هفته نامه

آیا استانداردهای جدید، صنعت خودرو ایران را متحول می‌کنند؟

مصطفی حسنی: در یک‌صد و سومین اجلاس شورای عالی استاندارد در تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۲۵ تصویب شد که ۵۵ استاندارد به‌عنوان استانداردهای الزامی خودروهای تولیدی در نظر گرفته شوند که از بین آن‌ها ۵۱ مورد به موسسهٔ استاندارد و ۴ مورد به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و سازمان محیط زیست مربوط می‌شود. این استانداردها که برگرفته از استانداردهای اتحادیه اروپا بودند عمدتاً به مسائل پایه مثل ترمزگیری، وسایل هشداردهنده، چراغ‌ها، آینه‌ها، کمربند ایمنی و … مربوط می‌شدند و بالاخره با فراز و نشیب‌های زیادی اجرا شدند. در اسفند ۱۳۹۵ موسسه استاندارد از افزایش تعداد استانداردها به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد بر اساس برنامه‌ریزی و تفاهم صورت گرفته، تعداد استانداردهای لازم‌الاجرا از ابتدای دی‌ماه ۹۶، ۶۱ مورد و از ابتدای تیرماه ۹۷، ۶۳ مورد و درنهایت از ابتدای دی‌ماه ۹۷، ۸۵ مورد خواهد بود. (لیست این استانداردها را می‌توانید در جدول زیر ملاحظه فرمایید و برای مطالعه استانداردهای مرجع ECE به UNECE.org مراجعه کنید.)


همچنین اعلام شده بود اگر خودرویی نتواند تا ابتدای دی‌ماه سال جاری ۶۱ مورد استاندارد مذکور را رعایت کند با توقف تولید و عدم شماره‌گذاری روبه‌رو می‌شود. اکنون از طرف موسسه استاندارد اعلام شده که تولید ۲۵ خودروی داخلی به همین دلیل متوقف شده است که اتومبیل‌های سواری این لیست عبارت‌اند از: MVM 315 صندوق‌دار، MVM 550، چری تیگو ۵، جک J5، سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰، پژو پارس XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰ بنزینی و دوگانه‌سوز، فاو آسا B50f، لیفان ۶۲۰، لیفان X50، لیفان X60، هیوندای i10
همین‌طور که مشاهده می‌کنید به نظر می‌رسد این لیست می‌تواند با هر معیاری تهیه شده باشد غیر از استانداردهای تأیید نوع خودرو!
اولین سؤال این است که این خودروها موفق به پاس کردن کدام استانداردها نشده‌اند و آیا سایر خودروهای موجود آن‌ها را پاس کرده‌اند؟ در مورد این موضوع مهم هیچ جزئیاتی اعلام نشده و مسئولین موسسه استاندارد تنها به این نکته اشاره کرده‌اند که استانداردها عمدتاً به مسائل ایمنی مربوط می‌شوند. ما در این لیست شاهد نام هیوندای i10 هستیم که یکی از محصولات روز هیوندای است و با مشخصات نزدیک به مدل تولیدی ایران در اروپا هم عرضه شده. این اتومبیل در آزمون‌های موسسه Euro NCAP موفق به کسب ۴ ستاره شده است که امتیاز بسیار خوبی است؛ اما در مقابل، در این لیست مدل هاچ‌بک پراید یا تیبا مشاهده نمی‌شوند و احتمالاً توانسته‌اند استانداردهای ایران را پاس کنند اما هیوندای i10 نتوانسته! هرچند اعلام شده عدم مراجعه خودروساز برای اخذ مجوزهای مربوطه به این خودرو، علت جلوگیری از تولید آن بوده است.


علاوه براین خودروی معظم وانت نیسان در این لیست وجود ندارد و ما همچنان می‌توانیم شاهد تردد آن با رنگ زیبای آبی باشیم، البته این بار باید افتخار کنیم که این وانت از سد استانداردهای ۶۱ گانه هم عبور کرده! خودرو MVM 315 لیفت بک هم که با نمونه هاچ‌بک آن به‌جز شکل بدنه ازنظر ایمنی، کیفیت، مشخصات فنی و … هیچ تفاوتی نداشته و البته مثل برخی دیگر از خودروهای این لیست مدت مدیدی از توقف تولید آن به دلایل دیگری می‌گذرد، غیر استاندارد شناخته شده اما مدل هاچ‌بک استاندارد است! تولید پژو پارس با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی XU7JPL3 به دلیل غیر استاندارد بودن پایان یافته اما پژو ۴۰۵ و سمند با پلت فرم مشابه و همین موتور استاندارد هستند و تولید آن‌ها ادامه دارد!


پس از انتشار این خبر شرکت مدیران خودرو اعلام کرد خودرو تیگو ۵ دارای استانداردهای لازم بوده و شماره‌گذاری آن بدون مشکل ادامه دارد. ظاهراً منظور از نام تیگو ۵ در اعلام موسسه استاندارد مدل قبلی این خودرو بوده که مدت‌هاست با مدل جدید جایگزین شده و عدم توجه خواسته یا ناخواسته به این موارد در این خبر سؤال‌برانگیز است.
شرکت سایپا نیز اعلام کرد مجوز شماره‌گذاری آریو ۱۵۰۰ تا دی‌ماه ۹۷ اخذ شده و تولید آن ادامه دارد. اظهارات معاونت کیفیت این شرکت نیز قابل توجه است: بستهٔ جامع پایش استانداردهای اجباری محصولات سایپا را به مراجع برون‌سازمانی ارائه دادیم و موفق به اخذ تمدید مجوز شماره‌گذاری خودروهای تولیدی شامل سراتو، چانگان CS35، ساینا، تیبا صندوق‌دار، تیبا ۲، سایپا ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۵۱ و آریو تا اول دی‌ماه ۹۷ بر اساس الزامات سازمان ملی استاندارد ایران شدیم.
مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی موسسه استاندارد نیز گفته: پراید ۱۳۱ موفق به دریافت استانداردهای جدید شده است اما در محصول هیوندای i10، این شرکت تلاشی برای کسب مجوز استاندارد نکرده است!
در پایان باید گفت توجه سازمان استاندارد به استانداردهای جدیدتر و تدوین برنامه برای اجرای آن‌ها اقدامی تحسین‌برانگیز و مسئولانه است؛ اما این اقدام می‌تواند تنها یک قطعه از پازل پیشرفت صنعت خودرو باشد. به نظر می‌رسد خودروسازان به دلایل موجه یا غیرموجه در عمل برنامه‌ای برای دست‌یابی به سطح استانداردهای روز ندارند. علاوه بر این لازم است برای محصولات قدیمی و غیر استاندارد که ارزان‌ترین خودروهای موجود در هر رده نیز هستند جایگزین‌های مناسبی معرفی شوند.
در مورد اعمال استانداردها امیدواریم با حل مشکلات موجود، به برنامهٔ تعیین شده در مورد تمام خودروها – نه آن‌هایی که دیگر تولید نمی‌شوند – عمل شود. ارائهٔ اطلاعات درست و شفاف توسط یک مرجع رسمی که برای عموم مصرف‌کنندگان قابل دسترسی و مطالعه باشد نیز بسیار مفیدتر از اخبار و اظهار نظرهای پراکنده و گاه‌وبیگاه در منابع خبری مختلف است.


ما در انتظار روزی هستیم که درخشش نشان استاندارد ملی ایران در کنار نام محصولات برای مصرف‌کنندگان نویدبخش اطمینان و آرامش خاطر و برای تولیدکنندگان مایهٔ مباهات باشد.

به امید سربلندی ایران عزیز
مصطفی حسنی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    خیلی دوس دارم واکنش هیوندای رو نسبت به اینکه خوردش رو غیر استاندارد میدونن رو بدونم??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مصطفی

      ۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (100 ديدگاه)

      تولید کننده ایرانی i10 رو واسه بازرسی نبرده و رد شده،معلوم نیست چه گندی زده که روش نشده واسه بازرسی ببره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. الف.ی

      ۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1641 ديدگاه)

      فکر نکنم اهمیتی بده
      میده؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. مهدی

      ۱۱ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      هیوندایی i10 : غیر استاندارد
      وانت زامیاد و پراید : مطابق با ملاک های استاندارد
      وتو خود قصه مفصل خوان از این مجمل

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    بله متحول میکند
    فقط فکر قلب ما هم باش
    یواش یواش استاندارد ببر جلو تا ما شُکه نشیم
    بَه بَه به استانداردمون
    چراغهای عقب پرایدو LED میکُنن مثلا برای دیده شدن بهتر بعد یه مراسم آنچنانی پر خرج با مهمانهای خارجی هم میگیرند با آتش بازی و مِه غلیظ که آره اینم پراید با استاندارهای جدید بیاین ببرین تا تموم نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشید

      ۱۰ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (58 ديدگاه)

      بله جیب مجریان استانداردهای جدید رو قطعا متوحل میکنه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. datsun

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3496 ديدگاه)

    باید در همچین سازمانی رو گل گرفت
    از اینجا میشه فهمید ایران خودرو و سایپا تبدیل به یک مافیای خیلی بزرگ شدن که کسی نمیتونه بهشون بگه بالا چشت ابرو
    هیوندای i10 استانداردنیست بعد پراید استاندارده ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. *

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (17 ديدگاه)

    جناب آقای مصطفی حسنی
    میشه جواب من رو لطفا بدین…
    پژو پارس که مجوز نداره پارس xum هست.
    من بیسوادم شما با سواد –اون موتور زانتیا بود که روی پارس گذاشتن
    شما هنوز فرق موتور xum با موتور xu7 نمیدونین چرا مقاله مینویسید؟؟؟
    اتفاقا همین پارس xu7 و سمند ومیخوان 2 ستاره کنن وتا عروسیه نوه ی من تولیدش ادامه داره!!!
    دوست دارم هم تایید بشه و هم جواب بدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مصطفی حسنی

      ۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      جناب * عزیز !
      اولاً بابت اشتباه پیش آمده که ناشی از بی دقتی من بوده عذرخواهی می کنم و امیدوارم پوزش بنده ی کمترین را بپذیرید.
      دوماً بابت توضیح شما و گوشزد کردن این اشتباه متشکرم .
      سوماً موتورهای نصب شده روی زانتیا تولیدی در ایران XU7JP4L4 با حجم 1800 سی سی و XU10 J4R با حجم 2000 سی سی است که موتور اول با پارس ELX هم عرضه شد . موتور دوم داری حداکثر توان 135 اسب بخار و دو میل بادامک و 16 سوپاپ می باشد و با موتور XUM که حداکثر توان آن 105 اسب بخار است و 8 سوپاپ دارد متفاوت است . این موتور بر پایه ی XU7JPL3 و به عنوان محصول ایپکو طراحی شده بود .
      چهارماً استاندارد نبودن پلت فرم مذکور با موتور XUM و استاندارد بودن آن با موتور XU7JPL3 ، در حالی که طبق اطلاعات سازنده ، موتور XUM مصرف کمتر و عملکرد بهتری داشته ، اصل مطلب مطرح شده را نفی نمی کند و این سوال را تایید می کند که چرا خودروی بهتر غیراستاندارد شناخته شده و خودروهای بدتر غیر استاندارد شناخته نشده اند که به روشنی نشان دهنده ی عدم اعمال واقعی استانداردهای مذکور در حال حاضر ، نا هماهنگی بین شرکت ها و سازمان استاندارد و … است .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. *

        ۱۱ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (17 ديدگاه)

        آقای حسنی ممنون که پاسخ گو بودید…
        از تعداد منفی ها معلومه که انتقاد تندی کردم.
        ولی بازهم ازاین مقالات که باعث روشنگری واقبال عمومی در مورد خیانت هایی که به مردم میشه ایراد بفرمایید.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فواد

      ۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (291 ديدگاه)

      آقا بسی حال کردم بسیار مودبانه پاسخ شما رو دادند. ضمنا یکی یه اشتباه داشته باشه میشه 19 دیگه رد نمیشه که فورا دنبال آتو گرفتن از ملتید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. charger

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (396 ديدگاه)

    صنعت خودرو سازی ایران به درجه ای از عرفان رسیده که با این چیزا آب تو دلش تکون نمیخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سروش

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    استانداردی که وانت زامیاد از فیلترش رد بشه و هیوندای گیر کنه …….
    الانم رو لواشک های ۱۰۰ تومانی و افتابه پلاستیکی مهر استاندارد هست
    خیلی وقته که استاندارد پیش من هیچ ارزشی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. الف.ی

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1641 ديدگاه)

    تا حدود 10 سال پیش که من یادم میاد خیلی از مردم قبل از خرید کالا دنبال نماد استاندارد جمهوری اسلامی ایران می گشتن اگر کالا این نماد رو داشت اونو می خریدن
    ولی حالا استاندارد هامون هم مثل هوامون آلوده شدن
    آلوده به همون چیز هایی که خودتون می دونید
    تمام استاندارد های قبل از تو سوء تفاهم بود
    #_ استاندارد های مریخی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. جواد

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (60 ديدگاه)

    فکر کنم فقط تو ایرانه که از استاندارد تعریف دیگه ای می کنن! به قول دوستان هیوندای i20 که تو کشور های اروپایی الان داره صادر و استفاده میشه و یه خودرو پر طرفداره ولی در ایران حداقل استاندارد نگرفته ولی در عوض نیسان که تکنولوژی 2،3 دهه پیشو داره بدون هیچ مشکلی کماکان تولید میشه و هردفعه هم قیمتش بیشتر از دفعه قبل یا مهندسای ما خیلی حالیشونه و سطح استانداردهایمان بالاست که اوروپاییها و آمریکایی ها سر در نمیارن و یا یه کاسه ای……

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۹ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      البته اون هیوندای i10 هست
      وانت نیسان(در حقیقت نیسان جونیور) مربوط ب ۴۸ سال پیشه :))))))

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. جواد

        ۹ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (60 ديدگاه)

        بله. ممنون از راهنماییتون?. اشتباه از من بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. امیر.عارف

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    همین از رده خارج کردن ماشینها هم در دقیقه نود توسط لابی بسیار قدرتمند خودروسازها وتو شد. و تا تصمیم بعدی که باب میل خودروسازها که حمایت تمام قد دولت را هم دارد باید منتظر ماند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. الف.ی

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1641 ديدگاه)

    پدال تو کامنتم حرف بدی زدم که تایید نکردی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. lawyer hamid

    ۹ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (73 ديدگاه)

    تا وقتی رانت و مافیا تو صنعت خودروی ایران هستن و مهمتر اینکه تا وقتی دولت از ایران خودرو و سایپا حمایت کنه، همین آش و همین کاسه س
    همه ی این کارا واس اینه که الکی به مردم بگن که به فکر شما هستیم و داریم یه قدم مثبت برمیداریم
    دولتی که رو گمرک به عنوان درآمد، حساب جداگانه باز میکنه و از اونورم خودش تو ایران خودرو و سایپا سهام دار اصلی هستش و روساشون رو خودش انتخاب میکنه، فقط به سوددهی خودش فکر میکنه و هیچوقت استاندارد و حقوق مصرف کننده اولویتش نیست و فقط شعار کیفیت و استاندارد میدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Love Cars

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    اگه i10 غیر استاندارده پس همین امروز در تمام شرکت های مونتاژ کارو تخته کنن و ماشین استاندارد وارد کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ali a

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    خدایی دیگه درباره خودروسازی این مملکت حرفم نمیاد….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ابولفضل نصیری

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (161 ديدگاه)

    اون i10 منو کشته… میگه لامصبا من چی ندارم که نیسان جونیور داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. HoSeIn

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (113 ديدگاه)

    اخیرا ناوگان تاکسی فرودگاه اصفهان کل ماشیناش شده آریو . معلوم نیس جیب کدوم آقازاده قرار بوده از واردات این آشغال چینی چرب بشه که گذاشتنش تاکسی فرودگاه یه شهر توریستی که از همه دنیا میان توش . استاندارد کشکه تو این مملکت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا