ایستگاه خبرهفته نامه

آشنایی با دیدگاه‌های یک نماینده حامی خودروسازان

در وضعیتی که بازار و صنعت خودروی ایران دچار بی‌سابقه‌ترین بلبشو و بی‌سامانی تاریخی خود شده و هیچ مسئولی به دنبال کمک به حل اوضاع نیست، نمایندگان مجلس با مسکوت گذاشتن شش ماهه سامان‌دهی بازار خودرو به نوعی دست سودجویان را باز گذاشته و مهلت و فرصتی عجیب به آنها بخشیده‌اند. شورای رقابت نیز که همواره نماینده‌ای شایسته برای قانونی جلوه دادن افزایش قیمت‌های خودروسازان بوده نیز حکم به اولین سری از افزایش قیمت‌ها داده است. دولت نیز کاملاً روی خود را برگردانده و البته اگر هم دخالتی کند، آن گونه که مسبوق به سابقه است باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت خواهد شد. همه چیز به گونه‌ای به نظر می‌رسد که انگار سود و منفعتی برای تصمیم‌گیران کلان کشور از این آب گل‌آلود و بازار آشفته و بی‌قانونی وجود دارد!

cartoon
در این میان بد نیست شما را با دیدگاههای یک عضو موثر کمیسیون صنایع و معادن مجلس آشنا نماییم. ولی ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: جایگزین‌هایی برای خودروهای اروپایی توسط تولیدکنندگان داخلی پیش‌پینی شده که بخشی از آن چینی است، بهمن موتور در حال حاضر هاوال را جایگزین مزدا کرده، ایران‌خودرو و سایپا نیز از قبل پیش‌بینی لازم را داشته‌اند.


وی در خصوص خروج پژو از قرارداد خود با خودروسازان داخلی، اظهار داشت: شرکت‌های خارجی که با ایران طرف قرارداد بودند قبل از برجام نیز در زمان تحریم ایران را ترک کردند و یک‌طرفه قرارداد خود را فسخ کردند و از همکاری خودداری نمودند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکنندگان کشورهای اروپایی معمولاً تحت تأثیر آمریکا قرار دارند و منافعی که با این کشور دارند بیشتر است، گفت: این تولیدکنندگان در صحبت‌های خود مطرح می‌کردند که چندین برابر منافعی که در ایران دارند در آمریکا دارند و آن را فدا نمی‌کنند.

رئیس کمیته صنایع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک بعد فشارها سیاسی و بعد دیگر اقتصادی است و بر اساس این اصل پژو همکاری خود را با ایران‌خودرو و مزدا و هیوندایی با گروه بهمن قراردادهای خود را فسخ کردند، ادامه داد: “این قطع همکاری‌های منافعی برای کشور ما دارد که یکی از آن‌ها این است که در سال‌های اخیر دانش فنی را از آن‌ها گرفته‌ایم و در اختیار ما است مورد دیگر خودروسازان از تحریم قبلی عبرت گرفته و خود را برای شرایط این‌چنینی آماده کرده بوده‌اند.”

البته خوشبختانه روابط عمومی گروه بهمن این شایعات را رد نموده است:

بیش از ۶۰ سال از همکاری گروه بهمن با مزدا درخصوص تولید انواع خودروهای سواری و وانت می‌گذرد و بهمن به عنوان تنها نماینده رسمی این شرکت در ایران در حال فعالیت است و در حال حاضر نیز هیچ لغو قراردادی نه از سوی بهمن و نه از سوی مزدا اعلام نشده است و روابط این دو شرکت همچنان ادامه دارد.
هم اکنون شرکت بهمن موتور تولید و عرضه مزدا۳ FL را طبق برنامه ادامه خواهد داد و همچنین مذاکره برای ورود محصولات جدید این برند نیز صورت گرفته است.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جایگزین‌هایی برای خودروهای اروپایی توسط تولیدکنندگان داخلی پیش پینی شده که بخشی از آن چینی است، بهمن موتور در حال حاضر هاوال را جایگزین مزدا کرده، ایران‌خودرو و سایپا نیز از قبل پیش‌بینی لازم را داشته‌اند، عنوان کرد: همه خودروهای چینی کیفیت پایینی ندارند و اکثر خودروسازان اروپایی و آسیایی مطرح در چین به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده در این کشور واحد اصلی را به‌صورت جوینت ونچر احداث کرده و بزرگ‌ترین قطعه سازان آن‌ها در چین است.

وی با بیان اینکه خودروسازانی که با چین قرارداد منعقد می‌کنند اگر قطعه تحت لیسانس خودروسازان مطرح را  دریافت کنند کیفیت لازم را دارند هرچند بخشی از کار زمان‌بر می‌شود، تصریح کرد: در گذشته نیز زمانی که بنز و ZF به ایران‌خودرو دیزل قطعات تحویل نمی‌دادند قطعات موردنیاز را از چین تحویل می‌گرفتیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید به خودروسازان داخلی اعتماد کنیم اگر به خودروسازان اجازه افزایش قیمت ندهیم قطعه سازان زمین می‌خورند و تعطیل می‌شوند تعطیلی قطعه سازان بیکاری را در پی دارد، عنوان کرد: برای تعین قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان بالا رفتن قیمت مواد اولیه مانند فولاد، حقوق دستمزد، مواد شیمیایی و پلاستیکی را باید رعایت کنیم.

رئیس کمیته صنایع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: خودروسازان و قطعه سازان با استفاده از مواد اولیه محصول تولید می‌کند، با افزایش قیمت‌ها در عالم رقابت تولیدکنندگان می‌توانند جایگاه خود را ارتقاء دهند و محصول باکیفیت‌تری تولید کنند.

البته این اظهارات با چند سؤال جدی همراه هستند. اولین سؤال اینکه چه دانش فنی از خودروسازان خارجی به خودروسازان داخلی انتقال یافته است؟ و در صورت صحیح بودن این امر، چرا نشانه‌های آن را نه تنها در تولیدات داخلی ندیده‌ایم بلکه روز به روز با عقب‌گرد در بحث ایمنی و کیفیت خودروها روبرو بوده‌ایم؟! موضوع دیگر اینکه خودروسازان چگونه خود را برای چنین روزهایی آماده کرده‌اند؟

یکی دیگر از سؤالات به جایگزین کردن محصولات اروپایی و آسیایی با محصولات چینی مربوط می‌شود. گفته شده که گروه بهمن خودروهای مزدا را با هاوال جایگزین کرده است! آیا محصولات مزدا با هاوال قابل مقایسه‌اند؟ از نظر تکنولوژی، کیفیت و ایمنی چطور؟!

در نهایت این نماینده محترم مجلس فرموده‌اند که باید به خودروسازان داخلی اعتماد کنیم که در پاسخ باید گفت آیا چند دهه اعتماد به خودروسازان داخلی نتیجه مثبتی داشته است؟ خودروسازان داخلی چندین دهه است که در بازاری بکر و انحصاری یکه‌تازی کرده‌اند اما تولیدات آن‌ها اصلاً پذیرفتنی نیست. اکنون چگونه دوباره باید به خودروسازی که زه جانبی یک خودرو را از خریدار دریغ می‌کند اعتماد کرد؟

نکته پایانی اینکه گفته شده با افزایش قیمت می‌توان محصول باکیفیت‌تری تولید کرد! چگونه است که صنعت خودروی جهانی روز به روز پیشرفت کرده و حتی در برخی موارد نیز قیمت محصولات نسبت به نسخه‌های پیشین آن کاهش می‌یابد!

وظیفه رسانه انتقال دیدگاه‌های مردم به مسئولان و همچنین بازتاب واقعیت‌های روز است. ما در حد توان به وظایف خود عمل می‌کنیم و امیدواریم که مسئولان نیز به وظایف خود عمل کرده و وضع آشفته خودروسازی و به خصوص قیمت خودروها را سر و سامانی بدهند…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (337 ديدگاه)

    اگر یه عده تو بدبختی بمونن حقشونه.
    محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده در عرض ۲ ساعت ۴ هزار نفر پراید خریدند

    میگن دلال بودن بعضیاشون. ایران شده مملکت دلالها. یه عده دلال دارن خونه خراب میکنن ملتو. یه عده فاسد اقتصادی. یه عده که تو مغزشون معلوم نیس چیه.

    مردم از گشنگی دارن میمیرن اینا بازار سیاه درست میکنن. پولشونو میریزن تو ملک قیمت خونه رو میبرن بالا. قیمت طلارو میبرن بالا قیمت دلار، میوه ، هرچی فکرشو بکنی…

    وجدانو شرف واسه یه عده هیچ تعریفی نداره. بدبخت کردین ملتو با این دلال بازیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      تایتانیک وقتی داشت غرق میشد
      طبقه پایین داشتن میزدن تو سر خودشون
      طبقه بالا هنوز داشتن میرقصیدن

      دقیقا چیزی مثل وضعیت الان مملکت ما

      هیچ وقت از گرون شدن خونه طلاو ماشینهاتون خوشحال نباشید
      .
      این یک فاجعه هست که کم کم درکش
      میکنند …وقتی همه غرق شدیم?

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      متاسفانه درصد بالایی از مردم دلال شدن. تو طرح پیش فروش سکه نزدیک ۸ میلیون سکه پیش فروش شده یعنی به طور متوسط هر ۱۰ نفر یکی خریده!!! درسته یه عده معدودی هستن که ممکنه ۲۰ تا پراید بخرن ولی باید قبول کرد مردم ما تا قیمت ها یه تکون میخوره هول برشون میداره. همین مردم اگه فقط یک سال ماشین نو نخرن فرغون سازی مجبور میشن قیمت و کیفیتشون رو درست کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. محمد

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      تنها انتقال تکنولوژی از همکاریهای بین‌المللی ما این بوده :
      ۱) قطعات منفصله خودرو رو با احتیاط کامل تونستیم وارد کنیم
      ۲) تونستیم ۴ تا پیچ و مهره قطعه‌های آماده رو طبق نقشه خودرو محکم کنیم
      ۳) تنها قسمت رو که خودمون انجامش میدیم رنگ‌کاری ماشینه
      که اونم واسه اینکه ریا نشه رنگی میزنیم که کیفیتش‌ به شکل واضحی از نمونه‌های وارداتی پایین‌تره
      .
      اتفاقا درست میگن چون:
      دیگه حالا این رنگه رو روی مزدا ۳ دو نسل قبل بزنیم یا خودرو چینی یا پراید چه فرقی داره؟؟؟
      .
      تنها نکته اینه که اگه از سمت تقاضا مردم هوای همدیگه رو داشتن عمرا این ارابه‌های متحرک قابل فروش نبودن
      .
      ما خودمون واسه گران‌فروشی به هموطنمون مسابقه المپیک سرعت گذاشتیم
      یه سر به سایتهای فروش خونه-ماشین-… بزنین ببینین چطور خودمون داریم شکم همدیگه رو پاره میکنیم با قیمتهای نجومی که هر ساعت بالاتر هم میبریمش
      دیگه از کی یا چی انتظار داریم؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Genius

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    اینها اگر خودروساز بودن که دلیل نداشت با عطسه ترامپ و غمزه پوتین یهو به قهقرا برن چون دانش و تکنولوژی تجربه سرمایه ایه که اگه کشوری داشته باشه هیچکس نمی تونه ازش بگیره.اینا یه مشت مونتاژکار طماع بیش نیستند که بلطف انحصار نفس میکشدند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza.M

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (309 ديدگاه)

      با سلام
      به عقیده بنده تصمیمی که گرفته شده برای بی خیال شدن بازار به این دلیله که مسئولین می خوان بازار رو به جای محصولاتی که با دلار وارد میشه و با اون هم بالا میشن رو از دسترس مردم خارج کرده و محصولات چینیو که با ین خریداری میشن جایگزین کنن چون ین با ثبات تره و روابط ما با چین بهتر از اروپاس که ای کاش برعکس می بود…
      با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (337 ديدگاه)

      اگر یه عده تو بدبختی بمونن حقشونه.
      محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرده در عرض ۲ ساعت ۴ هزار نفر پراید خریدند

      میگن دلال بودن بعضیاشون. ایران شده مملکت دلالها. یه عده دلال دارن خونه خراب میکنن ملتو. یه عده فاسد اقتصادی. یه عده که تو مغزشون معلوم نیس چیه.

      مردم از گشنگی دارن میمیرن اینا بازار سیاه درست میکنن. پولشونو میریزن تو ملک قیمت خونه رو میبرن بالا. قیمت طلارو میبرن بالا قیمت دلار، میوه ، هرچی فکرشو بکنی…

      وجدانو شرف واسه یه عده هیچ تعریفی نداره. بدبخت کردین ملتو با این دلال بازیا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. lmbx

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (287 ديدگاه)

    ما مردم ایران دورو تشریف داریم! اصلا هم برام مهم نیست که کسی ناراحت بشه. والا از دو سال پیش هر جا رفتم در مورد خودروسازی و دزدی هاشون گفتم،تو تلگرام متن نوشتم ، تو … همه قبول دارند نباید ماشین صفر خرید ولی تا پول دستشون میاد میرن میخرن تو این سایت هم که همه میگن نباید خودرو صفر خرید پس کی میخره! ایران خودرو و سایپا یک میلیون و ششصد هزار خودرو تولید کردند اینا رو کی خریده؟
    خدایا بسه دیگه خسته شدیم خودت ما رو بکش از این جهنم راحت شیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. alirezaasg5

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (261 ديدگاه)

    از فلان کشور باید نابود گردد فعلا رسیدیم به پیشنهاد رفراندوم برا حل کشور xوy…
    40 سالم هست امریکا هیچ غلطی نتونسته بکنه فقط با قبول نکردن یه برجام مملکتو ریخته بهم حساب کن غلط بکنه چیکارا میتونه بکنه
    بهتره مردم مشکین دشت یکم تو انتخاباشون دقت کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      انشالله اخراشونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ساسان

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1038 ديدگاه)

      اون موقع که آمریکا قبول کرد و دربرجام بود مگه کوفتم بهمون داد؟پولوهای بلوکه شدمونو داد؟مراودات بانکی داشتیم؟همش یه شو سیاسی برای خلع سلاح ایران.
      مگه توموشکی قدرت 5جهانیم درزمان تحریم نبود. مگه درزمان تحریم ما ماهواره نفرستادیم هوا. ؟کشوری که میتونه موشکی بسازه که تو سرعت10ماخ خطای زیر10متر داشته باشه با تمام تکنلوژی پیچیده موتورو بدنه سیستمهای سوخت رسانیو… ساخت خودرو باکیفیت نباید براش به معﺽل تبدیل بشه… سومدیریتها منشأش نبود اصلاح ساختاری یکسری قوانین و نبود افرادشایسته برای تصویب این قوانینه.مصوباتی که توسط منتخبین منوشما تهیه میشه یا تعمدا”نمیشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ساسان

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1038 ديدگاه)

        دقیقا”به اندازه ی همین اختلاف دیسلایک تا فهمیدن مردم فاصله داریم… باهمین اختلاف رأی دادیم به کسی که 21سال گرفتن مدرک تقلبیش توبیریتانیا طول کشید. همونقدر که تورإی دادن به محمودجوگیر شدید بادوتا مناظره. همونقدرم وقتی حسن زد روسینش گفت من سرهنگ نیستم من اقتصاد دان هستم دوییدیدبهش رإی دادید… تایادنگیریم تحلیل درست داشته باشیم و حافظه تاریخیمون بالانره. آش همین آشه کاسه هم همین..
        سردبیر عزیز اگر قابل سانسوره تأییدنشه. ممنون

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. کوروش

          ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (1125 ديدگاه)

          معلومه مشکل از ماست ملتی که هوا شان شده غر زدن تفریح شان تمسخر و نظاره کردن دعوا دیگران ، حتی انقدر فهم ندارند که یک تخم مرغ ساده رو تحریم کنند چون نمی فهمند اگر فقط چند روز نخرند اوضاع پایدار می شود بجایش شانه ای تخم مرغ می خرند همین اوضاع لیاقتشان است

          بسه توهم خود بزرگ بینی هر کسی یکم زرنگ بود به ما گفت ای ملت قهرمان و بزرگ و خ…. برای ما شد بزرگ با فهم و …. این مردم اگر فهمیدند روزی مشکل از خودشان است و خودشان را اصلاح کردند شاید اوضاع تغییر کرد وگرنه هزاران انقلاب و تغییر هیچ نتیجه ای نخواهد داشت

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. lmbx

          ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (287 ديدگاه)

          آقا ساسان دیسلایک هات برای آخر حرفاته کشور ما طبل تو خالیه! فقط صدا داره به نظر شما با عقل جور درمیاد ماهواره بفرستیم هوا بعد خودرو نتونیم تولید کنیم! بابا اینا همش حرفه ما که تو اصل قضیه نیستیم، برات یه مثال میزنم، من رشته ام مهندسی شیمی هست حدودا پارسال تو بوق و کرنا کردن که بعد از تلاش شبانه روزی تونستیم در پتروشیمی رازی کود اوره آمونیاک تولید کنیم! در حالی که فقط کافیه اوره را با امونیاک قاطی کنی تا این کود درست بشه! یعنی 2 تا خط لوله رفته تو یه تانک همزن دار و داره کود اوره آمونیاک تولید میکنه! دوست خودم تو یه جای 100 متری کود تولید میکنه که از نظر فرایندی خیلی پیچیده تر هم هست تو خیلی از قضایا دیگه مثل فناوری نانو هم همچین چیزی هست. دانشگاه کاشان هم هستم و خیلی از دانشجو های دکترای اینجا تو نطنز کار میکنن و با من دوست هستند بشینی پا حرفاشون میفهمی ما تو هسته ای هم قبل برجام کاری نمیکردیم هسته ای فقط برای گمراه کردن عوام هست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. محمد

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        ساسان جان مهم پذیرش اصل اول اقتصاد جهان امروزه
        اینکه بدون ارتباط با دنیا نمیشه اقتصاد کشوری رو اداره کرد
        آخرین نمونه کره شمالی بود که به زانو دراومد و قبول کرد این اصل رو
        چرا آمریکا اینقدر قدرتمنده؟؟؟ چون مردمش چشم رنگی هستن؟؟؟ یا چون اقتصاد اول دنیاست؟؟؟
        چرا اروپا نمیتونه آمریکا رو تحریم کنه؟؟؟
        چون به مراوداتش وابسته است
        شاید تعرفه رو بالا ببره اما قابل چشم‌پوشی نیست
        اما چرا پژو ایران رو ترک میکنه؟؟؟
        چون وابستگی به مراوده با ما نداره
        امروز دوره‌های تاریخی قدیم مثل صفویه یا … نیست که اگه با دنیا ارتباطی نداشته باشید بتونید رفاه عمومی رو سامان بدید
        .
        اون شو هم که میفرمایید فقط واسه نظارت قدرتها بود که خطری حتی در حد گمانه براشون نباشه
        اما فردی اومد که کلا زد زیر میز
        با اون ۲ تا آبنبات قبل میشد کج دار و مریض همه عرصه ها رو پیش برد ولی امروز امکان‌پذیر نیست
        شاید قبلا مراوده بانکی و … به سختی امکان‌پذیر بود یا حتی نبود
        اما روزی ۲ میلیون بشکه نفت فروخته میشد و اقلا میشد مراوده کالا به کالا کرد
        شاید شما کاری داشته باشی که بجای حقوق بهت کالاهای مصرفی ماهانه‌ات رو بدن
        اما اگه اصلا درامدی و کاری نباشه چی؟؟؟
        تا کی میتونی با ذخیره‌ات سر کنی؟؟؟
        پس شرایط کلی امروز بکل متفاوته با قبل اون
        دلیل زدن زیر میز هم همین بود که قرار به توسعه کلی بود اما نفوذ توسعه پیدا کرد
        این درسته که امکان پیشرفت خودروسازی وجود داشت و عزیزان ذی‌نفع در صنعت خودرو سود جمعی رو به منفعت کلی جامعه ترجیح میدن
        اما شرایط امروز و دیروز یکی نیست ساسان جان
        دیروز امکانش بود و کما‌فی‌السابق به دلایل مشهودی بقول شما استفاده نشد امروز اما امکانش نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ساسان

          ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (1038 ديدگاه)

          محمدجان.فرمایش شما متین.
          ولی امریکا بسترهای فسادو با تصویب یکسری قانون هایی مثل vissel blower که یکجور سازمان نظارتی جدا از بدنه دولت هست که راجبش بخون خیلی جالبه خوشکونده.با همین یکقانون درصد زیادی از فسادبانکی و اداری رو کنترل کردن.ولی تو ایران کارگروهی یکساله داره تلاش میکنه این تصویب کنه برادران خدوم ودلسوز مجلسی تصویب نمیکنن!!چون آقازاده هاشون بنز نمیتونن بعد سوار شن!..(همونهای که منو شما بامعیارهای تخیلی رنگی.گاها”باخریدو فروش رای.دهیارو فرماندارو همروخریدن.طرف شده نماینده مجلس.بلد نیست موزه lovr رو تلفظ کنه.بلد نیستFATFرو تلفظ کنه.بردیم مجلس)
          اول ای جان دفع شر موش کن.**وانگهان درجمع گندم کوش کن.
          ساختار اقتصادی امریکا نحوه ی درامد زاییش با ما بسیار متفاوته .ما تا مجلسمون درست نشه کل نظامم عوض بشه فایده نداره.جاش نیست من اینجا توضیح بدم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. محمد

          ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (1433 ديدگاه)

          حتما مطالعه میکنم ساسان جان
          دقیقا مساله ۳ ضلع داره
          قانون‌گذار-مجری-ناظر
          ما توی هر ۳ لنگ میزنیم
          هر ۳ هم ذی‌النفع خودروسازی هستن
          هرجا هر کدوم استقلال خودش رو داشت موفقه
          .
          مثل بلایی که نهاد ناظر بخاطر ۲ گرم دی‌اکسید کربن بیشتر سر غولهای خودروسازی دنیا آورد
          .
          اما اینکه بگیم مااستانداردهایی داریم که بنز نمیتونه پاس کنه ولی ما میتونیم
          این نشونه همین درجا زدنه
          .
          بقول شما دانش رو داریم سرمایه هم داریم اما مساله اینه که بجای علاقه به پیشرفت بیشتر، علاقه به سود بیشتر با هزینه کمتر به هر قیمتی داریم
          تا قانون‌گذار تعرفه واردات رو پایین نیاره-مجری خودروسازی رو به بخش خصوصی حقیقی واگذارنکنه-ناظر خودروسازی مستقل از مجموعه دولت که خودش خودروسازه نشه ،
          در روی همین پاشنه می‌گرده
          .
          (ضمنا تو این سالها من کششی از هیچ کدوم از ۳ ضلع ندیدم واسه پیشرفت آبرومند صنعت خودرو
          پس امیدی هم به اصلاحش در آینده ندارم چون اول همه ذی‌النفع هستن
          دوم با همین معادله ناعادلانه برای مصرف‌کننده،
          هم بازار به تعادل رسیده
          هم پای درامدزآیی و سود بیشتر وسطه اونم با کمترین هزینه)

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. seyyed

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    از قدیم گفتن : کدخدا رو ببین و ده رو بچاپ !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    آخه نماینده ی بی انصاف این همه سال به خودروسازان جنایتکار داخلی اعتماد کردیم،این همه سال قیمت ها به شکل غیرر منطقی بالا رفت،چه چیزی به مردم رسید؟جز اینکه کیفیت ها نزول پیدا کرد و در طی چند سال چند میلیون انسان کشته و مجروح شدند؟!
    واقعا نمی تونم درک کنم چجوری یک عده اینقدر بی رحم اند،خودروهای چینی هم که با قیمت نا معقول تحویل ملت می دهید ارزانی خود و هفت نسلتان
    البته تا زمانی که خر باشد خر سوار هم هست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمید

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اخه ما چ گناهی داریم
    مگه چیمون از بقیه دنیا کمتره
    ایران‌خودرو و سایپا شدند دلال چینی ها
    ما باید یک جنی چینی رو با قیمت برند اروپایی بخریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (25 ديدگاه)

      گناه ما اینه که حق وحقوق خود و دیگران را نمیشناسیم وبهش احترام نمیزاریم و انتظار داریم دیگران حق مارا بدهند،فقط همین!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. ahmad

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    دروغ میگن که مزدا با ایران قطع همکاری نکرده ، همین دیروز هم مزدا و هم هیوندا گفتن به دلیل تحریم ها از ایران میروند وگرنه چرا باید هاوال جایگزین مزدا بشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمیدرضا

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2415 ديدگاه)

      همون هاوالم میره شک نکن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. ساسان

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    4سال باجسمو روح برجام معطل بودیم.3سال دیگه هم میگن جسم برجام ناقص شده روح برجامو با اروپا ادامه میدیم….بانکهای و شرکتهای اروپا بدون اجازه آمریکا آب نمیخورن.
    من نمیخوام حرف سیاسی بزنم که بقول سردبیر محترم مشکلی پیش بیاد برای سایت. فقط میگم. یکبار که شده بدون نگاه جناحی وحذبی به جاهایی که درش موفق بودیم و پیشرفت کردیم نگاه کنید. اگر همون تفکر تزریق بشه در صنعت موفق میشیم.شاید باید درانتخابهامون تجدیدنظرکنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. M

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (227 ديدگاه)

    صنعت خودرسازی هم ظاهرا دست کمی از صنعت اتمی در ضرر زدن به ملت ایران نداره ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      والا صنعت اتمی فقط باعث افتخار ما و امنیت این کشور بوده هست و فقط یک وطن فروش این صنعت رو مضر می داند ولی خودرو سازی که تا الان کشتارگاه مردم بوده تازه برخی دارند فکر می کنند شاید بد هم بوده باشه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. M

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (227 ديدگاه)

        معنی افتخار و امنیت رو هم فهمیدیم … وطن فروش؟! وقتی وطن رو به نابودی کشوندن تو عارزشی میفهمی وطن فروش کیه …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. کوروش

          ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (1125 ديدگاه)

          همین ارزشی ها این کشور را با همه مصیبت هایی که سرش امده حفظ کردند امثال تو که مطمئن هستم حتی یک قدم برای این کشور بر نداشتید و نخواهید داشت بهتره بی خود ناراحت نشید اوضاع خرابه خیلی هم خرابه اما مطمئمن باش جایی برای وطن فروشان نخواهد بود ….

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. emad1990

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (999 ديدگاه)

        جناب کوروش یاد بگیر از طرف مردم صحبت نکنی
        نظر خودتو به بقیه دیکته نکن
        مردم خودشون زبون دارن و موقع مناسبش حرفشون رو خواهند زد

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. کوروش

          ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (1125 ديدگاه)

          این مردم بنظرت بلدند حرف بزنند ؟ اصلا می دانند چی حقون هست ؟
          کسی که علیه چیزی به این روشنی موضع بگیره وطن فروشه اونی که هم این اوضاع رو به مردم تحمیل کرده هم همین طور بی خودی موضع حق به جانب هم نگیرید

          موافقم 0
          مخالفم 0
  11. یوسف

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (740 ديدگاه)

    والا من بعید میدونم حتی بتونن هاوال رو جایگزین مزدا کنن. هاوال زیر مجموعه گریت وال محسوب میشه و مدت هاست که داره برای تبدیل شدن به بزرگترین شاسی بلند ساز دنیا و فتح بازارهای شرق و غرب تلاش میکنه. کارش رو هم با اقیانوسیه و بازار خودروی استرالیا شروع کرده. حتی مدتی صحبتش بود که میخواد برند جیپ رو تصاحب کنه که کنسل شد. با این اوصاف هاوال هم بیخیال بازار ایران میشه و به جای به دردسر انداختن خودش برای فروش چند هزار خودرو در ایران میره سراغ لقمه های درشت تر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بی نام

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    حتی زمان جنگ هم مملکت به این اندازه بی کس و درهم نبود. واقعا داریم برای بقا دست و پا میزنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حسین

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    گرون شدن خودرو به نفع دولت هست!
    دولت دنبال حذف دلار دولتی برای خودرو بود! اگر با اینکار قیمت خودرو افزایش می‌یافت همه دولت رو مقصر میدونستن!
    اما الان همه میگن تقصیر دلال هاست!
    خب ماشین ۱۷۰ تومنی (مثلا پژو ۵۰۷) شده ۲۷۰ تومن!
    اگر فردا ایرانخودرو ۵۰۷ رو بفروشه ۲۵۰ تازه همه میگن ارزون شد! چون تا ۳۵۰ هم رفته بود!
    تو این حین دولت هم دلار دولتی رو حذف کرده و به این دلیل اجازه داده به ایرانخودرو که ۵۰۷ رو گرون کنه!
    ایرانخودرو هم خوشحاله!
    دولت راضی ، کارخانه راضی ، ………..!

    حالا همین برنامه واسه چینی های کرمانخودرو هم ممکنه باشه! ۵۰۷ یک مثال فرضی بود .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Kian70

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    این نماینده با دانش مملکت احتمالا خودروی داخلی سوار نشده که ببینه هیچ دانشی از خودروسازهای خارجی یاد نگرفتیم بعد از ۴ دهه مثلا خودرو ساز شدنمون
    اسم ماشینامونم که عاریتیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سام

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    از قدیم گفتند که قاچ زین را بچسب سواری پیشکش …..همین هاوال را توی ایران نگه داریم کلی هنر کردیم چه برسه به مزدا که از اول هم توی کارش اما و اگر بود…..از طرفی،کی گفته که ماشین های هاوال ناامنه؟ همین چند وقت پیش بود که هاوال H2 توانست 5 ستاره از موسسهANCAP استرالیا بگیره،آیابه چنین ماشینی می گویند ناامن؟!!تا کی می خواهیم واقعیت ها رو کتمان کنیم به صرف ضد چینی بودن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. F.A

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (125 ديدگاه)

    با سلام و درود

    بزرگترین سودجو و دلال و علت گرانی شدید خودرو: دولت محترم

    هیچ شخصی مقصر نیست جزء دولت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Polo

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    بهترین مملکت دنیا رو داریم به خدا.من شش دستگاه ساندرو دارم.شده نود میلیون هر کدومش.در طرح پیش فروش سکه ۳۸۰قطعه سکه ثبت نام کردم.روی هر کدومش تا الان یک میلیون سود کردم.کجای دنیا اینقدر راحت وذبدون مالیات پول در میارید.یه عده هم که مینالن عرضه ندارند و یا دستشون به جایی بند نیس.همه از هم بدتریم ای ملت ریا کار که به زبون یه چیزی میگیم و به عمل کار دیگه میکنیم.خودتون مسخره کردید.به جای این فیلم بازی کردن و ادای آدمای با فرهنگو در اوردن به فکر خودتون و اینده بچه هاتون باشید از هر راه ممکن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا