هفته نامه

روزهای خوش خودروهای الکتریکی در اروپا

خودروهای الکتریکی نه تنها توانسته‌اند به سطوح بالای جهانی برسند بلکه از محبوبیت روزافزونی نیز برخوردار هستند. این موضوع مخصوصاً در اروپا نمود بیشتری دارد، جایی که الکتریکی‌ها سریع‌ترین رشد را در نیمه اول سال ۲۰۱۷ داشته‌اند.


در کل، فروش این کلاس خودرویی با افزایش ۲۷ هزار دستگاهی به ۷۳۱۶۲ دستگاه رسیده که رشد ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۶ تعداد ۴۶۹۴۹ دستگاه خودروی الکتریکی در مدت مشابه شش ماه اول سال فروخته شده بودند. بخشی از این افزایش فروش به عرضه هیوندای آیونیک مربوط می‌شود.


البته محصول جدید هیوندای نتوانسته به پودیم دست یابد بلکه پس از مدل‌های ب ام و i3، نیسان لیف و رنو Zoe در رتبه چهارم پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی اروپا قرار گرفته است.


اگرچه خودروهای الکتریکی توانسته بهترین عملکرد سال جاری را به نمایش بگذارند اما سهم آن‌ها از بازار هنوز هم کم بوده است. سهم این خودرو از ۰.۶ درصد مدت مشابه سال قبل به ۰.۹ درصد در شش ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ رسیده است.

بزرگ‌ترین برنده این بازار که البته دومین کلاس خودرویی با سریع‌ترین رشد فروش بوده کلاس شاسی بلندهای کامپکت است که رشد فروش ۳۷ درصدی و رسیدن به رکورد ۹۸۹۴۲۱ دستگاهی را نشان می‌دهد.


یکی از بزرگ‌ترین دلایل این افزایش فروش به ارائه نسل جدید پژو ۳۰۰۸ مربوط می‌شود که در شش ماه نخست سال جاری بیش از ۸۱ هزار دستگاه فروش داشته و به سومین خودروی پرفروش کلاس خود بدل شده است.


جدیدترین نسل فولکس‌واگن تیگوان نیز با رشد فروش ۵۵۰۳۶ دستگاهی مواجه شده و فروش کلی آن به ۱۲۸۰۳۳ دستگاه رسیده است.

اما بیشترین آمار فروش خودروهای الکتریکی در اروپا به کشور نروژ مربوط می‌شود که دارای زیرساخت‌های مطلوب از جمله جایگاه‌های شارژ زیاد و عدم وجود عوارض جاده‌ای برای این خودروها می‌باشد.


این امر نتیجه سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های شروع شده در دهه ۹۰ میلادی برای کاهش آلودگی هوا و سروصدا در شهر می‌باشد.

نروژ دارای بالاترین نسبت تعداد خودروی الکتریکی به جمعیت می‌باشد: بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی برای ۵.۲ میلیون نفر. در حقیقت خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۰ درصد از فروش محصولات جدید در این کشور را تشکیل داده‌اند.

اوایل سال جاری نروژ بزرگ‌ترین جایگاه شارژ خودروهای الکتریکی را افتتاح کرد. این جایگاه می‌تواند در نیم ساعت تعداد ۲۸ خودرو را به‌صورت همزمان شارژ کند.

اما کشور رادیکال‌تر، هلند است که می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ استفاده از خودروهای احتراق داخلی را به‌صورت کامل کنار بگذارد.

جالب اینکه چین در حال حاضر پرفروش بازار خودروهای الکتریکی بوده و حدود ۶۰۰ هزار دستگاه از این خودرو در این کشور فروخته شده است. برنامه‌هایی برای دست‌یابی به فروش ۵ میلیون خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۲۰ وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    خودروهای الکتریکی به درد ایران نمی‌خورن، جدا از قطعات و تعمیرکار کمیاب، اونقدر قیمت برق بالا هست که برای شارژ کردن باتری‌های پلاگین هیبربدها یا تمام الکتریکی‌ها، بایدبیشتر از پول بنزین، پول برق بدی، ایستگاهیم وجود نداره که بشه برای شارژ بهش مراجعه کرد، باید از برق خونگی استفاده شه. تنها راه حل استفاده از نمونه‌هاییه که خودشون با روش‌های مختلف مثل نیروی ترمز، باتری‌ها رو شارژ می‌کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (148 ديدگاه)

      استفاده از نیروی ترمز برای شارژ مجدد فکر میکنم در همه خودروهای برقی وجود داشته باشه، در ضمن من اطلاع ندارم آیا مقایسه دقیقی بین هزینه های برق با سوخت برای خودرو ها در ایران انجام شده؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Pooriya_German_BMW

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (584 ديدگاه)

    به نظر من خودوروهای الکتریکی مزیت های خوبی داره به نسبت به خودروهای بنزینی
    اصطحلاک کمتر و هزینه های جاری کمتر
    هزینه تعویض روغن فیلتر بنزین هوا روغن نداره تسمه های دینام و تایم نداره واشر سر سیلندر در کار نیست و چیزی بنام رادیاتور نیست که بخواد جوش بیاره
    سر و صدای موتور نداره که بخواد اعصابتو خرد کنه
    تنها هزینه جاری ماشین تعویض لنت و لاستیکه
    نیروی تولیدی موتور برقی به صورت جهشی و آنی در اختیار راننده قرار میگیره و مثل ماشین بنزینی نیست که نیروی موتور تو حداکثر دور موتور بدست میاد در کل برای تردد در مسیرهای شهری گزینه بهتری هست
    اگر دولت حمایت کنه و زیر ساخت لازم بوجود بیاد بهترین گزینه هست واسه کشور و آلودگی هوا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. SERIAL WINNER

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    i8 قشنگترینشونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. آرش آمار

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (305 ديدگاه)

    پرفروش ترین خودروی برقی در اروپا در نیمسال اول 2017
    رنو ZOE بوده است و سپس i3 و لیف

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا