معرفی گران‌ترین خودروی تاریخ آمریکا

خودروسازان آمریکایی شاید از نظر ارزش خودروهای کلاسیک قابل مقایسه با رقبای اروپایی نباشند اما برخی از آن‌ها حتی با قیمت‌های 7 و 8 رقمی به فروش می‌روند؛ و خودرویی که مشاهده خواهید کرد باارزش‌ترین خودروی تاریخ آمریکاست.


خودروی مورد بحث یک دوزنبرگ SSJ 1935 است که در گردهمایی پبل بیچ امسال با قیمت قابل‌توجه 22 میلیون دلار به فروش رفته است. این قیمت بالاترین بهای پرداختی به یک خودروی آمریکایی در تاریخ حراجی‌ها بوده و البته عنوان گران‌ترین خودروی پیش از جنگ جهانی را نیز به خود اختصاص داده است.


دومین خودروی گران‌قیمت تاریخ صنعت خودروی آمریکا یک دستگاه شلبی 260 کبرا 1962 است که دو سال پیش با قیمت حدود 14 میلیون دلار به فروش رفت و بنابراین دوزنبرگ با فاصله قابل‌توجهی در رتبه اول ایستاده است. همچنین دومین خودروی گران قبل از جنگ نیز یک بوگاتی تایپ 55 مدل 1932 است که در حراجی مونتری دو سال با قیمت حدود 10.5 میلیون دلار به فروش رفته بود.


در سال 2011 و در همین حراجی یک دستگاه دوزنبرگ مدل J Long 1931 کوپه نیز با قیمت 10.3 میلیون دلار به فروش رفته است. بد نیست بدانید اکثر ارزشمندترین خودروهای تاریخ فراری‌های دهه 60 میلادی می‌باشند.


خب دلیل قیمت بالای دوزنبرگ SSJ مورد بحث چه بوده است؟ اولین دلیل خواستگاه این خودرو است. همچنین از خودروی یاد شده تنها دو دستگاه ساخته شده و این اولین باری است که زیر چکش حراج می‌رود.


این خودرو تحت تملک بازیگر مشهور سینما گری کوپر بوده و نمونه دیگر نیز در اختیار کلارک گیبل است. دوزنبرگ SSJ 1935 از پیشرانه 8 سیلندر سوپرشارژردار با قدرت 400 اسب بخار استفاده می‌کند که آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای آن زمان تبدیل کرده و می‌توانست به سرعت 225 کیلومتر در ساعت دست یابد.


کوپر این خودرو را به بریگز کانینگهام فروخته و کلکسیون او نیز به مایلر کولیر رسیده است. از آن زمان تاکنون نیز خودرو در اختیار این کلکسیونر بوده است.


کولیر گفته است:

بسیاری از خودروها با نام اسپیدستر یا مسابقه‌ای شناخته می‌شوند اما دوزنبرگ SSJ واقعاً چنین خودرویی بوده است. رسیدن به سرعت 225 کیلومتر در ساعت در سال 1935 باعث شده این ویژگی در آن متجلی شود.

اگرچه دوزنبرگ شاخص‌ترین خودروی حراجی پبل بیچ بوده اما تنها خودروی میلیون دلاری این حراجی نیست. 25 خودرو مرز 1 میلیون دلار را رد کرده و 23 رکورد جهانی هم ثبت شده است. علاوه بر دوزنبرگ، یک مزراتی A6GCS/53 و فراری 500 موندیال (هر دو مدل سال 1955) با قیمت بیش از 5 میلیون دلار به فروش رفته‌اند. یک پورشه RS اسپایدر 2007 با قیمت 4.5 میلیون دلار و یک پورشه 718 RSK 1959 با بهای 3.74 میلیون دلار حراج شده‌اند.


یکی از دست‌اندرکاران این حراجی گفته است:

ما بسیاری از رکوردهای جهانی جدید را ثبت کردیم. قیمت‌های پیشنهادی نشان‌دهنده ترکیب فوق‌العاده‌ی کیفیت بالا و خودروهای جدیدی هستند که تقاضای زیادی را در پی داشته است. خودروهای پیش از جنگ توجهات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. این خودروها پیش از این هرگز فرصت خودنمایی نداشته‌اند. در کل این یک حراجی فوق‌العاده بوده است.

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

11 دیدگاه

  1. (Ali (Chevy nova
    سوابق: (4878 دیدگاه) ,

    شرکت دوزنبرگ رو خوب مىشناسم
    سال 1938 ورشکست شد
    شرکت دوزنبرگ از شرکتهاى بود که محصولات فوق لوکس تولىد مىکرد
    دوزنبرگ. کورد و اوبرن 3شرکتى بودن که تخصصشون محصولات لوکس بود و باهم کار مىکردن
    از محصولات گرون و لوکس دوزنبرگ مىشه به مدل j. Sj . والکر کوپه و همىنطور برلىنگو نام برد

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4878 دیدگاه) ,

      دوزنبرگ ssj سال 1935 از ماشىنهاى مخصوص مسابقات بود که فکر کنم ازش 1 عدد تولىد شد و طراحى خىره کننده اى داره
      ((دوزنبرگ SSJ 1935 از پیشرانه 8 سیلندر سوپرشارژردار با قدرت 400 اسب بخار استفاده می‌کند که آن را به یکی از سریع‌ترین خودروهای آن زمان تبدیل کرده و می‌توانست به سرعت 225 کیلومتر در ساعت دست یابد.))

      پاسخ
  2. Reza
    سوابق: (738 دیدگاه) ,

    در مقابل لوکس های اروپایی اون زمان هیچی نیست. به خصوص آلمانی ها
    اما در کل واسه زمان خودش زیباست

    پاسخ
  3. فرید
    سوابق: (121 دیدگاه) ,

    چرا واقعا این باید اینقد گرون باشه وقتی همه دنبال تکنولوژی و رکورد های جدید هستن؟
    واقعا درکشون نمیکنم

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4878 دیدگاه) ,

      همه دنبال تکنولوژى و مدرن بودن نىستن
      خىلىها ((مثل من)) دنبال اصالت ناب هستن و طراحىهاى ماندگار
      ماشىنهاى کلاسىک طرفدارهاى خاص خودشون رو دارن و خرىد و فروش اىن جواهرات ىک تجارت بزرگ بىن المللى هست در جهان
      حراجىهاى معتبره RM. برت جکسون و بوهامنز بىشترىن درامدشون رو از فروش ماشىنهاى کلاسىک بدست مىارن
      خوبه بدونىد خىلىها بخاطر همىن ساده بودن ماشىنهاى کلاسىک که مبالغ قابل توجه ى رو صرف خرىد اىن جواهرات مىکنن

      پاسخ
    2. سورنا
      سوابق: (272 دیدگاه) ,

      این خیلی چیز عادیه شاید واس شما ماشین ارزشی نداشته باشه ولی یه جیزایی هست براش ن چندین برابر پول بدی و بخوای داشته باشی

      مثلا خود من شدیدا شیفته محصولات ابل هستم و همه محصولاتشو دارم شاید مثلا با مک یه هفته هم کار نکردم ولی دوس دارم داشته باشمش یا پارسال خیلی دنبال آیفون نسخه اول میگشستم از ۴٠٠ هزار تومن بود تا یه دونه بدون استفاده که ٢٨ میلیون میکفت
      آخر یه دونه یه هفته کارکرد پیدا کردم ١٧ تومن

      یا مثلا تو دنیای خودرو عاشق لامبورگینی هستیم حتی اسمش برام کافیه ولی مثلا حاظرم یه روزی کل زندگیمو بفروشم یه دونه بنز slr داشته باشم چون دیوونشم هرچقدر نیگاش میکنم سیر نمیشم

      هرکسی تو زندگیش یه سری چیزا براش با ارزشتر از مادیات هستن

      البته این کلکسیونرها بیشتر یه حالت سرمایه گذاری دارن که بعدا بفروشن و سود کنن ولی ماها بیشتر از رو علاقه این کارو میکنیم

      پاسخ
      1. Khosrow
        سوابق: (696 دیدگاه) ,

        به نظر من هم مرسدس SLR زیباترین ساخته ی بشره ..

        پاسخ
        1. سورنا
          سوابق: (272 دیدگاه) ,

          دقیقا
          چند سال پیش که پوسترشو زده بودم تو اتاقم هر شب نیگاش میکردم میخوابیدم
          تا اینکه خبرش اومد یه دونه گذر موقت تو تهران اومده رفتم دنبالش که پیداش کنم حداقل از نزدیک ببینمش ولی نشد 🙁
          که آخر تو دبی تونستم ببینشم
          حسش … لامصب روندنش که هیچ حتی دیدنشم بهم حس فوق العاده ای داد

  4. s.h
    سوابق: (450 دیدگاه) ,

    همین الان بیاد ایران قوی ترین ماشینه و یکی از سریع ترینام هست مازراتی و اس 500 هم قدرت اینند ( حالا یه خرده بالا پایین ) و 225 تا هم از 80٪ ماشینای ایرانی بیشتره اگر به خاطر سن و سال زیادش تو خیابون نریزه که با توجه به جون سختی ماشینای امریکایی اصلا این طور نمیشه
    یعنی باید بریم بمیریم فقط یواش بمیریم که بعد مرگ به خاطر دلیلمون مسخره نشیم
    با اختلاف چهل سال نوری عقب گرد از المانها و امریکایی ها و بریتانیا عقبیم
    خیلی خیلی خیلی هم پرتیم
    دنا توربو ای اف سون و. تیبا و ….. خدایی خنده داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.