هفته نامه

حکایت ما ایرانی‌ها و خودرو

سام کاویانی: غالب ما ایرانیان، خودرو را به ذات خود دوست داشته و به این مرکب موتوری سخت عشق می‌ورزیم. خودرو جای خالی خیلی چیزها را در حیات روزمره‌مان پر نموده، جای تفریح، جای رفیق و …خودرو در ایران تنها یک وسیله ترابری صرف نیست بلکه نمادی از هویت و تمکن مالی صاحبانش نیز هست. در این میان، برخی از ما رنگ، نام و نشان (شماره پلاک) خودروهای خاص شهرمان را به‌مراتب بهتر از نام دارندگانش می‌شناسیم و اگر احیاناً روزی خودروی محبوبمان تصادف نمود بیشتر نگران خود خودرو هستیم تا راننده و مالکش و شاید در این‌گونه مواقع، در گوشه پنهانی برای آن خودرو اشک هم ریخته و آه و ناله سر دهیم که چرا چنین بلایی بر سرش آمده و بدنه زیبایش چروکیده شده، این در حالی است که هم‌زمان مالک مجروح اش در گوشه‌ای از بیمارستان روی بستری زبر افتاده و در حال درد کشیدن است و فراموش می‌کنیم که یادی هم از او بکنیم!… بیشتر ما ایرانیان ترجیح می‌دهیم که با خودروی لوکس، شیک و بزرگی به محل کار خود برویم تا با مترو و دوچرخه. مقتضیات و مقررات زیست‌محیطی که امروزه در اروپا و آمریکا حاکم است در اینجا چندان خریداری نداشته و چه بسی که اداواطوار هم خوانده شود. بیشتر ما اگر امکانش را داشته باشیم با تویوتا لندکروزر و یا حتی هامر وارد یک کوچه تنگ ۶ متری شده و به خرید میوه و سبزی‌خوردن می‌پردازیم! اکثریت ما باطناً خودروهای تنومند و قدرتمند را دوست داشته و در کنار آن مقولاتی چون شتاب، تندی، آپشن های متعدد رفاهی، طرح‌های زیبا، فضایی و تخم‌مرغی را سخت می‌پسندیم و در مقابل از خودروهای کوچک، کند، ساده و با ظاهری کسالت‌آور، خشک و مکعبی شکل تا اندازه زیادی اکراه داریم و البته مثل همیشه بسیار بد می‌رانیم.

cartoon
به‌رغم سال‌ها مطالعه و پیگیری در مورد بازار خودرو اعتراف می‌کنم که کماکان از درک کامل سلیقه هم‌وطنان خود تا حد بسیاری عاجزم. درواقع، بیشتر هم‌وطنان گران‌قدر خریداران پیش‌بینی‌نشده‌ای هستند و به‌هیچ‌روی نمی‌توان حرکات بعدی آنها را در این آشفته‌بازار به‌راحتی تخمین زد، روزی آنها از یک مدل خودرو به‌سختی بد می‌گویند و روزی دیگر عاشق و شیدای همان خودرو هستند و حتی برایش هورا می‌کشند و… به‌رغم تمامی این موارد، بازار خودروی کشور در یک دهه اخیر شواهدی را رو می‌کند که با مطالعه آنها می‌توان به یک جمع‌بندی نسبی از سلائق مردمان این دیار رسید.

cartoon
کلاً ما مردمان این سرزمین بیکران، خودرو را برحسب بودجه و تمکن خود خریداری می‌کنیم و در این میان، کلاس‌بندی متداول خودروها برایمان چندان محلی از اعراب ندارد، البته ناگفته نماند که کلاس استیشن‌ها و ون‌ها چندین دهه متوالی است که سخت نامحبوب مانده‌اند و خریدار ایرانی حتی‌الامکان سعی می‌کند که از آنها دوری جوید. همواره سعی‌مان بر این بوده که با بودجه در اختیار خود، زیباترین، مجهزترین و احیاناً سریع‌ترین و پرتوان‌ترین گزینه موجود در بازار را خریداری کنیم. گرچه عنصر کیفیت برای ما بسیار مهم است ولی چه بسی مواردی پیش آمده که آن را فدای مقولاتی همچون زیبایی و آپشن های متعدد رفاهی نمودیم. کیفیت همواره و در همه حال اولویت نخست ما در هنگام خرید نیست! مصرف سوخت یک خودرو هم چندان اهمیتی برایمان نداشته بلکه ما سخت جستجوگر توان و گشتاوری بالا در یک پیشرانه هستیم. ما خواهان و شیفته خودرویی هستیم که آرزوهای نهفته، حس زیباشناسی و یا حتی جاه‌طلبی ما را بیشتر ارضاء کند و از همین رو در بیشتر اوقات، خرید یک شاسی‌بلند را بر یک خودروی هاچ‌بک هم قیمت، هرچند با برندی معتبرتر و با کیفیت ساختی بالاتر ترجیح می‌دهیم. مثلاً امروزه در بازار کشورمان، هاچ‌بک‌های با کیفیت و کم‌مصرفی همچون تویوتا یاریس، هیوندای I20، کیا پیکانتو، میتسوبیشی میراژ و MG3 در بازار وجود دارند که در بازه‌ای بین ۷۰ الی ۱۲۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند، ولی با این وجود آن‌چنان که باید و شاید پرطرفدار نیستند و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که بلندقامتانی همچون جک S5، ام‌وی‌ام X33 و هایما S7 و… را به‌جایشان خریداری کنند، چون به نظر آنها این شاسی‌بلندهای شرقی از پرستیژ و ابهت بیشتری برخوردارند و در همان حال، زیباتر و پرآپشن‌تر از یک هاچ‌بک کوچک ژاپنی، کره‌ای و… هستند.

JAC S5
JAC S5
در میان خودروهای داخلی هم کمابیش چنین وضعی برقرار است و هنوز هم خودروی قدیمی و از رده خارجی همچون پژو پارس تنها به‌صرف زیبایی بدنه خود از استقبال شایان توجهی در بازار برخوردار است و حتی برخی از افراد، این خودرو را به رنو لوگان (تندر ۹۰) ترجیح می‌دهند؛ چون معتقدند که این خودرو چندان زیبا و خواستنی نیست، در حالی که می‌دانیم که سواری، ایمنی و کیفیت ساخت آن به‌مراتب از پژو پارس بهتر است. البته در این میان، همواره استثنائاتی هم وجود دارند و برخی خودروها چنان در حیطه قیمتی خود بی‌رقیب هستند که بر عنصر زیبایی در آنها کمتر تأکید شده و کیفیت برترشان ضامن فروش بالایشان می‌گردد، رنو ساندرو از این دسته است.

Dacia Sandero 2009
Dacia Sandero 2009
از طرفی، برخی از خودروها هستند که به سبب طرح زیبا، سنت‌شکن و کیفیت ساخت بالای خود از همان ابتدای ورود به این مرز و بوم، ما را سخت شیفته و مفتون خود نمودند. این‌ها عبارتند از برخی از شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای کره‌ای. مثلاً هیوندای سانتافه در بین آحاد افراد جامعه از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و این محبوبیت یک دهه است که استمرار دارد. دو کراس‌اوور دیگر کره‌ای به نام‌های هیوندای توسان/ix35 و کیا اسپورتیج هم از شیفتگان و هواخواهان بسیاری در میان خیل عظیمی از خریداران ایرانی برخوردارند و به‌اصطلاح رند بازار هستند.

2017 Hyundai Santa Fe Sport
در این میان، تویوتا RAV4 هم امروزه به یکی از ارکان بازار تبدیل شده این در حالی است که نسل پیشین آن در بازار ایران چندان شناخته شده و محبوب نبود. در میان سدان‌های کوچک وارداتی هم، دو خودروی تویوتا کرولا و کیا سراتو هم از فروش نسبتاً خوبی برخوردارند. در رده سدان‌های بزرگ وارداتی هم کماکان کیا اپتیما حرف اول را می‌زند، ولی هیچ بعید نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور، محصول جدید رنو به نام تالیسمان به این سروری پایان ندهد، خودرویی که هنوز نیامده سروصدای فراوانی را در بازار ایران برپا نموده و به سبب برخورداری از طرحی زیبا و امکانات رفاهی فراوان، اذهان بسیاری از هم‌وطنان را به سمت خود سوق داده است.

renault-talisman-19
در این میان، با کمال شگفتی شاهدیم که فروش نسل جدید هیوندای سوناتا با کد LF سقوط فاحشی را نسبت به نسل پیشین آن نموده است، بسیاری از هم‌وطنان طراحی نسل پیشین این خودرو یعنی YF را زیباتر و فضائی تر از نسل جدید آن (نسخه LF) می‌دانند!

Hyundai-Sonata_2012
برخی از برندهای خودرویی هم هستند که به دلیل بهای فوق‌العاده گزاف و قیمت‌های عجیب‌وغریبی که از آن برخوردارند دست کمتر ایرانی به آنها خورده ولی به سبب خوش‌نامی و سوابق پیشین خود از آن‌چنان طرفداران پر و پا قرص و قسم‌خورده‌ای برخوردارند که دیگر نگو و نپرس! نمونه مشهور این برندها نیز دو نشان معرف مرسدس بنز و ب‌ام‌و هستند. برخی از مالکان این دو برند در کشورمان به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند از خودروی زیر پای خود دست کشیده و مثلاً به‌جایش لکسس و یا ولو، DS و… بخرند، چون به درست یا غلط معتقدند که بنز و یا ب‌ام‌و بهترین بوده و هیچ برندی قابل قیاس با این دو نیست. بی‌تعارف باید گفت که بیشتر ما ایرانیان در صورت کسب ثروتی بادآورده و یا غیر بادآورده! مایل و راغب به خرید بنز و ب‌ام‌و هستیم، فقط در این میان درصدها اندکی متفاوت است برخی‌ها بیشتر و برخی‌ها هم کمتر.

BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e
در این گیرودار و هیاهو، برندهایی هستند که در ایران ما از سابقه چندانی برخوردار نیستند و به قولی نان اسم و شهرت پیشین خود را نمی‌خورند، بلکه این دست از برندها به سبب کیفیت ساخت فوق‌العاده و عملکرد عالی خود توانسته‌اند در این سال‌ها نگاه گروهی از خریداران عمدتاً ثروتمند را به خود معطوف کنند. از جمله این برندها لکسس از ژاپن است، برندی که نه تنها در ایران بلکه در دنیا هم زبانزد خاص و عام است، خودرویی که اغلب نکات مثبت برندهای لوکس را در خود جمع نموده ولی از معایبشان سخت به دور است.

lexus_rx_450h_58
برند دیگری هم که توانسته در این روزها تا اندازه‌ای توجه مشتریان متمول ایرانی را به خود جلب نماید ولو از سوئد است، برندی که کیفیت ساخت، متریال عالی و ایمنی فوق‌العاده بالای آن خیلی از افراد را جهت خرید وسوسه می‌نماید. در این میان، برند لوکس DS هم از دیگر ساخته‌های جدیدالورودی است که تا حدی توانسته دیدگاه برخی هم‌وطنان را نسبت به محصولات ساخت فرانسه تغییر دهد و آنها ثابت کند که فرانسوی‌ها سازندگانی سخت ماهر و زبردست هستند و اگر اراده کنند دست‌کمی از دیگر رقبای اروپایی و آسیایی خود ندارند. در مجموع، ساخته‌های DS درزمینهٔ راحتی، کیفیت ساخت و گزینش متریال درون کابین از بهترین‌های بازار امروز ایران به شمار می‌روند.

2016 DS6
در این میان، خودروهای در کشورمان ساخته می‌شود که در نزد بیشتر مالکان خود سخت نامحبوب مانده ولی در همان حال بسیار پرفروش نیز هستند! این خودروها بیشتر از گزینه‌های قدیمی و از رده خارج داخلی هستند که بنا به دلایل کاری، معیشتی و نبود گزینه مناسب دیگر و… خریداری می‌شوند و آنچه که خریداران را به سمت این خودروها سوق می‌دهد بیشتر محدودیت بودجه هست و نه زیبایی، کارکرد و حتی راحتی این دست از خودروها. از آنجایی که تقریباً همه ما با این تحفه‌های رقت‌انگیز و کسالت‌آور آشنا هستیم در اینجا از ذکر اسامی آنها خودداری می‌شود تا اوقات زیبایمان بیشتر از این تلخ نشود!
در خاتمه، دوباره عرض می‌کنم که این نوشته هم ممکن است در جای خود تمامی سلائق هم‌وطنان را بازتاب ندهد، زیرا که درک سلیقه تک‌تک اعضای جامعه ۸۰ میلیونی ما، کاری به‌غایت سخت و دشوار بوده و از توان فرد ناقصی چون بنده کاملاً خارج است، و در این متن تنها و تنها مشاهدات روزمره راوی بازگو شده است. چه بسی که برخی از هم‌وطنان، چندان علاقه‌ای به رانندگی با خودروهای لوکس، بزرگ و شاسی‌بلند و … نداشته و پیاده‌روی در هوای آزاد و دوچرخه‌سواری را به آن ترجیح دهند، درصد قابل‌توجهی از آنها هم ممکن است همواره و در همه حال مقوله کیفیت را با زیبایی تاخت نزنند و در عین حال، معدودی از آنها نیز هرگز حاضر نباشند که خودروی محبوب کلاسیک خود را با مدرن‌ترین گزینه‌های امروزی تعویض نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۵۴ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    من که شدید عشق ماشینم.
    اگه من جز میلیاردرهای بلومبرگ یا فوربس بودم همچین کلکسیون درست میکردم درحد سلطان برونئی و ولید بن طلال و شیخ خلیفه ال نهیان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حميد

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      با تشکر از مطلب خوب شما آقای کاویانی
      امیدوارم در اینده سبد انتخاب خودرو توی ایران متنوع تَر بشه و عاشقان خودرو بتونند خودروی مورد نظر خود را با قیمت جهانی تهیه کنند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (899 ديدگاه)

        با سلام
        خواهش می کنم حمید عزیز،لطف داری شما

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. آرمااااان

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (358 ديدگاه)

        یه یادی هم بکنیم از سال قبل از ۵۷ وقتی ایران قطب خودروسازی آسیا بود وقتی که کره هنوز صنعت نداشت،اون موقعی که ایران جیپ میفرستاده برای پادشاه امارات و اتوبوس واسه فنلاند

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Noble

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      بیشتر ما ایرانیان ترجیح می‌دهیم که با خودروی لوکس، شیک و بزرگی به محل کار خود برویم تا با مترو و دوچرخه. مقتضیات و مقررات زیست‌محیطی که امروزه در اروپا و آمریکا حاکم است در اینجا چندان خریداری نداشته و چه بسی که اداواطوار هم خوانده شود. بیشتر ما اگر امکانش را داشته باشیم با تویوتا لندکروزر و یا حتی هامر وارد یک کوچه تنگ 6 متری شده و به خرید میوه و سبزی‌خوردن می‌پردازیم!

      تعریف جهان سوم چیزی غیر از اینه؟؟
      کشور ما و همه ی مردم ما یک فرهنگ سازی جدی میخوان.
      با سپاس از آقای کاویانی عزیز.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mehdi TuRbO

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (1950 ديدگاه)

        اگ میشد دو تا لایک بت میدادم فقط حیف ک هممون سر سری رد میشیم البته از بس محروم شدیم حرص و طمعممونم بیشتر نسبت به خارجیا شاید واسه ی خارجی پولدار اصن ماشین مفهوم خاصی نداشته باشه اما ما ی فوردم زیر پامون باشه انگار دنیاس اما بعد ی سال شایدم کمتر معنا و مفهومی نداشته باشه چون فقط ما اینجا عکساشو میبینم خودش اگ بود و تو دسترس اینقد حرص و نداشتیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. سام

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (899 ديدگاه)

        با سلام
        لطف داری noble عزیز،انجام وظیفه بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. bee

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (80 ديدگاه)

      خودرو در ایران شده فقط جلوه گر تمکن مالی شخص!
      من دوست دارم هوندا آکورد،میتوسبیشی لنسر عینکی یا اپل آسترا تمیز سوار بشم ولی مجبورم با پرشیا برم سر قرار کاری وگرنه طرف هنوز پیاده نشدم بیخیال قرار داد میشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. ASTON MARTIN

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      با بند اول این مقاله مخالفم
      اتفاقا ایرانیا اصلا برای خرید خودرو در پی مجهزترین و معقول ترین انتخاب نیستن
      اگه اینطوری بود امثال پرشیا و ال نودها اینقد پر فروش نمیشدن
      شما الان ببین مردم میان 40 خورده ای میدن پرشیا میخرن در حالی که با ده میلیون کمتر میشه سمندی خرید که نه تنها هیچ فرقی با پرشیای 40 میلیونی نداره که اتفاقا کاملا هم با هم برابرن.. تنها تفاوتش اینه که اخیرا پرشیا ها ترمز دیسکی عقب هم دارن ولی عوضش سمند هم فضای بار و سرنشین بیشتری در اختیار قرار میده
      ینی میخام بگم اختلاف این دو خودرو با هم 12 3 میلیون تومن نیست ..
      این ینی چی؟ ینی مردم ما معیارشون برا خرید خودرو چیزایی که تو این مقاله اشاره شد نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (ali (CHEVY NOVA

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    من که رابطم با شورولتم خیلی خوبه
    مثل پدر و پسریم البته من نقش پدر رو دارم و جو کوچولو که اسم شورولتم هست نقش پسرم رو داره
    براش شعرم گفتم و همجوره پاشم تا اخر عمر و هرچی بخواد ازم براش میخرم
    بخدا به جونم بستس این شوی بدون اون میمیرم
    البنه هنوز که هنوزه دلم تنگ پیلیموت والیانت 64 بابام هست که 15 سال پیش با تمام مخالفتهای من فروختش و تا اخر عمرم در حسرتش هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقط انگلستان

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1045 ديدگاه)

      باورم نمی شه که تا حالا سوار یه ماشین برتر از سمند یا امثالهم نشدم باور کنید آرزومه یه روز سوار یه ماکسیما بشم حالا ماله آشنا باشه یا هر کس دیگه ای فرق نمی کنه آدم جون به لب می شه اینقدر عاشق ماشین خوب باشه ولی سوار یکیشونم نشده باشه بازم می گم که همین جوری دنیا از دستمون رفت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Noble

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      طرفدارهای ماشین های آمریکایی همشون باحالن. خوشم میاد از کامنتاتون.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. volvo fh

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    یعنی هرکس بنز یا ب ام و داره,با پول بادآورده خریده.تو ایران هرکس ماشین خوب داره,میگن پول باد آورده داره یا دزده یا……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    دوست عزیز یک مقاله از حکایت ما ایرانی ها و خودروهای چینی هم بنویس که حسابی جای خالیش حس میشه، ضمنا از ظلم قیمت گذاری خودرو نسبت به بقیه دنیا هم بگوئید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد جواد

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (45 ديدگاه)

    نوشته ی قشنگی بود.فقط اونجا ک اسم تلیسمان رو اوردید به نظرم اشتباه بود.این ماشین قیمتش خیلی بالاس.تو نمونه فولش 40 هزار یورو!!فک نمیکنم بشه زیر 230 تومن حتی مدل های غیر فولش رو اورد.فقط امیدوارم مردم به ب ام و 528 کارکرده ترجیحش بدن تا بتونیم تو خیابونا ببینیمش.چون واقعا طراحیش خیره کنندس.و ای کاش یه. کم زودتر میومد تو بازار ما اینو میخریدیم!پشیمانیم.دماغان میسوزد)))’:

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Developer

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      داداش شرکت ها قیمت گذاری منطقه ای دارن ، طبق اعلام خود رنو ، تالیسمان توی بازه قیمتی 180 وارد ایران میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. king 918

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون از سام کاویانی عزیز

    خدا رو شکر الان با دهه های قبل فرق کرده و بیشتر جوان های ایرانی ماشین رو در بنز یا بی ام و نمیبینن و این خودش به نظرم یعنی سلیقه های جدید و شناخت بهتر از خودرو که امید میره تولید کننده های داخلی به فکر تولید پلتفرم های جدید و نو اوری در ظاهر اتومبیل هاشون باشن که این امر صورت گرفته. درسته که خودروی دنا به لحاظ ظاهری و داخلی و همین طور موتور نسبت به خودرو های خارجی عقبه اما وقتی کنار یه سمند یا 405 دیده میشه یه وجه تمایز با اون ها داره شاید این تعریف جدید سلیقه در خود شرکت های خودرو سازی هم به وجود اومده که دیگه ما در جلوی یه ماشین دو چراغ خطی شکل و یه جلو پنجره تکراری نمی بینیم و کلا داریم عوض میشیم حتی از چراغ جلو تیبا و جلو پنجرش میشه یه چشمه امید رو استخراج کرد نمیگم اینا خوبه اما متوجه شدن خودروساز از نارضایتی مردم خودش خیلی خوبه که خودرو ساز میاد از تهویه اتوماتیک به جای تهویه دستی استفاده میکنه یا داخل ماشین سیستم ناوبری ملتی مدیا کار میذاره و …
    در کل فکر کنم از خییییییلی بد داریم به سمت بد حرکت میکنیم و جای شکرش باقیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Sajjad Ahmadi

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    مردمی که با وام جلوی پیشرفت صنعت خودروسازی رو گرفتن، حقشون پراید مطمئن و سمند باکیفیته!

    شوخی بود
    لطفا به دل نگیرید اگه روی ماشین خودتون حساسین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احسان(احسان سابق)

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    بیچاره ما ایرانیا. انقدر نعمت های زندگی رو از دست ما دور کردن که عقده ای شدیم.یه واقعیته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. فرهاد كرمستجی

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (254 ديدگاه)

    با تشکر از اقای کاویانی که همیشه مطالبی بسیار زیبا، شفاف، پر محتوی و بسیار عادلانه و بدور از تعصب به رشته ی تحریر در می ارند. به شخصه ساعت ها متن های زیبای شمارو می خونم و امید دارم هر جا که هستید پیروز باشین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      فرهاد عزیز،از این همه لطف و محبتی که نسبت به بنده دارید،بسیار سپاسگزارم و موفقیت،بهروزی و کامیابی روزافزون تان را از ایزد منان خواستارم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. opo

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اقای کاویانی عزیز فقر افق دید انسان رو محدود میکنه اگه شکمت سیر باشه و جای خوابت گرم اون موقع به فکر محیط زیست و این حرفا میفتی به جای این مقاله که البته دستت درد نکنه زیبا بود ولی بهتر بود به ظلمی که به مردم تو این صنعت میشه بنویسی که ماشینی مثل یاریس یا میراژ که خودرو ماشین اولی هاست در این مملکت به اندازه حقوق پنج شیش سال یه کارمند یا کارگره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علی"m.f"

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    http://bama.ir/car/details-2-4143353/2011-porsche-panamera-for-sale
    دوستان اگهی بالارو یه نگاه بندازید به نطرتون ارزش خرید رو داره؟ این یا e250 صفر؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SINA-GERMANY-PORSCHE

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (13 ديدگاه)

      به نظر من E250 صفر بگیرخیالت راحت تره…این کوچکترین مشکلی داشته باشه حساااابی خرج خواهد داشت تازه اگر به راحتی درست بشه…ولی به هر حال پورشه اس اونم از نوع پانامرا که به راحتی نمیشه ازش گذشت…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. محمد

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تازه طبق مقاله خود پدال کارگر هیوندا تو امریکا سالی شصت تا شصت و چهار هزار دلار میگیره که پول دو تا موستانگ یا اف١۵٠ هست همینم میتونی قسطی برداری با سود ٢.۵ درصد یا بعضا سود صفر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ارمان

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا ماشینی مثل کمری که ماشین اقتصادی چرا ٢٠٠ تومن باید قیمت بخوره قیمت واقعی دلار ٩٨٠ تومنه قرار بود بعد توافق درست بشه پس چی شد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. یه پسر

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    خیلی عالی بود آقای کاویانی :)

    اگه به خیابون ها یه نگاهی بندازین کاملا متوجه میشین مشکل این مملکت چیه
    همه می خوان به مقصد برسن از هر راهی ( ترجیحا ساده ترین ) و بخاطرش حاضرن بقیه رو نابود کنن و زیر پا بذارن
    متاسفانه سبک رانندگی ما بیشتر شبیه به جنگیدن تا رانندگی کردن
    نگاهمون به خودرو هم بیشتر شبیه به یه وسیله جنگیه که هم چشم بقیه رو در میاریم هم رو اعصابشون راه میریم
    گواه واضحش هم همین عشق شاسی بلند سواری
    متاسفانه ثروت هم در ایران دست استیو جابز ها بیل گیتس ها نیست
    معمولا پول دست زنجانی ها و خاوری ها می چرخه
    برای همینه سر یه چراغ قرمز کنار هفت هشت تا پراید و پیکان یهویی یه مزراتی می ایسته و تازه ناراحتم هس که چرا مردم بهش میگن دزد
    نه عزیزم تو دزد نیستی محصولات پنبه ریزو می فروشی فقط
    هه :/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ZIGMA

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    “به‌رغم سال‌ها مطالعه و پیگیری در مورد بازار خودرو اعتراف می‌کنم که کماکان از درک کامل سلیقه هم‌وطنان خود تا حد بسیاری عاجزم. درواقع، بیشتر هم‌وطنان گران‌قدر خریداران پیش‌بینی‌نشده‌ای هستند و به‌هیچ‌روی نمی‌توان حرکات بعدی آنها را در این آشفته‌بازار به‌راحتی تخمین زد،”

    مگه بازار قابل پیش بینیه که ما قابل پیش بینی باشیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Hamid...Audi

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (712 ديدگاه)

    با تشکر فراوان از سام کاویانی عزیز.
    کافیه نیم ساعت تو تهران رانندگی کنین تا بفهمین چقدر ما فقر فرهنگی داریم (خیلی بیشتر از چیزای دیگه)
    از ترافیک ها و شوماخر شدن پراید های تیونینگ!!!!!!
    لایی کشیدن بنز ها و ب ام و ها واسه به رخ کشیدن هندلینگ و قدرت ماشیناشون.
    اینکه فقط زیر دوربین های کنترل سرعت با سرعت مجاز برونن و وقتی دوربین و رد شدن با 200 تا سرعت سبقت بگیرن.
    و …
    بدبختی تو این زمینه هم کم از بدبختی های دیگه مون نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم hamid عزیز،انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. adel

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (171 ديدگاه)

      درسته حق کاملا باشماست ولی یک نکته رو توجه کنید که توی کشورهای خارجی همه چیز مهیاست.
      بعنوان مثال میگم توی آلمان اگه اشتباه نکنم بزرگراهی وجود داره که فقط ماشین های با قدرت و سرعت بالا رو اجازه تردد میدن همین میتونه ادم رو در سرعت ارضا کنه و همچنین پیست های متعددی که برای تمرین و سرعت وجود دارن که در اکثر کشورهای اروپایی تا جوون ها خودشون رو اونجا ارضا کنن. ولی اینجا چی…
      هرچند من هم معتقدم که باید فرهنگ سازی در استفاده از خودرو در کشور ما بصورت پایه ای انجام بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. امیرحسین

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    ایرانی ها رفتاری گله ای دارند یعنی کافیست یه عده به سمت موضوعی بروند تا الباقی کرکورانه تبعیت کنن
    در تمام دنیا کره ای ها به سبب گارانتی طولانی مدت,خدمات رایگان جاده ای و قیمت مناسب پرفروش هستن ولی در ایران بدون هیچ کدام از این امتیازات عده ای کورکورانه میگن فقط کره ای!!!!
    اصولاً در ایران عده ای هستن تا یه پولی بدست میارن و میرن ماشین میخرن و سه ماه بعد میفروشن!!!پس تنها بازار دست دوم براشون اهمیت نداره و نه کیفیت,قابلیت فنی و دوام,در این حالت به انحصار و ترکتازی کره ای ها به سبب ظاهر گول زنک و امکانات اسباب بازی گونه افزوده میشه
    اوج ظاهرپرستی رو میشه تو پرفروش بودن کراس اوورهای تک دیفرانسیل و فاقد قابلیت آفروود دانست.در اروپا بحث فضای بار اهمیت داره و به همین خاطر استیشن ها هم در اروپا پرفروش هستن ولی در ایران فقط چند سانتی متر ارتفاع ارزش داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sasan

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (10 ديدگاه)

      با حرفت اصلا موافق نیستم.کی گفته کره ای بی کیفیته احتمالا سوارش نشده یا دستش بش نرسیده…پدر من سوناتا وای اف نسل اولشو داره هنوز چابکی و کیفیت خودشو حفظ کرده و توی شتاب گیری واقعا عالیه.و به جز مصارف عادی چیزه دیگه ای خرجش نکردیم. در مورده جمله اخرتون اگه دستت به توسان ٢٠١۶ رسیده باشه اصلا این حرفارو نمیزنی چون تو خوده اروپا هم فروش خیلی خوبی داشته تو اروپا هم تنوع ماشین فوق العاده بالاست واصلا منطقی نیست که بگیم دلیل فروش ماشین کره ای فقط گارانتی طولانی مدت و این چیزاشه…مگه اینکه ادم دیوونه باشه فقط به خاطر گارانتی و خدمات رایگان ماشین بخره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیرحسین

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (337 ديدگاه)

      نکته اول اینکه تو اروپا و آمریکای شمالی هزینه های جانبی خودرو مثل گارانتی ها و خدمات جاده ای,مصرف سوخت,عوارض و…اهمیت زیادی داره و اهمیت اش کمتر از قیمت خود ماشین نیست
      در مورد سوناتا, عزیز دلم,نسل اول سوناتا اصلاً وارد ایران نشد و اولین نسل متعلق به 1992 هست.شاید منظورتون اولین نسلی که تو دهه هشتاد وارد ایران شد باشه که اسمش nf هست و نه yf گویا از اسم ماشین خودت خبر نداری!!!!!
      کره ای ها مثلاً چی؟؟؟از نظر شما النترا کیفیت بالایی داره؟؟؟سانتافه با حجم زیاد پلاستیک ماشین ارزشمندی هست؟؟؟شما یکبار سوار اریون یا حتی کمری بشو متوجه میشی سکوت و ارامش یعنی چه.لکسوس که دیگه هیچی….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Sasan

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (10 ديدگاه)

        عزیزم کی گفته سانتافه حجم زیادی پلاستیک داره؟؟؟ اصلا تا حالا سوار سانتافه ٢٠١۶ شدی ؟ بررسیش تو همین پدال هست اگه متنو بخونی میبینی که از کیفیت متریال تعریف کرده و با کیفیت نامیده!. بعدشم منظورم وای اف قبل از فیست لیفت بوده (٢٠١١_٢٠١٢)امنظورت از ان اف سری ٢٠٠٧ سوناتاست؟!
        اصلااا کمری نسل جدیدو با سوناتا ال اف مقایسه نکن توصیه میکنم مقاله پدال و که مقایسه سوناتا ال اف و مزدا ۶ و کمری و سوبارو بودو یه بار بخونیش…تویوتا و سوبارو که کلا در سطح سوناتا و مزدا نبودن تو بررسی هم گفته شد. و بعد سوناتا و مزدا اول شدن با امتیاز مشابه!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. نادر

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (111 ديدگاه)

        امان از نظرات شخصیهای ایرانیها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        کلا کیفیت ه خودرویی را با نظرات شخصیه خودشون میدن.
        من طرفدار برند خاصی نیستم.
        مثلا در مورد نفوذ صدا به داخل اتاق بین هوندا اکورد سوناتا و اپتیما در برزیل یج تست انجام دادن که کمترین میزان نفوذ صدا به داخل کابین متعلق به سوناتا بود.
        میتونید سرچ کنید.
        ایا میشه گفت هوندا اکورد بده؟؟؟؟؟؟؟؟
        و یا بالعکس میشه گفت سوناتا بده؟؟؟؟؟؟
        ای کاش ماها یاد میگرفتیم که حداقل بر اساس امار درست نظر بدیم .
        ای کاش مدیریتمحترم پدال یه مقاله راجب نظرات ما ایرانیها ترتیب میداد تا ببینیم ایرانیها بر اساس چی نظر میدن.
        من که میگم سلیقه شخصی.
        البته منظورم در مورد کیفیت خودروها بود نه چیزای دیگه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Sasan

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
          سوابق: (10 ديدگاه)

          موافقم??

          موافقم 0
          مخالفم 0
  18. امین

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (821 ديدگاه)

    ایران شکنجه گاه ماشین بازها و ماشین دوست ها.
    شاید این درست نباشه اما خیلی از ایرانیا به ماشینی که سوار میشن اهمیت نمیدن و براشون مهم نیست چی دارن سوار میشن.
    مثلا طرف خونش میلیاردیه اما پژو پارس زیر پاشه

    شاید هم بخاطر فرهنگ افتضاح رانندگیمون سوار شدن به یه ماشین گرون قیمت ریسک بزرگی باشه چراکه کلی از سرمایت هر لحظه در معرض خطره مثلا پشت چراغ قرمز وایسادی و از پشت یه پراید که ترمزش بریده میزنه سدانت لوکست رو به هاچبک تبدیل میکنه! و کاری جز افسوس خوردن نمیتونی بکنی(اتفاقی که برام افتاده یجوراییش)
    از این موضوع که بگذریم واقعا بازار خودرو کشور در غریبانه و بی رحمانه ترین حالت خودش هست.کسی که زیر ۱۰۰ تومان پول داره تقریبا در بهترین حالت مجبور به سوار شدن یه ماشین چینی که موتور و گیربکس و پلت فرمش هرکدوم مال یه شرکت دیگست که از رده خارج شده و کلی زرق و برق الکی داره.یا باید فلوئنس بخره که امکانت خاصی نداره با پیشرانه معمولی…
    سرتون رو درد آوردم
    تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محسن

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اقای کاویانی نفست از جای گرم درمیاد…نه درامد ما درحد کشورهای توسعه یافتس…نه قیمت ماشینام درحد اوناس…ن شرایط فروشمون ب اونا میخوره…کلن هیچ وجه اشتراکی با اونا نداریم…دقیقا هیچ جای مقایسه ای بااونا نداریم…پس بهتر نیس بیخودی ب مردم انتقاد نکنیم….وقتی این مقایسه درسته ک همین مردم برن اروپا دست ب انتخاب ماشین بزنن!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Pagani

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (479 ديدگاه)

      ایران به سطح پیشرفت و قدرتمندی اقتصادی اروپا برسه…..
      چرا اینو نمیگی؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. مهدی drift

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    یه سوال برای خودروسازای داخلی قانون گذاشتن که هر ماشینی میسازید باید 4 سیلندر دیفرانسیل جلو و چهار در باشه و حجمش زیر 2000 باشه و صفر تا صدش هم بالای 10 ثانیه باشه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Developer

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      دلیلش معلومه دیگه ، چون 405 چهار سیلندر دیفرانسیل جلو و چهار در و زیر 2000 هست و پلتفرم پراید هم همینطور!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. سام

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (899 ديدگاه)

    با سلام
    لطف داری دوست عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه شما واقع شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. آتوسا

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تشکر می کنم بابت زحماتی که می کشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علیرضا

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (77 ديدگاه)

    در مورد فروش بالای کره ای ها یک دلیل دیگه هم وجود داره.اینکه اکثر خریداران کره ای قبل از آن ماشین های داخلی و یا چینی داشتن و به همین دلیل محو طراحی فضایی و پر حجم کره ای ها میشن.و از انجایی که کیفیت رو با نمونه های وطنی یا چینی می سنجند بنظرشون ماشین هایی عالی و بی نقص میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. آریا

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (313 ديدگاه)

    دوستانی که آمدن از صنعت خودروی کشور و تعرفه خودروهای وارداتی انتقاد میکنن من یه سوال دارم ازشون ؛ مگه کسی اسلحه رو سرتون گرفته بود که بگه حتما باید خودرو بخرین؟ خودتون رفتین خریدین و این مبلغی که باید بپردازین رو تقبل کردن و گردن شرکت های داخلی و سازندگان آنها را هر روز کلفت تر کردید یه مثال میزنم اگه پرایدرو کسی نمی خرید چی میشد ؟خوب معلومه اقایان از پول که نمیگذرند پس یک خودروی با کیفیت تر تولید میکردند پس خودمان هستیم که به یه حلب راضی هستیم و مقصر این کشته هایی که با این خودروها اتفاق افتاده خود مردم هستن نه مسئولان در پایان حرفم ؛ عزیزان اگه میخواین خودروی خوب سوار شوید با مبلغ منصفانه آشغال های داخل را نخرید و این را هم بگم که من اگر میلیاردر هم بود پول به خودرو نمی دادم بدلیل اینکه باعث چاقی و مشکلات اسکلتی ، فشارهای روانی (بخاطر ترافیک)، بیماریهای ریوی(الاینده ها مخصوصا در ترافیک)،استرس و هیجان های مضر (بخاطر ترس از تصادف و جریمه شدن)،و… می شود در ضمن اینم بگم که تقریبا 80 درصد افرادی که خودرو دارند فقط برای به سر کار رفتن و خرید کردن و دور دور از خودرو استفاده می کنند و میتونن همین کارشون رو با دوچرخه،پیاده،یا اتوبوس و مترو انجام بدن در آخر بگم که من خورو ندارم و هیچ موقع نمی خرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. نادر

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (111 ديدگاه)

    اینجا ایران است جایی که هوندا crv با اینکه از نظر قیمت جهانی همرده مثلا اسپورتیج هستش بعد در ایران حدود 100 تومن با هم اختلاف قیمت دارن حالا میخوای پیش کی شکایت ببری؟؟؟؟
    پیش اون کسی که باید شکایت ببری خودش با وارد کننده محترم دستش توی یه کاسه هستش.
    فساد شده بلای جان پیشرفت کشورهای جهان سوم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. نوید جهرمی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    سام عزیز بابت این مقاله خیلی خیلی ممنون. مشالا به نظر دوستان هم خیلی چسبیده. بازم ادامش بده و اگر وقت و حوصله شد با سلایق کشورهای همسایه ی خلیجی و ترکیه و… هر چقدر شد مقایسه ای داشته باشیم.
    دست گلت درد نکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری نوید عزیز،خوشحالم که این مطلب مورد توجه و عنایت جنابعالی واقع گردید.پیشنهاد خیلی خوبی ارائه دادید،حتما پیگیر منابع آن خواهم شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. سپنتا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با درود. میبخشید مگه رفتار و برخوردی که دهه هاست با فرهنگ و اقتصاد این مردم شده باعث این نشده که اونها هم به این روزگار بیوفتن؟ چی به این مردم داده شده که حالا ازشون اخلاق و فرهنگ بخوایم آقای نویسنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. Mehrbod

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    یک روز مهندسی رفت کلانترى تا براى همسر گم شده اش فرم پر کنه !
    مهندس : زنم رفته خرید ولى هنوز برنگشته خونه !
    پلیس : قدش چقدره ؟
    مهندس : تا حالا دقت نکردم !
    پلیس : لاغره ؟ چاقه ؟
    مهندس : یک کم شاید لاغر یا چاق !؟
    پلیس : رنگ چشمهاش ؟
    مهندس : دقیقاً نمی دونم !؟
    پلیس : رنگ موهاش ؟
    مهندس : والا هى رنگ می کنه !!
    پلیس : چى پوشیده بود ؟
    مهندس : پیراهن !؟ …یا مانتو !؟ … نمی دونم !!
    پلیس : با ماشین رفته بود ؟
    مهندس : بله
    پلیس : اسم ، رنگ و شماره ماشین ؟
    مهندس : یک MG نقره ای GS. با موتور GDi, حجم 2000 توربو شارژ با250 اسب بخار قدرت و گشتاور 350 و تیپ ترونیک هفت سرعته اتوماتیک دبل کلاچ با قابلیت تبدیل به مد دستى و چراغهاش LED با تنظیم نور پس زمینه براى مد رانندگی و……یک خراش خیلى کوچولو هم روى در جلویى سمت شاگرد…
    (مهندس به اینجا که رسید زد زیر گریه !!…)
    پلیس :(متاثر!!)…: گریه نکنید !
    ما ماشینتون رو براتون پیدا می کنیم !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. adel

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (171 ديدگاه)

    واقعا متاسفم برای خودم و مردم کشورم ، ما توی همه چیز عقبیم، یکیش خودرو
    مشکل اینجاست که مسئولین نمیخوان کشور پیشرفت کنه و گر نه همین صنعت خودروسازی رو بدن به هر کردوم ازماها کشور رو دگرگون میکنیم.
    فقط به فکر سود بیشتر با کمترین هزینه هستن.
    بازار خودرو به مثل یک دایره میمونه از هرجا که شروع کنی بعد یه مدت میبینی هنوز هونجایی و تکون نخوردی.
    وقتی واردات دست یه عده هست و خودورسازی هامون هم دولتی میشه همین وضعی که حاکمه
    دیگه خسته شدم از بس پراید و پژو دیدم توی خیابون های شهر آدم افسرده میشه با این همه ماشین تکراری…
    خدایا خودت یه کاری کن که هر چی آدم بی لایقت از روی زمین برداشته بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. احمد باقری

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تا بود، همین بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا