هفته نامه

نگاهی به تاریخچه نمایشگاه خودروی فرانکفورت

شمارش معکوس نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۹ شروع شده و به همین خاطر تلاش داشته‌ایم تاریخچه‌ی این رویداد خودرویی مهم را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم.

نمایشگاه خودروی بین‌المللی آلمان که به اختصار IAA نامیده می‌شود بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی جهان است. این رویداد بصورت سالانه برگزار می‌شود و در سال‌های فرد شاهد برگزاری نمایشگاه خودروهای سواری در فرانکفورت هستیم و در سال‌های زوج نیز نمایشگاه خودروهای تجاری در هانوفر آلمان برگزار می‌شود. البته قبل از سال ۱۹۹۱ هر دو نمایشگاه در فرانکفورت برگزار می‌شد.

نمایشگاه خودروی فرانکفورت توسط انجمن صنعت خودروی آلمان VDA برگزار می‌شود. این نمایشگاه در حال حاضر ۱۲ ساختمان را در فرانکفورت به خود اختصاص داده است.

  • تاریخچه‌ی نمایشگاه فرانکفورت

در سال ۱۸۹۷ اولین دوره‌ی نمایشگاه فرانکفورت در هتل بریستول برلین برگزار شد و در کل ۸ خودرو به نمایش درآمد. از آنجایی که صنعت خودرو در سال‌های بعد مقبولیت بیشتری پیدا کرد IAA رویداد تثبیت شده تری بود و حداقل یک‌بار در سال و معمولاً در برلین برگزار می‌شد. از سال ۱۰۵ تا ۱۹۰۷ بود که این رویداد دو بار در سال برگزار شد زیرا تولید خودرو به سطح صنعتی رسید. در سال‌های بعد بود که برگزاری نمایشگاه فرانکفورت به خاطر وقوع جنگ جهانی اول متوقف شد ولی در سال ۱۹۲۱ با شرکت ۶۷ خودروساز و نمایش ۹۰ خودرو از سر گرفته شد.

علیرغم تأثیرات محسوسی که رکود جهانی بر جای گذاشته بود، بیست و دومین نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال ۱۹۳۱ و در برلین برگزار شد و در کل ۲۹۵ هزار نفر از آن دیدن کردند. برای اولین بار در تاریخ این رویداد خودرویی محصولات دیفرانسیل جلو نیز به نمایش درآمدند. در سال ۱۹۳۹ بیست و نهمین دوره‌ی نمایشگاه فرانکفورت برگزار و تعداد ۸۲۵ هزار نفر از آن بازدید به عمل آوردند که رکورد جدیدی را بر جای گذاشت.

فولکس‌واگن جدید برای اولین بار در این رویداد حضور یافت، خودرویی که بعدها با نام بیتل شناخته شد. این آخرین باری بود که نمایشگاه فرانکفورت پیش از وقوع جنگ جهانی دوم برگزار شد. پس از آن بود که آلمان و برین تقسیم شدند و برلین غربی و برلین شرقی سر برآوردند. از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۷۶، خودروسازان آلمان غربی در نمایشگاه تجاری هانوفر حضور پیدا می‌کردند. بخش صنعت خودروی این رویداد همچون آهنربایی برای عموم مردن بود و تعداد زیادی از بازدیدکنندگان روانه‌ی این رویداد شدند. در سال ۱۹۵۱ بود که نمایشگاه برای اولین بار در Messe فرانکفورت برگزار شد. این نمایشگاه که در ماه آوریل برگزار شد در کل ۵۷۰ هزار نفر بازدیدکننده را ثبت نمود.

درست ۶ ماه بعد و در سپتامبر سال ۱۹۵۱ بود که دومین نمایشگاه در برلین و با تعداد ۲۹۰ هزار نفر بازدیدکننده برگزار شد. از آن زمان به بعد صنعت خودروی آلمان با برگزاری نمایشگاه سنتی در برلین خداحافظی کرد و کاملاً به فرانکفورت نقل‌مکان نمود. همچنین زمان برگزاری آن بصورت سالانه درامد.

در سال ۱۹۸۹ بود که آخرین IAA با نمایش خودروهای سواری و تجاری بصورت هم‌زمان برگزار شد و پس از آن دو رویداد مجزا در نظر گرفته شد. بیش از ۱.۲ میلیون نفر از این رویداد بازدید کرده بودند. به خاطر تقاضای بالا، فضای سالن‌ها پاسخگوی عموم مردم نبودند و به همین خاطر VDA تصمیم گرفت این رویداد را به دو بخش خودروهای سواری و تجاری تقسیم نموده و نمایشگاه مدل‌های سواری را در سال‌های فرد و نمایشگاه خودروهای تجاری را در سال‌های زوج برگزار کند.

اولین نمایشگاه IAA که منحصراً روی خودروهای سواری تمرکز کرده در سال ۱۹۹۱ برگزار شد و موفقیت زیادی را تجربه نمود. در کل ۱۲۷۱ شرکت‌کننده از ۴۳ کشور جهان جدیدترین محصولات و نوآوری‌های خود را در معرض دید عموم قرار داده بودند. با بیش از ۹۳۵ هزار نفر بازدیدکننده، نمایشگاه خودروهای سواری فرانکفورت توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد. در سال ۱۹۹۲ هم اولین نمایشگاه خودروهای تجاری IAA در هانوفر آلمان برگزار شد که تعداد ۱۲۸۴ شرکت‌کننده از ۲۹ کشور دنیا در آن شرکت کرده و ۲۸۷ هزار نفر از آن بازدید کردند.

اما حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی نیویورک باعث شد اخبار نمایشگاه فرانکفورت در حاشیه قرار گیرد. به خاطر همدردی با قربانیان و بازماندگان این حادثه، تمامی عناصر نمایشی و موزیک‌های زیاد به همراه مراسم رسمی بازگشایی نمایشگاه لغو گردید اما همین نمایشگاه سوت‌وکور فرانکفورت نیز بیش از ۸۰۰ هزار بازدیدکننده را جذب کرد.


اما نمایشگاه فرانکفورت در سال ۲۰۰۹ که رکورد اقتصادی فراگیر رخ داده بود بازهم نشان داد مکانی جذاب برای دوستداران خودروست. حدود ۸۵۰ هزار نفر از نمایشگاه آن سال دیدن کردند که این آمار کاملاً بالاتر از هدف ۷۵۰ هزارنفری پیش بینی شده بود. در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت نگاهی به حمل‌ونقل آینده انداخته شد. قوای محرکه‌ی جدید زیادی به نمایش درآمد که از نسخه‌های هیبریدی ملایم تا پلاگین هیبریدی، الکتریکی، سلول سوختی و هیدروژنی را شامل می‌شد.


بی‌شک نمایشگاه خودروی فرانکفورت مهم‌ترین رویداد خودرویی جهان بوده و امسال نیز شاهد معرفی محصولات جدید زیادی در این نمایشگاه خواهیم بود. البته دنیای خودرو در سال‌های اخیر کاملاً دگرگون شده و جهت‌گیری‌های جدیدی را شاهد هستیم به گونه‌ای که برخی از خودروسازان درجه‌یک جهانی در برخی نمایشگاه‌های معتبر شرکت نمی‌کنند و بجای آن بیشتر روی فضای مجازی و رویدادهای شخصی و تکنولوژی تمرکز کرده‌اند اما بااین‌حال نمی‌توان اهمیت نمایشگاه‌هایی همچون فرانکفورت را انکار کرد. مجله‌ی “پدال” به عنوان نشریه‌ی مجازی پیشرو در معرفی اخبار روز دنیای خودرو تلاش خواهد کرد همچون سال‌های گذشته در سریع‌ترین زمان ممکن اخبار رونمایی محصولات جدید را خدمت شما عزیزان تقدیم کند. ممنون که با ما همراه هستید…

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. ???amir

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (36 ديدگاه)

    ای کاش میشد ما هم اونجا بودیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ایمان

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    امیدوارم یه روزی قسمت همه دوستان و عاشقان دنیای خودرو در ایران بشه از این نمایشگاه دیدن کنیم
    فعلاً که …. ولش کن دست رو دلم نزارین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alireza

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (629 ديدگاه)

      ما اینجا واسه دیدن عکساش باید فیلت‌رشک.ن روشن کنیم
      ساعت های ما هزارو چهارصد سال از بقیه دنیا عقبتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      دقیقا
      یکی از بهترین تجربه های سفر میتونه باشه
      .
      اهمیت نمایشگاه فرانکفورت واسه خودروسازان که کاملا مشهوده
      اما شاید با این اقبال و استقبال،
      و همینطور پیشرفت سریع بازار خودرو در سالهای اخیر،
      شاید وقت این باشه که نمایشگاه هرساله برگزار بشه
      .
      اما یا هردو نمایشگاه همزمان در دو شهر
      یا برگزاری نمایشگاه خودروهای تجاری با فاصله ۶ ماهه
      اما هر دو در ۱ سال

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Amir.ferrari

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (131 ديدگاه)

    اگه بخوایم از لحاظ تنوع و افراطی گری حساب کنیم نمایشگاه ژنو تو اولویته ولی فرانکفورت هم چیزی کم نداره، راستی میگن فراری قراره از دو مدل اسپایدر 812 و f8 رونمایی کنه تو فرانکفورت! کسی میدونه داستان چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. net

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (3061 ديدگاه)

      Amir .ferrari
      منم همیشه برام سوال بود که نمایشگاه ماشین ژنو بهترین هست در جهان یا نمایشگاه فرانکفورت،برام بیشتر توضیح بده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. net

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3061 ديدگاه)

    بلاخره فهمیدم مهمترین و بزرگترین و باشکوه ترین نمایشگاه ماشین جهان نمایشگاه فرانکفورت هست تشکر پدال.
    من قبلا فکر میکردم مهمترین نمایشگاه خودرو جهان نمایشگاه ژنو سویس هست و الان متوجه شدم که مهمترین نمایشگاه ماشین جهان فرانکفورت المان هست
    اگر هرسال نمایشگاه ماشین فرانکفورت برگزار میشد خیلی بهتر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مسعود

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (53 ديدگاه)

    پدال عزیز ممنون از سایت خوب و پربارتون و تشکر ویژه از زحمات همه عوامل زحمتکش شما که عاشقان دنیای ماشین رو با اخبار و تصاویرش بصورت روزانه اغنا میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا