نباید عجله کنی که اونم سخته ، بی پولی سخته ولی تا وقتی امید هست باید جنگید
      تا وقتی تو خلاف حرف مردم حرکت میکنی تموم دوستای گذشته ت رو بلا استثنا از دست میدی و آدمای جدید و ثروتمند یواش یواش جای اونا رو میگیرن
      و وقتی تو ثروت برسی میتونی زندگی تموم اطرافیانت رو متحول کنی ، همونایی که بهت میگفتن تو دیوونه ای
      و الان که این کامنت رو مینویسم واقعا دیگه خوندن این مقالات برام حسرت نیست و از شدت ذوق دارم میرم که انقدر دستیافتنی میبینمشون ، فقط من باید نهایت تلاشم رو برای اجرای ایده هام بزارم ، صبر کنم زمانش برسه ، اونموقع هیچ چیز نمیتونه مانع نخریدن من بشه
      آرزوی ثروت نامحدود برای تمامی مردم کشورم دارم
      و به عنوان سخن آخر میگم
      هیچ کاری برای انسان نشد نداره ، تا موقعی خودشو تواناییای نامحدودشو و باور کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. OmiD-WM

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (2 ديدگاه)

        بله ولی واقعا تو شرایط فعلی زندگی در ایران امکان هرنوع ابتکار ک به چیزی مثل امثال ایلان ماسک یا حتی همین کریستین کونیگزگ تبدیل بشی به چیزی بیشتر از مواردی ک گفتی لازمه و واقعا نزدیک به غیر ممکنه!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Ahmad

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (1170 ديدگاه)

        تحت تاثیر قرار گرفتم. ایمیل بده یه ذره صحبت کنیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. محمد

      ۵ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اگه بهشت باشه؟! حرف احمقانه زدن خیلی جذابه؟! موقع درس خوندن، تفکر رو بهتون یاد ندادن. الان ماشین ها اسب بخار دارن؟! قدرتشون رو دیدی یا اثرشون رو؟! همین ماشین رو دیدی؟ چرا فکر میکنی چون چیزی رو تا الان ندیدی پس نیست و چرا فکر میکنی این طرز عدم تفکر یعنی نخبگی؟!

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. Amirferrari

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    کی به کیه،رُندش میکردی میگفتی ۵۰۰ تا میره? بازم یه خودرو تیون شده از کونیگ زگ،طراحی کلی بدنه مساوی با آگرا بدون هیچ تغییر انچنانی،خودرویی که با هر مدل سوخت یه جور اسب بخار ازش در بیاد چیزی واسه از دست دادن نداره،نهایت اسب بخار و گشتاور استانداردی که بشه از این موتور در اورد نباید بیشتر از ۷۰۰ اسب بخار و ۸۵۰نیوتون متر گشتاور تجاوز کنه چون بیشترش فقط دلخوشی الکی هستش اونم با استهلاک بالا و عمر فوق العاده کوتاه انجین!کاش به جای این غُ لو کردنا یه کمی به فکر سیستم لانچ کنترل محصولاتش بود که نمیشه باهاشون درگ زد و تو شتاب از سدان های ژرمنی هم شکست میخورن!تو پیست هم با اینکه وزن کمی دارن محصولاتش ولی نمیتونن رکورد خودروهایی مثه هوراکان پرفورمانته رو که قدرت کمتر از نصف دارن رو بشکنه!!!هیچ مجله خودرویی هم که نمیده محصولاتش رو تست کنن (به جز اون یه باری کهccx رو برد تو پیست تخت گاز و چندبار از دور پیست خارج شد دیگه کونیگ زگ اجازه تست محصولاتش رو نداد?)تا ببینیم کارشناس های مجرب چی میگن راجب محصولاتش!در آخر هم قیمت بالای سه میلیون دلار!!! چه کسی حاضره با این پول بی خیال شیرون اسپرت بشه بچسبه به ماشینی که معلوم نیست چی از آب در بیاد!؟
    جواب سادست، اونایی که دیسلایک دادن???

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Elmiraj

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (3099 ديدگاه)

      موافقم……
      .
      اگه اشتباه نکنم آگرا R بود که سال ۲۰۱۶ از پس پیچ های نوربرگرینگ برنیومد و ماشین چپ شد ، و برای همیشه قید نوربرگرینگ را هم زدن ….!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed

        ۲۴ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (757 ديدگاه)

        خوب معلومه وقتی این ماشینو بدی دست مشتری اون بلد نیست که حرفه ای برونتش که بتونه رکورد بزنه….همیشه وقتی ماشین ها به پیچ پیست ها میرسن اول ترمز میکنن بعد میپیچن…این اومده هم زمان هم چرخیده هم ترمز گرفته خو معلومه چرخ ها قفل میکنن ماشین شوت میشه بیرون…فقط کافیه کونیگ زگ یه راننده رسمی واسه خودش پیدا کنه….اگه با آگرا rs نوربرگرینگ رو زیر ۶ دقیقه نزد…..

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. آرش

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (6 ديدگاه)

      داداش فقط بگو چی میزنی؟
      طراحی بدنش مساااویی با آگرا هستش؟ ما تازه داریم میگیم عقبش چرا اینقدر دور شده از زبان طراحی کونیگ زگ! طراحی مساوی؟!؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امیر

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم معرکس
    مث همیشه عالی عمل میکنه این برند
    بدون ادعا های الکی و‌حاشیه رفتن کار خودشو میکنه و‌ثابت میکنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Ali Keyhani

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    خیلی زیباس باید آفرین گفت به طراحان کونیگ زگ توی بحث فنی هم حرفی واسه گفتن باقی نزاشته قیمتشم با توجه به قیمت گزاف بعضی هایپرکارها مناسبه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی اف

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (9 ديدگاه)

    دیگه این ماشین همه چیز تامه که هیچ خدای گیربکس میشه گفت بهش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Amir

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    نمایشگاه ژنو امسال طوفان به پا کرده،پینین فارینا،بوگاتی،استون مارتین و کونیگزگ…ای کاش ای کاش ای کاش یه روزی برم این نمایشگاه :)))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رضایی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو دنیای هایپر کارها کوئنیگزگ زبان طراحی رو تعیین میکنه
    بعد معرفی شدن اگرا اکثر خودروهای باقی شرکتها که بعدش معرفی شد سعی میکردن این زبان طراحی رو تقلید کنن
    دیشب اون بوگاتی سیاهو دیدم اولین چیزی که تو ذهنم گذشت این بودش چقدر شبیه یکی از محصولات کوئنیگزگه.
    الان بوگاتی باید بره یه خودرو دیگه بده بیرون تا شبیه جکسو بشه

    تو طراحی سوئد بینظیره
    بعد المان و سوئیس تو دنیا بیشترین خوشنامی محصولات و برندها رو داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. اریا ماشین

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (37 ديدگاه)

    لعنت بهت!
    تک تک پشم های بدنم ریخت?
    اخه چرا این اینقد خوبه؟
    چرررااااا؟
    این نمایشگاه ژنو منو دیوونه کرده
    با بوگاتیش با کونیگزگش با پینین یارینا باتیستا
    الان هایپرکار ها مثل نقل و نبات دارن از در و دیوار میریزن
    الان دیگه اونی شاخه که مگا اسپرت بسازه.دزجه جدیدی در صنعت خودرو….
    مگا اسپرت ساز ها بوگاتی و کونیگ زگ و ریماک و هنسی هستن
    بعضی شرکت های کوچیک هم مثل ssc و آرش و تریون هم از اینا میسازن
    چه دنیاییه دنیای خودرو!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. آروین

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بنظرم رگرا تو همه ی مدل های کونیگزگ قشنگ تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا