هفته نامه

پتک تعرفه‌ها بر سر خودروهای وارداتی

بازهم خودروهای وارداتی، بازهم تعرفه‌ها!
بحث واردات خودروهای خارجی و البته تعرفه‌های بازرگانی مربوط به آن‌ها همواره یکی از مهم‌ترین و البته چالش‌برانگیزترین موضوعات مربوط به صنعت خودروی داخلی بوده و اهمیت و تأثیرات فراوانی روی بازار خودروی کشور و قیمت آن‌ها دارد. از چندین دهه پیش تاکنون واردات خودروهای خارجی روند پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اما چندین سال است که تمرکز بیشتری روی این موضوع بوده و کوچک‌ترین تغییری در تعرفه واردات تأثیر بزرگی برای قیمت و میزان عرضه این خودروها بر بازار خودروی کشور گذاشته است.


ورود خودروهای وارداتی به کشور چند سالی متوقف بود اما با گذشت زمان ورود آن‌ها با تعرفه‌های بالا آزاد شد و تا چندی پیش این روند ادامه داشت. اگر به خاطر داشته باشید بیش از یک دهه قبل قرار بود تعرفه واردات خودرو رفته‌رفته کاهش یابد اما با بررسی این رویه می‌توان دید نه تنها تعرفه‌ها کاهش نیافته بلکه با مطالعه جدیدترین پیشنهادها برای تعرفه واردات خودرو شاهد افزایش چندین برابری آن هستیم.


اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم باید به چند ماه قبل بازگردیم که کلید تنش در بازار خودروهای وارداتی با اعلام متوقف شدن روند ثبت سفارش زده شد. هر فرد عادی می‌دانست که این کار می‌تواند روی بازار این خودروها تأثیر منفی داشته باشد و منجر به گران‌تر شدن آن‌ها گردد. این کار که با هدف بررسی دقیق‌تر واردات خودرو صورت گرفت منجر به افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی شد و در برخی موارد نیز شاهد عدم عرضه آن‌ها بودیم. بی‌تردید این کار می‌توانست با تدبیر بهتری صورت بگیرد تا خریداران مجبور نباشند بازهم با قیمت بیشتری خرید کنند.

Toyota Hilux
اما بخش اصلی این نوشتار به اعلام تعرفه‌های جدید پیشنهادی دولت برای خودروهای وارداتی مربوط می‌شود. ظاهراً مسئولان امر پس از بررسی شرایط به این نتیجه رسیده‌اند که برای حمایت از تولید داخل، تعرفه واردات خودروها را افزایش دهند. دولت در فهرست تغییرات تعرفه‌ای در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۶ پیشنهاد کرده تعرفه واردات انواع خودرو از ۱۰۰۰ سی‌سی تا بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی به ۵۵ تا ۱۵۰ درصد افزایش یابد.

بر این اساس پیشنهاد شده تعرفه واردات خودروهای بیشتر از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی به ۵۵ درصد و خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی به ۹۵ درصد افزایش یابد. همچنین بر اساس پیشنهاد دولت تعرفه واردات خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از ۵۵ به ۱۳۰ درصد و تعرفه خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ سی‌سی به ۱۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

واردات خودروهای بالای ۳۰۰۰ سی‌سی و همچنین خودروهایی با قیمت بالاتر از ۴۰ هزار دلار نیز به‌طور کامل ممنوع خواهد شد.

خودرو با حجم پیشرانه درصد تعرفه فعلی درصد تعرفه پیشنهادی
۱ تا ۱.۵ لیتر ۴۰ ۵۵
۱.۵ تا ۲ لیتر ۴۰ ۷۵
۲ تا ۲.۵ لیتر ۵۵ ۹۰
۲.۵ تا ۳ لیتر ممنوعیت واردات ۱۳۰
بیشتر از ۳ لیتر ۵۵ ممنوعیت واردات

همواره یکی از اصلی‌ترین دلایل برای وضع تعرفه بر واردات خودروهای خارجی حمایت از تولید خودروهای داخلی بوده است. سؤالی که همیشه ذهن ما را به خود مشغول می‌کند این است که آیا چند دهه فرصت برای خودروسازان داخلی برای ساخت خودروهایی نه در حد نمونه‌های اروپایی بلکه حداقل در حد محصولات چینی کافی نبوده است؟ صنعت خودروی کشور در این چند سال چه دستاورد فوق‌العاده‌ای با وضع تعرفه‌های بالا برای خودروهای وارداتی داشته است؟ درحالی‌که صنعت خودروی دنیا در حال حرکت به‌سوی تکنولوژی‌های الکتریکی و خودران است متأسفانه ما شاهد تولید خودروهایی با تکنولوژی چندین دهه پیش و البته پیشرانه‌هایی پرمصرف هستیم که این نیز به نوبه خود باعث آلودگی هوا و متعاقب آن تحمیل میلیاردها تومان هزینه به کل کشور می‌شود. یکی از بدیهی‌ترین اصول اقتصادی ایجاد رقابت برای افزایش کیفیت و رضایتمندی است اما متأسفانه سد بزرگ تعرفه‌ها اوضاع را یک‌طرفه کرده و همین موضوع است که باعث شده خودروسازان داخلی چندین دهه در حال درجا زدن باشند.

خودروهای وارداتی خواه ناخواه بر روی خودروهای تولید داخل نیز تأثیر دارند و هر جا که بهای آن‌ها افزایش یافته شاهد بالا رفتن قیمت مدل‌های تولیدی نیز بوده‌ایم. در روزهای اخیر مسابقه برای افزایش قیمت محصولات تولید داخلی شدیدتر شده و روزی نیست که خبری از افزایش قیمت این خودروها در رسانه‌ها منتشر نشود. حال این افزایش قیمت کجا خاتمه می‌یابد سؤالی است که به نظر می‌رسد پاسخی ندارد.


مورد جالب دیگر بازار خودروهای وارداتی است. این خودروها با تعرفه‌های قبلی نیز قیمت بالا و بازار بسیار محدودی داشتند و البته که نمی‌توانند رقیبی برای محصولات داخلی محسوب شوند زیرا که نه به تعداد بالا وارد می‌شوند و نه قیمت آن‌ها با قیمت تولیدات داخلی همخوانی دارد. درست است که اکثر مردم توانایی خرید این خودروها را ندارند اما ورود آن‌ها با قیمت مناسب می‌توانست تلنگری بر خودروسازان داخلی باشد تا سریع‌تر خود را با تکنولوژی‌ها و روند روز صنعت خودروسازی تطبیق داده و محصولات باکیفیت‌تری تولید کنند.

موضوع دیگر وضع برخی قوانین خلق‌الساعه و بدون پشتوانه کارشناسی است. یکی از جنجالی‌ترین قوانینی که قبلاً نیز انتقادات فراوانی را برانگیخته بود منع واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی بود! اینکه خودروهایی با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی لوکس محسوب شوند فاقد هرگونه دلیل منطقی است. نتیجه وضع چنین قانونی عدم اجازه واردات خودروهای رده میانی همچون هیوندای سانتافه با موتور قوی‌تر و از سوی دیگر ورود خودرویی همچون ب‌ام‌و i8 با قیمت میلیاردی بود که ناکارآمدی چنین قانونی را نشان می‌داد! در تعرفه‌های پیشنهادی جدید نیز اعلام شده ورود خودروهایی با بهای بیشتر از ۴۰ هزار دلار و حجم موتور بالاتر از ۳۰۰۰ هزار سی‌سی ممنوع است که بازهم همان جنجال‌های سابق را به دنبال خواهد داشت.


امید داشتیم در وضع تعرفه‌های واردات خودرو تدبیر بیشتری صورت می‌گرفت تا هم بازار خودروهای وارداتی آرامش می‌یافت و هم اینکه خودروسازان داخلی اندکی به خود آمده و محصولات به‌روزتر و باکیفیت‌تری تولید می‌کردند اما متأسفانه به نظر می‌رسد راهی را که چندین بار رفته شده دوباره طی خواهیم کرد و این چرخه ادامه خواهد داشت…


کار رسانه پرسش و مطالبه است و امیدواریم که به پرسش‌های فراوان خریداران و بازار پاسخ درخوری داده شود. در پایان همچون همیشه امیدواریم صنعت خودروی کشورمان با این سرمایه عظیم انسانی و همچنین گردش مالی بسیار بالا وضعیت بسیار بهتری نسبت به امروز داشته باشد و ما هم بتوانیم در عرصه‌های جهانی عرض اندام بکنیم. به امید آن روز…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    اسمش روبذارید پتک خیانت و جنایت بر سر ما مردم بد سرنوشت و بیچاره اون از قیمت مواد غذایی قیمت خانه اینم ماشین واقعا اگه دشمنای ما بهمون حمله کنن همچین بلایی سرمون نمیارن چاره کار در خود ملت نهفته ست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      گفته بودن دولت برای تامین هزینه هاش مجبوره این کارو بکنه
      اگه بازم کمپین نخریدن خودرو(چه داخلی چ خارجی) راه بیفته و حداقل نصف خریدارا ب این کمپین بپیوندن دولت بعد ۶ ماه مجبور میشه بازنگری کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir2020

        ۴ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (11 ديدگاه)

        مردم اگه ماشین فقط فقط تا بعد عید نخرن حساب خودروساز چیه حساب همه میاد سرجاشون

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ارش

          ۴ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (73 ديدگاه)

          بعدش بیان یه وام 25 میلیونی سود کم تصویب کنن مردم روز اول 200 هزار تا ماشین داخلی بخرن خوشحال هم باشن که تحریم جواب داد..

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. محمد

      ۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      میخوام بدونم کدوم خودرو داخلی موتور ۳۰۰۰ سی سی داره که واسه حمایت ازش تعرفه واردات ۱۵۰ درصدی وضع شده؟؟؟؟؟؟؟

      اینم به کنار که با تعرفه فعلی ۴۵‎٪ هم خیلیها امکان خرید این خودروها رو ندارن(چیزی در حد ۹۵‎٪ مردم)

      جالب اینجاست که:
      با تعرفه پیشنهادی گمرکی مثلا
      ««هیوندا اکسنت»»
      که ارزان‌ترین خودرو کره‌ای تو تمام بازارهای دنیاست و خودرو اقتصادی-دانشجویی شناخته میشه با تعرفه
      ««رنو تلیسمان»»
      که از لوکسترین و گرانترین خودرو سدان رنو هست یکیه

      بعد تعرفه خودروهای هیبریدی چی شد؟؟ چرا خبری از اونا نیست؟؟؟؟ اینم مشکوکه که تعرفه اون خودروهای پاک به چه دلیل میخواد تا چند درصد گران بشه؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. فرید

      ۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (76 ديدگاه)

      دوستان عزیزفکرمیکنید کسانی که چنین تصمیم هایی میگیرنداصلاچیزی ازدنیای خودرو حالیشون هست که چنین سایت هایی راروزانه مطالعه کنندودردودل مردم رابشنوند؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. ایرانی

      ۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (612 ديدگاه)

      . با توجه به قانون جدید واردات خودرو…. و ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار… جای شبهات اساسی باقی میمونه که یکیش منفعت زیاد شرکتهای خاص مثل کیا و هیوندایی از این قانون. و احتمال شریک جرم بودنشون و دادن رشوه به مسئولین ذی ربط برای تصویب چنین قانونی در آینده نزدیک…
      دوم اینکه خودروسازان تقریبا دارن تبدیل به بنگاه واردات خودرو از جمله خودروهای چینی همچون چانگان نیشن…

      سوم محل تامین یارانه از گرانی… که همگیش نامردیه… به خدا مسئولین قدر این ملت را نمیدونن.. بدجور دارن میتازونن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. amirali

      ۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (185 ديدگاه)

      این تصمیمات که فقط منافع سازمانهای دولتی و دستگاه های نظام را تامین می کنه و 100 در صد به ضرر مردم هست آدمو یاد فیلم های مافیایی میندازه. از چه باید حمایت بشه ؟ به چه قیمتی ؟ چرا هیچ کس از مردم حمایت نمی کنه ؟ مردم مگه چه جوری پول درمیارن که دولت داره اونها را تیغ می زنه واسه منافع خودش ؟ آدم با یک نگاه کوتاه به برنامه بودجه سر درد میگیره ! کجای دنیا در برنامه بودجه یک ساله یک کشور ، به اشخاص حقیقی هم ردیف بودجه اختصاص میدن به بهانه موسسه خیریه ! می دونستید به ازای هر طرح اقتصاد مقاومتی که به دولت ارائه بشه 99 میلیون پاداش میدن ؟ می دونستید به ازای ارایه هر طرح در امور زنان 60 میلیون پاداش میدن ؟ خوب این طرح ها را کیا ارایه میدن ، من و شما ؟! یک عده مفت مفت می خوان پولدار بشن ، سختیش را ملت باید تحمل کنه . یاد فیلم تنگسیر افتادم جمله ای که شیر ممد می گفت :” این چه دهیه که ….”

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Omid622

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    یعنی هر قانونی جدیدی میاد مردومو بیشتر از قانون قبلی می اندازه تو فشار و تنگنا
    سال ۹۲ قانون مزخرف منع ماشین های بالای ۲۵۰۰ سی سی اومد
    تو این سالها ماشین های به ندرت خوبی حجمشون پایین تر از ۲۵۰۰ س سی بود حالا که ماشین های خوبی در این رنج حجم موتور میاد
    مدیران بی سواد اینم نقض کردن روی آوردن به ماشین کمتر از ۴۰هزار دلار که دیگه ماشین های بسیار کمتر از حجم ۲۵۰۰ سی سی وارد میشه البته اینبار حجم موتور رو به ۳۰۰۰ سی سی افزایش دادن تا جای که من بدونم بالای ۳۰۰۰ سی سی ماشین خوب گیر میاد مث ۳۵۰۰ سی سی یا ۳۳۰۰ سی سی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (537 ديدگاه)

      دیدگاه اینا اینه “هرچیزی که باعث لذت شود حرااااام است!”
      خب دلیل مسخره تر از این برای گرونی پیدا نکردن؟
      صنعت خودرو سازی دولتی ایران مث یه بچه میمونه که نیاز به حمایت داره تا راه بره،هر چقدرم حمایت بشه فقط راه میره و وقت و هزینه چند نفر دیگه رو هم میگیره که راه بره ده سال هم همین روند باشه فقط راه میره یاد نمیگیره خودش راه بره. و این صنعت بدست نا اهلش افتاده و همچنین گمرک.دلایلشونم ساده زیستی و با یک تصادف کوچیک تو ماشین ارزون و بنجل از دنیا رفتنه.مهم نیس چقد تلفات کشته قطع عضو و قطع نخاع این وسط آسیب میبینن مهم حمایت از تولیییید داخله.و پول.فلسفه عوارض خروج از کشور برای تامین هزینه های جنگ بود و بعدش قرار بود صفر بشه که نه تنها صفر نشد بلکه سه چهار برابر هم شد.قیمت گاز ١٢٨ برابر شد،بقیه مواد غذایی هم همینطور علف به دهن بزی شیرین اومده.یه زمانی چهار تا ۵٠٠ تومنی میدادیم باک پیکانو پر میکردیم الان یه تراول بدی باک پژو پر نمیشه.یه پول خرد به مردم میدن هزار برابرشو ازشون میگیرن،*** یارانه رو حرام کردن به دلیل اینکه بیت الماله.سیاست اینه گرون کن بیشتر بخوریم.خب مگه نمیگن خودروی با کیفیت و ایمن داریم نیازی به خارجیش نیست.۶ماه گمرکو باز بزارن که این خودرو های با هم رقابت کنن یا گمرک کلا تعطیل میشه از بس همه ایرانی میخرن. یا خودرو سازی تبدیل به جایگاه تخمه خوری میشه،که مورد دوم١٠٠٪‏ هست.تو شرایط فعلی اگر انتقاد کنید ماشین قدیمیه میان چهار تا چراغ جدید میزارن با دوتا سپر جدید +١٠میلیون جدید رو قیمت.یا زمانی mvm فیس لیفت ماشین هاشو آورد خواست قیمتشو افزایش بده که اداره ی مربوطه دلیل آورد که هیچ تغییری تو فنی و شاسی و موتور داده نشده بلکه همون مقدار مواد اولیه مصرف شده چراغ جدید و سپر جدید ساخته بشه وقیمتش ثابت موند البته این قضیه فقط شامل حال دیگران میشه وگرنه شما چهار تا چراغ جدید بزار رو پراید ده تومن هم قیمتشو اضافه کن اگر کسی اعتراضی کرد؟که بیشتر مواقع دیده شده تو صف ها سر و دست میشکنن برای ثبت نام.یه زمانی ماشین گرون شد گفتیم چرا؟گفتن دلار گرون شده ٣٠٠٠تومن شده بخاطر همونه بعد یه ذره دلار اومد پایین گفتیم حداقل یه ذره شمام کمترش کنین گفتن تولید ملیه ربطی به نرخ دلار نداره، به شتر مرغ گفتن مرغی گفت شترم،گفتن شتری گفت مرغم. کسی هم بخواد ماشین جدید بیاره اول باید آپشن هاشو پیاده کنه بعد کم کم ۵٠ تومن بکشه رو قیمتش بعد آماده عرضه به بازاره هر از گاهی هم تقاضا کم شد یه چن تا آپشن ورمیداری اضافه می کنی +١۵تومن رو قیمت ماشین بفرما مثل روز اول استقبال دوباره و حد اکثری. کسی به ماشین های ٣٠ ساله اعتراضی کنه میرن یه موتور tu5 میزارن روش با دوتا ایربک بفرما آماده شد دفعه ی بعدی نوبت گیربکس اتومات ساخت مثلا بلژیک هست دفعه بعد نوبت توربو و آرم بسیار بزرگ توربوووووو.میتونین ٢٠تومنم بزارین روش.وقتی تو این همه مدت نمیتونی یا روشتو عوض کن یا بزار یه کاربلد بیاد سر جات.با مرسدس بنز و هیوندایی قرار داد میبندن آدم فکر می کنه از فردا تو ایرانخودرو اس۵٠٠ مونتاژ میشه تهش که میره میبینن فلان قطعه موتور رو عوض کردن یه تبلیغ گنده و قیمت جدید. برادر من شما گیربکس لامبورگینی رو هم روی پراید سوار کنی آخرش همون پرایده.جدیدا مد شده ایرانخررو رو خر خم موتور tu5 سوار می کنه. به امید پسرفت های بیشتر و بیشتررررررر. ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Behrouz anzali

        ۴ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (128 ديدگاه)

        دمت گرم حرف دلمو زدی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. سردبیر

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (764 ديدگاه)

    در میان این همه مصرف سوخت و برباد رفتن سرمایه ملی و در زمانی که خودروهای با تکنولوژی منسوخ داخلی در حال آلوده کردن هوا هستند، انتظار می رفت تا تصمیم گیران با لحاظ منافع خریداران و نه بنگاههای خاص، خردمندانه تر تصمیم گیری نماید. انتظار می رفت تا تعرفه خودروهای کم حجم با آلایندگی و مصرف پایین حتی نسبت به قبل نیز با کاهشی اساسی همراه شود.
    در این میان می توانستیم، تعرفه را به صورت پلکانی بر اساس قیمت خودرو تعیین نماییم تا هر چه خودرو، قیمت بالاتری داشته باشد، واردات آن نیز منافع بیشتری برای دولت داشته باشد و در عین حال بدون ایجاد ممنوعیت، هر طیفی از جامعه را نیز منتفع نماییم. چه ایرادی دارد که ثروتمندان، تجار، پزشکان و کارخانه‌داران این امکان را داشته باشند که خودروهای بالای 40 هزار دلار و لوکس حتی میلیاردی را صاحب شوند.
    و چرا دولت در حال باز کردن راههای تشویقی بیشتر برای خودروهای هیبریدی و کم مصرف مخصوصا در این زمان که نیاز به آنها شدیدتر احساس می شود، نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بابک محبی

      ۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      و نکته‌ی جالب مصادف شدن این افزایش تعرفه‌ها با روزهای آلایندگی شدید تهران و بقیه کلان‌شهرهای ایرانه. همه میدونن که یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا اتوموبیل‌های ما با تعداد زیاد در شهر و تکنولوژی موتورهای دو دهه پیش هستن. فرض کنید اتوموبیل‌های ارزون ما آلایندگی کمتری تولید میکردن یا الکتریکی بودن. تصور کنین چن نفر کمتر جونشون رو از دست میدادن یا چند نفر کمتر سرطان ریه میگرفتن.
      حالا الان همه دنبال مقصر میگردن و یکی از دوستان هم میگه “بنشانید درخت تا هوا تازه شود” اما باید منابع آلودگی رو از میان برد…
      و تدبیری که برای این مورد اندیشیدن دوستان این بود که باز فاصله قیمت ها رو بیشتر کنند و دست یابی به اتوموبیل های خارجی و کم آلاینده رو سخت تر…
      چه زیبا تدبیری… (:

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ASTON

        ۳ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (213 ديدگاه)

        خنده دار که هیچ گریه اوره نمایشی هست که سناریوش جستجو به دنبال راه حل برای آلودگی هوای شهرهای بزرگ توسط مسولین هست
        با این سیاست گذاری ها آخه؟سیاستهاشون فقط پا میگذاره روی گلوی ملت
        من نمیگم کاری کنید که خودرو سازهای به اصطلاح بزرگ ما ورشکسته بشن بابا حداقل مجبورشون کنید با شرکتهای مث همین هیوندایی همکاری کنن خودروی هیبرید بزنن لااقل

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. جواد

      ۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (60 ديدگاه)

      دولت از همون جایی قدم اشتباه برداشت که نذاشت خودروی برقی که به دست مهندس آرین ساخته شده بود را در داخل به تولید انبوه برسونن و اگر این کار رو می کردند نه تنها برای مردم سود داشت بلکه برای دولت هم سود بسیار بیشتری داشت و چه بسا می تونستیم از پیشگامان در صنعت خودروی برقی در جهان باشیم و به جای فروش خودروی پراید از رده خارج به مردم و به کشور های همسایه از جمله عراق خودروی برقی بفروشیم که مطمئا مشتری بیشتری خواهد داشت.پس نتیجه چنین اشتباهی میشه همین وضع آلودگی که مردم دارن باهاش دست و پنجه نرم می کنند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۳ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        خانم م*** که از قضا همسر محترمشون یکی از وارد کننده بنزین هستند
        جلوی اون طرح رو گرفتند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. تعرفه هاي خوش اشتها

          ۴ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          خانوم. م*** و فرزندان سخن گوی دولت آقای نو*** الان در آمریکا هستند و اگر اشتباه نکنم فرزندای آقای ن*** اونجا پزشکی میخونن. *********************

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. محسن

      ۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (753 ديدگاه)

      سلام
      دارم پولامو جمع میکنم یه پارس قسطی بردارم…
      با این همه انتقادی که شده چطور میتونم این کار کنم…
      اخه ۳۹ میلیون پوله الکی که نیست.. همش میگن کالای ایرانی بخرین حضرت عباسی تو خریدای روزمرم به جنسای ایرانی خارجی که نگاه میکنم شاید ۹۰ درصد خارجی بخرم چون خدا وکیلی به جون بچم خیلی کیفیتش بهتره همین چند وقت پیش میخاستم یه عروسک برا دخترم بخرم به خدا به پیر به پیغمبر ایرانیش اصلا قابل مقایسه با خارجیش نبود ایرانیش خیلی بنجل بود حالا شما بگین هر دو با یه قیمت ایرانیش بخرم که سر یه ماه خراب شه یا خارجیش که عمر کنه…اخه منی که اگه بیام حمایت کنم و ایرانیشو بخرم از اون طرف ایا حمایت میشم و ایا جنس خوب به من تحویل داده میشه؟؟!!!
      حالا ماشینای تولید داخل همین حکایتو دارن .. وقتی رو یه سال سه بار کمک پرایدمو عوض کردم غلط میکم حمایت کنم…کاری ندارم که این پیام من چندتا لایک بخوره اخه چرا جنس ایرانی تو تولیدش کیفیت و دقت نیست که من بخرم چرااااااا خدا چرااااااا..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مصطفی

        ۴ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (10 ديدگاه)

        اخوی هر محصولی که میتونی کالایایرانی بخر، اما در مورد ماشین این قاعده رو کلا بیخیال شو دستت میرسه خارجی (نه چینی) بخر خودت رو خلاص کن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Just bentley continental

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (540 ديدگاه)

    طوری دهن ما رو بستن که واقعا چیزی نمیشه گفت مردم ایران براتون دعا می کنم که با این وضعیت بتونین زندگیتونو بچرخونین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. F۲۲RAPTOR

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    یعنی اگه تعرفه بره بالا تولید کننده داخلی پیشرفت میکنه؟
    اینا بهانه س به خدا تعرفه هر چقدر بره بالا،فقط مصرف کننده س که به ضررش تموم میشه
    و روز به روز از کیفیت مونتاژ کنندگان و تولید کنندگان داخلی کمتر میشه
    خیلی مسخرس که خودرو های ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی باید تعرفشون بره بالا مگه ما زیر ۱۰۰۰ سیسی چند تا خودرو داریم ؟لطف می‌کردن میزدن انواع خودرو دیگه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. F۲۲RAPTOR

      ۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (2598 ديدگاه)

      اصلا ماشینهای ایرانی در حد نمونه های چینی هم نیستن چه برسه به اروپایی ،ژاپنی وکره ای
      تو بازاری که انحصار باشه حیچ وخت ترقی وپیشرفت نیست چون رقابتی نیست ،اینام دیدن اگه ماشینای خارجی با قیمت مناسب بیاد داخل، که باس در کارخونمونو ببندیم پس تعرفه رو بردن بالا تا قیمت ماشینا بره بالا که حد اقل از لحاظ قیمتی بی رقیب باشن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. F۲۲RAPTOR

      ۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (2598 ديدگاه)

      متاسفنه بازار بی رقابت همینه،تا قوانین همین باشه ماشینای الان تا صد سال دیگم مهمون هستن پیشمون، بعد ۵۰ سال دیگه که آریسان تولیدش قطع بشه به امید خدا دنا وانت و ساینا وانت جاشو پر میکنن .
      صنعت نیست که خیانته خیانت به مردم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رامين

        ۳ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (4 ديدگاه)

        اونی که دیس لایک کرده حقایقو کیه دیگه?

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. شاهين

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    مردم ایران لیاقتشون همینه…بدتر از اینا سرمون میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. به امید نابودی.....

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    فقر میشه گفت
    به امید نابودی…………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Abbas_us.c

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (269 ديدگاه)

    این خبر حدود یه ماه پیش به بیرون درز شد!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. نکته سنج

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (709 ديدگاه)

    فکر می کنم که دیگر وقت آن رسیده که بعضی از دوستان جوان شدیدا خوش بین و فوق العاده ساده لوح و متوهم که حتی با تحصیلات دانشگاهی و سنین بالای 30 سال معتقد بودند که پس از عقد قرارداد برجام می توانند با بهای 30 الی 40 میلیون خودروهای کره ای و یا ژاپنی بخرند!یک آب خنکی به صورت خودشان بزنند و لااقل از خواب خوش خرگوشی چند ده ساله بیدار بشوند.این تعرفه های جدید پتک مهمی توی سر چنین افراد الکی خوش، متوهم و ظاهرا باسواد ولی باطنا شدیدا بی سواد و ظاهر بین است.اشخاصی که حتی این حد درک و فهم ندارند که ببینند که در چه سرزمینی زندگی می کنند و فقط یک مشت حرف های چرند کلیشه ای را طوطی وار می کنند.حرف هایی که از خودشان نیست و ساخته ذهن شیادان مزور کهنه کار این دیار است.بعضی ها از این اشخاص جوان چنان رفتار می کنند و حرف می زنند که گویی تازه از خارج کشور وارد ایران شده اند و اصلا تا به حال ایران نبوده اند که بینند چه خبر است !!….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. پرسپولیس

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    تعرفه را1000درصدی تصویب کنیدفقط نام حمایت ازآشغال این دوخودرو ساز رانبریددوست دارید باتعرفه ایجاددرامد بکنیددیگه ان جمله دومی رانگوییدپرایدپنج میلیونی هم گرانه اصلا وجودش توهین به بزرگی یک کشورهست این همه سر وصدا وشلوغی برای چهارتا خودرو به درد نخور راه انداختن زمانی این دو لگن ساز خودرو ساز میشوندکه تو خیابانهاآستون مارتین بنز جی کلاس تمام خودروهای ایتالیایی ژاپنی آلمانی کره درحال تردد ونمایش باشندعیاراین دو شرکت بدردنخور مشخص میشود تعرفه صفراین دورا حتما به سرراه میاره بعدمیدانند نام صنعت خودرو نمیشود روی هر سوله وانباری گذاشت جرابایدتعرفه پلکانی باشد یا انواع ممنوعیت حجم وقیمت باشد مگر این خریداران دور ازجونشون گوسفند فرض کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رامين

      ۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (4 ديدگاه)

      متاسفانه تو دنیا بی ابرو ترینیم همه مسخرمون میکنن تنها چیزی که میبیننمون میگن اینه=>جهان سومی
      آخه تقسیر ما چیه که نمیگزارند پیشرفت کنیم بابا به خدا ماشین با کیفیت موتور قوی کابین و ظاهر زیبا بدین بیرون مردم ایران که هیچی مردم جهانم میگیرن مگه این هیوندا همون ماشینه بی دوام نبود بد نبود الان پر فروش ترینه تازه یه برند جدیدم زده بابا تا پوله نفت هست صنعتی کنید کشور رو بعدش از افغانستانم بدتر میشه وضعیتمون بابا بسه زامیاد بسه همه نوع پراید این کوئیک چه افتضاحیه بعد ٣٨ سال باز پراید فیس لیفت موتور ضعیف ظاهر حال بهم زن جونه من فقط این لاستیکایه این ماشینارو نگاه کنین ضخامت دوچرخه رو داره بابا جدا از خنده مسخرمون میکنن لیز میخوره ایمنیش کمه تو برف گیر میکنه بابا سمند رو بندازین دور شروع پایین ترین مدلش بشه دنا پلاس توربو اتوماتیک مثل یاریس تویوتا یا i20 هیوندا بقیه رو از نو بسازید مردم ما همه ایرانی هستیم باید پشت هم باشیم نباید بگزاریم تو پاچه ی هموطن هایمان کنن مردم گناه دارن لیاقتشون این نیست بخدا نسل گیربکس دنده ای تمام شده حیف که حرفام واسه همین سایته مسوولان هیچ اهمیتی نمیدن فقط واسه خودمون داریم خودمونو تخلیه میکنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. lawyer hamid

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (73 ديدگاه)

    از شانس مذخرفمون تو مملکتی افتادیم که همه چی توش بسته و محدوده و گرونی روزبه روز بیشتر میشه و ترمزش کشیده نمیشه
    ینی شد دولتهامون دست رو چیزی بذارن و افتضاح به بار نیاد؟؟؟
    خداروشکر که رو هرچی دست گذاشتن نتیجه ای جز بازار شلن شوربا و رانت و قاچاق و ثروتمندتر شدن یه عده خاص که ژن خوب دارن و از اونورم بیشتر شدن بدبختی و فلاکت مردم نداشته.
    یقین داشته باشید که خودشونو زدن به خواب و ندونستن
    دلم میسوزه برای ایران و ایرانی ها
    انشاءالله که یه روز این بدبختی هامون تموم شه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. sevlan

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (186 ديدگاه)

    دیروز کلی نوشتم و پدال عزیز از ترسش حذف کرد ،من بجز حرف دل خودم و دغدغه های خودرو چیزی نگفته بودم ، ولی علی قاعده بدیهیه که ما دوستداران خودزو عده قلیلی هستیم و اینجا حرف دلمونو واسه کاستن از آلام همدیگه بیان میکنیم و بیرون از اینجا ملت همیشه در صحنه ای هستن که اگه پراید مثلا برسه به ۵۰ میلیون ،بازم واسه خریدش صف میکشن !مشکل خود ما مردم هستیم دوستان ،***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. یوسف

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (742 ديدگاه)

    حمایت از تولیدات داخلی بهانه خنده داریه که حتی خود تنظیم کنندگان این تعرفه ها باورش ندارن، داستان خیلی ساده س دولت برای رفع کسری بودجه عظیم و بی پایانش دست به دامن بالا بردن مالیات و عوارض (واردات خودرو، خروج از کشور و …) شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رامتین

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3048 ديدگاه)

    هنوز تصویب نشده. من نمیدونم چه دلیلی داره قبل از تصویب کامل، چندین بار این موضوع تعرفه ها را بگیم؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. javad

      ۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (141 ديدگاه)

      ببخشید تو سایپا یا ایرانخودرو کار میکنی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رامتین

        ۴ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (3048 ديدگاه)

        چی میگید شما؟ کلا ترفند دولت اینه که با نشر یه خبر، ملت را میترسونن از افزایش قیمت. الان بر همه مسجل شده که تعرفه ها افزایش شدید پیدا میکنند. حال اگر اندکی کمتر از مقدار گفته شده، تعرفه ها افزایش پیدا کنه همه خوشحال میشند!! به همین راحتی تفکرشونو غالب میکنن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. F-23

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به نظر من این جماعت منصب دار نباید تصمیماتشون رو اعلام کنن. چون امکان نداره هیچوقت تصمیمات خوبی بگیرن. به خاطر همین باعث افسردگی میشه. یعنی خداوکیلی این آقای رئیس جمهور داره با خنده سر همه رو ….. راستی یه شعری یادم افتاد که میخوام بگم:
    گدا دارا شود ….. خدا را کافر شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. H

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اینها نمی فهمند یکی از آرزوهای جوون‌ها این هست بتونند تلاش کنند یک ماشی خوب بخرند منتهی چند نفر می‌شینند یک شبه چنین تصمیمی میگیرند
    مثل اینکه روی ترد میل‌میدویم هر چی تلاش می‌کنیم اینقدر قیمته رو الکی بالا میبرند که فایده ای نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. achtung

      ۳ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (423 ديدگاه)

      ماشین خوب خواسته همست حتی خود کسانی که این قانونها رو میذارن ولی اینا و بچه هاشون تو موناکو و کانادا ماشین خوبشون رو دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. حسن

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1322 ديدگاه)

    خدایی انتظار زیادی داریم ازشون شما ببین طرف تا هشتم یا نهم راهنمایی درس میخونه بعد میره حوزه فقه و اصول میخونه میشه اخوند سواد ندارن اخه چه انتظاری از اینا میشه داشت . اقا سوادمدیریت و کشورداری از اول نداشتن تا قیامت هم پیدا نمیکنن شما ببین اول گفتن کشاورزی محور کشوره شروع کردن چاه زدن تا الان شدیم کشور بی اب. شروع کردن سد سازی اختلاف دمای اب و خاک تو کوهستانها بوجود اوردن شدیم کشور باد خیز.خودرو سازی هم که هیچ ………..چی درسته کجا اباده چی سر جاشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. پژمان

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (46 ديدگاه)

    ایران الان داره خرج ۴ تا کشور رو میده ، باید از یه جایی پول جمع شه به هر حال ، چه راحی بهتر از خودرو؟
    گاری ۷ میلیونی رو ۳۷ میلیون میفروشن ، مردم بعد از خرید قربونی هم میکنن جلو ماشین!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. معین

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    منشا همه این مشکلات خود ما مردم هستیم .. وقتی ماها پشت هم نیستیم هرچی بلا سرمون بیاد حقمونه .. مردم ما برعکس عمل میکنن … هرچی گرون میشه بدتر میرن سمتش اما تو کشواری دیگ کسی ب جنس گرون نگاه هم نمیکنه … مردم باید قدرتشونو نشون بدن ..
    نباید خرید کنن … ک متاسفانه فقط پشت همو خالی میکینیم و برای خالی کردن عقده هامون تو دنیای مجازی شاخوشونه میکشیم ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احمد

    ۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (113 ديدگاه)

    متاسفانه این پول تعرفه مالیات ها *** صرف مردم نمیشه که باعث تعادل جامعه بشه مثلا بگیم دارند رابین هودی کار میکنند از ثروتمندان میگیرن به ضعفا میدن که اینم نیست بنظرم قیمت خودرو های داخلی پراید و پژو 405 بین 5 تا 10 میلیون میره بالا از این طرفم یه فشار دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۴ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      عزیز جان پول دارها یک شبه ماشینشون شده دو برابر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. Saied

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    معلومه که جیب دولت حسابی خالی شده که این تصمیم رو گرفتن. ولی اقایون با این تصمیمات دستتون بیشتر واسه مردم رو میشه به خدا. کاش ارزون کننین. تعداد زیادی بگیرن. هزینتون رو اونجوری در بیارین.
    وگرنه جیب مردم هم داره خالی میشه. و خدایی نکرده ایران عزیزم دچار مشکل میشه.
    چون بدون ملت شریف و بیچاره ایران اقایون مسئول دیناری ارزش ندارن.
    قدر این مردمو بدونین.
    هرجایه دنیا یک شبه ٣٠٠ میلیون میکشیدن ( یعنی حقوق ١٧ ساله یک کارمند رو ) رویه قیمت یه ماشین. مردم کشور رو منفجر میکردن . ولی ملت با شرف ایران دارن صبر میکنن. چون کشورمون رو دوس داریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. سروش

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (176 ديدگاه)

    با این کار ها و تصویب قانونها زمینه بیرون رفتن افراد ثروتمند رو از کشور فراهم میکنن . من پول خرید پراید رو هم ندارم ولی دلم به حال پولدارهای این مملکت میسوزه وه حق ندادن از ثروتشون لذت ببرن . خداوکیلی خودم شاهد بودم که ی پیمانکار مخابرات که شرکت داشت و چند صد نفر کارگر و کارمند زیر دستش کار میکردن و خرج خونوادشون رو میدادن . اقای پیمانکار رفت المان و ی بنز خربد و همراه خودش اورد ایران . دلیلشو نمیدونم ولی پلاکش نکردن و اینک کار باعث شد که بره امریکا . حالا خودتون حساب کنید که چند صد نفر از این ادمها از کشور خارج شدن و کارگرا و کارمندهای زیر دستشون بیکار شدن. کلا ادمهای پولدار و ژن های نخبه دارن از ایران خارج میشن و تا چند سال دیگه ی عده عمله و کارگر دور هم جمع شدن و کشوری به نان ایران رو تشکیل دادن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علیرضا

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (752 ديدگاه)

    بابا مگه نمیدونید همین قرار دادهای محرمانه با رنو و پژو همین بود دیگه قرار شد ماشینای دیگه رو وارد نکنن که فرانسویا سود کنن چقد ساده اید که فکر کردید ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Behrouz anzali

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (128 ديدگاه)

    بالاتر ار ۴۰ هزار دلار ممنوع است یعنی خیلی راحت یه ماشین 180 میلیونی رو به مردم ۶۰۰میلیون قالب میکنن میره بحساب کمرک .متاسفم واقعا چقدر اینا باهوشن اخه؟؟!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. Danial

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (466 ديدگاه)

    ب نظر من مهم نیست تعریفه واردات بشه حتی 1000 درصد اسن ی ماشینی ک الان میشه 100میلیون بشه یک میلیارد اونی که داره پولشو میده و میخره و مهم نیست اهمیتی هم نداره یا داری میخری یا نداری نمیخری.

    اما یادتون نره ک این افزایش نرخ ها همش به خاطر اینکه ماشین های تولید داخل فروش برن وقتی 207 اتوماتیک رو باید بخری 50 میلیون خب ملت میرن نمونه چینیشو میخرن که هم قیمتشه پس باید تعرفه اون چینیه ک خارجی حساب میشه بره بالا و بشه 70 میلیون ک این 207 تا صد سال آینده همچنان فروش بره.

    کلاً یادتون باشه اتفاقی تو این مملکت نمیوفته که ب نفع مردم باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. emad1990

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (999 ديدگاه)

    به نظر من تقصیر خودمون هست.به خاطر *** غالب جمعیت مردم یه عده خوب از ما سواری میگیرن.و به قول دوستمون بدتر از اینام حقمونه سرمون بیاد
    ملتی هستیم که هیچ موقع در برابر زور پشت هم وای نستادیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. پرویز

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مافیای قطعه سازی،مافیای خودروسازی،مافیای دولتی و …..
    نتیجه میشه آلودگی کلانشهرها در وضعیت هشدار و همون مافیاها و خونوادشون هم توی همون کلانشهر تهران زندگی میکنند و نمیفهمند که سرطان و سکته و ….گریبان خود و خونوادشونو میگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. Rasoul

    ۴ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خاهشا ی کمپین نخریدن دیگه راه بندازین بعد وام دادنشونم ادامه بدین تسلیم نشیم تورو خدا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا