ایستگاه خبرهفته نامه

وضعیت تولید خودرو در سه ماه نخست سال 97

به گزارش پدال و به نقل از ایسنا، بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در ۳ ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴/ ۹ درصد افزایش یافت. با این حال، برخلاف چند ماه اخیر که تیراژ ماهانه تولید خودرو صعودی بود، در خرداد امسال تولید انواع خودرو ۶/ ۱۹ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۳۴ هزار و ۸۰۲ دستگاه در خردادماه سال گذشته به ۱۰۸ هزار و ۳۳۴ دستگاه کاهش یافت.


خردادماه امسال تولید انواع سواری نیز ۴/ ۲۰ درصد کاهش یافته و از ۱۲۷ هزار و ۸۵۹ دستگاه در خردادماه ۱۳۹۶ به ۱۰۱ هزار و ۷۹۱ دستگاه رسید. تولید انواع ون نیز نزولی بوده و با افت ۳/ ۱۹ درصدی از ۱۱۴ دستگاه در خرداد سال گذشته به ۹۲ دستگاه کاهش یافت. خرداد امسال تولید انواع وانت هم با کاهش ۶/ ۱۵ درصدی همراه بوده و از ۵ هزار و ۲۹۲ دستگاه در خردادماه ۱۳۹۶ به ۴ هزار و ۴۶۷ دستگاه رسید. در این مدت تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس اما برخلاف سایر انواع خودرو افزایش یافته و با رشد ۶/ ۱۵۰ درصدی از ۸۳ دستگاه در خرداد سال گذشته به ۲۰۸ دستگاه افزایش یافت. با این حال تولید انواع اتوبوس نیز نزولی بوده و با افت ۱/ ۴۶ درصدی از ۱۴۱ دستگاه در خردادماه ۱۳۹۶ به ۷۶ دستگاه رسید. خردادماه امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده اما صعودی بوده و با رشد ۵/ ۲۹ درصدی از ۱۳۱۳ دستگاه در خردادماه سال گذشته به یک هزار و ۷۰۰ دستگاه افزایش یافت. در سه‌ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو با افزایش ۴/ ۹ درصدی همراه بوده و از ۳۰۷ هزار و ۶۶۶ دستگاه در سه‌ماهه نخست سال گذشته به ۳۳۶ هزار و ۶۹۹ دستگاه افزایش یافت.

  • اقدامات دولت برای آرام کردن بازار خودرو

در شرایطی که بازار خودرو کشور همچنان آشفته به نظر می‌رسد، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از سه اقدام دولت برای بازگشت آرامش به این بازار پرده برداشته است.

آن‌طور که منصور معظمی در گفت‌و‌گو با “ایرنا” عنوان کرده “اختصاص یک شناسه برای هر خریدار خودرو”، “الزام خودروسازان برای عرضه همه تولیدات به بازار” و “پیگیری از واردکنندگان برای ورود همه محصولاتی که روند قانونی ورود به کشور را طی کرده‌اند”، سه اقدام دولت برای آرام کردن بازار به شمار می‌روند. وی با اشاره به الزام خودروسازان به عرضه همه تولیدات خود به بازار، گفته که اتفاقاتی مانند تغییر نرخ ارز و تعرفه‌های گمرکی و همچنین حجم بالای نقدینگی‌های سرگردان و البته فضاسازی‌های روانی، سبب هجوم مشتریان به بازار خودرو شده‌اند. اظهارات معظمی در شرایطی است که گفته می‌شد خودروسازان بخشی از تولیدات خود را احتکار و این موضوع دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار بوده است. مدیرعامل ایدرو در بخش دیگری از مصاحبه خود عنوان کرده تا این لحظه قراردادهای همکاری خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی، همچنان برقرار است و کارها طبق روال انجام می‌شود.


این گفته وی نیز در شرایطی است که بیشتر خودروسازان خارجی حاضر در کشور از جمله پژو و سیتروئن و هیوندایی و کیا اعلام کرده‌اند به دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها از نیمه مرداد امسال، از ایران خواهند رفت. همچنین رنو نیز اگرچه حرفی از رفتن نزده، اما از کاهش سطح فعالیت‌های خود در ایران خبر داده است.

مدیرعامل ایدرو اما در ادامه اظهارات خود وعده افزایش تولید خودرو را در کشور طی سال جاری نیز داده است. به گفته وی، سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شد و برنامه‌ریزی امسال، تیراژ یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاهی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. حسین وی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    به امید روزی که دیگه خودرو نسازن و جوون هامون از دست نرن
    آمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    اگه خدا بخواد و مردم جوگیر نَشن ، تحریم خرید خودرو داره جواب میده و انشاالاه هرچی زودتر گور این دو شرکت قاتل گُم میشه(( تولید آشغالها اُفت کرده)) و دیگه تولید خودرو بصرفه نیست و مجبورند واردات را آزاد بکنند تا خودرو وارد بشه ،(( البته اینها فرض مثال است )) .
    ضرر و زیان تعداد کشته های ناشی از آلودگی و تصادفات این لگنهای داخلی رو مقایسه بکنید با بیکاری تعداد کارگران مستقیم و غیر مستقیم تا به این نتیجه برسید که در پشت کلمه تولید داخلی و بیکاری کارگران یه عِده چه عِیشونوشی دارند میکنند با تولید یه مشت لگنِ آهن پاره و مردمی که محکوم به خرید این لگنها هستند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Kian70

      ۲۰ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (107 ديدگاه)

      یعنی فکر میکنی شدنیه نوید خان؟ !

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        کیان جان ، تجربه ثابت کرده در ایران تصمیمات یک شبه و یِهویی گرفته میشه و هیچ چیزی رو نباید بعید دونست .
        یه دفعه دیدی مسئول مربوطه تصمیمی میگیره که من و شما حتی کوچیکترین اُمیدی به اتخاذ این تصمیم نداشتیم .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۲۰ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      به نظر بنده تحریم نخریدن خودرو نیست. بلکه صدای فروپاشیدن اقتصادمونه. امیدوارم اون روز نیاد اما صداهای بدی داره شنیده میشه.هزینه سنگینی باید برای سرپا شدن مجدد کشورمون پرداخت کنیم که امیدوارم فقط مالی باشه ن ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمدرضا

    ۲۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (211 ديدگاه)

    سالهاست منتظر این تیتر هستم :
    « ایران خودرو و سایپا اعلام ورشکستگی کردند »

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نوید جهرمی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    نمیدونم چرا این قدر لقمه رو دور سرشون میچرخونن. اینا که نمیخوان چیزی درست بشه چرا الکی جوسازی میکنن؟
    هر کس که اومده میدونه چاره کار خصوصی سازی و رقابت سالم و اقتصاد شفافیه که دزد و رانت خوار در اون جایگاهی ندارن. و تا سیستم بانکی و مالیاتی اصلاح نشه حتی یک قدم مثبت در اقتصاد نمیشه برداشت.
    پ الکی دل خوش نکنیم و با وعده های رنگ و لعاب دار گول نخوریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      دقیقاً با نوید جهرمی موافقم .
      تا وقتی که این سیستم بانکی نزول بده و نزول بگیر اصلاح نشه و به اقتصاد جهانی متصل نشه ، همین آشه و همین کاسه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهدی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    تنها عامل پیشرفت رقابته فقط رقابت که اتفاقا سال گذشته وقتی درباره اوضاع خودرو سازی ایران از مدیر عامل بی ام و پرسیدن هم همینو گفت و همینطور:
    شرکت های خودرو سازی ایران (که من فقط ایرانخودرورا میشناسم) نه تنها جرات ورود به بازار جهانی را ندارند بلکه با نفوذشان در دولت جلوی ورود بازار جهانی را به ایران هم گرفته اند
    یعنی قشنگ یه جزیره جداگانه ایم از نظر خودرو سازی اقای روحانی که به نظرم نمیدونست خودرو سازی ها چه پشتوانه ای هستن واسه دولت سال 92 کلی قول داد که حمایت دولت از خودرو ساز برداشته میشه اما وقتی طعم شیرین حمایت از سوی خودرو ساز رو چشید کلا همه چیو فراموش کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمید

    ۲۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اگه خودروسازان ایران ورشکسته شوند، ایران مجبور به واردات سالانه حداقل یک میلیون و پانصد هزار خودرو است و اگر هر خودرو ایمن و قابل انتظار را سی هزار دلار در نظر بگیریم سالانه باید ۴۵ میلیارد دلار خودرو به اضافه ۱۵ میلیارد دلار تجهیزات و قطعه یدکی وارد کنیم که برای کشور ما غیر ممکن است.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا