هفته نامه

چگونه ژاپنی‌ها به صنعت خودروی داخلی‌شان لطمه وارد کرده‌اند

موقعیت خودروسازان ژاپنی در بازار خودروی کشوری مانند امریکا انکارشدنی نیست؛ موقعیتی که با هماهنگی دولت این کشور به‌دست آمده است. با این وجود، برخی اقدامات دولتی در این کشور باعث شده که صنعت خودروی این کشور نیاز به هیچ‌گونه دشمن خارجی نداشته باشد. دیوان‌سالارهای ژاپنی اینک دست به کارهایی زده‌اند که ممکن است بزرگترین و پردرآمدترین صنعت این کشور را با مشکل روبرو کند.

japan3
به عنوان نمونه، درنظر بگیرید که سیاستمداران ژاپنی چگونه جایگاه نخست تولیدکنندگان خود را در بزرگترین بازار اتومبیل جهان به مخاطره انداخته‌اند. جزایر سنکاکو مجموعه‌ای فاقد سکنه هستند که نزدیک به ۲ هزار کیلومتر از توکیو فاصله دارند، امّا این فاصله از تایپه تنها ۲۰۰ کیلومتر است. در حالی که ژاپن ظاهراً کنترل این جزایر را در دست دارد، ولی هر دو کشور چین و تایوان نیز داعیه حاکمیت بر آن را دارند. این موضوع برای دهه‌ها مسکوت مانده بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۲ شینیتو ایشیهارا، رئیس فوق‌ناسیونالیست دولت وقت توکیو، به سراغ خرید جزایر از مالکان خصوصی آنها رفت. وقتی دولت ژاپن به این وسیله واکنش خود را با ملی کردن جزایر نشان داد، اجتماعات ضدّ ژاپنی تبلیغات گسترده‌ای را در چین آغاز کردند و نتیجه این شورش، دامن‌گیر «تویوتا» شد.

toyota-ohira-plant-in-japan-front-to-back-assembly-line
رسانه‌های عصبانی ژاپن که به ارزش احتمالی منابع نفتی زیرزمینی این جزایر می‌پرداختند، از ارزش و هزینه واقعی این اقدام، یعنی «بازار اتومبیل چین»، غافل بودند. برندهای ژاپنی که به‌تازگی آلمانی‌ها را پشت‌سر گذاشته بودند، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، سهم آنها از بازار چین به ۱۶.۶ درصد کاهش یافت. در این حالت، اروپایی‌ها و به خصوص فولکس‌واگن، به سهم ۲۲.۳ درصدی از این بازار رسیدند. ضمن اینکه زامبی‌های دیترویت که از گور برخاسته بودند (جنرال‌موتورز و فورد)، سهم خود را از بازار چین از ۱۱.۸ به ۱۲.۵ درصد رساندند. در حال حاضر، جنرال‌موتورز به اندازه ۲ برابر تویوتا از بازار چین سهم دارد و فورد نیز به سرعت در حال نزدیک شدن به «۳ بزرگ» ژاپن است. بنابراین احتمالاً به‌زودی شاهد خواهیم بود که «دیترویت» از «ژاپن» در چین پیشی بگیرد. نکته شاید تحقیرآمیزتر اینکه، برندهای کره‌ای هیوندای/ کیا نیز خودروسازان ژاپنی را پشت‌سر گذاشته‌اند.

japan-automotive
عدم‌موفقیت ژاپن در بزرگترین بازار اتومبیل جهان، چیزی است که در محوطه زمین خودی گرفته و نتیجه یک اشتباه تاریخی است. سیاستمداران دست راستی این کشور، بزرگترین سهم را در این موضوع دارند. «افتضاح سنکاکو» شاید بدترین شکست ژاپن را از سال ۱۹۴۵ رقم زده باشد که البته نتایج آن تا دهه‌های آینده ادامه خواهد داشت. ژاپنی‌ها در مقابل امریکایی‌ها، زخم‌های جنگ را ترمیم کردند، به تجارت دسترسی پیدا کرده و بر قلب و ذهن مصرف‌کنندگان این کشور پیروز شدند. امّا در مواجهه با چین، مقامات ژاپنی چندان موفق نبودند و به آینده یکی از مهمترین صنایع‌شان لطمه وارد کردند.

در این شرایط، آیا رهبران ژاپن نباید به صورت محکم از بازار خانگی حمایت کنند؟
اوایل سال جاری میلادی، مارک فیلدز (Mark Fields)، مدیرعامل فورد از کنار کشیدن این کمپانی از ژاپن به دلیل «بسته بودن» آن خبر داد. می‌توانید تصوّر کنید که «سزارِ دیربورن»، چه لبخند طعنه‌آمیزی در این لحظه به لب داشته است. «فیلدز» که قبلاً مدیرعامل مزدا نیز بوده، به‌خوبی می‌داند که آمار فروشش در بازار ژاپن بهتر از سایر خودروسازان دیترویت است. امّا اعداد آمار فروش در بازار ژاپن داستانی در خود دارند که بیشتر به شرایط «جنگ جهانی اول» شباهت دارد؛ جایی که هر کدام از طرفین زخمی می‌دهد، ولی هیچ‌کدام حاضر نیستند که یک وجب از مواضع خود عقب بنشینند.

Mark Fields
Mark Fields
بازار «بسته» ژاپن به وضعیت بن‌بست و بدون منفعتی می‌ماند که بین یک «گودزیلا» و هفت «کوتوله» جریان دارد. تویوتا، گودزیلایی است که نیمی از بازار را در اختیار دارد و هفت خودروساز دیگر برای سهم‌های کوچکتر از این بازار، با یکدیگر دست و پنجه نرم می‌کنند. شبکه توزیع غیربهینه باعث رشد بی‌رویه هزینه‌های فروش شده است. ضمن اینکه تمام برندها دارای مدل‌هایی با تعداد بیش از اندازه در سری محصولات خود هستند. در طول ۱۰ سال گذشته، بازار خودروهای ژاپنی همگام با جمعیت پا به سن گذاشته و رو به کاهش این کشور، به اندازه تقریبی ۱۳ درصد افت فروش داشته است.

Suzuki_Lapin-Suzuki_Alto-Honda_Vamos-rear-Japanese-street_scene-2015
در همین حال، «کمک» دولت ژاپن به خودروسازان داخلی، ایجاد یک کلاس خودرو منحصر به فرد است که خارجی‌ها به دلایلی موجه به آن وارد نمی‌شوند. خودروهای کوچک موسوم به “Kei-cars” به پیشرانه‌های ۷۰۰ سی‌سی محدودند و فقط برای ژاپن ساخته می‌شوند. این «قوطی‌های حلبی چرخ‌دار» در تست‌های تصادف بسیاری از کشورها نمی‌توانند امتیاز لازم را دریافت کنند، امّا در مقابل، از معافیت‌های مالیاتی، هزینه پایین بیمه و قوانین آزادانه‌تر در رابطه با پارکینگ برخوردارند. علاوه بر این، در یک سیستم با مالیات سوخت بالا، این خودروها مصرف سوخت بسیار خوبی دارند. بنابراین جای تعجبی هم ندارد که این خودروهای کوچک ۴۰ درصد فروش بازار خودروسازان ژاپنی، به‌خصوص سوزوکی و دایهاتسو را به خود اختصاص داده‌اند.

mazda flair
Mazda flair
امّا این موضوع به سختی می‌تواند یک موهبت برای خودروسازان ژاپنی باشد. فروش هر kei-car به طور متوسط از طریق شبکه توزیع پرهزینه ژاپن، سود کمتری نسبت به مدل‌های کامپکت برندهای ژاپنی خواهد داشت. همچنین این خودروهای کوچک نیازمند یک شبکه توسعه محصول جداگانه هستند و شاید به همین دلیل است که نیسان و مزدا به دنبال مهندسی محصولاتی از میتسوبیشی و سوزوکی با نشان خودشان بوده‌اند. اگر این خودروسازان می‌توانستند به جای kei-car ها، ۱۰۰ هزار خودروی کلاس B جهانی در خانه بفروشند، وضعیت برای آنها متفاوت می‌شد.

honda life
Honda life
در اقتصاد راکدی که ژاپنی‌ها با آن روبرو هستند، شاید فرصت زیادی برای مشتریان در بازار وجود نداشته باشد، امّا اگر قوانین دست و پا گیر دولتی در مالکیت خودرو نبودند، شاید عده بیشتری می‌توانستند از رانندگی در یک کابین با فضای بزرگتر لذت ببرند. در واقع، خرید یک خودروی جدید در ژاپن مساوی با یک «کابوس بوروکراتیک» است که با ۳ درصد «مالیات مالکیت وسیله نقلیه» آغاز می‌شود و این علاوه بر ۸ درصد «مالیات فروش» است. امّا پس از پرداخت پول نیز به این گونه نیست که بتوانید که خودروی خود را مستقیماً به خانه ببرید؛ بلکه باید یک فضای پارک معتبر و ثبت‌شده داشته باشید که حداکثر ۲ کیلومتر تا خانه‌ شما مسیرش باشد. اگر در یک آپارتمان در مرکز توکیو زندگی کنید، کرایه یک جای پارک به صورت ماهیانه تا ۹۰ هزار ین یا ۸۳۸ دلار برای شما خرج خواهد داشت که این هزینه در حاشیه شهر به نصف کاهش پیدا می‌کند. در هر حال، اگر گواهی پارکینگ در دستتان بود، باید به پلیس محلی مراجعه کنید، ۲۱۰۰ ین یا حدود ۲۰ دلار دیگر بپردازید و کروکی محل پارک خود را در یک فرم برای آنها بکشید. مأموران پلیس سپس  ابعاد پارکینگ را نسبت به خودرویتان بررسی می‌کنند و در این میان، حتی از یک میلی‌متر نیز نمی‌گذرند. بنابراین تعجبی هم ندارد که کمتر از نیمی از خانوارهای بزرگترین و ثروتمندترین شهر ژاپن، مالک خودرو نیستند.

Honda_Insight-Japanese-street_scene-2015
این در حالی است که اگر در یک منطقه حاشیه‌ای تر زندگی کنید و یک kei-car بخرید، هیچ‌گونه نیازی برای ثبت یک جای پارک نخواهید داشت. امّا اگر همچنان به مالکیت یک خودروی واقعی اصرار داشته باشید، هر ساله باید از طریق یک فرمول پیچیده، مالیات وسیله نقلیه خود را بپردازید که چیزی در حدود ۴۵ هزار ین یا ۴۱۹ دلار می‌شود. همچنین هر دو سال یک‌بار، نیاز به “sha-ken” پیدا می‌کنید که ارزیابی فنی با هزینه‌ای اجباری به میزان ۱۰۰ هزار ین یا حدود ۹۳۰ دلار است. در این ارزیابی‌ها، همیشه چیزی برای تعمیر هم پیدا می‌شود.

Honda_N_Box-Japanese-street_scene-2015
هنگام حرکت در جاده، طومار لذت رانندگی در هم پیچیده می‌شود. مالیات مصرف سوخت برابر ۶۵ ین برای هر لیتر است که کمتر از مالیات موجود در کشور آلمان است، امّا عوارض جاده‌های اکسپرس چیزی شبیه به «راهزنی» است؛ ۲۴.۶ ین برای هر کیلومتر، یعنی حدود ۲۲ دلار برای هر ۱۰۰ کیلومتر. البته جالب‌ترین بخش ماجرا آنجاست که محدودیت سرعت تنها ۸۰ کیلومتر بر ساعت است! ضمن اینکه ژاپنی‌ها از هر فرصتی برای کشتن حسّ رانندگی استفاده کرده‌اند و بر این اساس، خسته‌کننده‌ترین پلاک وسیله نقلیه دنیا متعلق به خودروهای این کشور است.

japanese-license-plate
جوانان ژاپنی، حتی کمتر از آماری که برای نسل جدید در امریکا وجود دارد، نسبت به گرفتن گواهینامه رانندگی میل و رغبت نشان می‌دهند؛ به‌ویژه وقتی که از آنها خواسته می‌شود که در یک دوره آموزشی یک ماهه با هزینه‌ای برابر ۳۰۰ هزار ین، حدود ۲۸۰۰ دلار شرکت کنند. با وجود بهترین سیستم قطارهای دنیا که به هر نقطه از کشور دسترسی ایجاد می‌کند، واقعاً چرا باید کسی خودش را به دردسر گرفتن گواهینامه بیندازد؟ بنابراین، رانندگی با خودرو همیشه یک تفریح آخر هفته برای مردان بوده و اکنون نیز با سخت‌تر شدن قانون محدودیت الکل خون به صفر، افراد بیشتری از رانندگی خودداری می‌کنند.

car-drive-japan
امّا باید دید که چه چیزی در این میان از دست می‌رود؟
برای حفظ موقعیت صنعت خودروسازی یک کشور در جایگاه نخست جهانی، ملت آن نیازمند یک فرهنگ خودرویی شاخص و پویاست که الهام‌بخش نسل‌ها و مشتریان علاقه‌مند داخلی باشد. آلمان همیشه از این شرایط برخوردار بوده و ایالات متحده نیز به نظر می‌رسد که به شرایط موردنظر بازگشته است.

kai-car
امّا ژاپن همچنان مشغول به خنثی کردن فرهنگ خودرویی‌اش و اجبار مشتریان به خرید مدل‌هایی است که در بازارهای دیگر یافت نمی‌شوند. تمام علایق خودرویی و کیفیتی را که بیش از ۵۰ سال صنعت خودروی ژاپن را به جلو برده، در طول یک نسل می‌تواند به‌راحتی از دست برود. مقامات ژاپنی مطمئناً به دنبال راه‌حلی برای این مشکل هستند، ولی این موضوع بدون انرژی، پشت‌کار و رؤیاپردازی میلیون مهندس ژاپنی که اینک دسته‌دسته بازنشسته می‌شوند، چگونه پیش خواهد رفت؟ چه کسی جایگزین آنها می‌شود؟

img_1170_1
نیروی کار کشور ژاپن در طول ۱۵ سال آینده، به ۸ میلیون نفر کاهش خواهد یافت و با مخالفت‌ عمومی که با حضور مهاجران وجود دارد، ژاپن دیر یا زود با مشکلات زیادی برای ماندن در جایگاه نخست صنعت دنیا روبرو خواهد بود. حتی اگر ربات‌ها سهم زیادی در کارخانه‌ها پیدا کنند، این اتوماسیون نمی‌تواند جای شور و نبوغ ژاپنی را در این عرضه بگیرد؛ چیزی که در نسل جدید ژاپن که در یک فرهنگ خودرویی سرد و بی‌روح رشد پیدا کرده‌اند، کمتر دیده می‌شود.

driving-in-japan
دورنمایی که در حال حاضر می‌توان برای خودروسازان ژاپنی متصوّر بود، این است که برندها شاید جان سالم به در ببرند، ولی شاید تنها یک «نام ژاپنی» بر روی آنها باقی بماند و «توکیو» و «ناگویا» به حاشیه صنعت خودروسازی دنیا بروند. البته شاید هنوز هم خیلی دیر نشده باشد و اندکی توجه بیشتر به فرهنگ خودرویی در این کشور از سوی مقامات، به تغییر این روند کمک کند.

TOYOTA MANUFACTURING FILE

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    )-:
    حیف نیست ؟؟……

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      اون هندا سفیده نمی دونم ون یا استیشنه یا هاچبکه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      خبر جالبی بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. GOD BLESS AMERICA

      ۱۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      همه چیز ایدآل بنظر می رسه فقط این کلاس
      (kei-car) خیلی حجم موتورشان بالاست .
      اصلا این که این کلاس مخصوص بازار داخلی هنوز با سوخت فسیلی کار میکنه شرم آوره، الآن باید همشون الکتریکی باشن و حتی هیبرید هم جایی تو این کلاس نداره.
      محدودیت سرعت اتوبانها هم باید تا 65 کیلومتر پایین بیاد، تازه خیلی ارفاق کردم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (392 ديدگاه)

    بسیار عالی ژاپن سالیان ساله تو رکوده عظیمیه اگر بازار آمریکا نبود شاید خیلی صنایعشون ورشکست میشد خب امریکا درقبال بازارش دنبال اهداف دیگه ایه اینم یه استثماره من میذارم ازبازارم استفاده کنی به شرطی که اعتراض نکنی مخالفت سیاستام نباشی کره وژاپن ازنظر اقتصادی شاید غولی شدن بواسطه بازار آمریکا اما هیچ استقلالی ندارن درعرصه های سیاسی هیچ حرفی برای گفتن ندارن وبرای کوچکترین مسئله ای دنبال حمایت آمریکان هرکشوریم جای ایران بود زیر این همه تحریم وفشار نابود میشد میبینیم که بحرانهای اقتصادی عجیبی که اروپا آمریکا آسیا گرفتارشن بدون هیچ تحریم وفشاری مث خر تو گل گیر کزدن

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. کاوه آهنگر

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (432 ديدگاه)

      ای بابا ، آقا امیر شما هم همیشه به دنبال حمایت از عملکرد اینها هستی.
      باشه اینا خوبن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. m.k

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (9 ديدگاه)

      امیر جان من طرفدار ژاپن یا کره یا جای دیگه نیستم..فقط نظرما میگم
      من تو یکی از استانهای مرکزی زندگی میکنم..جایی که معدن های عظیم سنگ اهن وجود داره که دارن مفت مفت صادر میکنن ..بعدش میرن از چین تیر اهن وارد میکنن…چند کیلومتر اون ور تر اورانیوم و طلا..برو کرمان معدن های مس.برو جنوب پر از نفت و گاز..برو سرخس پر از گاز..جنگل های عظیم تو شمال و غیره..اون وقت ژاپنا با ایران مقایسه میکنی که حتی زمین برا کشاورزی ندارن…میدونستی که خاک ایران را صادر میکنن به کشورهای عربی؟!!!.من دیگه بیشتر از این حرفی ندارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        بیخیال این صحبت ها بشیم بهتره
        چون نتیجه بخش نیست این بحث ها

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. علیرضا

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (752 ديدگاه)

      برای اینکه اون کشورا تحت هر شرایطی میخوان به وظیفشون که رفاه ملته عمل کنن اینا دقیقا برعکسشو انجام میدن موضوع روشن شد؟!!!حیف که نمیشه به خاطر آزادی بیان بسیار موجود مسئله رو بیشتر باز کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. بهنام

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (984 ديدگاه)

    چقدر غم انگیز …
    عشق و هیجان رانندگی رو تجربه نمیکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. کاوه آهنگر

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (432 ديدگاه)

    ژاپن خیلی قوانین مهم و نظم بالایی داره.
    اگر این شرایط خاص رو برای خرید ماشین در نظر نمیگرفتن وضعیت ژاپن افتضاح میشد.
    ژاپن 125 میلیون نفر جمعیت داره و مساحتی معادل 1/4 ایران دارد.
    با این شرایط شهرهای ژاپن جزو شهرهای پرترافیک جهان محسوب نمیشن و این عالیه.
    همه ی کارهاشون با برنامه و حساب کتاب است

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      در مورد ژاپن کاملا باهات موافقم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Sina

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (364 ديدگاه)

      من از تو گوگل مپ میرم تصاویر خیابان های ژاپن رو میبینم، یعنی خیابون های اصلی توکیو از کوچه ما خلوت تر بود، یعنی فقط مردم تو پیادرو ها قدم میزدن تو خیابون ها ماشین خیلی کمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        اره ولی نسبت به مساحتش جمعیت بالایی داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      توکیو که خیلی شلوغ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Alireza

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    از ما بد بخت ترن مثل (سوزنن به همه لباس میدوزن خودشون لخت زندگی میکنن)مثال دقیقش یادم نیومد دوستان ترک میفهمن چی میگم.((هامینی بزی اوزی لوت گزی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمود

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (18 ديدگاه)

      من فکر می کنم این بیشتر یک سبک زندگی است و شامل رفتارهای دیگر هم می شود مثلا در یک مورد خاص خبری خوندم که خانم هاشون از سردی و کار زیاد مردها معترض شده بودن و البته این سیاست ها کاملا آزموده شده و حالت آزمون و خطا ندارد و همون طور که طول عمر ژاپنی ها تقریبا تو دنیا بیشترین هست و شاید اینقدر از ماهاعشق ماشین جلو افتادن که دیگه درکشان سخت شده!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد زمانلو

      ۱۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (129 ديدگاه)

      ممنون از مثلت که هم از لحاظ دستوری و هم معنا و املا درست بود!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. USA & JAPAN

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    خیلی به قوانین و نظمشون اهمیت میدن
    اما حیف که خودشون لذتی از رانندگی رو کشور های دیگه از ماشین های اینا میبرن نمیبرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      اهمیت دادن که اینقدر پیشرفت کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Amir amini

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    اون جا که از ایرانم بدتر باز میگیم اینجا نمیزارن ماشین بیاد نمیبینیم که حسرت بخوریم ولی اونجا ماشین هستو نمیتونی بخری این چه وضعی ژاپن نمیدونم چرا اینجوری شده کلا خیلی داره عقب میفته اون از سونی و شرکتای الکترونیکی دیگه اینم از خودروسازی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سینا

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (347 ديدگاه)

    پژو ۴۰۵ ۲۷ سال پیش از این جعبه مقوا ها بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mojtabaaston

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    این ها طرح های اصلی بودند یا کانسپت؟
    اینها چه جور ماشینی اند؟
    یکیش مستطیله
    یکیش مربع
    یکی دایره
    شبیه کارتون میمونه تا واقعیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. asa

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    از کی تا حالا ژاپن بزرگترین اقتصاد جهان شده ما نمیدونستیم ؟ چرا تو متن چرتو پرت نوشتن .شاید ژاپن بزرگ ترین اقتصاد اسیا باشه ولی اینو بچه دو ساله هم میدونه امریکا پویا ترین ،رقابتی ترین و بزرگ ترین اقتصاد جهانو داره .اگه اینجوری نبود کشور هایی با جمعیت بیشتر مثل چین هم وجود داره پس چرا همه کشورا ارزوشون حضور در بازار امریکاست .؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AA

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کجای متن نوشته ژاپن بزرگترین اقتصاد دنیاست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهزاد

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      Asa گرامی شما کجای متن دیدی گفته ژاپن بزرگترین اقتصاد دنیاست؟!
      ژاپن بعد از چین بزرگترین بازار آسیا و سوم جهان را داراست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        افرین بهزاد جان

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. علیرضا

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (752 ديدگاه)

      دوست عزیز آمریکا زورگو ترین اقتصاد جهانه اونم بواسطه قدرت نظامی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. كوروش

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      اههه نکنه پاکستان قدرت اول اقتصاده !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. lmbx

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (287 ديدگاه)

    الان دارم فکر میکنم که چه خوب شد که ژاپن به دنیا نیومدم!اخه پس عشق ماشین ها اونجا چیکار میکنن! درسته ژاپن یکی از بهترین کشور هاست ولی همه جا مشکلات دارند و اینی که بعضی ها فکر میکنند اونجا مدینه فاضله هست اشتباهه!
    کلا افراط و تفریط همیشه مضر بوده به نظرم ژاپنی ها هم دچار افراط کار کردن شدن شاید خیلی از بهترین محصولات دنیا رو بسازند ولی خودشون لذتی نمیبرن.به قول معروف کوزه گر از کوزه شکسته اب میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. كوروش

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      در جواب شما
      <<<<<<<<<>>>>>>>>>
      در امریکا از کودکی -ما ابر قدرتیم و باید بمانیم و…..
      در ژاپن از کودکی- ما باید برای اهداف والای خود بسیار تلاش کنیم و…..
      در ایران ؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. امیر.عارف

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    نکته مهم اینه که مسئولین ژاپن میدونن دارن چکار میکنند و سایه سنگین نظارت را هم حس میکنند. و برای همین بسته به نیاز مردمشون آسایش باور نکردنی برای مردم فراهم کردند . ما چی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Sina

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (364 ديدگاه)

    البته میشه از این نظر نگاه کرد که هدف دولت آینه که مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنن، همونطور که خودتون گفتین تو ژاپن بهترین قطار های سریع و سیر وجود داره که به هر نقطه از شهر و کشور دسترسی داری پس نیازی به ماشین ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Sina

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (364 ديدگاه)

    ولی جالبه ها که تو کشور های عربی مردم بهترین ماشین های ژاپنی رو سوار میشن و بدون دقدقه دریفت میکشن و به در و دیوار میکوبن ماشین هارو و هروقت اراده کنن یه نمونه صفر کیلومتر شو میخرن بعد مردم خود ژاپن باید اینطوری زندگی کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (752 ديدگاه)

      دقیقا مشکل اینجاس که بقیه تو خیابون وجاده ها با این خودروهای قدرتمند لایی میکشن و جون یه عده رو به خطر میندازن واقعا یه خودرو که قراره تو شهر و جاده ها به حمل و نقل مسافر بپردازه نیاز به سرعته بالای 200 و شتاب 5 ثانیه و….نداره ژاپن یه قدم جلوتره میگه حمل و تقل با استفاده از وسایل ایمن و کم مصرف خودروی اسپرت توی پیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. Mohamad

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (812 ديدگاه)

    البته این گونه مقاله ها زیادی جو میدن و اوضاع را داغون نشون میدن که خواننده جذب مطلب بشه.
    نمیگم این چیزا نیست ولی نه دیگه تا این حد!!
    اون تاسف عمیقی که برخی دوستان بحال ژاپنیا خوردن هم خنده داره! شما تا وقتی وارد اون کشور نشدی به صحت و سقم اینجور مقاله ها شک کن. الان این مطلب را خوندی بهت القا شد اوضاع اونا بسیار حاد و فاجعه ست که دلشون میخواد مهاجرت کنن ایران با پراید ویراژ بدن!!
    شما از همین گردشگرایی که از اروپا و آمریکا و.. وارد ایران میشن اگه سوال کنی داخل رسانه ها و همین دست مقاله ها چطوری ایران و مردمش را به شما معرفی کردن میگن زمین تا اسمون با چیزی که داریم میبینیم فرق داره! (دیدم که میگما)
    ژاپن یک کشور فوق العاده منظم و پیشرفته ست، پس قاعدتا بزرگترین هزینه و بهایی که برای بدست آوردن لقب پیشرفته ترین کشور دنیا و با فرهنگ ترین مردم باید پرداخت کنه همین متفاوت بودنشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      ادم معماری شهرشون نگاه میکنه لذت میبره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Sina

      ۱۶ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (364 ديدگاه)

      کاملا موافقم با نظرت، من خودم چند بار فیلم سینمایی ژاپنی دیدم که تو خیابوناشون ماشین خوب هست، برای نمونه فیل سریع و خشن 3 رو که تو توکیو ساخته شده رو ببینین خودتون میفمین، همین چند وقت پیش بود که نمیدونم تو این سایت بود یا یه سایت دیگه گزارش گردهمایی نیسان GT-R تو توکیو رو گذاشته بود، اصلا توکیو معروف هست به مسابقات خیابانی با ماشین های تیونینگ شده، البته نمیگم این مقاله دروغ هست چون همچین وضعیتی وجود داره ولی تا این حدی که گفتین وضعیت خراب و حاد نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. بهزاد

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    از این دست مقالات در دنیای وب فراوان یافت میشه و متاسفانه خیلی هاشون زاویه دید متفاوتی از شرایط واقعی ارائه میکنند؛
    به عنوان مثال نویسنده مطلب هنوز متوجه نشده که شرکت های خودروساز ژاپنی استراتژی متفاوتی برای هر بازار دارند و این انعطاف در صنعت خودرو باعث موفقیت اونها شده و در هر بازاری متناسب با سلایقش خودرو تولید میکنند از خاورمیانه بگیر تا اروپا و آمریکا و جنوب شرق آسیا و…
    نویسنده میگه در بازار چین از نظر فروش از کره ای ها عقب افتادن! حالا ما نمیدونیم فروش کلی حدود 3 میلیون و 800 هزار دستگاه برای کل شرکت های ژاپنی از 1 میلیون و 600 هزار دستگاهی کره ای ها چطور کمتره.
    نویسنده محترم هنوز در وادی ناسیونالیسم گرفتاره و نگران نیروی متخصص و کار در صنعت ژاپن هست و نمیدونه که این تفاسیر برای صد سال پیشه و این شرکت ها چند ملیتی هستند و از بهترین مهندسان سراسر زمین استفاده میکنند و بسیاری از مراکز تحقیق و توسعه اونها خارج از ژاپن قرار داره و مشکلی بابت نیروی کار نیست.
    نویسنده محترم از آمار و اتفاقات سال 2012 در چین صحبت میکنه و افت فروش ژاپنی ها تا 2015 که باز ایشان خط اشتباه میدن و اگر به آمار فروش مثلا هوندا نگاهی بشه در 2012 این شرکت 500 هزار دستگاه فروخته و 2015 حدود یک میلیون و همینطور سایرین که تا الان با رشد همراه بوده و به تناسب خطوط تولید و سرمایه گذاریشون در چین حداقل موفق بودن نه زیان ده.
    کلا سیاست گذاری شرکت های خودرو ساز ژاپنی متفاوت هست و با قدم های آهسته تری وارد بازارها میشن و رشد آهسته و پیوسته تری دارند و قوانین داخلیشون خللی در فعالیت جهانی اونها وارد نمیکنه.
    فرهنگ حمل و نقل و ترافیک این کشور هم مثل روز روشنه که چه اهدافی را دنبال میکنه و نیازی به توضیح اضافی نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. hamid3x

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (397 ديدگاه)

    فرق کره و ژاپن لینجا مشخص میشه،شما کره رو ببینید یه نوع فرهنگ خودرویی متاثر از امریکا رو قشنگ میبینید،قشر متوسط اشم از خودروهای به روز دنیا استفاده میکنن،تعصب اینام دیگه خیلی زیاده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  18. sunmartin

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    کره جنوبی بلحاظ پیشرفت و سرعت در زمینه اینترنت و خودرو از ژاپن جلوتر است این بک واقعیت است که برخی افراد بدلیل تعصب نسبت به خودروها و کالاهای ژاپنی قبول ندارند الان جایگاه سامسونگ در صدر محصولات الکترونیکس جهان است و ال جی در پس سامسونگ خودروهای کیا هیوندای آمار فروش بالا و در صدر با کیفیت ها هستند چون کره جنوبی ژاپن الگوی خود قرار داد اما اون سختگبری های بازار ژاپن و همچنین مقرارت سفت و سخت گمرکی برداشت بطوریکه بسیاری از محصولات رنو الان در کره جنوبی مونتاژ میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      اینترنت پرسرعت عالی داره کره
      ولی خودروسازی ژاپن جلوتر

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهزاد

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      شما تا یک ماه پیش میگفتی رنو نگیرید ساخت چین شده کیفیت نداره! حالا از ساخت کره بودنش میگید.
      مجموع درآمد دو شرکت کیا و هیوندای به اندازه ی نیسان هست و فقط 3 شرکت بریجستون، دنسو، آیسین که فقط قطعه میسازن از نظر وسعت تولید و فروش از کل صنعت خودرو کره بیشتره.
      شما داستان های جالبی برای خودتون دارید (ب.ب)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. AKBAR

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    کم عقل نوشته ” زامبی های دیترویت که از گور برخواسته اند ” متعجباً ، مثل اینکه سطح کلاس خودروی سویل ساخت شرکت کادیلاک را اطلاع ندارید که در اواخر دهه هفتاد میلادی یکی از مدرن ترین خودرو های جهان بود و سالها سرهای ایرانییان را به سوی خود می گرداند . من که بیشتر وقتی مجموعه ای از موتورسیکلت سواران طرح هوند125 را در خیابان شهرها می بینم ، شباهتی مشابه زامبی ها را متصور می شوم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احسان(احسان سابق)

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    ژاپن یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیاست و شکی توش نیست.
    بالاترین میزان امید به زندگی
    دارای برترین خدمات درمانی عمومی
    دارای بالاترین رفاه در بین کشورهای آسیایی
    سومین اقتصاد برتر دنیا
    سومین کشور دنیا در دارا بودن سهم بازار نیمه هادی ها (الکترونیک) توسط شرکت های تاسیس شده در این کشور
    با این وجود مدت هاست که این کشور به عنوانی مقصدی برای ساکن شدن خارجی ها انتخاب نمیشه که عموما دلایل فرهنگی داره و دلیل به بد بودن اون نیست.
    همینطور تحلیل اوضاع بازار ژاپن توسط یک خارجی به هیچ وجه نتیجه درستی نداره و بهتره از یک ژاپنی بومی در این مورد نظرخواهی کنی. در ضمن فکر نمی کنم افت فروش ژاپنی ها توی چین تنها بخاطر مسائل سیاسی باشه.
    در هر صورت از خوندن این مقاله کلی لذت بردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Danial

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    عکس سوم از بالا واقعاً آدم و فکر وادار میکنه که تا این حد برای یک کارگر معمولی خط منتاژ احترام قائل شدن و اون دستگاه رو برای اینکه ناراحتی ها اسکلتی و عضلانی نگیره در اختیارش گذاشتن.

    اون وقت تو کشور ما یهو میبینی کارگر 6 ماه حقوق نمیگره تازه اگه حرفم بزنه که حقشو بدن اخراجش مکینن… :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. mj

    ۲۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (62 ديدگاه)

    ژاپن یکی از بالاترین نرخ های خودکشی تو دنیا هم بدست آورده با این وضع زندگی که برای مردمش درست کرده…
    شما همه چیز رو ببین نه فقط پیشرفت محصولاتش رو… مردمش اصن راضی نیستن… فقط به تکنولوژی بالایی دست پیدا کرده

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا