خودروسازان آپشن های بسیار متنوعی را عرضه میکنند اما این ضرورتاً موضوع خوبی نیست.
یکی از مدیران جی دی پاور در مصاحبه با واردز اتو مشکل به اصطلاح “اسب تکشاخ” صنعت خودرو را توضیح میدهد.
داگ بتس میگوید در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۳.۶ میلیون خودرو به مشتریان فروخته شده و به جز رنگ بدنه بیش از ۶۰۰ هزار پیکربندی منحصربهفرد وجود داشته است. این به معنی تنوع دیوانهوار آپشن های خودروها بوده است.
او هر خودروی پیکربندی شده با گروه معینی از آپشن ها را که در سال فروش کمتر از ۵۰ دستگاهی دارند را به عنوان اسبهای تک شاخص در نظر میگیرد. بتس میگوید خودروسازان تک شاخصهای زیادی میسازند اما این خودروها در نمایندگیها میمانند و احتمالاً از همان ابتدا نیز ارزش تولید را نداشتهاند.
اگرچه او وارد جزئیات نمیشود اما میگوید ۸۸ درصد پیکربندیهای یک خودروی خاص فروش کمتر از ۵۰ دستگاهی داشته و این پیکربندیها تنها حدود ۲۵ درصد کل فروش آن خودرو را تشکیل دادهاند. این خودروی مرموز معمولاً بیش از ۸۰ روز در انبار نمایندگیها باقی مانده و کمتر از ۱۰۰ دلار سود (به جز لوازم جانبی و سایر سودهای مالی) را عاید نمایندگیها میکند.
بدون هرگونه تعجبی پیکاپ ها بیشترین پیکربندیها را ارائه میکنند زیرا با پیشرانهها و طول بدنهی گوناگون و سیستمهای تک و دو دیفرانسیل عرضه میشوند. این در حالی است که حتی خریداران وارد بحث آپشن ها نشدهاند جایی که پیکاپ هایی با قیمتهای ۱۰۰ هزار دلاری نیز دیده میشوند. در کل پیکاپ ها بیش از ۷۰ هزار پیکربندی منحصربهفرد را ارائه کردهاند.
از آنجایی که تکشاخها بسیار خاص هستند بنابراین خریداران معمولاً آنها را نادیده میگیرند. به همین خاطر آنها به مدت زیادی در پارکینگ نمایندگیها باقی میمانند. این امر به وضوح باعث کاهش سود شده و مدیر جی دی پاور میگوید بیش از ۶۱ درصد تکشاخها بدتر از نسخههای استاندارد خود عمل میکنند.
برای درک بهتر از وضعیت بد کنونی بیایید نگاهی به شورولت مالیبو بیندازیم. این خودرو با دو پیشرانه و پنج تریم متفاوت عرضه میشود. انتخاب نسخه LT به این معنی است که مشتریان میتوانند چهار نوع پوشش کابین، ۱۲ پکیج مختلف و آپشن های زیادی را انتخاب کنند. شایان ذکر است مالیبو خودرویی نسبتاً رده میانی بوده و خیلی به خاطر آپشن های زیاد و شاخص شناخته نشده است.
meysam
۸ خرداد ۱۳۹۹خدایا تو رو به این وقت عزیز، همه مونو به خواسته هامون برسون
من واقعا دوست دارم یه تویوتای مدل روز داشته باشم
هایلندر و آوالون و هایلوکس رو میبینم عششششققققق میکنم
ADAK
۹ خرداد ۱۳۹۹رفیق
ممنون از دعات خیرت برای همه …
جواد خطر
۸ خرداد ۱۳۹۹چون تو ایران قَطیِ ماشینه این آپشنا از نظر ما زیاد به نظر میات…. شاهین داداش آخه اینم شد خبر ورداشتی آپلود کردی تو سایت؟؟
sina
۸ خرداد ۱۳۹۹همین پیچیدگی بیش از حد پاشنه اشیل لوکس سازهای المانی هست که مطلبش دو سه روز پیش کار شد.
خعلی از این اپشن ها واقعا شاید یه بار هم توسط راننده تو سال استفاده نشن ولی خب هزینه و ایضا استهلاک ماشین رو زیاد میکنن.
علی
۸ خرداد ۱۳۹۹عجب آمار جالبی درآورد. همیشه تو این جور آمارها حرف های زیادی برای گفتن هست.
احتمالا خود خودروسازها نسبت به این قضیه آگاه هستن و بی دلیل این کار رو نمیکنن. شاید جدا از تاثیر تو کارآمدی و فروش بالاتر، بیشتر جنبه رقابتی یا تبلیغاتی داشته باشه تا از این طریق تو فروش تاثیر بزاره نه از نظر کارایی همون آپشن.
Farzad
۸ خرداد ۱۳۹۹حالا به آپشنها کاری نداریم ولی مگه میشه برای فراری رنگی به جز Rosso Corsa رو انتخاب کرد ؟ ??
Peyman56
۸ خرداد ۱۳۹۹خب،خدا رو شکر مسئولین و مدیران خردمند داخلی این مشکل رو سالها پیش شناسایی و کلا حذف کردن.موتور و گیر بکس که کلا بیشتر از یک مدل فرسوده و منسوخ معنی نداره.تریم داخلی هم اصلا چی هست.کمپانی فورد با اون سابقش اول فقط رنگ مشکی میداده مشتری خودرو سازان ما سفیدم میدن.اینجوری مشتری هم همیشه صف میکشن و پیش پیش پولشونو میگیرن و بعد تازه قرعه کشی میکنن.آخرشم میگن بدلایلی امکان تحویل خودرو نیست .میتونین دو تا فرغون با قیمت روز بگیرین یا بیاین پولتونو پس بگیرین