خطر پیشی گرفتن تولید بر تقاضای خودروهای الکتریکی!

همین الان تمامی خودروسازان مطرح جهانی در حال سرمایه‌گذاری سنگین روی توسعه و تولید خودروهای الکتریکی هستند. بسیاری از این خودروسازان برنامه‌های مفصل خود برای گسترش قابل‌توجه محصولات الکتریکی‌شان را اعلام کرده‌اند.


البته کاملاً محتمل است که آن‌ها تخمین اشتباهی از تقاضای بازار انجام داده باشند و این امر می‌تواند باعث آفتاب خوردن خودروهای الکتریکی در انبار نمایندگی‌ها شود.


تحلیل‌ها نشان می‌دهد تا سال 2030 حجم زیادی از خودروهای الکتریکی وارد بازار خواهد شد زیرا میزان تولید خودروسازان به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از میزان تقاضا خواهد بود. اگر این سناریو به واقعیت تبدیل شود وضعیت بحرانی‌ای در صنعت خودرو رخ خواهد داد. اگرچه پیش‌بینی این وضعیت بسیار سخت است اما در صورت تحققش وضعیت جالبی در انتظار بسیاری از خودروسازان نخواهد بود.

Nissan Leaf charging
مایکل وودوارد یکی از تحلیل گران صنعت خودرو می‌گوید:

اگرچه روند متمایزی در توسعه‌ی خودروهای الکتریکی وجود دارد اما داستانی که مشاهده می‌کنیم خیلی واضح نیست. از آنجایی که خودروسازان ظرفیت تولید خود را افزایش می‌دهند، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در 10 سال آینده میزان تولید حدود 14 میلیون دستگاه بیش از میزان تقاضا برای خودروهای الکتریکی خواهد بود. به این ترتیب فاصله‌ی قابل‌توجهی بین تولید و تقاضا وجود خواهد داشت.


یکی از شرکت‌های مشاوره‌ای در زمینه‌ی خودرو می‌گوید قیمت خودروهای الکتریکی قابل‌رقابت با نمونه‌های بنزینی و دیزلی خواهد شد و شاید حتی تا سال 2024 قیمت آن‌ها کمتر هم بشود. انتظار می‌رود در طول 10 سال آینده حدود 21 میلیون دستگاه خودروی الکتریکی تولید شود و سهم این خودروها از بازار افزایش یابد. البته انتظار نمی‌رود این سهم طبق انتظارات خیلی بالا باشد.


سال پیش رکورد فروش 2 میلیون خودروی الکتریکی در دنیا ثبت شد که دو برابر میزان فروش این خودروها در سال 2017 می‌باشد. البته فعلاً از هر 250 خودروی حاضر در خیابان‌ها تنها 1 دستگاه از نوع الکتریکی بوده ولی کشور نروژ یک استثناست. در این کشور خودروهای الکتریکی سهمی 30 درصدی از بازار دارند. در آمریکا خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی کمتر از 2 درصد کل فروش خودرو را به خود اختصاص داده‌اند و این سهم در مقیاس جهانی برابر با 2.2 درصد است.


فولکس‌واگن پس از رسوایی دیزل گیت سرمایه‌گذاری سنگینی روی خودروهای الکتریکی شده می‌کند و متعهد به تزریق 50 میلیارد دلار سرمایه به این بخش است. مرسدس بنز و ب ام و نیز همین روش را در پیش گرفته‌اند و با خودروهای الکتریکی شده‌ی خود به جنگ تسلایی می‌روند که پیشروی خودروهای الکتریکی مدرن است. اگرچه ایلان ماسک در تاریخ نسبتاً کوتاه تسلا قول‌های زیادی داده و به برخی از آن‌ها عمل نکرده اما هم‌اکنون می‌توانیم عملکرد محصولات این شرکت در بازار را تماشا کنیم.


تسلا با فروش حدود 100 هزار دستگاهی در سه ماه گذشته آماده‌ی رسیدن به هدف فروش نیم میلیونی در سال است که عمده دلیل آن‌هم به عرضه و استقبال تسلا مدل 3 مربوط می‌شود. این خودرو به پرفروش‌ترین خودروی لوکس بازار آمریکا تبدیل شده است. این در حالی است که نسخه‌ی ارزان‌تر آن فعلاً قابل‌خرید نیست.


البته کمپانی تسلا اغلب با گروه فولکس‌واگن یا دایملر مقایسه می‌شود. البته تسلا برای تولید نسخه‌ی ارزان‌تر مدل 3 اقدام به تعدیل نیرو کرده است.
طی سال‌های آینده احتمالاً خودروهای درون‌سوز به خاطره‌ها خواهند پیوست.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

3 دیدگاه

  1. SS
    سوابق: (178 دیدگاه) ,

    با شرایط فعلی که مناسب ایران نیستن
    موتورهای درون سوز مدرن از بسیاری از نیروگاه های از رده خارج کشور ما بازده بهتری دارن و در نتیجه تا زمانی که برق کشور حتی با استفاده از همین نیروگاه ها هم در فصل گرم دچار بحران و قطعی میشود استفاده از موتورهای درون سوز بنزینی, هیبریدی و به خصوص گازسوز راه حل بسیار بهتری هست. (البته منظور من از خودروی گازسوز خودروهای داخلی که یک بشکه در صندوق حمل میکنن و هرروز منفجر میشن نیست بلکه خودروهایی مثل اشکوداهای جی تک رو مد نظر دارم.)
    بهترین شانس خودروهای برقی در ایران در کلان شهرها و به صورت اشتراکی هست که نیازمند سرمایه گذاری کلان هست

    پاسخ
  2. me84
    سوابق: (1385 دیدگاه) ,

    .
    همین چند وقت پیش یه مقاله ای از تویوتا منتشر شد که مدیر تویوتا گفته بود عجله ای برای ورود به بازار الکتریکیها نداره و بر اساس تقاضا به این بازار پاسخ میده. این نشون میده این شرکت چقدر کارش درسته. ولی فولکس خیلی شتابزده برنامه ریزی و بودجه بندی کرد. شایدم تو اون شرایط دیزل گیت راه بهتری سراغ نداشتن ولی تویوتا آهسته و پیوسته و با جهتگیری خیلی خوبی داره پیش میره. عاشق این شرکتم.

    پاسخ
  3. ADAK
    سوابق: (564 دیدگاه) ,

    ایشاله تا همه جوون های ایرانی ماشین های بنزینی رویاهامون را بدست نیاریم
    نسل بنزین سوزها منقرض نشه …

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.