هفته نامه

جدیدترین آمار فروش خودرو در قاره اروپا

صنعت خودروی جهان به رشد مناسب خود در سال ۲۰۱۸ ادامه می‌دهد زیرا فروش خودرو در ماه گذشته با افزایش ۴.۲ درصدی رکورد ۱.۱۶ میلیون دستگاهی را بر جای گذاشته که ۵۰ هزار دستگاه بیشتر از ماه فوریه سال ۲۰۱۷ می‌باشد. فروش خودرو در فوریه ۲۰۱۸ بهترین عملکرد از فوریه سال ۲۰۰۸ تاکنون بوده است. در آن زمان ۱.۱۹ میلیون دستگاه خودرو در یک ماه به فروش رسیده بود.


جدای از بازارهای کلیدی‌ای همچون آلمان، اسپانیا و فرانسه، این کرواسی، یونان، مجارستان و استونی بوده‌اند که رشد فروش دو رقمی را ثبت کرده و شاسی بلندها ۳۳ درصد کل فروش خودروهای ماه فوریه را به نام خود ثبت کرده‌اند.

audi dealership
تحلیل‌گر موسسه جاتو دینامیک می‌گوید:

افزایش حجم فروش خودروها در ماه فوریه بسیار امیدبخش بوده و نتیجه مثبت ماه ژانویه را ادامه داده و نشان می‌دهد که صنعت خودروی اروپا به رشد خود در ماه‌های آینده ادامه می‌دهد. البته از میان ۲۷ بازار این قاره، ۱۳ بازار افت فروش را در ماه فوریه ثبت کرده‌اند بنابراین رشد آینده این صنعت می‌تواند به برخی از بازارها بستگی داشته باشد.


خودروهای دیزلی همچنان به افت خود ادامه داده و سهم آن‌ها از بازار به ۳۹.۵ درصد کاهش یافته و از نظر حجم فروش نیز افت قابل‌توجه ۱۲.۸ درصدی را در ماه فوریه ثبت کرده‌اند. بخش اعظم این افت فروش به کاهش تقاضا در آلمان و بریتانیا مربوط بوده است جایی که فروش خودروهای دیزلی به ترتیب افت ۱۹.۲ و ۲۳.۵ درصدی را نشان می‌دهد. تقاضا برای خودروهای بنزینی در حال رشد بوده و فروش این خودروها در ماه فوریه افزایش ۱۶ درصدی را ثبت کرده است. خودروهایی با انرژی‌های جایگزین نیز از مزیت افت فروش دیزلی‌ها بهره برده و شاهد افزایش فروش ۱۸.۵ درصدی بوده‌اند.


شاسی بلندها تنها کلاس خودرویی نیستند که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش رشد فروش داشته‌اند. خودروهای لوکس و اجرایی نیز رشد فروش اندکی را تجربه نموده‌اند.


زمانی که همه آمار و ارقام را جمع‌بندی کنید این گروه فولکس‌واگن خواهد بود که رتبه اول را در دست داشته و پس از آن نیز رنو، پژو، فورد و اوپل/واکسهال در تعقیب این خودروساز از نظر میزان فروش هستند؛ اما محبوب‌ترین خودروی اروپا در ماه فوریه نیز گلف بوده که رشد فروش ۱۶ درصدی داشته است.


به همین منوال فروش پژو ۳۰۰۸، ۵۰۰۸، سیتروئن C3 ایرکراس، اوپل کراس لند و گرندلند نیز افزایش یافته است.


اما بیشترین افت فروش به گروه فیات-کرایسلر تعلق دارد زیرا تقاضای محصولات برند فیات و لانچیا کاهش یافته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Archi KHAN

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    گزارش عالی و جامع

    متشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهين

      ۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (856 ديدگاه)

      واقعا ذائقه خودرویی ما ایرانی ها و کلا خاور میانه و اعراب بیشتر به امریکا نزدیکه تا به اروپا!!! فکر کنید اگه بارار آزاد خودرو تو ایران اجرا بشه چه اتفاقی میوفته؟!؟! قسم میخورم شورلت،دوج،بنز، ب ام و و پورشه و مازراتی برای قشر متوسط به بالا و مزدا تویوتا و هوندا و کیا هیوندای برای متوسط به پایین فیکس میشه و اصلا خبری از رنو و پژو و …نخواهد بود..و البته منظورم از بازار ازاد جاییه که یه مزدا٣ صفر ٢٠١٨ رو میشه با همون قیمت ١٨ هزار دلاری یا ٩٠ میلیونی خرید نه اینکه مدل ٨ سال پیش رو ١۴٠ تومن غالب کنن به ملت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. sina

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    بازار خعلی عجیبیه اروپا
    هیچ وقت درکش نکردم متاسفانه :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سروش

      ۷ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (228 ديدگاه)

      به این دلایل:
      ۱. بازار تقریبا انحصاریه! به نسبت آمریکا
      ۲. اروپایی ها مینیمال و ساده پسند هستند و اصلا از طراحی های شلوغ و با اغراق خوششان نمی آید.
      ۳. مالیات نسبت به وزن و آلایندگی خودرو
      ۴. تراکم جمعیتی بالا و معابر باریک و کمبود جای پارک
      ۵. تعرفه زیاد برای خودروهای ژاپنی و گرنه گروه فولکس بازار اروپا رو هم مثل بازار آمریکا به ژاپنی ها واگذار می کرد.
      به نظرم این ها دلایلیه که بازار اروپا زیاد به مذاق ایرانی ها که از نظر فرهنگی به آمریکا نزدیک ترن خوش نمیاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sina

        ۷ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (2643 ديدگاه)

        ممنونم سروش عزیز
        راستش اخه مثلا تو خود شرکت های اروپایی هم خودروهای هم رده بهتری نسبت به کلیو یا سی 3 یا 208 پیدا میشه و من درک نمیکنم این حجم فروششون رو.
        یا مثلا چرا امار فروش فیات بیشتر از اسکودا و سیتروئن بیشتر از سئات هست با توجه به کیفیتشون؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سروش

          ۷ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (228 ديدگاه)

          قربان شما. دقیقا همونطور که آقا حمید اشاره کرد مسئله ناسیونالیستی هم هست. از طرفی شرکت های جدید کم کم جایگاهشون رو پیدا میکنند و پیشرفت میکنند. اینکه فیات کشور بزرگ و پرجمعیتی مثل ایتالیا و پژوسیتروئن فرانسه رو پشت خودش داره باعث میشه فروش بدون زحمتی رو نسبت به اشکودا داشته باشه. مسئله ی دیگه اینه که خانواده های اروپایی خیلی کوچیک شدند و اکثرا یک و دو نفره هستند. وقتی تمایل به زندگی مشترک و فرزند نباشه نیاز به خودرو های خانوادگی نیست و تمایل مردم به سمت هاچبک های شهری میره! مالیات پلکانی بر وزن و آلایندگی و … ممکنه صرفه جویی زیادی در انتخاب مدل هاچبک نسبت به سدان یا کراس همان خودرو از همان شرکت داشته باشه خواه این اختلاف ۵۰ کیلو باشه! اروپایی ها در اینگونه مسائل بسیار مقتصد هستند. این مسئله در بازار مسکن بعضی کشورهای اروپای غربی که اطلاع دارم اتفاق افتاده و خانه های با متراژ کم خواهان زیاد پیدا کرده و نسبت به متراژ متوسط کمیاب و گران تر شده!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Hamid.Hellcat

        ۷ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        دقیقا همینطوره
        البته باید حس ناسیونالیستی کشورهای اروپای غربی رو هم به این دلایل اضافه کرد
        من 6 سال پیش سوئد و آلمان و فرانسه و بلژیک و … رو یک ماه گشتم
        تو فرانسه حدود 90 درصد ماشینها پژو و سیتروئن و رنو بود
        سوئد هم خیلی ولوو و ساب زیاد بود
        المان هم که طبق انتظار فولکس و بی ام و و بنز و آئودی
        البته شاید این مساله دلایل دیگه ای غیر از ناسیونالیست بودن داشته باشه مثل دسترسی اسانتر به خدمات پس از فروش و مقرون به صرفه بودن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. [Soroush]

        ۷ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (135 ديدگاه)

        آقا سروش حرف شما منطقیه. البته به نظر من انحصار وقتی بوجود میاد که رقابت نباشه و نسبت نمیشه به این موضوع بست. اکثر خودروهایی که تو آمریکا بفروش میرن تو اروپا هم فروش میرن. ازون ور هم پژو سیتروئن توی آمریکا بفروش نمیرن. قیمت های فروش یک خودرو توی امریکا و انگلیس تقریبا یک اندازه است. میشه براحتی هر خودرویی رو وارد مثلا انگلیس کرد فقط خودروهایی که تو حوزه EU ساخته نشدن 20 درصد مالیات ارزش افزوده دارن و 10 درصد مالیات ورود. اما الان همه همین خودروهای ژاپنی هم داخل اروپا تولید میشن. مثلا هوندا تو بلژیک و انگلیس کارخونه داره و تویوتا 4 کشور کارخونه ساخته. مالیات هم بر حسب انتشار گاز CO2 هست نه اندازه. یکی دیگه از دلایل اختلاف سلیقه بین اروپا و آمریکا اینه که اروپاییها ترجیح میدن با قطار یا هواپیما سفر کنن چون بشدت بصرفه و ارزونن. بنزین هم گرون تر از آمریکاست. شهر ها هم بهمدیگه نزدیکن. این خودروهارو بیشتر برای سفر های داخل شهری میخرن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. عرفان

          ۷ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (480 ديدگاه)

          تا اونجایی که من اطلاع دارم سایز هم حداقل توی UK مالیات خاص خوشو داره
          مثلا رینگ بزرگتر مالیات رو اضافه میکنی و…

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. [Soroush]

          ۷ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (135 ديدگاه)

          Car vehicle tax rates are based on either engine size or fuel type and CO2 emissions, depending on when the vehicle was registered. Other types of vehicle have their own rates.
          https://www.gov.uk/vehicle-tax

          موافقم 0
          مخالفم 0
      4. بنزما

        ۸ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (505 ديدگاه)

        عزیز دلم بازار امریکا سه فروش اول متعلق به وانت و چهارمی پنجمی خودروهای سدان از تویوتا. به نظرت خیلی هیجان انگیز وانت و سدان تویوتا
        یا خودروی اسپرتی مثل گلف و فیستا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. عرفان

    ۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (480 ديدگاه)

    تا اونجایی که من اطلاع دارم سایز هم حداقل توی UK مالیات خاص خوشو داره
    مثلا رینگ بزرگتر مالیات بیشتری میطلبه و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    اروپا شهر هاب شلوغ تر و‌خیابون های کوچکتری داره به همین دلیل مردم دنبال ماشین کوچک کم استهلاک ارزان و اقتصادی و‌با کارایی بالا هستن چیزی که فولکس و رنو و پژو استادش هستش و جایی برای ژاپنی نمیزارن البته شرکت هایی مثل سیات و داچیا هم که بازار خودروی اقتصادی قبضه کردن دیگه کی میاد سراغ تویوتا دلیل دوم اصالت طراحی هستش یعنی سادگی عین زیبایی چیزی مورد پست اروپایی هاست البته مردم ایران به همین خاطر طراحی شلوغ و گاها ناموزون ژاپنی مشتری نداره مثل ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا