هفته نامه

سبقت بنزینی‌ها از دیزلی‌ها در اروپا!

خودروهای دیزلی از زمان کشف رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن تحت‌فشار شدیدی قرار دارند و این موضوع که افراد بیشتری به مدل‌های بنزینی روی می‌آورند جای تعجب چندانی ندارد. بنا به گفته انجمن ACEA، فروش خودروهای بنزینی در اروپا و در نیمه اول سال ۲۰۱۷ از ۴۵.۸ به ۴۸.۵ درصد رسیده که نشان دهنده فروش ۳۲۸۶۱۵ دستگاه خودروی بنزینی بیشتر نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل است؛ اما تقاضا برای خودروهای دیزلی نیز از ۵۰.۲ به ۴۶.۳ درصد کاهش یافته یا به عبارتی تعداد ۱۵۲۳۲۳ دستگاه خودروی دیزلی کمتری نسبت به نیمه اول سال ۲۰۱۶ فروخته شده است.


بر پایه داده‌های منتشر شده از سوی انجمن خودروسازان اروپا، فروش خودروهای بنزینی برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیشتر از مدل‌های دیزلی شده است. به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک این وضعیت تغییر یابد زیرا مصرف‌کنندگان نه تنها از مدل‌های دیزلی دوری می‌جویند بلکه برخی خودروسازان نیز می‌خواهند توسعه پیشرانه‌های دیزلی را متوقف کنند. از جمله این کمپانی‌ها می‌توان به ولوو و پورشه اشاره کرد که قبلاً گفته‌اند جایگزینی برای پیشرانه‌های دیزلی فعلی نخواهند داشت.


تنها این نیست زیرا برخی شهرها نیز علاقه خود به منع تردد یا فروش خودروهای دیزلی را اعلام کرده‌اند. شهرهای پاریس، مادرید، آتن و مکزیکوسیتی از سال ۲۰۲۵ تردد و فروش مدل‌های دیزلی را ممنوع خواهند کرد.


اما به داده‌های منتشر شده برگردیم. فروش خودروهایی با انرژی های جایگزین (هیبرید، الکتریک، LPG و گاز طبیعی) نیز در مقایسه با نیمه اول سال قبل افزایش قابل‌توجهی داشته و به رکورد ۵.۲ درصد از کل فروش رسیده که نشان دهنده افزایش ۳۵ درصدی است. احتمالاً این رویه در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت زیرا خودروسازان بزرگ اعلام کرده‌اند برنامه‌های مفصلی برای خودروهای الکتریکی دارند.


زمانی که خودروسازان راهی برای کاهش هزینه‌های تولید باتری پیدا کنند، خودروهای الکتریکی ارزان‌تر خواهند شد و بنابراین سهم بیشتری از بازار را از آنِ خود خواهند کرد. آیا در آینده شاهد مرگ پیشرانه‌های احتراق داخلی خواهیم بود؟! نمی‌دانیم، شاید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا