هفته نامه

گیربکس دستی در برابر گیربکس اتوماتیک؛ کدام‌یک؟!

چندین سال پیش گیربکس‌های اتوماتیک تنها در بخش بسیار کوچکی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما با گذشت زمان همه‌چیز تغییر کرده و هم‌اکنون خودروهای بسیاری از مدل‌های شهری کوچک گرفته تا سدان های لوکس بزرگ از این نوع گیربکس‌ها بهره‌مند هستند.

manauto
بسیاری از کارخانه‌ها نمونه‌های دوکلاچه ای را ارائه می‌کنند که نه‌تنها سریع‌تر از انسان عمل تعویض دنده را انجام می‌دهند بلکه مصرف سوخت کمتری را نیز بر جای می‌گذارند. برخی برندها اصلاً دردسر نمونه‌های دستی را به جان نمی‌خرند. خب با این تفاسیر، شما چه نوع گیربکسی را انتخاب می‌کنید؟ اتوماتیک یا دستی؟

  • پرفورمنس

عموماً گیربکس‌های اتوماتیک برای کسانی طراحی شده بودند که علاقه‌ی چندانی به رانندگی نداشتند. اگر لذت رانندگی واقعی را می‌خواستید، باید یک نمونه‌ی دستی را انتخاب می‌کردید. اما هم‌اکنون اوضاع تغییر کرده است. تعویض‌های فوق‌سریعی که برخی گیربکس‌های اتوماتیک دارند خیلی سریع‌تر از نمونه‌های دستی هستند. فاصله‌ی بین تعویض دنده‌ها در حین شتاب گیری سریع تنها در حد چند دهم و صدم ثانیه است البته که در رانندگی روزمره تفاوت‌هایی وجود دارد.

045016400_1210076189-e1417020607219
وقتی در پیست یا در جاده‌ای پرپیچ‌وخم سریع می‌رانید، گیربکس دستی نسبت به نمونه‌ی اتوماتیک زحمت زیادی دارد. شما باید به‌صورت تقریباً هم‌زمان ترمز کنید، کلاچ را فشار دهید و دنده را تعویض کرده و البته با پدال گاز نیز بازی کنید. در گیربکس اتوماتیک برخی از این فرایندها تنها با فشار یک پدال صورت می‌گیرد. این همان دلیلی است که چرا برخی طرفداران دوآتشه رانندگی گیربکس دستی را ترجیح می‌دهند. این وضعیت مهارت بیشتری را طلب می‌کند. حس بهتری وجود خواهد داشت وقتی خودتان همه‌چیز را به خوبی انجام می‌دهید.

Learn to drive a manual transmission
مهم‌تر از همه اینکه در ترافیک هیچ‌کسی رانندگی را دوست ندارد اما استفاده از گیربکس اتوماتیک باعث می‌شود که کمتر خسته شوید.

  • ارزش و قیمت

به علت پیچیده بودن، اغلب باید بهای بیشتری را برای سفارش گیربکس اتوماتیک بپردازید. قیمت‌ها نسبت به برند و مدل خودروها بسیار متفاوت است. عموماً گیربکس اتوماتیک در یک خودرو باعث افزایش بهای ۱۵۰۰ پوندی آن می‌شود. برخی برندها بهای بیشتری طلب می‌کنند مثلاً پورشه اضافه پرداخت ۲۲۰ پوندی و برخی مدل‌های آئودی ۲۹۰۰ پوندی را می‌خواهند.

ASM00257-e1417021070456
انتخاب شما به ندرت روی ارزش باقی‌مانده خودرو پس از چند سال تأثیر می‌گذارد اگرچه که برخی خودروهای لوکس مثل مرسدس بنز در صورت دارا بودن گیربکس اتوماتیک در بازار خودروهای دست‌دوم معمولاً بهای بالاتری خواهند داشت.

  • مصرف سوخت

در گذشته گیربکس اتوماتیک تأثیری منفی روی مصرف سوخت داشت اما نرم‌افزارهای هوشمندتر و نسبت‌های اضافی استفاده شده در سیستم‌های مدرن به این معنی است که در حال حاضر گیربکس‌های اتوماتیک به ندرت اثری منفی روی مصرف سوخت دارند. البته باید اشاره کنیم که مصرف ادعایی کارخانه همیشه درست نیست اما حداقل به شما اجازه می‌دهد تا ایده‌ای از نوع انتخابتان را به دست بیاورید.

bmw m5 manual
وقتی‌که به یک مدل معمولی ب‌ام‌و ۳۲۰i نگاه می‌کنیم، مدل مجهز به گیربکس دستی مصرف سوخت ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر را دارد درحالی‌که این عدد در مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک ۵.۴ است. میزان آلایندگی هر دو مدل نیز مشابه است. برخی گیربکس‌های اتوماتیک راندمان بسیار بهتری نسبت به نمونه‌های دستی دارند. برای مثال پورشه ادعا می‌کند که گیربکس PDK موجود در ۹۱۱ کررا نه تنها در خط مستقیم سریع‌تر عمل می‌کند بلکه مصرف سوخت کمتری نیز دارد.

PDK (Porsche Doppelkupplung)
هرچند به علت پرداخت بهای بیشتر در ابتدای خرید، شاید این مصرف و راندمان بهتر گیربکس اتوماتیک در درازمدت به چشم نیاید؛ مثلاً شما باید بیش از ۲۴۰ هزار کیلومتر با خودروی خود رانندگی کنید تا اضافه پرداخت ۲۲۰۰ پوندی جبران شود!

  • قضاوت نهایی

از نظر اقتصادی گیربکس دستی هنوز هم ارزان‌تر بوده و در درازمدت گیربکس دستی انتخاب بهتری است. البته اگر طرفدار رانندگی هیجانی هستید این انتخاب آسان‌تر نیز خواهد بود.

Manual-S-Caldera-Red_05-e1417020928936
اگر اضافه پرداخت ابتدایی برای گیربکس اتوماتیک را قبول می‌کنید، پس این نوع گیربکس حس بیشتری را برای شما خواهد داشت. گیربکس‌های اتوماتیک تعویض‌های نرم داشته و رانندگی سهل‌تری را نیز ارائه می‌کنند و البته تفاوت بسیار کوچکی در بحث پرفورمنس و مصرف سوخت با نمونه‌های دستی دارند. چه کسی از اینکه رانندگی برایش آسان‌تر شود فرار می‌کند؟

paddle shift manual transmission

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. ferrari

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    جعبه دندهای اتوماتیک همه جا بکار نمیان. مثلا روی خودروهای افرود مثل جیپ رانگلر یا تویوتا fj یا هایلوکس جعبه دنده های دستی کارایی بهتری دارن بخصوص موقع رانندگی درکویر یا مناطق کوهستانی ضمن اینکه هزینه نگهداری پایینتری داره. البته مدل های اتوماتیک تو شهر یا کلا on road بهترن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      میگه که
      از لحاظ جنبه اقتصادی و در راز مدت گیریبکس دستی گزینه بهتری
      ولی به نظر من اتومات حال میده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Parker

        ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        گیربکس دستی خسته کنندس.
        با اتومات 20 ساعت هم تو شهر میشه روند.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          بابا ادم درمیاد دستی

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. ASTON MARTIN

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه دستی بسه >>_______<<

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. YAS

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    بهتر اینه که با توجه به استفادت انتخواب کنی.مثلا اگر افرود میخوای منطقی اینه که دستی بخری و اگر یه ماشین روزانه و کاربردی میخوای اتومات بهتره.و در شهر هم خوب ترافیک و سربالایی و …زیاده پس دستی منطقی نیست.چون کلاج واقعا پدر در میاره.اون مدل هایی هم که شیفتر دارن از همه بهترن هم لذت دستی رو داره و هم کلاج نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Reza.sh

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    ایا مدلهای شیفتری همیشه باید از شیفتر استفاده کنی یا حالتی داره که خودش این کار را بکند؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (56 ديدگاه)

      نه وقتی ماشین شیفتر داره یعنی حالت اسپورت رانندگی رو هم داره وقتی میزاری رو حالت اسپرت فقط با شیفتر دنده عوض میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ماسل

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      نیازی به استفاده از شیفتر نیست
      دوستان کسی میدونه گیربکس سکوئنشال چجوری کار میکنه؟مقاله هاشو کامل خوندم وخودمم موتور سوارم ولی برام قابل درک نیست.نحوه ی کارکردنش روهم تو اینترنت پیدا نکرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Lambo7

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4 ديدگاه)

        سلام . طبق چیزی که من توی اینترنت دیدم فک میکنم همون تیپ ترونیک باشه که دسته دنده رو شما فقط بسمت جلو یا عقب فشار میدی و دنده عوض میشه بصورت متوالی و زمان تاخیر کم میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ماسل

          ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (2416 ديدگاه)

          ممنون.مثل گیربکس موتور سیکلت منظورمه. واقعا در حد تیپ ترونیک پیچیدس؟فکر میکنم ساختمان ساده تری داشته باشه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    من به شخصه سادگی رو تو ماشین ترجیح میدم برا همین گیربکس دستی رو انتخاب میکنم
    اما اتومات همراه با ارامش اما من دنبال لذت از رانندگی هم هستم و اون لذت رو به نظر گیربکس دنده ای داره
    این نظر منه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      توایران مخصوصا در تهران گیریبکس دستی غیر پا درد و اعصاب داغونی چیز دیگه ای نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. MjM

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (718 ديدگاه)

    هیچ کدوم برتری مطلقی نداره…هرکدوم مزیت و معایب و ویژگی و استفاده خودشو داره…
    لذت رانندگی….در اختیار داشتن وکنترل بهترقدرت خودرو و… = گیربکسی دستی
    مصرف پایین سوخت…اصطلاک کمتر….راحتی راننده و… = گیربکس اتوماتیک

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      مصرف سوخت در گیربکس اتوماتیک بیشتره!
      (ضمنا استحلاک گیربکس هم مقداری بیشتره!)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حمید

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بیخودی دارید سر چی بحث میکنید؟
      مردم ایران بخوان خودرو گیربکس اتومات دار سوار شن باید سمت خودروهای چینی برن که به نظرم بیشتر این مشکلات گیربکس در اونها وجود داشته باشه تا خودروهای اروپایی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        بله وقتی پول نیست باید رفت سمت چینی ها

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. king 918

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    فقط PDK ولا غیر ………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مجید

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    101 درصد سلیقه ایه و به راننده ربط داره!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دقیقا دوست عزیز
      لایک داری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. متین

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (30 ديدگاه)

    برای رانندگی در داخل شهر بنظر من البته که تجربه هر دو رو داشتم اتومات بهتره . از نظر امنیت و تصادف هم اتومات بهتره چون راننده حواس به جلو هست و متوجه دنده و کلاج نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. world of cars

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    برای خودروهای بالای 900 اسب بخار گیربکس اتوماتیک گزینه بهتری هست ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احسان(احسان سابق)

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    والا به کامپیوترها اعتماد زیادی دارم و ترجیح میدم کامپیوتر پیشرفته خودروهای امروزی کارها رو برام انجام بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    خب خداروشکر ما فقیر فقرا تو این مملکت حق انتخابی بین دستی و اتومات نداریم??????????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Saied

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    قابل مقایسه نیست. همیشه کورس نمیزارن که مدل دستی خوب باشه. ولی همراه اتومات نیازه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حميد

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    واقعا گریبکس اتوماتیک عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. TTRS

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    بستگی داره رو چه ماشینی باشه ، مثلاً pdk عملکرد فوق العاده ای داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. آرش

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    همین یه جمله از خود متن دلیل منه واسه انتخاب گیربکس دستی:
    “شما باید به‌صورت تقریباً هم‌زمان ترمز کنید، کلاچ را فشار دهید و دنده را تعویض کرده و البته با پدال گاز نیز بازی کنید.”
    حالا فک کن همین کارو تو یه جاده کوهستانی پر پچ و خم با سربالا و سرپایینای پیاپی انجام بدی…آخ آخ آخ

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. شهریار

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      بنده حقیر به عنوان کوچکترین کسی که نظر میده وارد جزئیات فنی گریبکس های دستی و

      اتومات نمیشوم و فقط توصیه میکنم رانندگانی که ماشین اتومات دارند برای مسافرت از

      جاده چالوس تردد نکنند و جاده قم را در اولویت قرار دهند وحتی آنجا میتوانند از

      کروزکنترل استفاده کنند و از زیبایی های جاده لذت ببرند .

      (از رانندگان خودروهای اتومات التماس دعا دارم) با تشکر.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. ارمان

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    ۹۰ درصد زمان رانندگی تو ترافیکه ادم کتو کولش درد میگیره ت جادهای ما هیجانم که نداره جاش چاله چوله داره دیگه دستی میخوایم چه کنیم
    دوران گاز دادنو یکو دو پر کردنم که خیلی وقته تموم شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      دقیقا دیگه تموم شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. hamid3x

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (394 ديدگاه)

    اخه گیربکس های دستی که ما داریم واقعا عذاب اورن،دنده ها خشک و بد جا میرن،صدای گیربکس عین کشیدن ناخن رو دیوار عذاب اوره،شرکت به بزرگی نیرومحرکه داریم که اکثر گیربکس های داخلی تولید این شرکته،من یه مدت که بعنوان تعمیرات برق اونجا مشغول بودم همیشه برام سوال بود چرا بین نمونه های تولیدی اینقدر تفاوت کیفیت هست،اکثرا مشکل تاب شفت داشتن،خیلی ها کیفیت شون تو رنج سی بود یه در صدی بی و به ندرت درجه ا،شرکتم فقط تیراژ براش مهم بود ولاغیر واس همین گیربکس های دستی تو ایران مزخرفن،شما یه تویوتا یا همین 206های فرانسوی رو سوار شید واقعا نرم بی صدا و با کیفیت هستن،ولی تولیدات وطنی ابرو گیربکس دستی رو تو دنیا بردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. حمید

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اقا از نظر من گیربکس اتومات بدرد جاده و ترافیک و ماشین هایی مثل ازرا و سانتافه میخوره
    ولی گیربکس دستی بدرد مسابقات درگ و یا عشق و حال میخوره یعنی با اتومات تا گاز میدی دنده عوض میشه ولی با دستی هر چقدر دوست داری گاز بده تا عقربه دور موتور بترکه و صدای موتور تا آسمون بره بعد دنده رو عوض کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. احمد باقری

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چه بخوایم و چه نخوایم روز به روز درصد خودروهای با گیربکس دستی داره کاهش پیدا میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. sunmartin

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    من فعلا گیرباکس منوال سوارم (سراتو) اما با اینکه این خودور 124 اسب هست اما واقعا قدرت موتور و از جا کنده شدن خودور در دنده های 1 و 2 کاملا مشهوده اما بخاطر ترافیک و وجود کروز کنترل در ماه آینده قصد تعویض با اتومات سراتو را دارم که 156اسب است اما با توجه به آنکه خودوری قبلیم هم سراتو شرکتی همراه با شیفتر بود میخواستم یه نکته بگم که کسانیکه با خودورهای شیفتر دار رانندگی کردن میگم واقعا بکار نمیاد و خیلی کمتر پیش میاد که بخوای ازش استفاده کنی خود سیستم گیرباکس با توجه به کوچکترین تغییر پدال گاز دنده ها را سبک یا سنگین میکند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. mohammad fm480

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    گیربکس فقط دستی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محمدرضا

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ویتارا 2400 اتومات دارم واقعا گیربکس هوشمند و عالی رو این ماشینه.ضمن اینکه امکان تعویض دنده و مدیریت اون هم هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا