هفته نامه

آفرودها در نقش خودروهای خانوادگی

آفرودها معمولاً به عنوان وسایل نقلیه‌ای برای «مجردها» شناخته می‌شوند. خودروهایی برای گردش و تفریح به همراه دوستان، قبل از «سر و سامان پیدا کردن»، «بچه‌دار شدن» و خریدن یک وسیله نقلیه کاربردی و خانوادگی مانند هوندا ادیسه. امّا شاید این تنها راه استفاده از وسایل نقلیه آفرود نبوده و در واقع آفرودها، احتمالاً نسل بعدی «خودروهای خانوادگی» باشند. گرایش‌های جمعی علاقه‌مندان، گویای تغییراتی در این جنبه از دنیای اتومبیل است.

تعریف آفرود

وسایل نقلیه آفرود تنها شامل ATVها و یا جیپ‌ها با درهایی که از روی آنها برداشته شده‌اند، نمی‌شود؛ آن هم با وجود این که این خودروها دقیقاً مفهوم آفرود را منتقل می‌کنند. مطابق وب‌سایت Kelly Blue Book، در واقع، آفرود هر وسیله نقلیه‌ای هستند که به صورت دو دیفرانسیل، دارای تایرهای بزرگ و فاصله زیاد نسبت به سطح زمین باشد و بتواند در مسیرهای غیرعادی حرکت کند. اگر خودروی شما می‌تواند از پسِ جاده‌های گل‌آلود، شنی، خاکی و ماسه‌ای برآید، حتماً می‌تواند به عنوان یک «وسیله نقلیه آفرود» شناخته شود.

2016 Mercedes-Benz GLC250d 4MATIC
تعریفی که KBB ارائه می‌دهد، ممکن است برای برخی تعجب‌برانگیز باشد، امّا تا حدودی منطقی است. در حالی که بسیاری از مادرهای خانه‌دار علاقه‌ای به رانندگی خارج از جاده با شاسی‌بلندهای جمع‌وجورشان ندارند، آنها واقعاً می‌توانند به چنین ماجراجویی‌هایی بپردازند. واقعیت این است که خیلی‌ها بر اساس ایمنی در شرایط برفی و یا باران‌های شدید، خودروی خود را انتخاب می‌کنند؛ شرایطی که تقریباً مشابه سفر به مسیرهای ناشناخته است.

تقابل ایمنی و ماجراجویی
2017 Jeep Grand Cherokee Trailhawk
زیباییِ آفرودهای خانوادگی در این است که آنها برای گشت‌وگذار در مسیرهای ناهموار ساخته شده‌اند و در حالی که شاید بیشتر عمر خود را در خیابان‌های شهری سپری کنند،  به عنوان یک وسیله نقلیه آفرود، انتخاب‌های زیادی را در پیش روی مالکان خود قرار می‌دهند و این در حالی است که ایمنی بالایی نیز برای سرنشینان خود فراهم می‌کنند. وقتی بتوانید با یک جیپ در سواحل و اطراف قله‌های آتشفشانی جزیره‌ای در هاوائی گردش کنید، این خودرو مطمئناً می‌تواند در زمین‌های کمپ محلی و طوفان برفی آینده به کار شما بیاید.

2016 Toyota Land Cruiser
تجهیزات ایمنی متفاوتی برای وسایل نقلیه آفرود وجود دارد و از این رو، خانواده‌ها می‌بایست در این زمینه دقت زیادی به خرج دهند. برخی مدل‌ها از ایمنی بسیار بالایی برخوردارند؛ از جمله هوندا ریج‌لاین ۲۰۱۷ که موفق به کسب بالاترین امتیازها در زمینه پیشگیری از تصادف و برخورد، و همین طور، رتبه A برای سادگیِ استفاده از سیستم LATCH صندلی کودک شده است. از طرف دیگر جیپ رنگلر آنلیمیتد را داریم که با وجود محبوبیت غیرمعمولش در بین خانواده‌ها، به دلیل نداشتن ایربگ‌های مناسب، وضعیت مناسبی در تست تصادف جانبی ندارد و کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ظرفیت موردنیاز
2016 Toyota Tacoma TRD Sport
فاکتور دیگر که در استفاده از آفرودها به عنوان خودروهای خانوادگی مؤثر است، موضوع «ظرفیت» این نوع خودروهاست. مینی‌ون‌ها از قدیم‌الایام به دلیل قابلیت حمل خواروبار، تجهیزات ورزشی  یا  لوازم تفریحی، محبوبیت بالایی از این نظر داشته‌اند. امّا وقتی یک «تراک» می‌تواند با ظاهری بهتر، عملکردی مشابه داشته باشد، چرا باید به سراغ یک مینی‌ون رفت؟


فورد F-150 یکی از مشخص‌ترین نمونه پیکاپ‌هایی است که تبدیل به یک وسیله نقلیه خانوادگی می‌شود. این مدل یک گزینه ایده‌آل است و دلایل مختلفی می‌توان برای آن ذکر است؛ از جمله این حقیقت که این خودرو دارای سه صندلی ایمن در عقب با فضای پای قابل‌توجه برای بزرگسالان و بچه‌های با سن بالاتر است. همچنین F-150 یک «پیکاپ» است و از این رو فضای زیادی برای حمل وسایل در اختیار قرار می‌دهد. ضمن اینکه این مدل موفق به کسب رتبه برتر ایمنی از مؤسسه IIHS شده است.

فهرست بلند انتخاب‌ها

این روزها خانواده‌ها راحت‌تر از هر زمانی، می‌توانند خودروهای آفرود را به عنوان وسیله نقلیه اصلی خود انتخاب کنند؛ چرا که تعداد زیادی از مدل‌ها در بازار خودرو وجود دارند که می‌توانند در مسیرهای ناهموار حرکت کنند. به عنوان نمونه، خودروی مقرون‌به‌صرفه جیپ گرند چروکی اورلند را درنظر بگیرید که دارای یک ظاهر شاسی‌بلند جمع‌وجور و مورد پسند بسیاری از خانواده‌هاست، امّا در عین می‌تواند با کمترین دردسر از مسیرهای غیرمعمول عبور کند. ترکیب یک کابین راحت و یک بدنه مستحکم و قدرتمند، چیزی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

نکات منفی؛ همچنان پابرجا

مسلماً‌ خانواده‌ها باز هم مشکلاتی با آفرود‌ها خواهند داشت؛ از جمله این مشکل، ارتفاع ورودی به داخل کابین است. این خودروها برای عبور از میان سنگلاخ‌ها و گذر از برف‌ها و ماسه‌ها ساخته شده‌اند و معمولاً ارتفاع بالایی نسبت به سطح زمین دارند. در نتیجه، خیلی از بچه‌ها نمی‌توانند به صورت مستقل، سوار آنها شوند؛ موضوعی که برای اعضای مُسن‌تر خانواده‌ها نیز صدق می‌کند.

مشکل دیگر در ارتباط با آفرود، عرض ‌آنهاست. اگرچه برخی مدل‌ها، نظیر شورولت کلرادو دارای یک کابین جمع‌وجور هستند، امّا اکثر این خودروها بدنه عریضی دارند و در نتیجه، رفت‌و‌آمد آنها در خیابان‌های باریک، پارکینگ‌ها و مسیرهای ورودی خانه‌ها چندان آسان نیست.


همانند هر خودروی دیگری، قبل از سرمایه‌گذاری برای یک «آفرود خانوادگی»، تحقیقات کاملی می‌بایست در این زمینه انجام گیرد؛ کارهایی مانند خواندن بررسی‌ها، انجام یک تست رانندگی، نشستن در عقب و تصمیم بر اینکه آیا این خودرو می‌تواند برای زندگی روزانه شما مناسب باشد یا خیر. اینکه بتوان جیپ یا پیکاپ را به هر مکانی بُرد یا نگران برف و جاری‌شدن آب نباشیم، قابلیت بسیار خوبی است، امّا باید توجه داشت که این شرایط برای خیلی‌ها به ندرت اتفاق می‌افتند. ایمنی، راحتی و سادگی؛ اینها اولویت‌های نخست در انتخاب یک وسیله نقلیه خانوادگی هستند و «آفرود» چیزی است که باید در وهله دوم مدّنظر قرار گیرد.

منبع: autoblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    افرود برا خودش یه دنیاییه

    یه تویوتا فور رانر داشته باشی و چندتا دوست پایه
    یه دنیاییه واسه خودش

    زیر همین نظرم یه ویدیو از فوررانر میزارم از کانال اپارات خودم از دست ندید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      http://www.aparat.com/v/WmI4N

      حجمش کمه حتما ببینید

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۲ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        خونت آباد. عجب چیزی بود :)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سامان اذری

          ۲ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          فدات ❤❤❤❤

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. #ali.m#

        ۲ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        به فیلم هم دیس دادن ???
        دمتون گرم اعجوبه هستین واسه خودتون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ARASH

          ۲ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (132 ديدگاه)

          عجیب است اما مهم نیست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. سامان اذری

          ۳ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          علی داش کافیه تو کامنتها با یکی بحث کنی
          بعد طرف تا اخر عمرش به تمامی کامنتهات منفی میده
          بیخی بابا فدا سرت

          اگه تو اینستاگرام کلیپهای سوری لند رو دیده باشی اونجا یه کاراکتر درست کردند به نام (قلی ) که یه ادم به کلی عقده ای هست
          یه هشتگ هم درست کردند به نام.لطفا
          #قلی نباشیم
          بیخی داس بزار قلی ها هرچقدر میخوان منفی بدن

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. Ali.usa

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (335 ديدگاه)

    F150❤️❤️❤️❤️

    پرچم آمریکا بالا????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. جواد

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (141 ديدگاه)

    واقعا واسه چی به سامان دیسلایک دادین؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمدرضا

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (82 ديدگاه)

    آفرودر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. #ali.m#

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    الان واقعا واژه ی افرود با تویوتا معنی میشه .پرادو .لندکروزر .هایلوکس .فور رانر .و fjکه دیگه تولید نمیشه هر کدوم یه برند هستن توی افرود .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. اهوازی

    ۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام. من تو منطقه آزاد اروند خوزستان زندگی می کنم . جهت اطلاع تویوتا اف جی کروزر برای منطقه خاورمیانه بصورت محدود تولید می شود. یه صفر 2017 فول با آپشن های های جدید برای این خودرو مثل کنترل کرال، دو باک مجموع 159 لیتر، انواع سیستم های کنترل پایداری و لغزش ، مانیتور و دوربین ، رادار عقب و جانبی ، کمپرسور باد با چهار نازل برای چهار چرخ ، سنسور باد (موتور بهینه و کم مصرفتر با قدرت 275اسب بخار و گشتاور بیشتر و سیستم تعلیق بسیار نرم مشترک با لندکروزر v8)و …. به مبلغ 140تومان از دبی خریدم. ضمنا مدل های موجود ایران و بالاخص در تهران واقعا فاقد آپشن بودند. ضمنا اگه دوستان علاقه داشتن تجربه خوبی تو تست آفرود فورد اف 150، جیپ رانگلر ، شوورلت سیلورادو ، دوج رام و درانگو و هامر H3 و …انواع آفرودرهای ژاپنی (لندکروزر، پرادو ، میتسوبیشی ) و اروپایی مثل رنجرور ایووک دارم که اگه مایل بودید نتایج را بدون تعصب برایتان به مرور درج می نمایم. اینجا بهشت خودروهاست. هرچی که فکرشو بکنی اینجا هست و دوستان ما دارند و بصورت تخصصی بردیم زیر بار . ولی اگه کسی ناراحت نشه و با احترام به دیدگاه همه و با توجه به تجریه عملی ما تویوتا واقعا یه چیز دیگه اس و…چند سال تو این سایت میام ولی تا حالا کامنت نذاشته بودم ، انشاا… تجربه ما به درد شما عزیزان بخوره .موفق و پایدار باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (22 ديدگاه)

    جای خالی ماشین های آفرود درست حسابی با قیمت خوب توی کشورمون واقعا خالیه یکیش همین انواع جیپ ها و لندرور هاس ، علاقمند هم خیلی زیاد داریم و همین طور مکان های خیلی مناسب و خوب ولی خب همه دسترسی به لندکروز و پرادو رو ندارن واسه همین هم این چند سال اخیر دوستان رو اوردن به پاترول و جیپ هایی که مال چند دهه پیش هستن به یه طریقی اونارو زنده میکنن واسه آفرود ، فقط ایمنی جاش خالیه این وسط بلاخره درسته توی جاده نیستی ولی توی کوه و دشت که هستی باید یه حادثه رانندگی پیش بیاد که بدونی کجایی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Ali

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (43 ديدگاه)

    فقط با آفرود بزنی به دل بیابون
    جایی که تا شعاع 5 مایلیت هیچکس نباشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. هانی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    عالی مثه همیشه. البته بین برندا جیپ و لاندرور هم خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا