هفته نامه

دو برابر شدن سهم خودروهای الکتریکی از بازار اروپا در سال 2021

حتی بااینکه بازار خودروی اروپا در سال ۲۰۲۱ به‌صورت کامل احیا نشده اما آمار فروش اولیه خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی امیدوار کننده به نظر می‌رسد. این امر به افزایش سهم خودروهایی با آلایندگی کم از بازار اروپا کمک کرده است.

JATO دینامیک می‌گوید اگرچه شاهد افت فروش کلی ۲۰ درصدی در سال جاری میلادی هستیم اما فروش خودروهای الکتریکی در فوریه سال جاری میلادی ۶۷ درصد افزایش یافته است. خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی تا به اینجای سال به فروش حدود ۸۵۰ هزار دستگاهی در اروپا دست یافته‌اند که ۱۱۵ هزار دستگاه افزایش را نشان می‌دهد. این رقم به معنی سهم ۱۳.۶ درصدی از کل بازار خودروی اروپا می‌باشد. شایان ذکر است سهم این خودروها از بازار در سال پیش تنها ۶.۵ درصد بوده است.

همان‌گونه که انتظار دارید خودروهای الکتریکی شده رفته‌رفته سهم بیشتری از سبد فروش خودروسازان را به خود اختصاص می‌دهند. هیوندای و گروه BMW بهتر از حد متوسط عمل کرده‌اند درحالی‌که بیش از یک‌چهارم کل فروش محصولات دایملر از نوع الکتریکی شده بوده است.

خودروهای الکتریکی شده بیشترین سهم از میزان فروش جگوار لندروور را به خود اختصاص داده‌اند و حدود یک‌سوم خودروهای فروخته شده این خودروساز دارای قوای محرکه با آلایندگی کم بوده‌اند. جیلی و تسلا نیز در این زمینه درخشان عمل کرده‌اند و خب طبیعی است که همه محصولات تسلا الکتریکی هستند و البته ۴۵ درصد محصولات فروخته شده جیلی دارای این نوع قوای محرکه بوده‌اند.

تسلا مدل ۳ پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی تا به اینجای سال بوده است. فروش این خودرو در اروپا از ابتدای سال تاکنون ۵۵ درصد بیشتر شده است. با فروش بیش از ۵۴۰۰ دستگاهی تا به اینجای سال، تسلا مدل ۳ حدود ۲ هزار دستگاه بیشتر از فولکس‌واگن ID.3 فروش داشته است. فروش ID.3 برابر با ۳۵۰۰ دستگاه بوده است.

ولوو XC40 نیز در زمینه خودروهای پلاگین هیبریدی پرفروش‌ترین بوده است. اگرچه این خودرو فروش حدود ۳۵۰۰ دستگاهی تا به اینجای سال داشته اما رشد فروش آن ۳۲۳ درصد بوده است.

پژو ۳۰۰۸ و رنو کپچر با فاصله حدود ۱۰۰۰ دستگاهی در تعقیب رنو هستند. فروش این خودروهای فرانسوی نزدیک به هم بوده و ۳۰۰۸ و کپچر به ترتیب به خانه ۲۵۶۴ و ۲۵۲۲ نفر راه یافته‌اند.

با تمامی این تفاسیر خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی هنوز هم فاصله زیادی با خودروهای درون‌سوز دارند. پرفروش‌ترین خودروی اروپا تا به اینجای سال پژو ۲۰۸ با فروش بیش از ۱۸ هزار دستگاهی بوده است. فروش این خودرو به تنهایی برابر با مجموع فروش ۵ خودروی الکتریکی پرفروش بوده است.

البته یک کشور وجود دارد که خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی در آن از خودروهای درون‌سوز پیشی گرفته‌اند. بله همان‌گونه که حدس می‌زنید این کشور نروژ است. فروش خودروهای الکتریکی شده در این کشور ۷۹ درصد کل بازار بوده است.

به نظر می‌رسد این رقم بیشتر نیز خواهد شد زیرا خودروسازان آلمانی آماده توقف توسعه پیشرانه‌های درون‌سوز و سرمایه‌گذاری بیشتر روی نمونه‌های الکتریکی می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1064 ديدگاه)

    ۱۰۰۰ دستگاهی در تعقیب رنو هستند.
    اینجا منظورتون ولوو بود

    موافقم 5
    مخالفم 2
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    تعجبی هم نداره !
    اروپا دارای شهرسازی و محوطه‌سازی فشرده‌ای هست که راندمان مسافت طی شده بسیار کمتر از قاره‌های دیگر هست !
    دولت‌های اروپایی هم بسیار پشتیبانی میکنه از چنین خودروهایی تا کمتر خرج سوخت بشه و کمتر پول به خاورمیانه‌ای‌ها برسه و خودشان در کمتر وابسته به خاورمیانه بدانند !

    برعکس ایران خودمون که حداقل یه تلاش کوچک هم نمیکنند تا حداقل تاکسی‌ها در کلان‌شهرها هیبرید شوند چه برسه به اینکه برقی شوند !!!

    موافقم 17
    مخالفم 3
  3. Ho3in

    ۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (361 ديدگاه)

    لامصب ها ما هنوز هشت ،دوازده سیلندر هامونو هم ننشستیم ?
    چی شد یهووو رسیدیم به الکتریکی ?
    ای کاش با شکست موحه بشه

    موافقم 10
    مخالفم 11
    1. نا شناس.

      ۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (78 ديدگاه)

      اقای حسین مناطق آزاد که هست.

      کیش ، قشم ، چابهار و….

      این جا ها پر از خودرو های 8 ، 12 سیلندر هست و خودرو های ژاپنی آمریکایی و….
      .
      اگر توانایی پرداخت 4 میلیون و یه پول اضافه 5 میلیونی ( اون 5 میلیون رو دوباره بعد تحویل خودرو بر میگردونن) رو دارید برید یک روز سوار بنز / بی ام و / موستانگ و… بشید.

      موافقم 7
      مخالفم 1
  4. محمد

    ۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (156 ديدگاه)

    عجیب نیست که نیسان لیف جزو ده تا نیست؟

    موافقم 1
    مخالفم 5
  5. (Saeed(peugeot

    ۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (239 ديدگاه)

    چه آمار خوبی ….. جونم پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و ۳۰۰۸

    چه غوغایی به پا کردند ….

    ۲۰۸ و ۲۰۰۸ تو کلاس خودشون که معرکه هستند تو فروش …..

    ۳۰۰۸ پلاگین هم عملکرد عالی داشته ….
    ۲۰۰۸ برقی هم فوق العاده بوده ….. قطعا نیرو و کونا و آپ و تو ماه های آینده میگیره

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا