چشم اندازهفته نامه

بزرگ‌ترین وسایل جهان: قسمت دوم

در این مقاله به معرفی بزرگ‌ترین وسایل ساخته دست بشر می‌پردازیم. این وسایل به سه بخش وسایل زمینی هوایی و دریایی تقسیم می‌شوند.

بزرگ‌ترین وسایل دریایی جهان

بزرگ‌ترین زیردریایی اتمی دنیا: زیردریایی کلاس تایفون


این زیردریایی یکی از بقایای اتحاد جماهیر شوروی و بزرگ‌ترین زیردریایی است که تاکنون طراحی و ساخته‌شده. اگرچه ناتو نام تایفون به معنای طوفان را به آن داده است اما روس‌ها برای آن نام آکولا به معنای کوسه را برگزیده اند. بزرگ‌ترین زیردریایی که تابه‌حال ساخته‌شده است به پنهان‌کاری و بی‌صدایی در هنگام حرکت زیرآب معروف است.

این زیردریایی در زمان خود از پیشرفته‌ترین فنّاوری‌ها استفاده می‌کرده است و دلیل سرمایه‌گذاری عظیم شوروی روی این وسایل  جنگی قابلیت پنهان‌کاری این وسایل بوده به‌طوری‌که می‌تواند بدون نگرانی از خطر برای خدمه و یا خسارت به‌وسیله کشتی‌ها، از زیر به آن‌ها نزدیک شده و نابودشان کند. درمجموع ۶ عدد از این نوع ساخته شد. هرکدام از آن‌ها دارای دو راکتور هسته‌ای بودند که تقریباً ۲۰۰ مگاوات قدرت تولید می‌کردند. طول این زیردریایی ۱۷۵ متر، عرض ۲۳ متر و سرعت آن تا ۲۷ گره دریایی نیز است. با ۱۶۰ نفر خدمه این زیردریایی می‌توانست بین ۳ تا ۵ ماه زیرآب باقی بماند. قیمت این زیردریایی حدود ۷۱۳ میلیون دلار است.

 
 

بزرگ‌ترین تانکر دنیا Knock Nevis: the supertanker


این غول دریایی چنان بزرگ است که می‌توان روی عرشه آن چهار زمین فوتبال بنا کرد. طول آن ۴۵۸ متر است عکس از برج میلاد با ارتفاع ۴۳۵ متر نیز  بیشتر است. وقتی به‌طور کامل بارگیری شده باشد ۲۴.۶ متر درون آب فرو می‌رود و این یعنی می‌تواند از کانال انگلیس و حتی کانال سوئز و پاناما که به‌وسیله انسان ساخته‌شده‌اند نیز عبور کند.


جالب است بدانید این کشتی در سال ۱۹۸۶ میلادی ( ۱۳۶۵ هجری شمسی) به دلیل اصابت موشک ضد کشتی اگزوسه در آب‌های کم‌عمق جزیره خارک غرق شد. قیمت این کشتی حدود ۷۸۰ میلیون دلار بوده است.
 
 

ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز


خانواده ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز بزرگ‌ترین کشتی‌های جنگی ساخته‌شده تا به امروز با بیش از ۶۰۰۰ نفر خدمه (خدمه ناو  و خلبان‌ها) و قابلیت جابه‌جایی ۱۰۲ هزار تن و باند پروازی به طول ۳۳۳ متر هستند. همه این نه ناو هسته‌ای توسط شرکت Newport News Shipbuilding (در حال حاضر شرکت نورث روپ گرومن)  واقع در ویرجینیا ساخته‌شده‌اند.


اولین مدل این کلاس در سال ۱۹۷۵ و آخرین آن در سال ۲۰۰۹ به آب انداخته‌شد. طول این کشتی‌ها ۳۱۷ متر، ارتفاع آن‌ها ۴۰.۸ متر، آبخور آن‌ها ۱۱.۹ متر است و ۳۰ گره دریایی سرعت دارند. همچنین از دو رآکتور ۱۹۴ مگاواتی ساخت شرکت وستینگهاوس و چهار عدد موتور دیزلی ذخیره با توان ۸ مگاوات استفاده می‌کنند.
 
 

کشتی مسافربری Oasis of the Sea


یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان کشتی مسافربری Oasis of the Sea است.  این کشتی بیشتر شبیه شهری روی آب است. درون این کشتی فروشگاه‌هایی همچون استارباکس نیز موجود است. این کشتی به‌گونه‌ای طراحی‌شده که کشتی مجلل Royal Promenade همچون کلبه‌ای محقر در مقابل آن به نظر می‌رسد. قیمت این کشتی حدود ۱.۴ میلیارد دلار است.

توانایی حمل ۱۹ هزار تن بار را دارد. وزن آن ۱۰۰ هزار تن، طول آن ۳۶۰ متر و ارتفاع آن ۷۲ متر است. سرعت آن ۲۲ گره دریایی است و توانایی حمل ۶۳۰۰ نفر مسافر را دارد. لازم به ذکر است خواهر این کشتی Allure of the Seas حدود ۲ متر طویل‌تر از این کشتی در رتبه بعدی بزرگ‌ترین وسایل دریایی جهان قرار دارد.
 
 

Emma Maersk بزرگ‌ترین کشتی کانتینربر جهان


این کشتی توانایی حمل ۱۱۰۰۰TEU ( کانتینر ۲۰ فوتی) یعنی بیش از ۱۴۰۰ عدد بیش از دیگر کشتی‌های کانتینربر را دارد. طول این کشتی ۳۹۷ متر و عرض عرشه آن ۵۶ متر و آبخور آن ۱۶ متر است.  کشتی Emma Maersk توانایی حمل بیش از ۲۵ هزار تن بار را به همراه سی نفر خدمه دارد. Emma Maersk به‌صورت خودکار و توسط دستگاه‌های کامپیوتری پیشرفته هدایت می‌شود اما توانایی کنترل آن توسط خدمه نیز وجود دارد این سیستم‌ها اجازه می‌دهد تا صاحبان کشتی با ۱۳ نفر از خدمه ارتباط داشته باشند. دستگاه‌های ارتباطی کشتی شامل آخرین تکنولوژیهای رادیو، تلکس، دورنگار و تلفن ماهواره‌ای می‌شود.

این کشتی توسط موتور دیزل ۱۴ سیلندر Wartsila Sulzer RTA96-C  که یکی از بزرگ‌ترین‌ها در نوع خود است به حرکت درمی‌آید. این موتور ۲۳۰۰ تنی حداکثر قدرت ۱۰۸۹۲۰ بخار را در ۱۰۲ دور در دقیقه ارائه می‌دهد و حداکثر گشتاور عظیم آن در همین دور ۷۶۰۳۸۵۰ نیوتون متر (درست خواندید ۷ میلیون) است. طول آن ۲۷ متر ارتفاع آن ۱۳ متر است. بازده حرارتی موتور بیش از ۵۰% است و از پیشرفته‌ترین موتور خودروی حال حاضر نیز بازده حرارتی بیشتری دارد. این موتور در یک ساعت ۶۲۸۳ لیتر نفت سنگین مصرف می‌کند.
 
 

Pierre Guillaumat کشتی با بیشترین وزن ناخالص


رده دوم بزرگ‌ترین وسایل دریایی جهان به سوپر تانکر Pierre Guillaumat با بیشترین وزن ناخالص تعلق می‌گیرد. این کشتی تانکر در سال ۱۹۷۷ میلادی به کار گرفته شد احتمالاً به خاطر اندازه بزرگ آن‌که محدودیت‌هایی برای ورود به بندرگاه‌ها برای آن ایجاد می‌کرد در سال ۱۹۸۳ میلادی کنار گذاشته شد. طول آن ۴۱۴ متر، عرض عرشه آن ۶۳ متر و آبخور آن ۲۸ متر بود.

این تانکر عظیم توسط دو پروانه باقدرت ۶۵ هزار اسب بخار که با ۴ توربین بخار به راه می‌افتادند به حرکت درمی‌آمد.  نفت سنگین مصرفی آن برای ۴۲ روز حدود ۳۳۰ تن و حداکثر سرعت آن ۱۶ گره دریایی بود. حجم کلی این تانکر عظیم ۶۷۷۳۰۰ مترمکعب بود. این کشتی در سال ۱۹۸۳ در کره جنوبی اوراق شد.
 
 

بزرگ‌ترین شناور جهان Prelude FLNG


این شناور عظیم توسط شرکت صنایع سنگین سامسونگ در کره جنوبی ساخته‌شده  و ارزش آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. خدمه این کشتی ۱۲۰ نفر است و ظرفیت تولید سالانه ۵.۳ میلیون تن میعانات گازی را دارد. طول این شناور ۴۸۸ متر، عرض عرشه آن ۷۴ متر و ارتفاع آن ۱۰۵ متر است. برای فشرده‌سازی گاز طبیعی در هر ساعت ۵۰۰ میلیون لیتر از آب سرد اقیانوس برای کمک به خنک کردن گاز طبیعی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

زنجیری که برای لنگر این شناور استفاده‌شده ۱۷ کیلومتر طول دارد و وزن هرکدام از حلقه‌های آن یک‌تن است. این شناور موتور پیشران ندارد و برای حرکت به یدک‌کش‌ها متکی است.

بزرگ‌ترین وسایل جهان: قسمت اول

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. mazaher

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (111 ديدگاه)

    سلام با تشکر از مطالب مفید امیدوارم ادامه داشته باشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      کشتی کانتینربر با قدرت ۱۰۸ هزار اسب بخار
      گشتاور ۷.۶ میلیون نیوتن متر
      مصرف سوخت ۶۳۰۰ لیتر در ۱ ساعت
      ۵۰۰ میلیون لیتر از آب سرد اقیانوس در ساعت برای کمک به خنک کردن گاز طبیعی شناور
      چقدر اعداد بزرگ، جذاب و اعجاب‌آوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    ببینید انسانِ دوپا چه میکنه با این تفکرات قوی خودش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Khan

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (362 ديدگاه)

    البته اون تانکر ناک نویس رو بعدا نجات دادن و تا چندسال پیش فعال بود، بعد اوراقش کردن. آخر کارش بمبارون به وسیله صدام نبوده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. علی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    فک کنین ماشین های الان چقدر قدرتشون زیاده…
    با 45 تا ویرون(65000 اسب بخار) میشه یه کشتی رو حرکت داد!!
    اونم جز بزرگترین هاش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین دهمرد

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (2414 ديدگاه)

      نمیشه دوست عزیز. تو وسایل سنگین گشتاور حرف اولو میزنه.یعنی حدود ۴میلیون ویرون لازمه.
      ارادت.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (477 ديدگاه)

        میشه به شرط این که جعبه دنده ای نصب کنن که گشتاور روی پروانه رو افزایش بده در ازای سرعت.
        البته همچین موتوری به خاطر دور بالا و بازده پایین اصلا صرفه اقتصادی نداره در بلند مدت.
        روی کاغذ با زور یه اسب هم با چند تا قرقره میشه یه کشتی رو حرکت داد( با فرض دریای آروم) .

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Saeed Boroomand

          ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (477 ديدگاه)

          شمایی که منفی دادی، دو هزار و پونصد سال پیش ارشمدیس ادعا کرد که میتونه کل کره زمین رو با دستاش جابه جا کنه، به شرط این که یه اهرم مناسب بهش بدن.
          انرژی که صرف میشه فقط به اسب بخار مرتبط هست و نه گشتاور. دلیل این که یه ماشین سنگین نیاز موتور با گشتاور زیاد داره و نه الزاما انرژی زیاد اینه که کسی انتظار سرعت های بالا همزمان با گشتاور زیاد رو ازشون نداره و دور موتور زیاد هم با قابلیت اطمینان و با بازده رابطه عکس دارن. پنجاه تا ویرون که خوبه یه دونه پرایدم کافیه برای حرکت دادن یه کشتی اما سوال اینه که با چه سرعتی. بر عکس موتور های بزرگ برای دور موتور پایین طراحی میشن و خب برای انرژی مکفی لازمه که گشتاور روی محور موتور زیادی داشته باشن.
          دور موتور زیاد برای ماشین های مسابقه خوبه.

          موافقم 1
          مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    1.4 میلیارد دلار برای اعجوبه Oasis / میشه 2-3 تا بازیکن فوتبال / قیمت های باورنکردنی روی 4 تاشوت تا عموم باورکنن اینا از سیاره دیگه ای هستند / برای خیلی از اینا غذا و جای خواب کفایت میکرد ..

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. حسین دهمرد

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (2414 ديدگاه)

      اگه همه چیز سرجای خودش میبود که وضع دنیا الان این نبود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. shirko

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    با تشکر از زحمات فراوانتون ، بسیار مفید و اموزنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سالار

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (12 ديدگاه)

    بسیار جالب . زحمت کشیدید . اگر اطلاعاتی در مورد کشتی که توی خلیج فارس غرق شده دارید بفرمائید . مال کجا بوده و کدوم کشور غرقش کرده . بخصوص که چه حجم آلودگی وسیعی بوجود آورده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Joseph

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    بزرگترین ناو هواپیمابر الان کلاس نیمتنز نیست ،کلاس جرالد آر فورد هستش ،باطول 337،با راکتور 300 مگاواتی ،برد عملیاتی 25 سال ،بیش از 90 فروند بالگرد و جنگنده با وزن 100000 هزار تن وقیمت 13 میلیارد دلار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمیدرضا

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود بر آدمهای باسواد
    به اندازه مطالب سایت میشه از کامنتهای علمی، آموخت.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا