هفته نامه

افزایش شدید شخصی‌سازی خودروها توسط مشتریان

شخصی‌سازی خودروها چیز جدید نیست اما افزایش شدید محبوبیت این کار در سالیان اخیر باعث شده خودروسازان به فکر ارائه‌ی آپشن های متعدد و گران‌قیمتی بیفتند.


نیویورک‌تایمز اخیراً در مقاله‌ای جالب به بررسی این روند پرداخته است. همان‌گونه که گفته می‌شود صنعت خودرو از زمانی که هنری فورد گفت مشتریان می‌توانند خودروی مدل T را به هر رنگی سفارش دهند به شرط اینکه رنگ موردنظر مشکی باشد بسیار تغییر کرده است.


رولزرویس یکی از بارزترین مثال‌های شخصی‌سازی خودروها بوده و این خودروساز چند هفته‌ی پیش اعلام کرد تمامی کولینان های فروخته شده به‌صورت سفارشی کارخانه را ترک کرده‌اند و در واقع هیچ کولینانی مشابه هم نیست. البته این نوع شخصی‌سازی‌ها به قیمت گزافی تمام می‌شود و خریداران همه‌چیز از زیرسیگاری گرفته تا مجسمه‌ی طلایی روی کاپوت را انتخاب می‌کنند.


پورشه هم با آپشن های گران‌بهای خود شناخته شده و نگاهی سریع به پیکربندی آنلاین کاین توربو نشان می‌دهد خریداران می‌توانند از بین ۶ رنگ متفاوت کمربندهای ایمنی و ۴ نوع تریم چوب کابین یکی را انتخاب کنند. این شرکت آلمانی همچنین آپشن های بسیار زیادی از پکیج فیبر کربنی اسپورت دیزاین گرفته تا رکاب‌های فولادی ضدزنگ را ارائه می‌کند.

این‌ها تنها برخی از نمونه‌های معمولی روند شخصی‌سازی خودروها بوده و مثال‌های عجیب‌تر دیگری هم وجود دارند. یکی از کارمندان نمایندگی یک شرکت خودروسازی می‌گوید قبلاً یکی از مشتریان، کلاه فوتبال آمریکایی زمان دانشجویی خود را به شرکت آورده و خودرویی با آن رنگ را می‌خواهد. نمایندگی‌ها هم کلاه را به آلمان فرستاده و آئودی نیز خودرویی دقیقاً با همان رنگ را تولید کرده است. این کارمند می‌گوید همه در نمایندگی حالت بدی داشتند اما خب مشتری کاملاً از خودروی خود راضی بود و آن را دوست داشت.


حتی در بخش خودروهای ارزان‌تر هم این روند کاملاً محبوب شده است. به‌طور مثال یکی از مدیران مینی می‌گوید از بین بیش از ۱۶ هزار مینی هاردتاپ فروخته شده در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۴ هزار دستگاه آن به‌صورت شخصی شده به فروش رفته‌اند.

آینده‌ی روند شخصی‌سازی خودروها روشن است چراکه گفته شده حدود یک‌سوم از افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله که مالک خودرو از وسایل جانبی در خودروهای خود استفاده کرده‌اند. همچنین گزارش شده این افراد سال پیش ۷.۲ میلیارد دلار را صرف خرید وسایل افترمارکتی برای خودروهای خود کرده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. فرامرز

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    مردم دنیا مخصوصاْ ثروتمندان دارن به سرعت ثروتمندتر میشه. تا چند دهه قبل وقتی حرف از بیلیونر بود همه ی افراد بالای ۵۰ سال بودن اما الآن به نزدیکی ۲۰ سال رسیده! تو دنیا نزدیک ۳۰۰۰ بیلیونر هست که فقیرترینشون میتونه با سرمایه اش چندین هزار خودروی کاملاْ لوکس بخره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (10166 ديدگاه)

      هر مقاله ای که پدال میگذاره ، اول توی ذهنمان با ایران مقایسه میکنیم .
      با خودم هم هستم ، ولی دوستان باید قبول کنیم که روزهایی که ماشینهای آمریکایی و اروپایی در ایران منتاژ و تولید میشدند و بهترین خودروهای روز در ایران عرضه میشد تموم شده و ۴۰ ساله که دنیای ما عاشقان خودرو بدتر شده که بهتر نشده .

      بنظر من بهترین خودرو ارائه شده در این ۴۰ سال اخیر ماکسیما بوده که دیگه نمونه این خودرو نه مونتاژ شد و نه با قیمتی رقابتی وارد شد .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. REDEYE

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (20 ديدگاه)

    ماشین بازی به سبک آمریکایی
    جالبه تمام‌ دنیا در حال ثروتمندتر شدنه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Abbas

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    بعد اینجا نهایت شخصی سازی ما نصب زه رو در پرایده که همینم مال خودش بوده و حذفش کردن?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sina7

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (435 ديدگاه)

      شخصی سازی یعنی موقع خرید پراید میتونی بین ex و sl و sx انتخاب کنی
      هرچند که من هنوز نفهمیدم این 3 تا پراید چه فرقی با هم دارن?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. هادی

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (168 ديدگاه)

    سال ۹۲ یه پراید ۱۱۱ نوک مدادی ثبت نام کردیم بعد ۲ ماه زنگ زدن گفتن نوک مدادی نداریم یا آبی کربنی بردارین یا مشکی، ما هم گفتیم مشکی
    موقع تحویل پراید سفید دادن?
    جالب اینجا بود گفتن ترمز ABS داشته باشه یا ایربگ،گفتن خوب جفتش رو باهم گفتن نه نمیشه یکیش!! منم ABS رو انتخواب کردم

    حق انتخواب یعنی ایران…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا