خودروهای سنگینهفته نامه

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول

در این مقاله به معرفی بزرگ‌ترین وسایل ساخته دست بشر می‌پردازیم. این وسایل به سه بخش وسایل زمینی هوایی و دریایی تقسیم می‌شوند.

بزرگ‌ترین وسایل زمینی جهان

کاترپیلار ۷۹۷F


این کامیون هیولایی واقعی با ارتفاع ۷۳۱ سانتیمتر، عرض ۹۴۴ سانتیمتر و طول ۱۵۲۴ سانتی‌متر است. باقیمتی حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارزان‌قیمت نیز به نظر نمی‌رسد. وزن این وسیله در حالت خالی ۲۵۴ تن است و توان حمل ۳۶۰ تن سنگ و خاک را دارا است. به لطف گشتاور خردکننده ۱۶۵۰۰ نیوتون متری و قدرت ۳۴۰۰ اسب بخاری موتور دیزل ۱۱۷  لیتری ۲۴ سیلندر خورجینی، با ۴ توربو این کامیون توانایی کشیدن استادیوم فوتبال فولادشهر را به دنبال خود دارد. ۶ عدد لاستیک مورداستفاده در این کامیون اختصاصاً توسط میشلن برای این کامیون ساخته‌شده است که سایز آن‌ها برابر۵۵/۸۰-R63 است و وزن هرکدام از لاستیک‌ها چهار و نیم تن است. )۵۵ اینچ عرض لاستیک و ۸۰ اینچ دیوارهای کناری یا فاق لاستیک با رینگ ۶۳ اینچی)

The Crawler خزنده ناسا


برخی از بزرگ‌ترین وسایل نقلیه جهان دیزلی هستند. تجهیزات حمل‌ونقل زمینی کشتی‌های مسافربری و قطارهای باری همه دیزلی هستند. خزنده ناسا نیز از این قضیه مستثنا نیست، بزرگ‌ترین وسیله حمل‌ونقل زمینی جهان نیز از موتورهای دیزل استفاده می‌کند. درواقع دو عدد از این وسیله وجود دارد یکی به نام هانس و دیگری فرانتس که هر دو توسط شرکت Bucyrus International  طراحی‌شده‌اند و ناسا آن‌ها را توسط شرکت Marion Power Shovel Co ساخته است. آن‌ها در سال ۱۹۶۵ میلادی ساخته‌شده‌اند حداکثر سرعت معمول آن‌ها یک و نیم کیلومتربرساعت است اما می‌توانند با حداکثر سرعت سه و دودهم کیلومتر بر ساعت نیز حرکت کنند.


وزن خزنده ناسا به‌تنهایی ۲۴۹۴ تن است، اما وزن شاتلی که باید حمل کند حدود ۵۷۱۵ تن است، به همین دلیل است که این‌قدر کند حرکت می‌کند. این کشنده غول‌آسا دارای چهار موتور دیزل است که دوتای آن‌ها برای فعال نمودن جک‌ها، هدایت کردن وسیله، روشنایی و تهویه استفاده می‌شوند و دوتای دیگر برای به حرکت درآوردن وسیله مورداستفاده قرار می‌گیرند. تمام توانی که توسط این چهار  موتور ایجاد می‌شود برابر با ۷۵۰۰ اسب بخار است.

سیستم حرکتی این وسیله دارای ۱۶ موتور الکتریکی است که دو موتور دیزلی که قبلاً به آن‌ها اشاره کردیم با توان ۲۷۵۰ اسب بخار ۴ عدد ژنراتور ۱۰۰۰ کیلوواتی را به گردش درمی‌آورند و برق موردنیاز این ۱۶ موتور الکتریکی را تأمین کنند. باوجوداین همه قدرت، تنها یک نفر برای هدایت این وسیله کافی است.شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کشنده در هر ۱۳ متر ۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند.موتور الکتریکی استفاده‌شده در سیستم خنک‌کننده آن ۷۵ اسب بخار قدرت دارد و دارای  ۱۸۹۲ لیتر مایع خنک‌کننده است.باک سوخته این کشنده توانایی ذخیره ۱۸ هزار و ۹۳۰ لیتر سوخت را دارد که با آن می‌تواند ۶۴ کیلومتر مسافت را طی کند.شاید تعجب کنید اما این کشنده دارای کیلومتر شمار است و از ۰ تا ۲ مایل بر ساعت شماره‌گذاری شده.لازم به ذکر است، کارگاه مونتاژ از منطقه پرتاب موشک کمتر از شش و نیم کیلومتر فاصله دارد و خزنده ناسا این مسافت را در یک روز طی می‌کند.

Schwerer Gustav اسلحه بزرگ هیتلر


در آغاز جنگ جهانی دوم رهبر نازی آدولف هیتلر که مشتاق حمله به فرانسه بود دستور ساخت یک سلاح جدید با توانایی نفوذ به بتن مسلح را داد. در سال ۱۹۴۱ میلادی یک سال پس از حمله به فرانسه، متالوژیست و سازنده اسلحه آلمانی گوستاو کرایپ (Gustav Krupp) این توپ بزرگ را به ارتش هیتلر تقدیم نمود. سلاح جدید تفنگی با ارتفاع حدود ۱۲ متر ۴۷ متر طول با  وزن ۱۳۵۰ تن بود و توانایی شلیک پیاپی ۱۰ گلوله توسط لوله‌ای به طول ۳۰ متر را داشت. بعدها این سلاح به اسم گوستاو بزرگ شناخته شد.


دو نمونه از این سلاح ساخته شد که دومی  بانام دورا شناخته می‌شود و قبل از پایان جنگ جهانی نابود شد.این سلاح اولین بار در سال ۱۹۴۲ میلادی در عملیات محاصره سواستوپول در کریمه استفاده شد. در آن زمان این اسلحه ۳۰۰ گلوله شلیک کرد. البته بعدها معلوم شد که این سلاح اشکالات عمده‌ای دارد، هدف قرار دادن آن توسط خلبانان متحدین آسان بود و به دلیل وزن زیاد آن تنها در یک مسیر اختصاصی قابلیت حرکت داشت همچنین آلمانی‌ها مجبور بودند آن را در خط مقدم‏ جبهه سرهم کنند.

توپ گوستاو دو هزار نفر برای محافظت نیاز داشت.  مونتاژ ۵ قسمت اصلی ۴ روز طول می‌کشید و همچنین کالیبراسیون تجهیزات برای هر شلیک چند ساعت زمان می‌برد که این به معنی شلیک تنها ۱۴ گلوله در هرروز است. پس از یک سال از اولین شلیک این توپ، نازی‌ها دیگر از آن استفاده نکردند و گویا در سال ۱۹۴۵ میلادی توسط روس‌ها نابودشده است.

Herrenknecht EPB Shield S-300 بزرگ‌ترین تی بی ام دنیا


Herrenknecht EPB Shield S-300  بزرگ‌ترین ‏tbm دنیا با ویژگی‌های کاملاً منحصربه‌فرد مهندسی است. برای حفاری زمین با بزرگ‌ترین مته‌ی دنیا مهندسان توسعه‌دهنده این تی بی ام مفهومی کاملاً جدید و منحصربه‌فرد را ارائه کرده‌اند.  این tbm دارای دو مته حفاری یکی با قطر ۷ متر و دیگری با قطر ۱۵.۲ متر است. هر دو مته را می‌توان به‌صورت مستقل  از هم در جهت عقربه‌های ساعت و یا عکس جهت عقربه‌های ساعت چرخاند. وزن این کرم خاکی غول‌آسا ۴۳۶۴ تن است و می‌تواند نیروی فشاری برابر با ۳۱۶ هزار کیلو نیوتون در فشار ۴۰۰ بار تولید کند. این ماشین توانایی تولید ۱۲۵۲۶۸ کیلو نیوتون متر گشتاور را دارد. این مقدار گشتاور برای بلند کردن بوئینگ ۷۴۷ که به‌طور کامل بارگیری شده است با وزن ۴۱۰ تن کافی است. طول این تی بی ام برابر با ۱۱۲ مترو قیمت آن حدود ۱۶۰ میلیون دلار است.

Big muskie بزرگ‌ترین بیل کابلی دنیا


مطمئناً همه شما با انواع بیل مکانیکی آشنایی دارید اما به‌احتمال‌زیاد تابه‌حال بیل کابلی ندیده‌اید و این به این دلیل است این  وسیله برای کاربری‌های سنگین طراحی‌شده است و عموماً در معادن مورداستفاده قرار می‌گیرد. Big muskie در سال ۱۹۶۹ میلادی پس از دو سال فعالیت مستمر ساخته شد. این دستگاه که تا قبل از آن ۴۲۵۰w  نامیده می‌شد ازآن‌پس بانام Big muskie شناخته شد. وزن این دستگاه ۱۲ هزار تن و ظرفیت بیل این دستگاه ۱۷۰ مترمکعب برابر با ۲۹۵ تن خاک بود. ارتفاع این بیل کابلی حدود ۶۸ متر ارتفاع دکل آن ۹۴ متر بود. طول این دستگاه  با احتساب دکل آن ۱۴۸ متر و وزن بیل آن به‌تنهایی ۲۱۰ تن بود. عرض آن ۴۶ متر بود و از کابلی به قطر ۱۳۰ میلی‌متر استفاده می‌کرد.

این بیل کابلی با برقی به ولتاژ ۱۳۸۰۰ ولت به کار می‌افتاد و توسط شنی‌های هیدرولیکی به حرکت درمی‌آمد. این بیل کابلی در مدت ۲۲ سالی که مورداستفاده قرار گرفت دو برابر مقدار خاکی که برای ساخت کانال پاناما جابجا شد را جابجا کرد. سرانجام در سال ۱۹۹۱ میلادی خاموش و در سال ۱۹۹۹ میلادی اوراق شد. هم‌اکنون بیل مورداستفاده در این دستگاه به‌عنوان یادبود در اوهایو نگهداری می‌شود.

Bagger 293 بزرگ‌تریندستگاه حفاری دنیا


Bagger 293  یک دستگاه حفاری چرخ سطلی غول‌پیکر است که در آلمان ساخته شد. این دستگاه برای جابجایی بیش از  ۲۴۰۷۰۰ مترمکعب خاک در یک روز تنها به ۵ نفر خدمه نیاز دارد. این دستگاه قادر است در یک روز سوراخی به قطر طول یک زمین فوتبال  و به عمق ۲۴ متر حفر کند.(به شکل دایره) با وزنی بیش از ۱۴۲۰۰ تن به‌هیچ‌عنوان وسیله سریعی نیست بیش از سه هفته طول کشید تا این دستگاه سفر ۱۳۰ کیلومتری از کارخانه تا معدن Garzweiler را طی کند آن‌هم با سرعتی کمتر از یک کیلومتر در ساعت.


این وسیله برای حفاری از یک چرخ بزرگ به قطر ۲۱ متر استفاده می‌کند که روی آن مجموعه‌ای از سطل‌ها نصب‌شده‌اند که کار حفر زمین و انتقال خاک به نوار نقاله را انجام می‌دهد  و سرانجام نوار نقاله خاک‌ها را به پلی که بزرگ‌ترین وسیله زمینی دنیا است، برای انبار کردن منتقل می‌کند.۵ نمونه از این وسیله ساخته‌شده است که همه آن‌ها برای کار در معادن بزرگ استفاده می‌شوند. ارتفاع این  دستگاه ۹۶ متر و طول آن ۲۲۵ متر است. قیمت این دستگاه حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.

Overburden Conveyor Bridge F60 بزرگ‌ترین دستگاه متحرک دنیا


پل حمل‌ونقل F60 بیش از ۵۰۰ متر طول دارد. این پل با طول ۵۰۲ متر و وزن  ۱۳۶۰۰ تن از ساختمان امپایراستیت و ناو جنگی کلاس نیمیتز (بزرگ‌ترین ناو دنیا) بزرگ‌تر است. ارتفاع آن ۸۰ متر و عرض آن ۲۴۰ متر است. این پل برای حمل زغال‌سنگ قهوه‌ای در معادن روباز مورداستفاده قرار می‌گیرد. قیمت آن حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. hosseinbimmer

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (133 ديدگاه)

    به قول خارجیا هولی جیزِز?

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      گزارش جالبیه
      ممنون جناب مقدسی عزیز
      کاش از این مقالات متفاوت و جذاب بیشتر کار کنید‌

      حجم موتور کامیون کاتر پیلار ۱۱۷ لیتره!!!!
      مصرف سوخت خزنده ناسا رو نوشته هر ۱۳ متر ۴ لیتر!!!
      مصرف سوخت بقیه چقدره؟؟؟
      مخزن سوختشون چقدر گنجایش داره؟؟؟

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. Khosrow

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    محشره / فکرمیکنم Tbm خیلی پیچیده ست / ابرانسان ها ..

    موافقم 3
    مخالفم 2
  3. شاهین

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (4499 ديدگاه)

    حسین جان دست خوش لذت بردیم…

    موافقم 0
    مخالفم 2
  4. Mehdi

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (158 ديدگاه)

    در مورد قیمت دستگاه اول فکر کنم اشتباهی صورت گرفته. دویست میلیون دلار؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. Saeed Boroomand

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      دویست میلیون دلار قیمت معدنشه، پنج میلیون دلار یا کمتر قیمتشه که خب زیاده با یه مقدار حجم کمتر میشه با نصف قیمت یا کمتر کامیون معدن داشت، تو شهرم باهاش کورس گذاشت توی ایران :)

      موافقم 0
      مخالفم 2
    2. مهدی

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      موتور دیزل 117لیتریش ده میلیون دلاری می ارزه 117لیتر لامصب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. akbar

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اون کامیون کاترپیلار اولی که معرفی کردینو چندسال پیش رنگ خاکستریشو دیده بودم تو یکی از معادن که صاحبشم یه اخوند بود
    دقیقا یادمه وقتی نزدیکش شدم اندازه ی یه ساختمون بود که حرکت میکرد. اولش وحشتناکه بعدش کم کم عادت میکنی به یه ساختمون متحرک

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. رامتین

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    از توپ گوستاو خیلی خوشم اومد. واقعا آلمانها در مهندسی تولید بی نظیرند.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Elmiraj

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    نه ژاپنی نه انگلیسی نه روسیه‌ای نه چینی و نه فرانسه‌ای !!!!!!
    .
    .
    همه ش ساخته های آمریکا و آلمان ……… .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      ژاپن هم شرکت کوماتسو رو داره که
      ماشین الات سنگینش خیلی خوبن

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. Nissan...japan

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (208 ديدگاه)

        جالبه لایکشم چقدر بالاس!!!نشان از سطح فکری سایته

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. s.h

          ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (712 ديدگاه)

          دوست عزیز ایشون راست میگند البته شاید بد منظور رو رسوندن اما تقریبا هیچ کشوری از نظر مهندسی چه قدرت مهندسی چه تولید مهندس در دانشگاه به المان نیخوره این امار جهانیه دومین کشور امریکا وسومین هم روسیه هست جالب اینجاست ژاپن جایگاه 4-5 رو داشت چون اولا ژاپن مدیران خوبی داره( برای این تو دنیا معروفه) ودوما مهندساش همه تو امریکا خدمت میکنن وگرنه شکی نیست که اول یا دوم بود

          موافقم 2
          مخالفم 0
    2. Mohamad

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (812 ديدگاه)

      گوله نمکی تو:))
      چیزی از هیتاچی و کوماتسو میدونی یا خودتو زدی اون راه؟ میدونی رقیب اون کاترپیلار کوماتسوی ژاپنه یا نمیدونی؟
      جالبه برام دنیای اینترنت به این وسیعی اما انگار انگشت مبارک برخی دوستان رگ به رگ میشه که بخوان یه سرچی بزنن، یه راست میان پدال خوشمزگی کنن و بدتر از خودشون اونایی که لایکش میکنن

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. Elmiraj

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (3088 ديدگاه)

        Mohamad @
        دوست عزیز منظور ما این نیست که جز آمریکا و آلمان همه سیاهی لشکر تشریف دارن …..!!!!!
        .
        اگه خوب به غولهای این لیست نگاه کنین اکثرا ساخت آمریکا و آلمانن و بقیه کشور های صنعتی در لیست غایب اند ، اینم درسته که کوماتسو و هیتاچی غولهای بزرگی می سازن ولی هرگز به خوبی کاترپیلار و لِتورنا نبودن و نخواهند بود !!!

        موافقم 2
        مخالفم 0
    3. Mohammadreza

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (223 ديدگاه)

      تازه قسمت اول هست کمی تحمل کنید. شکی در مهندسی برتر آلمانی‌ها و آمریکایی ها نیست اما مثلا قوی‌ترین و بزرگترین کشتی یخ شکن دنیا و هواپیمای دنیا روسی هست، همینطور یکی از قوی‌ترین هلیکوپتر ها. Seawise Giant که بزرگترین کشتی و نفت کش دنیا بود که ژاپنی بود و خیلی چیزای دیگه.

      موافقم 0
      مخالفم 2
  8. علی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (210 ديدگاه)

    امریکا معرکست…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. [Soroush]

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    بزرگترین کامیون دنیا BelAZ 75710 ست که 450 تن ظرفیت بار داره. ساخت بلاروس . وزن خودش 350 تن. 60 کیلومتر بر ساعت هم حداکثر سرعتشه. حتی تصورشم سخته.

    https://i.pinimg.com/originals/f2/88/98/f28898031f0463b9a0fa893039baad5a.jpg

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. [Soroush]

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    بزرگترین tbm جهان هم bertha ست با قطر 17.4 متر و وزن 6100 تن.قیمتشم 230 میلیون دلار.

    https://www.engineering.com/Portals/0/BlogFiles/DesignerEdge/0813/Bertha.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    چه مردم بزرگواری داریم ما.
    هرچی ابزار آلات بزرگتر مهندسی قوی تر!!!!!!!!!!!!
    پس دوستان سایپا دست به کار بشن بزرگترین خودروی جهان رو بسازن و دوستان کیف کنن.
    یه زمانی هم بعضی کامپیوترها بودن که به اندازه ی یک اتاق وسعت داشتن!!!!!
    یکی هم میگه شکی در مهندسی برتر آلمانی ها و آمریکایی ها نیست!!!!((همون دوستی که اصرار عجیبی داشت خودورسازی انگلیسی از بین رفته))

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. مهران

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    خیلی خوب بود هم اطلاعات جالبی داشت و هم فضای سایت رو متنوع کرد ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمیدرضا

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    بازم پدال با یه مطلب خوب مارو غافلگیر کرد دستتون درد نکنه خسته نباشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. mazaher

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (111 ديدگاه)

    بزرگترین دامتراک برای امریکا با 1000 تن ماده معدنی می باشد و بزرگترین شاول(بیل کابلی)برای المان می باشد،بزرگترین ریکلایمر(همگن کننده خاک معدنی بعد از حفاری معدن) برای المان می باشد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا