چشم اندازهفته نامه

گزارش پدال از سورپرایزهای نمایشگاه خودروی تهران!

دومین دورهٔ نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران در هفتهٔ ابتدایی آذرماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد. این نمایشگاه که از چهارم تا دهم آذرماه برقرار بود، میزبان حجم بالایی از بازدیدکنندگان بود؛ بازدیدکنندگانی از قشرهای مختلف مردم که با اهداف و انگیزه‌های مختلف اقدام به حضور در این نمایشگاه کردند. قصد پرداختن به خوب و بد این انگیزه‌ها و نحوهٔ برگزاری این نمایشگاه نداریم. در این مقاله میخواهیم شما را با تازه‌های این دوره از نمایشگاه آشنا کنیم.

بعد از بسته شدن ثبت سفارش نمایندگیها در ایام اخیر، برخی از واردکنندگان به نشانهٔ اعتراض به این امر در نمایشگاه حاضر نشدند که از جملهٔ مهم‌ترینشان، نمایندگی‌های پرشیاخودرو، آسان‌موتور و اطلس‌موتور هستند؛ اما با اینحال، تعداد قابل‌توجهی خودروهای جدید با مشخصات جالب توسط نمایندگی‌های مختلف، چشمان ما را به سمت خویش جذب کردند که در ادامه به معرفی مختصر آنها برای شما خوانندگان عزیز می‌پردازیم:

گردوخاک ماموت با فولکس‌واگنهای ساخت آلمان

یکی از غرفه‌های پرتردد این دوره، غرفهٔ مربوط به شرکت ماموت بود؛ اما نه به خاطر کانتینرهای معروفش، بلکه به‌واسطهٔ عرضهٔ دو محصول نام‌آشنای خودروسازی فولکس‌واگن، به نامهای پاسات و تیگوان. از مدتها قبل زمزمه واردات محصولات فولکس به ایران در بازار شنیده میشد؛ اما با گذشت زمان، وقتی خبری از حضور این برند در کشور نشد، حرف‌وحدیث‌ها در این مورد خوابید. تا اینکه چندی پیش دوباره و به‌صورت کاملاً جدی، این قضیه مطرح شد. در تمام این مدت شرکت ماموت مشغول ایجاد یک نمایندگی رسمی و معتبر از سوی کارخانهٔ مادر در کشور بود. ماحصل این اقدامات ریشه‌ای، حضور دو مدل پاسات و تیگوان در این نمایشگاه بود که به گفتهٔ مسئولان حاضر در نمایشگاه در آینده‌ای نزدیک، ثبت سفارش برای خرید آنها انجام می‌شود و باز هم طبق ادعای مسئول حاضر، این مدلها، سفارش بازار ایران بوده و در انتخاب آپشن‌های آن‌ها، سلیقهٔ بازار داخل کشور در نظر گرفته شده است که در صورت به وقوع پیوستن این ادعا در مدلهای فروشی، اقدامی قابل توجه و تقدیر خواهد بود. طراحی زیبا و پر ابهت مدل پاسات و طراحی کابین بسیار شکیل و باکیفیت که در عین سادگی، به دلیل دقت بسیار بالا در طراحی و مونتاژ، فراتر از این کلاس رخ‌نمایی می‌کرد، ما را بر آن داشت تا این مدل را در صدر سورپرایزهای نمایشگاه ۹۶ ذکر کنیم.

BYDهای پرمدعا با مدل‌های جالب‌توجه

خودروسازی کارمانیا که از چندی پیش اقدام به عرضهٔ مدل BYD S6 در کشور کرده بود، با چهار مدل در نمایشگاه حاضر شده بود که برجسته‌ترین آن‌ها خودروی S7 بود که با موتور دو لیتری توربو و فیس‌لیفت خارجی که باعث به‌روزتر شدن طراحی نسبت به مدل S6 شده بود و خصوصاً طراحی داخلی درخور، باعث شد ما این مدل را جزو سورپرایزهای این نمایشگاه به‌حساب آوریم.

ستاره‌ای که منتظر درخشش آن در کشور هستیم

غرفهٔ بعدی، مربوط به نمایندگی ستاره ایران، نمایندگی رسمی مرسدس بنز در کشور و تنبل‌ترین نمایندگی‌های واردات خودروی ایران بود. این نمایندگی در نمایشگاه هم آن‌چنان با برنامه و چشمگیر ظاهر نشده بود. دو مدل C کلاس و E کلاس جدید که هر دو مدل به دلیل عدم اقدام صحیح نمایندگی مربوطه در واردات آنها، با برچسبهای قیمت نجومی توسط دلالان و واردکنندگان مستقل، اصلاً آن‌طور که شایسته بودند در بازار داخل کشور حضور پیدا نکردند.

اما حضور دو مدل در کنار هم باعث شد آنچه در تصاویر مشاهده می‌کردیم را به عین ببینیم؛ شباهت بی‌سابقهٔ این دو مدل که خارج از قاعده و اصول طراحان سابق و مشهور این برند کبیر می‌باشد. قصد بررسی نداریم. صرفاً حضور مدل لوکس و باعظمت E کلاس و زنده شدن امیدها به واردات آن توسط نمایندگی رسمی و قیمت‌گذاری مناسب آن باعث شد ما آن‌را در لیست سورپرایزهای این نمایشگاه به‌حساب آوریم.

رئیس قبیلهٔ شیرهای فرانسوی شخصاً به نمایشگاه آمده!

برند پژو بعد از قرارداد موسوم به ایکاپ که قرار است بر طبق آن مجدداً حضور نه‌چندان مبارکش را در ایران تکرار کند، با مدل کانسپت اگزالت در حصاری از محافظان! آخرین و بهترین زبان طراحی‌اش را به رخ بازدیدکنندگان نمایشگاه کشید. این خودروی چهار درب سایز بزرگ که تقریباً در کلاس بدنهٔ خودروهای چهار در کوپه قرار می‌گیرد، حقیقتاً ما را متعجب کرد. طراحی زیبا و با ابهت با حجم‌ها و پف‌های بسیار متناسب و چشم‌های خشن و گیرا و منطبق با خط‌مشی طراحی‌اش، ما را بر آن داشت تا این خودرو را هم در بین سورپرایزهای این نمایشگاه به‌حساب آوریم. خودروهای دیگر این غرفه پژو ۵۰۸ و ۲۰۰۸ بود.

بهمن موتور، پویاترین به‌اصطلاح خودروساز داخلی

بهمن موتور با دست پری به نمایشگاه آمده بود. در این غرفه شما خیلی متعجب و امیدوار می‌شدید. اولین برندی که در این غرفه خودنمایی میکرد، برند چینی هاوال بود. بله صفت چینی که یادآور نکات نه‌چندان جالب برای برندهای خودرویی است، اصلاً مناسب حال این برند شگفتی‌آور نیست. بهمن موتور سه مدل از خودروهای هاوال را آورده بود؛ اما آن خودرویی که باعث شد ما این غرفه و آن خودرو را در دستهٔ سورپرایزهای نمایشگاه به‌حساب آوریم، جناب هاوال H9 بود! یک حقیقتاً اس‌یووی سه ردیفهٔ بزرگ و با ابهت که در تمامی بخش‌های آن، نکات مثبت موج می‌زند. واقعاً سخت است این خودرو را یک خودروی اصالتاً چینی به‌حساب آوریم. البته باید منتظر سانگ‌یانگ رکستون جدید باشیم. حضور این مدل باعث شده بود که برادر کوچکترش هاوال H6 که آن هم از خودروهای بسیار خوب و شناخته شده در بازارهای معتبری چون بازار استرالیا است، به چشم نیاید. اضافه کنم که مدل H2 نیز در این نمایشگاه حضور داشت.

اما خودروی دیگری که واقعاً شایسته است در این لیست حضور داشته باشد، بیشتر از آنکه باعث شگفتی ما شده باشد، باعث امیدواری ما شد. یک پیکاپ خوش هیکل و با ابهت به نام ترالورد (terralord). پیکاپی با ابعاد و ارتفاع یک هایلوکس، با موتور ۲.۴ لیتری توربو، ۲۱۴ اسب بخار، ۳۲۰ تا ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور، تجهیزات مناسب، طراحی کابین باکیفیت و درخور؛ که همهٔ این ویژگیها وقتی لبخند شعف را بر لبان ما نشاند که نمایندهٔ حاضر در غرفه گفت که قرار است با رده قیمتی ۸۵ تا ۹۵ میلیون تومان در بازار عرضه شود! فقط ما امیدواریم که این برچسب قیمتی، مورد اعتراض دو “مثلاً خودروساز اصلی کشور” قرار نگیرد تا مانند خودروی دیگر حاضر در این غرفه، بسترن B30، مجبور شود با برچسب قیمتی ۲۰ میلیون بیش ازآنچه بهمن موتور قصد عرضه‌اش را داشت، ارائه شود. امیدواریم، اما بعید میدانیم! دیگر مدل حاضر در این غرفه همان مزدا ۳ آشنای مونتاژی بود.

لرد فرانسوی، فعالانه به حضور در گود رقابت با رقیبان سرسخت، ادامه می‌دهد.

معنای واژهٔ سورپرایز از نگاه شما یعنی چه؟ سورپرایز می‌تواند همان چیزی باشد که در غرفهٔ دی‌اس وجود دارد! دقیقاً در بحبوحهٔ برگزاری نمایشگاه و در زمانی که بازدیدکنندگان در یک فضای پایدار مشغول تماشای خودروها هستند، خانه دی‌اس تهران، باوجود فروش پایینتر از حد انتظار، اقدام به رونمایی از خودروی جدیدش DS 7 میکند. خودرویی که همانند برادرانش با اتکا به پیشرانه برند باواریایی اروپا، با طراحی چشمگیرتر و احتمالاً اتاق جذابتر، نگاهها را به سوی این غرفه برمی‌گرداند. این یعنی یک گام روبه‌جلو در شرایط نه‌چندان خوب! دیگر خودروهای حاضر در این غرفه دی‌اس ۵ سدان و دی‌اس ۶ بود.

با ارفاق فراوان، سیتروئن C3

هرچند که هیچ دل خوشی از خودروسازانمان نداریم، اما به هر حال باید تحولاتی که در این چارچوب نیز رخ می‌دهد را دنبال کنیم. در غرفهٔ شرکت سایپا که متشکل از دو بخش بود، یک بخش کامل به خودروی تازه‌وارد سیتروئن C3 اختصاص داده شده بود. خودروی خوش‌طرح و خوش‌ساخت با کابین پویا و گیرا و با پیشرانهٔ متناسب که بازدیدکنندگان زیادی را به دور خود جمع کرده بود، معلوم نیست قرار است چه زمانی با این قیمت گزاف اعلام شدهٔ ۱۱۰ میلیون تومانی به بازار عرضه شود. تازه اگر درنهایت افزایش قیمت دیگری نداشته باشد. در این مورد هم باید بگوییم که امیدواریم، اما بعید می‌دانیم!

دو برادرفراموش‌شدهٔ ژرمنی

این مورد که الآن عرض می‌کنیم، جزو تازه‌های نمایشگاه و سورپرایزهای آن بودند، اما ما را هیجان‌زده نکردند. این غرفهٔ شرکت بورگوارد است که مدتی است در بازار و محافل خودرویی از آن نقل‌های فراوانی می‌شود. دو مدل BX-5 و BX-7 که با پیشرانه و طراحی کاملاً درخور در نمایشگاه حاضر شده‌اند تا نوید عرضهٔ دو خودروی اصیل آلمانی با قیمت مناسب را به مشتریان ایرانی بدهند.

در غیاب محسوس کره‌ایها، فرزند پاک هیوندای دلربایی می‌کند

شرکت پاکرو که اقدام به واردات سوناتا LF هیبریدی کرده است، در اقدامی بسیار مناسب و بجا، مدل ۲۰۱۸ سوناتا هیبرید را به نمایشگاه آورده تا به مشتریان بگوید در آینده‌ای نزدیک، این خودرو را با ضمانت مستقیم از شرکت مادر با برچسب قیمتی ۲۱۰ میلیون تومان عرضه خواهد کرد. این خودرو برخلاف تصور نگارنده از تصاویرش، طراحی جلوی زیبا و جذاب و گیرایی دارد و قسمت عقب آن هم از وقار خاصی برخوردار است. طراحی داخلی آن هرچند ساده اما شکیل است و متریال استفاده شده در آن، از کیفیت مناسبی در این رده برخوردار است.

سورپرایز کردن سورپرایز شدگان توسط قوم وایکینگها!

غرفهٔ داتیس خودرو شاید جذابترین سورپرایزهای این دوره را انجام داده باشد. رونمایی از ولوو اس ۹۰ در گوشه‌ای از نمایشگاه. این خودرو که شاید در کنار رقیب اشتوتگارتی، لوکس‌ترین خودروی نمایشگاه به‌حساب می‌آمد، در چینشی بسیار هیجان‌انگیز و استراتژیک، در بین دو ولووی XC90، یکی با کیت بدنهٔ اسپرت R دیزاین و یکی با لباس پلوخوری، محاط شده بود. به عقیدهٔ بسیاری از بازدیدکنندگان که عقیدهٔ نگارنده هم تقریباً همسوی با آن بود، جذابترین، لوکسترین و ارزنده‌ترین “تازه رونمایی شدهٔ این دوره از نمایشگاه بود.

خوب، طنز تلخ ماجرا اینجاست که سورپرایزهای ما در این بازار طلسم شده خودروی ایران، چقدر تنزل کرده‌اند و اکنون با چه خودروهایی شاد می‌شویم! کافیست یک مقایسه کوتاه با نمایشگاهی که همین روزها در دوبی برگزار شده و در پدال نیز کم و بیش پوشش یافته بنماییم. بگذریم… در ادامه به تصاویر اختصاصی پدال که از دیگر غرفه‌های نمایشگاه تهیه شده‌اند توجه فرمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی ستوده نیا

علاقمند به دنیای خودرو، در حال حاضر مفتخر به نویسندگی و ارائه مقاله در سایت پدال هستم

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    فقط بنز
    البته حیف که حتی مدلای چینی رو نمیتونم بخرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Peyman

      ۱۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      واقعا بدبختیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بهنام

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (983 ديدگاه)

    با این قیمت ها گزینه ای واسه انتخاب نیست ! سانتافه شده 340 سورنتو شده 360 ، خوب معلومه قیمتای ماشینای که تو تمایشگاه معرفی کردن به در من و شما نمیخوره !!
    وقتی بورگوارد میخواد با قیمت 250 ملیون یا بیشتر عرضه بشه
    “نوید عرضهٔ دو خودروی اصیل آلمانی با قیمت مناسب را به مشتریان ایرانی بدهند.” از پدال انتظار نداشتم خودروی اصیل !؟ الان کسی نمیدونه بورگوارد تو چین تولید میشه سهام و برند بورگوارد رو یه شرکته چینی خریده و دقیقا میشه قضیه MG ، بورگوارد هنوز مجوزه تردد و فروش تو المان رو نداره چطوری مگین خودروی اصیل المانی !؟ فقط یه برنده المانیه که خیلی وقت پیش ورشکست شد و چینی ها از برندش دارن استفاده میکنن که راحت به ما با قیمت کذایی بندازن
    بورگوارد بد نیست ولی با قیمتی در حد خودش
    دیگه ملت انتخای جز ماشینای چینین ندارن
    رنج 200 ملیونم شد چینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام

      ۱۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (983 ديدگاه)

      پدال یه ساعته کامنت گذاشتم ! زده در حال برسی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. عطا

      ۱۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      داداش جهان سومی میدونی یعنی چی؟ یعنی اینکه با قیمت فورد موستانگ تیگو سوار شی ،
      به قیمت کوروت ساتافه سوار شی. یعنی 65 درصد گمرک یعنی ممنوع بودن موتور سنگین
      یعنی کوییک و دنا پلاس و تندر پلاس :)
      چقدر حروم خوری؟ بخدا اینا فقط شناسنامه ای مسلمان هستند. تیگوان نهایت 190 میلیونی رو میدن حدود 300 میلیون :)

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. بهنام

        ۱۱ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (983 ديدگاه)

        ??‍♂️ از ماست که بر ماست !!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. سینا

        ۱۱ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (347 ديدگاه)

        چرا دنا پلاس از دنا بزرگتر نیس؟
        پس اون پلاس به جه دردی میخوره?

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. #ali.m#

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    نمایشگاه تهران=نمایشگاه خودروهای چینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۱۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (87 ديدگاه)

      مفت نمیارزید
      نسبت به پارسال افتضاح بود و همشون چینى بودن که اصلا ارزش ایستادن و نگاه کردن نداشتن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. فرزاد لاکچری

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    این برند آبی کدوم برنده؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SS

      ۱۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (731 ديدگاه)

      هاواتی یا چنین چیزی بود
      ماشین های تمام الکتریکی چینی بودن که سیف خودرو اورده بود
      سواریش رو سوال کردم
      9 ساعت شارژ 270 کیلومتر رنج
      130 میلیون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. رضا

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (242 ديدگاه)

    بازاری که در آن قیمت ها با تبانی به ظاهر تولیدکنندگان تعیین شود بهتر از این نخواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. morteza

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (63 ديدگاه)

    هرچی آشغال بود آوردن دیگه.کجای پاسات سورپرایزه مثلا.یه ماشین عادی معمولی هست تو خیلی از کشورا.حالا بخوان بیارن 200 300 بندازن به مردم.به نظرم پژو جاب تر بود.چراغای عقبش یاد ماستنگ میوفنم.خخخ.کلا طراحی داخلی پژو 3008 یا 2008 خوشم نمیاد با اون کلیداش.ماشین خاص به نظر من که بخوام شگفت زده شم یه هلکت وحشیه.نه این آشغالایی (نه همه) که اوردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسین

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (419 ديدگاه)

    فقظ bj80 اول فکر کردم G کلاس آوردن .. ولی نزدیک شدم دیدم شرکت baic ی محصول کپی رونمایی کرده داخل ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Hemichan

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    سلطان آفرودو نزاشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hemichan

      ۱۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (715 ديدگاه)

      اوه چینیای پرطرفدار

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. الهی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (612 ديدگاه)

    ولوو S90 خیلی حال داد….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Sepanta

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (47 ديدگاه)

    ای کاش فقط میتونستم برم
    حالا. خریدنو بیخیال
    پژو توجهمو جلب کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حسین باباپور

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (19 ديدگاه)

    در اکسپوی ما خودرو اگر نیست، صفا هست
    مکلارن و پورشه هم اگر نیست، پاسات هست
    جاده‌های ما پر شده از ماشین چینی
    حتی خواب بنز رو هم نمیشه ببینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ASTON

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگزالت واقعا زیبا بود
    یعنی نهایت هنر در توجه به جزئیات بود
    فقط دو تا نکته بگم خواهش میکنم دقت کنید
    رنگ جلو پنجره و زه های خودرو از روی عادت کروم و براق نبود رنگ الومنیوم های خشک قدیمی بود
    دیگه اینکه انعکاس نور چراغ عقب به سمت بالای قاب، طراحی چراغ های عقب خودرو رو تکمیل میکرد نه صرف طراخی چراق های عقب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Genius

    ۱۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    سورپرایز اصلی فقط اونجا که سیف خودرو با خرید شرکت مرتب خودرو یا همون “لندروور ایران” اقدام به واردات CBU محصولات کمپانی فوق العاده نورسیده Bisuچین کرده و خجالت هم نکشیده!واقعا من جای مسئولین وزارت صنایع بودم از خجالت آب میشدم میرفتیم تو زمین که این شرکت با تنها دو سال سابقه پیدایش به اینجا رسیده و ما با 50 سال سابقه باصطلاح خودروسازی هنوز اندرخم یک کوچه ایم…
    جالب بود امسال دیگه حتی نمایندگان کیا و هیوندای و میتسوبیشی و پورشه و ب.ام.و هم در نمایشگاه نبودند تا چینی ها یکه تاز میدان باشند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. HoSeIn

    ۱۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (113 ديدگاه)

    انشالا به یاری خدا و سوء مدیریت مسئولین و سوء استفاده واردکنندگان و تولیدکنندگان و دلالان بازار خودرو از این آب گل آلود تا آینده ای نه چندان دور به دلیل اشباع بازار خودرو و عدم تقاضا از سوی مصرف کننده به دلیل قیمتهای نامتعارف و شرایط نامناسب فروش شاهد ورشکستگی آشغال سازان داخلی و انهدام بازار خودرو در کشور خواهیم بود .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۴ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (13 ديدگاه)

      اگه مردم شرافت به خرج بدن انشالله نزدیکه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. m.m

    ۱۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این قیمتا هیچی نمیشه خرید
    این پیکاپ راسته با این قیمت؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. عارف

    ۱۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (143 ديدگاه)

    چرا خودروی فورمول ۱ رنو تو این لیست نبود!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. امید

    ۱۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    نمایشگاه که چینی سرا بود متاسفانه.. فقط قسمت خودروهای کلاسیک عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. جلال

    ۱۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (32 ديدگاه)

    چه سوپرایزایی ! فقط دارم از دیدن این سوپرایزا عق میزنم ! پاسات هم برای ما سوپرایز شده چینی هارو هم که نگو حالم بدجور خراب میشه بلا نسبت به بنز !

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا