افت قیمت سریع سدان‌ها به خاطر فروش بیشتر کراس‌اوورها

به نظر می‌رسد هجوم کراس اوورها به بازار با تغییرات بنیادین صنعت خودرو همراه شده است.
اقبال خریداران به کراس اوورها و شاسی بلندها باعث بروز برخی موارد دیگر هم شده به گونه‌ای که مطالعه‌ی هزینه‌های مالکیت سال 2018 موسسه‌ی AAA نشان می‌دهد علاقه‌ی آمریکایی‌ها به این خودروهای قدبلند باعث شده افت قیمت سدان ها با سرعت بیشتری رخ دهد. فقط در همین سال گذشته شاهد کاهش قیمت 13 درصدی سدان ها بوده‌ایم.


البته همه‌ی خبرهای منتشر شده دراین‌باره بد نیست زیرا AAA می‌گوید 20 درصد مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌خواهند خودروی بعدی آن‌ها از نوع هیبریدی یا الکتریکی باشد. افزایش جذابیت خودروهای دوستدار محیط‌زیست به این معنی است که میزان افت قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد. یک مطالعه‌ی دیگر فهمیده همه‌ی 5 خودروی خوش فروش کارکرده در آمریکا از نوع هیبریدی یا الکتریکی بوده و شامل تویوتا پریوس C، تسلا مدل S، ب ام و i3، تویوتا پریوس و شورولت ولت هستند.


در کل AAA می‌گوید افت قیمت یک خودرو حدود 40 درصد هزینه‌های مالکیت یک خودروی جدید را تشکیل می‌دهد. میزان افت قیمت خودروها متفاوت بوده اما معمولاً بیشتر از 3 هزار دلار در سال است.


اما بد نیست نگاهی هم به هزینه‌های مالکیت یک خودروی جدید در سال 2018 بیندازیم. AAA می‌گوید رانندگان اگر سالانه 24140 کیلومتر رانندگی کنند هزینه‌ی متوسط 8849 دلاری خواهند داشت. این عدد با محاسبه‌ی فاکتورهایی همچون نگهداری، تعمیرات، بیمه، مالیات‌ها و شماره‌گذاری، افت قیمت، میزان وام و بهره و هزینه‌های سوخت 45 خودروی پرفروش آمریکا به دست آمده است.


اگرچه سدان ها افت قیمت سریع‌تری پیدا می‌کنند اما سدان های کوچک کمترین هزینه‌ی مالکیت را دارند زیرا هزینه‌ی متوسط سالانه‌ی آن‌ها برابر با 6777 دلار می‌باشد. خودروهای هیبریدی و کراس اوورهای کوچک نیز خودروهای کم‌هزینه‌ای بوده و به ترتیب هزینه‌ی سالانه‌ی 7485 و 7869 دلاری دارند.


اما پرهزینه‌ترین خودروهای امسال پیکاپ ها هستند که هزینه‌ی مالکیت آن‌ها در سال به حدود 10215 دلار می‌رسد. سدان های بزرگ نیز در هر سال حدود 9804 دلار هزینه روی دست مالکان می‌گذارند.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

5 دیدگاه

  1. ahmad
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    این تب شاسی بلند و کراس اوورها هم میخوابه ، و مردم دنیا هم دوباره به سدانها و هاچ بکها برمیگردنند ، یه چیز مد شدست و از مد خواهد افتاد .

    پاسخ
  2. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (909 دیدگاه) ,

    به نظر من که ، یواش یواش پیکاپها حتی جای کراس اوورها و شاسی بلندها رو هم به سبب کارایی میگیره و اگر به آمار فروش پیکاپها در اروپائی که پیکاپ از کم فروشترینها بوده و حالا سالانه داره فروش بیشتر و بیشتری رو به خوش اختصاص میده به حرف من پی میبردین .
    اما این یه نظر شخصیه و کسی از آینده خبر نداره .

    پاسخ
  3. aston martin
    سوابق: (1296 دیدگاه) ,

    یارو پراید مدل هفتاد میگیره سمند مدل هشتاد سوار میشه هزینه های سالانش زیر میلیونه گاهی
    چه خبره ده هزار دلار :))))))
    همینش بده کشورای غربی
    او ل خودروی دست دومو به نصف قیمت و کمتر میدن بت خوشحال میشی بعد هزینه نگه داریش اینطوریه
    چن وقت پیش یه مقاله میخوندم راجب کمترین هزینه های نگه داری که مال یه مدل از مزدا بود
    هزینه ی 5 سالش پول یه مزدای دیگه بود تازه بهش گفته بود کم هزینه ترین خودرو طی یک دوره5ساله:)))

    پاسخ
    1. محسن
      سوابق: (251 دیدگاه) ,

      اونها مالیات های مختلفی دارن که باید سالانه بدن، مثل CO2 و عوارض جاده و …
      ما درواقع بخشی مالیاتش رو اول خرید پرداخت میکنیم، و بیمه بدنه هم که معمولا خبری نیست و عوارض شهرداری هم که کسی نمیده، بنزین هم که کاملا ارزون تره، یکسری از هزینه ها هم تا زمانی که ماشین خراب نشه پرداخت نمیکنیم مثل تایر ها که باید یا بترکن یا به مرزش برسن تا فرد به فکر تعویض بیفته. در ضمن هزینه بنزین 1000 تومنی برای 25 هزار کیلومتر (صدی 10) میشه 2.5 میلیون تومن. هزینه های خودرو یک مقداری پنهان است باید با دقت بیشتری بررسی کرد.

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.