هفته نامه

بزرگنمایی عجیب درباره مرگ پیشرانه‌های دیزلی!

شکی وجود ندارد که رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن تأثیری منفی روی تقاضای خرید خودروهای دیزلی به ویژه در قاره اروپا داشته است. البته نگاهی عمیق‌تر به آمار و ارقام نشان می‌دهد در طول ۳۰ سال گذشته فروش این خودروها با افت‌وخیزهای فراوانی مواجه بوده است.


در آماری که توسط یورونیوز منتشر شده می‌بینیم بیشترین محبوبیت خودروهای دیزلی در اروپا به سال ۲۰۰۸ و فروش ۸۲۱۱۷۰۹ دستگاهی در سراسر قاره سبز مربوط بوده است. در همین سال فروش خودروهای بنزینی نیز با رقم ۷۲۳۳۶۶۲ دستگاهی رکورد زده است.


البته از سال ۲۰۰۸ تاکنون تقاضا برای خودروهای دیزلی و بنزینی به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. در حقیقت فروش دیزلی‌ها از ۸.۲ میلیون دستگاه سال ۲۰۰۸ به ۴۹۱۳۰۲۵ دستگاه در سال ۲۰۱۴ رسیده است. به‌طور مشابه فروش خودروهای بنزینی نیز در این سال تنها ۳۹۱۵۲۶۸ دستگاه بوده که کمترین میزان فروش محصولات بنزینی اروپا در بیش از ۳۰ سال گذشته بوده است. این اعداد و ارقام به دوره پیش از رسوایی دیزل گیت مربوط هستند.


اما ۵۲ درصد خودروهای فروخته شده اروپا در سال ۲۰۱۵ از نوع بنزینی بوده‌اند و دیزلی‌ها نیز ۳۷.۲۹ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند و ۱۰.۷۸ درصد باقی مانده نیز به سایر خودروها (هیبریدی و الکتریکی) تعلق داشته است.


البته در برخی کشورها خودروهای دیزلی همچنان گزینه اصلی هستند. برای مثال سهم این خودروها در سوئد از ۰.۹ درصد سال ۱۹۹۲ به ۵۹ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

سهم دیزلی ها در کشورهای اروپایی
سهم دیزلی ها در کشورهای اروپایی
اما در فرانسه دیزلی‌ها با افت فروش قابل‌توجهی روبرو شده‌اند. در اوایل دهه ۹۰ میلادی ۴۵ درصد از کل فروش خودروهای دیزلی اروپا به کشور فرانسه تعلق داشت اما در سال ۲۰۱۵ این میزان تنها به ۱۶ درصد کاهش یافته است.


علیرغم آن چیزی که اکثر افراد باور دارند این کاهش محبوبیت خودروهای دیزلی تماماً تقصیر رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن نبوده است. تقاضا برای چنین خودروهایی اکثراً در دهه گذشته کاهش یافته است. با این وجود خودروهای دیزلی همچنان سهم زیادی از بازار خودرو را در اختیار داشته و به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک شاهد خداحافظی آن‌ها با بازار باشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. Saeed Boroomand

    ۲۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (477 ديدگاه)

    مشکل اصلی دیزل، مستقیما رسوایی دیزل گیت نیست، شرکت ها تنها راه حلی که برای کاهش بیشتر آلودگی ترکیبات سمی نیتروژن دار توی خروجی اگزوز دارن استفاده از کاتالیست های پیچیده ترو گرون تر و نیازمند مراقبت دایمی توی اگزوز هست. و این یعنی افزایش قیمت و اختلاف بیشتر قیمت دیزلی ها با بنزینی ها و عملا غیر ممکن بودن بهبود های اساسی، مثلا کسی راه حلی برای کاهش آلودگی ده سال بعد تر دیزلی ها نخواهد داشت، و خب این وسط دیزل گیت هم همین ناتوانی شرکت ها رو بازتاب میده از عدم توانایی و تکنولوژیک برای رفع مشکل ذرات نیتروژن دار.
    ماشین های بنزینی اما دی اکسید کربن زیادی تولید میکنن که سمی نیست و فقط مشکلات گلخونه ای ایجاد میکنه و مشکل گوگرد هم که عملا حل شده ، ایران رو مطمین نیستم.
    بنزینی ها اما آینده شون روشن تره، تکنولوژی هایی مثل ظریب کمپرس متغیر نیسان یا HCCI مزدا عملا مزایای موتورهای دیزلی مثل ظریب کمپرس بالا و عدم اتلاف جرقه زنی و انفجار بهینه سوخت رو به حوزه بنزینی ها میارن، و یا امکان داشتن همزمان کمپرس بالا و بازده بالاتر مشابه موتورهای تویوتا یا کمپرس پایین و توان بالا رو همزمان فراهم میکنن. و همین طور این موتور ها با هیبرید شدن بهبودشون قابل توجه تر هست تا دیزلی ها. و در نهایت موتور بنزینی رو میشه در ابعاد و پیچیدگی کمتر ساخت و این یعنی قیمت کمتر.
    البته دیزلی ها هم ممکنه اتفاقات مهمی درشون بیوفته، همین موتورهای دیزلی بودن که به خاطر یخ نزدن سوختشون و مصرف کمتر یکی از عوامل تغییر توازن نیرو توی کنگ جهانی به سود شوروی شدن، یا امکان کاهش مصرف سوخت و فشار به بنزینی ها برای رقابت پذیری بیشتر روی توی دو دهه گذشته فراهم کردن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی

    ۲۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    شکی توش نیس که هیچ کس تو دنیا نیست که عاشق فایر لامبو و دیوونه ی صدای موتورای آمریکایی نباشه یا اون موتورای 12 سیلندر اصیل استون ولی خب داریم دنیا رو نابود میکنیم با این نفت لعنتی .چاره ای نیس باید کنار گذاشتش
    مندلیف صد سال پیش خیلی خوب گفت که :
    استفاده از نفت و گاز برا تامین انرژی مث اینه که با اسکناس اجاق یه خونه رو روشن نگه داری

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا