چشم اندازصنایع هواییهفته نامه

بزرگ‌ترین وسایل دنیا: قسمت سوم

بزرگ‌ترین وسایل هوایی دنیا

میل Mi-26 بزرگترین بالگرد دنیا


میل Mi-26 بالگرد حمل‌ونقل سنگین دوموتوره‌ای است که توسط شرکت میل روسیه برای مقاصد نظامی و شخصی طراحی و ساخته‌شده است. این بالگرد دارای  چرخانه اصلی با ۸ تیغه و چرخانه دم با پنج‌تیغه است. بالگرد مذکور دارای دو موتور توربوشفت D-136 turboshaft با توان هرکدام ۱۱۲۳۷ اسب بخار است که به آن توانایی پرواز با حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت و حمل ۲۱ تن بار را می‌دهد. سقف پروازی این بالگرد ۵۵۰۰ ‏ پا است. به این موارد توانایی حمل ۷۰ تا ۱۰۰ مسافر تا مسافت ۱۹۰۰ کیلومتر را نیز اضافه کنید. تعداد ۲۷۶ عدد از این بالگرد ساخته‌شده که قیمت هرکدام بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون دلار است.

 C-17 Globemaster III دومین هواپیمای ترابری بزرگ جهان


C-17 Globemaster III انعطاف‌پذیرترین هواپیمای ترابری نیروی هوایی ایالات‌متحده است.C-17 قادر به  حمل سریع محموله‌های استراتژیک و نیروهای نظامی به پایگاه‌های نظامی و یا مستقیماً به خط مقدم جبهه است. این هواپیما همچنین قادر به انجام مأموریت‌های حمل‌ونقل هوایی تحویل هوایی و حمل‌ونقل تخت‌های بیمارستانی به‌عنوان آمبولانس هوایی است. طول این هواپیما ۵۳ متر و  فاصله دو سر بال آن حدود ۵۲ متر است. این هواپیما از چهار از موتور پرت‌اند ویتنی F117-PW-100 که نمونه نظامی موتور PW2040 مورداستفاده در بوئینگ ۷۵۷ است استفاده می‌کند و دارای فشاری برابر با ۱۸۰ کیلو نیوتن است. حداکثر ظرفیت بارگیری این هواپیما برابر با ۷۷ تن و حداکثر وزن برخاستن آن برابر با ۲۶۵ تن است. این هواپیما طوری طراحی‌شده که قادر است از فرودگاه‌های کوچک نیز پرواز کند درواقع برای به پرواز درآمدن و فرود تنها به باندی به طول یک کیلومتر نیاز دارد.

DORNIER DO بزرگ‌ترین قایق پرنده تاریخ


Dornier Do X بزرگ‌ترین سنگین‌ترین و قدرتمندترین قایق پرنده‌ی تفریحی تاریخ است ای که توسط شرکت دورنیر آلمان در سال ۱۹۲۹ ساخته شد. این قایق پرنده روی بال‌های خود دارای ۱۲ موتور بود؛ و برای حمل مسافران درنهایت راحتی و تجمل طراحی‌شده بود. فاصله  دو سر بال آن ۴۸ متر بود و قیمتی وجود هفت میلیون دلار داشت.

C-5M Super Galaxy بزرگ‌ترین هواپیمای ترابری جهان


هواپیمای حمل‌ونقل استراتژیک c5-m  سوپر گلکسی توسط شرکت لاکهید مارتین طراحی و ساخته‌شده است. طول کهکشان لاکهید مارتین  ۷۵ متر، ارتفاع حدود ۲۰ متر و طول دو سر بال آن حدود ۶۸ متر است. وزن عملیاتی و حداکثر وزن برخاستن آن به ترتیب  ۱۸۱ تن و ۳۸۱ تن است. ظرفیت سوخت این هواپیمای عظیم ۱۵۰ تن است و قابلیت بارگیری ۱۲۹ تن محموله را دارد. C5-m دارای ۴ موتور توربوفن GE CF6-80C2  با رانش ۲۲۵ کیلو نیوتون است.

Bullet 580 بزرگ‌ترین کشتی هوایی دنیا


این کشتی هوایی با ۷۱ متر طول  و قطر ۲۰ متر توانایی حمل ۹۰۰ کیلوگرم بار  تا ارتفاع ۶ کیلومتری سطح زمین را دارد. این گلوله پنج و نیم میلیون پوندی  توانایی پرواز با یک خدمه و کنترل از راه دور را دارد. بار این کشتی هوایی داخل محفظه بیرونی آن  حمل می‌شود محفظه‌ای که ضخامت آن تنها یک و نیم میلی‌متر است اما ده برابر قوی‌تر از فولاد است.

boeing 747 dreamlifter بزرگ‌ترین هواپیمای باری جهان


این هواپیما دارای دهانه بالی برابر با ۶۴ متر و ۷۲ متر طول است. دریم لیفتر دارای فضای باری به حجم ۱۸۴۰ مترمکعب است. قیمت هرکدام از این هواپیماها ۱ میلیارد دلار است. وزن این هواپیما در حالت خالی برابر با ۱۸۰ تن و حداکثر وزن برخاستن آن برابر با ۳۶۴ تن است. طول باند پروازی موردنیاز برای برخاستن با حداکثر وزن، ۲۸۰۰ متر است.  این باربر عظیم ظرفیت حمل ۱۹۹ هزار لیتر سوخت را دارد که به آن توانایی رسیدن به شعاع حرکتی ۷۸۰۰ کیلومتری با حداکثر ظرفیت بارگیری را می‌دهد. دریم لیفتر دارای ۴ موتور توربوفن pw4062 ساخت پرت اند ویتنی است که هرکدام از آن‌ها توان تولید فشاری برابر با ۲۸۲ کیلو نیوتن رادارند.

Airbus A380-800


ایرباس A380 یکی از بزرگ‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان است. قیمت هر دستگاه از این پرنده آهنین ۴۴۵ میلیون دلار است. طول این هواپیما برابر با ۷۲ متر و فاصله دو سر بال آن ۸۰ متر است. حداکثر وزن برخاستن این هواپیما ۵۷۵ تن ولی حداکثر وزن فرود آن ۳۹۴ تن است. ظرفیت مخازن سوخت هواپیما برابر با ۲۲۴ هزار لیتر است. هرکدام از چهار موتور توربوفن رولزرویس این هواپیما توان تولید فشاری برابر با ۳۱۱ کیلو نیوتن را دارد.

Airbus A340-600


این هواپیما در رده دوم بزرگ‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان قرار دارد. لازم به ذکر است شرکت ماهان ایر در ایران ۷ فروند از این هواپیمای غول‌آسا را در اختیار دارد. قیمت هرکدام از این هواپیماها ۲۷۵ میلیون دلار است. طول این هواپیما ۷۵ متر و فاصله دو سر بال آن ۶۳ متر است. حداکثر وزن برخاست آن ۳۸۰ تن و حداکثر وزن فرود آن ۲۶۵ تن است. ظرفیت مخزن‌های سوخت هواپیما برابر با ۲۰۴ هزار لیتر است.

Boeing 747-8


بوئینگ ۷۴۷-۸ بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر جهان است. این هواپیما و دریم لیفتر هردو از روی  مدل ۷۴۷-۴۰۰ ساخته‌شده‌اند. قیمت هرکدام از این هواپیماها برابر با ۴۰۲ میلیون دلار است. طول این هواپیما ۷۶ متر و فاصله دو سر بال آن ۶۸ متر است. حداکثر وزن برخاست آن برابر با ۴۴۸ تن و حداکثر وزن فرود برابر با ۲۹۵ تن است. ظرفیت مخازن سوخت این غول هوایی ۲۳۸ هزار لیتر برابر با ۱۹۳ تن است. هرکدام از چهار موتور توربوفن جنرال الکتریک این غول هوایی توان تولید ۲۹۶ کیلونیوتن فشار را دارد.

Antonov An-225 mriya


این باربر غول‌آسا در سال ۱۹۸۵ میلادی ساخته‌شده و اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۸ میلادی انجام داده است. تنها یک فروند از این غول باربری در دنیا موجود است. طول این هواپیما ۸۴ متر و فاصله دو سر بال آن ۸۸ متر است. وزن خالی آن برابر با ۲۸۵ تن و حداکثر وزن برخاست برابر با ۶۴۰ تن است. این پرنده ظرفیت حمل ۳۰۰ تن سوخت را دارد. هرکدام از ۶ موتور توربوفن این هواپیما توان تولید ۲۲۹/۵ کیلو نیوتن فشار را دارد.

بزرگترین هواپیمای درخدمت دنیا An-225 است اما بزرگترین هواپیمای دنیا Stratolaunch است که درحال انجام آزمایش های پروازی است و در سال آینده رسما معرفی خواهد شد.
درمورد این هواپیما در مقاله بعدی توضیحاتی خواهم داد.


در قسمت‌های قبلی مقاله بعضی از دوستان اشتباهاتی را گوشزد کردند، این‌جانب از ایشان بسیار متشکرم. در قسمت آخر این سری مقاله به مواردی که اشاره کردید خواهم پرداخت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. یانکی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (186 ديدگاه)

    دمت قریچ.من سرباز نیذو هوایی ارتش بودم. تو قسمتی به اسم rpc بسته بندی و ارسال قطعات الکترونیک انواع هواپیما از اف 14 تا سوخو 24 و 747 عظیم و به تمام این زیبا رو ها وارد میشدم جهت دریافت قطعه معیوب.منظور : فرمانده من همیشه بهم میگفت یانکی اگر ببینم قطعه روسی تو جعبه آمریکایی گذاشتی تنبیه میشی.چرا؟جعبه هایه أمریکایی برا انواع قطعات کاربرد داشتن ماجولار بودن بهترین حفاظت رو به عمل می آوردن بهترین قفل رو داشتن و ضمانت سوقوط از 99 متری.ولی قطعات روسی رو تو جعبه دست ساز خودم با مقدار زیادی ابر جا میدادم و پلوم میکردم جنس از تخته 3 لایی بود.اگر قطعه روسی تو جعبه آمریکایی میرفت دیگه مهندسهایه روسی پس نمیدادن.لازم به گفتن این جعبه ها از زمان شاه موجود بودن.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Genius

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      نیروی هوایی ایران از 1979 به اینور نه تنها هیچ بروزرسانی نگرفته بلکه بخش زیادی از توان خودش رو در جنگ تحمیلی توسط جنگنده ها و سیستم های پدافندی روسی در اختیار عراق از دست داد و بعدها همین روسها بجز تعداد محدودی میگ29 و سوخوی Fencer کمکی به نوسازی ناوگانش نکردند.یک نکته مهم “نیروی هوایی ارتش”واژه زائدی است چرا که در دنیا به نیروی دفاع هوایی تنها”نیروی هوایی=AirForce”میگویند و “ارتش” به نیروی زمینی اطلاق میشود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Mohamad

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    1 میلیارد دلار قیمت بویینگ 747 dream lifter
    450 میلیون دلار قیمت ایرباس A380!!!
    خیلی حرفیه ها
    دو سه تا فروند از اینها برابره با چندین میلیارد دلار ناقابل! واقعا رقم قابل توجهیه

    سوال اینجاست که شرکتهای ایرلاین با خرید و سرمایه گذاری های میلیارد دلاری بر روی این هواپیماها چطور و چه مدت انتظار بازگشت سرمایه و سوددهی رو دارن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      اینا برای پروازهای حدود 10 هزارکیلومتر (اروپا بع آمریکا، اروپا به شرق دور و …) ساخته شدن و تو مسافت های کوتاه مقرون به صرفه نیستن. از طرفی تعداد مسافر زیادی سوار میکنن و معمولا صندلی خالی ندارن. قیمت بلیط هم بخاطر مسافت بالا گرون هست.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. مهدی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    واقعا فدایی داری ای کاش قسمت چهارم رو هم اضافه کنی (درمورد فضا پیما ها و ماهواره هاو ربات های محقق )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    فک میکردم بزرگترین هواپیما باری و ترابری و … جهان انتونوف ۲۲۵ هست که ۳ عدد ازش ساخته شده!
    جای بزرگترین هواپیما توربوپراپ جهان ، بزرگترین بمب افکن فعال جهان و انتونوف ۱۲۴ هم در این لیست خالی است!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسین مقدسی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (88 ديدگاه)

      به روی چشم حتما سعی میکنم هر هفته یکی از بزرگترین ساخته های بشرو معرفی کنم
      مهدی جان از نظرت خوشم اومد اونم به چشم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. کوروش

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      خب درست فکر می کنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمدرضا

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (804 ديدگاه)

    مرسی بابت مقاله خوبتون
    اگر امکانش هست تعداد سرنشین هواپیماهای مسافر بری رو اعلام کنین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا