میز خبرهفته نامه

میز خبر: دریای متلاطم قیمت‌ها در رکود بازار خودرو

به گزارش پدال و به نقل از دنیای اقتصاد، چندی پیش یکی از خبرگزاری‌های کشور مستنداتی درباره ورود غیرقانونی ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو به کشور ارائه کرد. هرچند این مستندات از سوی گمرک کشور موردقبول واقع نشد اما بر اساس ابلاغیه دفتر مبارزه با جرائم سازمان یافته به گمرکات کشور این خودروها به دلیل استفاده از ثبت سفارش‌های غیرقانونی مشمول مقررات قاچاق کالا شدند.


با علنی شدن این تخلفات گمرک طی اطلاعیه‌هایی سعی در مبرا کردن خود از اتهامات صورت گرفته داشت اما در آخرین اقدام رئیس گمرک در اظهاراتی سازمان توسعه تجارت به ثبت سفارش خودرو آن‌هم برای عده‌ای خاص و در زمان توقف قانونی متهم کرد.


پس از سکوت یک هفته بالاخره رئیس سازمان توسعه تجارت نسبت به این ثبت سفارش‌های غیرقانونی اقرار کرده و آن را خارج از اراده این سازمان دانسته است. مجتبی خسروتاج در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها پس از توقف ثبت سفارش تخلف صورت گرفته عنوان کرد برای روشن شدن این موضوع پرونده به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال شده است. رئیس سازمان توسعه تجارت گفت با وجود آنکه تیرماه پارسال بارها اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده اما خودروهایی از مسیر گمرک ترخیص شده که ثبت سفارش آن‌ها بعد از تاریخ اعلامی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً دراین‌باره تخلف صورت گرفته افزود:

این اشکال هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که با ثبت سفارش در ارتباط بودند اما وقتی موضوع را با واردکننده‌ها در میان می‌گذاریم می‌گویند کارمندانمان ثبت سفارش انجام داده‌اند و ما از آن بی‌خبریم!

خسروتاج با یادآوری اینکه نباید قضاوت‌های زودهنگام انجام داد و باید منتظر رسیدگی‌ها بود گفت: ما هم تأیید می‌کنیم تخلفاتی صورت گرفته و اعلام هم کردیم کدام شرکت‌ها و واردکنندگان چه نوع تخلفاتی انجام داده‌اند چون این موارد در شرایطی انجام شده که مرتب اطلاع‌رسانی می‌کردیم در این ایام ثبت سفارش برای این افراد و شرکت‌های خاص ممنوع است اما اینکه آن‌ها چطور توانسته‌اند این کار را انجام دهند باید رسیدگی شود.

ورود مجلس با دنده یک!

علی‌رغم اینکه ۲۱۷ نماینده مجلس درخواست رسیدگی ۲ فوریتی به طرح ساماندهی بازار خودرو را امضا کرده بودند اما پس از سخنان موافقان و مخالفان، ۲ فوریت تصویب نشد و تنها یک فوریت آن با رای ۱۶۲ نماینده به تصویب مجلس رسید. به این ترتیب، طرح تعیین ضوابط حقوق واردات خودرو های سواری و ساماندهی بازار خودرو به صورت یک فوریتی در مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. رکود بازار با عملکرد کند نهادهای مسئول همچنان ادامه دارد. ظاهراً طرح تحقیق و تفحص از بسته شدن سایت ثبت سفارش نیز موضوع دیگری است که در دستور کار نمایندگان قرار گرفته است. هرچند بهتر بود که با توجه به ابعاد موضوع، نهادهای قضایی نیز به این موضوع ورود می‌کردند.

کاهش واردات خودرو


روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از گمرک نیوز آورده است: گمرک ایران از کاهش ۷۳ درصدی واردات خودرو طی فروردین سال جاری خبر داد و اعلام کرد در این ماه ۱ هزار و ۳۴ دستگاه خودرو وارد کشور شده است. بر اساس آمار گمرک ایران در فروردین ۹۷ این تعداد خودرو به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۵۱ هزار دلار به کشور وارد شده که از نظر تعداد ۷۳ درصد و از نظر ارزش ۷۷ درصد کاهش داشته است. همچنین در سال پیش تعداد ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو به ارزش ۱ میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۸۵۱ هزار دلار به کشور وارد شد که آن‌هم نسبت به سال ۹۵ هم از نظر تعداد و هم از نظر ارزش کاهش داشته است.

هشدار سازمان استاندارد به خودروسازان


تسنیم: رئیس سازمان ملی استاندارد گفت با توجه به برنامه‌ریزی شورای سیاست‌گذاری خودرو، استانداردهای خودرو از اول تیر ۹۷ به ۶۳ و از اول دی‌ماه سال جاری به ۸۵ استاندارد خواهد رسید و خودرویی که این استانداردها را رعایت نکند تولیدش باید متوقف شود زیرا این مطالبه مردم و دولت است.

نیره پیروزبخت با هشدار به خودروسازان داخلی مبنی بر لزوم رعایت استانداردهای لازم گفت: استانداردهای ما با استانداردهای روز اروپا منطبق بوده و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته استانداردها از اول دی ۹۶ به ۶۱ مورد و از اول تیر سال جاری به ۶۳ استاندارد و از اول دی‌ماه نیز به ۸۵ مورد خواهد رسید. وی تأکید کرد از این تاریخ به بعد هر خودرویی نتواند استانداردها را پاس کند باید تولیدش متوقف شود.

تغییرات قیمت محصولات پارس‌خودرو

به گزارش پدال و به نقل از دنیای اقتصاد، پارس‌خودرو ابتدای این هفته قیمت محصولات خود را بین ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش داد. این شرکت به عنوان زیر مجموعه سایپا قیمت جدید محصولات بالای ۴۵ میلیون تومان خود را به نمایندگی‌ها ابلاغ کرد. طی بخشنامه ابلاغی قیمت پارس تندر با افزایش ۲ میلیون ۷۶۰ هزارتومانی به ۴۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید.


همچنین ساندرو اتومات نیز ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گران شده و قیمت ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی دارد. قیمت مدل استپ وی نیز با جهش ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به ۶۱ میلیون تومان رسید. بنا بر اعلام پارس‌خودرو تمام مدل‌های برلیانس نیز با افزایش قیمت مواجه شدند. مدل کراس افزایش قیمت ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی داشته و هم‌اکنون با قیمت ۶۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به خریداران چشمک می‌زند. وانت پیکاپ ریچ در این میان بیشترین افزایش قیمت را داشته و با قیمت ۷۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. با این حساب افزایش قیمت این خودروی چینی ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

رنو ساندرو استپ وی
با این حال ظاهراً سایپا در بخشنامه‌ای، افزایش قیمت این محصولات را متوقف نموده و تا اطلاع ثانوی، همان قیمت‌های فروردین ماه را معتبر دانسته است. البته این حرکت سایپا و پارس خودرو را می‌توان تلاشی برای ایجاد موج روانی و آمادگی لازم برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و همچنین افزایش استقبال از این مدل‌ها توسط خریداران به امید افزایش قیمت آینده آنها دانست.

افزایش قیمت‌ها: گرفتن ماهی از آب گل‌آلود

جک S5 اتوماتیک
طبق معمول شرکت‌هایی هم بودند که با تغییر و تلاطم دلار، یا بهانه‌های دیگر چند میلیونی روی قیمت‌های خود گذاشتند. در این میان طبق معمول کرمان موتور و مدیران خودرو پیشتاز بودند. کرمان موتور قیمت النترای وارداتی را به رقم باورنکردنی ۲۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسانید. قیمت چینی‌هایی چون جک S3 و جک S5 نیز به ۸۷ و ۱۱۶ میلیون تومان رسید. مدیران خودرو نیز همین روند را در پی گرفت و در رقابتی تنگاتنگ، قیمت چری تیگو ۷ را به بیش از ۱۵۰ میلیون افزایش داد. قیمت نسخه جدیدتر تیگو ۵ نیز با افزودن یک مانیتور بزرگتر و سنسور جلو به ۱۱۵ میلیون تومان رسید. قیمت کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ نیز توسط اطلس خودرو، ۳۱۲ میلیون تومان اعلام شد!

طوفانی به نام هاوال


خبر بد برای دو محصول پرفروش چینی بازار یعنی جک S5 و چری تیگو ۵ اینکه گروه بهمن عرضه و فروش کراس‌اوور هاوال H2 را با قیمت بسیار جذاب (البته نسبت به رقبا) ۹۵.۹ میلیون تومان آغاز نموده است. هاوال H2 اولین محصول از شاسی بلندهایی است که گروه بهمن از این برند تولید خواهد نمود. H2 مجهز به موتوری ۱.۵ لیتری توربو با توان ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۲ نیوتن متر است که توسط یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک به چرخ های جلو انتقال می‌یابد. هاوال H2 گروه بهمن مجهز به امکانات جذابی چون فرمان برقی، صندلی های جلوی برقی و گرم شونده، ۶ عدد ایربگ، سیستم کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی، سانروف، ترمز پارک برقی، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، GPS و سنسور دنده عقب و از این قبیل می‌باشد. با توجه به کیفیت مطلوب‌تر این خودرو نسبت به رقبا و حضور موفق آن در بازار استرالیا، با حفظ این قیمت و ارائه خدمات مناسب توسط گروه بهمن، باید انتظار استقبال بالایی از آن را داشته باشیم.

کاهس قیمت سبزها


خوشبختانه با مصوبه جدید دولت و ابلاغ آن برای کاهش عوارض واردات خودروهای کم مصرف و کم آلاینده هیبریدی و برقی، شاهد کاهش هزینه‌های تمام شده واردات این خودروها هستیم. در قدم نخست اطلس خودرو قیمت کیا اپتیمای هیبریدی را ۳۹ میلیون تومان ارزان کرد و به رقم ۲۲۷ میلیون تومان کاهش داد. باید منتظر کاهش قیمت خودروهایی چون سوناتای هیبریدی و میتسوبیشی اوتلندر PHEV نیز در آینده نزدیک باشیم.

ورود آقای خاص


آخرین خبر شاید کمی از تلخی اخبار دیگر را بکاهد. شرکت تسلا موتور که اخیراً نمایندگی واردات رسمی ب‌ام‌و به ایران را کسب کرده، قصد دارد در همین اردیبهشت ماه، واردات خودروی الکتریکی i3 را استارت بزند. خودرویی که می تواند با یک قیمت‌گذاری معقول و به عنوان یک ماشین آینده‌نگرانه و مدرن، موفقیت‌های زیادی کسب نماید. با توجه به تعرفه تنها ۵ درصدی این خودرو برای واردات و قیمت حدود ۴۰ هزار دلاری آن حتی قیمتی در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای آن قابل پیش‌بینی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    ایران تنها کشوریه که مسئولانش کاملا واضح تو فساد مالی و اخلاقی غرق هستن، اما مردم صداشون در نمیاد. . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      تلاطم جای خود،
      واردات غیرقانونی و تبصره‌ای هم جای خود
      حکم رسمی قانونی هم جای خود
      عدم تمکین نیز
      نظارت هم که حکایت جالبیست
      و جیب خریداران عزیز نیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بهراد

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    تعرفه قبلا زیاد بود دلار عوضش پایین بود
    الانم دلار زیاد شده ، تعرفه هارو میارن پایین

    بخاطر جیب آقازاده ها اینکارارو می کنن ، چون تا یه حدی رکود میتونن تحمل کنن

    سازمان الکی استاندارد هم خیلی بیمصرفه ، از ده سال پیش میگن این مهلت آخره تایید نمی کنیم ،نیروی انتظامی میگه پلاک نمیدیم

    موتورشو عوض می کنن بازم رو خطه، سالی ۶۵٠ هزار تا میفروشن

    میگفتن قراره هر ساله ۵ درصد کم بشه تا ١۴٠٠ روی ٢٠ درصد بمونه، البته اون موقع پلتفرم ایرانخودرو تکمیل میشه
    میگن خودروی داخلی داریم پس باید حمایت کنیم.

    ما همیشه کتک نادانی و جهل و عدم آگاهیمون رو خوردیم و میخوریم و خواهیم خورد. اون همه نماینده شیراز پیگیری کرد نتونست جلو مافیا دربیاد.

    الان تعرفه رو صفر هم بکنن بازم شما نمیتونی به قیمت واقعی بخری،مجبوری برا کره ای ها و فرانسوی ها ٣ برابر پول بدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پیکان جوانان گوجه ای

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    قضیه این تسلا موتور چیه مگه پرشیا خودرو نماینده bmwنبود تازه میگن این شرکت از یکی از نمایندگیهای کوچک تو یکی از شهرهای کوچک المان مجوز گرفته که کاملا غیرقانونی هست کسی اگه فهمید ما راهم روشن کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    :::نمونه‌هایی از بی‌وجدانی‌ها در ایران:::
    ?بنز CL500 مدل ۲۰۰۶
    قیمت در امارات: ۸۰ میلیون تومان
    قیمت در ایران: بیشتر از ۹۰۰ میلیون تومان
    ?تویوتا لندکروز GXR مدل ۲۰۱۱
    قیمت در امارات: ۱۴۵ میلیون تومان
    قیمت در ایران: بیشتر از 580 میلیون تومان
    ?هیوندای سانتافه صفر کیلومتر
    قیمت پایه در امارات: ۱۳۰ میلیون تومان
    قیمت پایه در ایران: 300 میلیون تومان
    ?بنز C200 مدل ۲۰۱۵ (نسل جدید)
    قیمت در امارات: ۱۶۰ میلیون تومان
    قیمت در ایران: بیشتر از ۷۰۰ میلیون تومان
    ?پورشه کاین مدل 2008
    قیمت نسخه S در امارات: ۴۰ میلیون تومان
    قیمت نسخه عادی در ایران: بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومان
    ?پورشه پانامرا توربو ۲۰۱۲
    قیمت در امارات: ۲۵۰ میلیون تومان
    قیمت در ایران: بیشتر از ۹۵۰ میلیون تومان
    ?ب‌ام‌و X4 صفر کیلومتر
    قیمت در امارات: ۲۵۰ میلیون تومان
    قیمت در ایران: بیشتر از ۷۰۰ میلیون تومان
    ?کیا موهاوی هشت سیلندر
    قیمت مدل ۲۰۱۶ در امارات: ۸۰ میلیون تومان
    قیمت مدل ۲۰۱۳ در ایران: ۳۶۰ میلیون تومان
    بازم بگم یا کافیه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. CNA

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (235 ديدگاه)

      نگو??

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهراد

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (537 ديدگاه)

        حتی ماشینو با قیمت واقعیش بخریم
        بازم طمع نمیزاره همون قیمت فروشیم
        باید سی چهل میلیون بزاریم روش بعد بفروشیم اونم دست دومشو.

        کسی که چشش سیر باشه فرهنگ هم داشته باشه نمیاد خسیس بازی دربیاره.
        اما تو ایران هرجا احساس میکنن کمبود ،عین قوم مغول هجوم میبرن همیشه هم ضرر می کنن،
        دلار یه ذره قیمتش زیاد شد اونقد حمله میکنن از بیخ میکنن ،
        پراید ١١١شده ٢۴ میلیون!! اقساطی ٢٨/۵ میلیون.
        دنا پلاس توربو ۶٢ (گُندش نکنید همون سمنده)
        بنظرتون کسی که سود پراید و پژو رو چشیده و انصاف هم براش تعریف نشده ، پلفترم جدیدشو به قیمت پارس میده؟ عزیز من از اون انتظار قیمت معقول نداشته باش، حداقلش میده ٨٠ یا ٩۵مثل پژو ٢٠٠٨ میشهاز هشتاد شروع میشه میره تا ١٣٠ .
        از الان میگم اون موقع هم ککمون نمی گزه??

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      ?قیمت پورشه کاین ۲۰۰۴ در دبی: ۱۷ میلیون تومان?
      درست خوندین ?۱۷ میلیون تومان? یعنی هم قیمت یه پراید کارکرده. . .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آراز

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (18 ديدگاه)

        بله منم تو چندتا سایت دیدم بخواین ادرسشونو اینجا میزارم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Archi KHAN

          ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (2167 ديدگاه)

          سایت خرید و فروش خودرو نو و دست دوم در امارات
          http://www.dubicars.com

          یه چیزی تو مایه های سایت باما خودمون !
          دوستان همه دانسته ها و اطلاعاتی که باعث روشنی دیدگاه همه مون میشه را به اشتراک بزارید لطفا

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. Archi KHAN

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      فرشادجان ؛ اگه جور دیگه ایی مقایسه می کردی بهتر بود :

      مثلا پورشه کاین
      قیمت در امارات معادل N ماه حقوق پایه ی یه کارگر ساده / معلم / استاد دانشگاه و …
      قیمت در ایران معادل N ماه حقوق پایه ی یه کارگر ساده / معلم / استاد دانشگاه و …

      اونوقت میشه با گوشت و استخوان عمق ظلم را درک کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. shahryar

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (237 ديدگاه)

    چ حالی میکنن،بسته شدن ثبت سفارشو بالا رفتن گمرک به نفع ایناس،چون در هر دو صورت قیمت ماشین میره بالا،اینا هم که قانون براشون تعریف نشده،ماشینارو ارزون میارن گرون میفروشن،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. shahryar

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (237 ديدگاه)

    هر طرفو که نگاه میکنی میبینی پر از فسادو گندو اشغاله،
    عجب صبری داریم….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Azad

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    همه که مینالن و ناراضی هستند!!پس کی این سالی ششصد هفتصد هزار خودرو تولیدی را میخره.بابا دست از این چس ناله کردن بردارید.والله هم خودتونو خسته میکنید هم بقیه را.همین الان اگه خودروسازها طرح فروش با دو میلیون وام بدون بهره بذارن همه اینایی که اینجا کامنت اعتراضی میذارن ساعت شش صبح تو صف خرید میرن.یک کم واقع بین باشید.اول باید خودمونو درست کنیم بعد به همه نصیحت بکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ستار

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (145 ديدگاه)

    اسپورتیج۳۱۲ میلیون
    تنها راهی که برای جوونا گذاشتن اینه که
    شغل و امید به آینده که هیچی وجود نداره ،با مواد مخدر این چند روز دنیا رو بگذرونن و فراموش کنن مشکلاتو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Khan

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (362 ديدگاه)

    اگر یه مملکت درستی بود الان اون رئیس سازمان تجارت و گمرک و نمایندگی وارد کننده سه تایی توی سه سلول مختلف زندانی بودن و هرروز میبردنشون واسه بازجویی یا الان دادگاهشون هم تموم شده بود

    فساد چنان در ذات سیستم نهادینه شده که طرفین چنین تخلفاتی کردن، نه تنها راس راس میگردن که مصاحبه هم میکنن و جالب اینکه پاسش میدن به همدیگه… ماشاالله اون آخرشم با جواب ریاست نمایندگی فهمیدیم یه کارمند بدبخت زپرتی با حقوق ماهی چس مثقال چنین تخلف سرسام آوری رو انجام داده… مثل هواپیمای یاسوج که تقصیر خلبان بود، پلاسکو تقصیر کارگر، سانچی تقصیر خدمه، گرونی دلار تقصیر تلگرام و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. پرسپولیس

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (260 ديدگاه)

    این کارمندها یکی هم برای ماالان که ثبت سفارش بازهست انجام میدن .چه الم شنگه ای شده این بازار برای یکی دومیلیون مهندس وکارمند وکارگر درایران خودرو وسایپا .توهین نباشه به اینها بابا دونفربفرستین این کشورای بدبخت اطراف ببینیدچه جوری بازار خودرو را مدیریت میکنندیکی دوقانون بفرستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      از این کارمند ها تو دادگستری حکم جلب استاد مارو داده بود،
      ٧ سال پیش خونشونو دزد زده بود،استاده شکایت کرده بود،
      پنج نفرو الان گرفته بودن، یارو اشتباهی زده بود ۵ نفر علیه استاد ما به جرم دزدی شکایت کردن !!!، حکم جلبش اومده بود مامورا هم نمیپرسن که واقعا دزدی یانه،استاد فرار کرده بود تهران،قضیه رو به وکیله گفته بود بعد چند دفعه کاغذ بازی آخرش فهمیده بود کارمند ذلیل شده جای شاکی و دزده رو قاط زده بود??? برای ما تا همین حده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. NAVID۰۰۹۸

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    فقط اینو خوب میدونم ، وضعیتی درست شده که به دو تا چشمتم دیگه اعتماد نداری و همرو حتی اگه سالم و درستکار هم باشن کلاهبردار ، دروغگو و فاسد فرض میکنی و این میشه که از ((بی قانونی )) یا مجبوری دو رویی داشته باشی(( افراد مُهر به پیشانی ساختگی)) و کارت رو پیش ببری و یا هر روز عقب گَرد داشته باشی و تمام تمرکزت را روی کار و هدفت از دست بدی.
    یعنی قشنگ داریم بر میگردیم به دوران شتر سواری که آقایون رو ممبر تعریفشو میکردن .
    فقط نمیدونم چرا بچه هاشون مارک شُتُرشون بنز و لامبورگینی و …..روشون چسبیده.
    از همونا که برای ما اَخه ولی برای بچه های خودشون بَهِ.
    تنها راهش اینه که بزنی به بیخیالی یا اینکه همرنگ جمائت باشی یا بِکنی بری از ایران عزیز.
    اینو خوب میدونم دیگه دوران مردونگی و مَرد بودن تموم شد و خاک هم روش.
    چه نسلی شد نسل سوخته ما.
    نسلی پُر از عقده ، حسرت ، افسردگی.
    به گَند کشیدن همچیزو رفت ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمدرضا

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    بچه ها همش اه و ناله و این حرفا هممون میکنم.عزیزان من مشکل از خودمونه.مردم عقل داشته باشن کسی نمیتونه ازشون سواری بگیره.به خدا تقصیر خودمونه.١٠ ٢٠ روز پیش دلار شد ۶ هزار و خرده ای.کی تحریم کرد تا نخره؟؟ملت عزیزمون صف کشیدن چندتا کوچه جلو صرافی ها برای خرید دلار.هنوزم که هنوزه نفهمیدن که این مواقع نباید بخرن تا مجلور شن به قیمت واقعیش بدن.کمپین نخریدن خودرو که یادتونه؟یه کشور با مسئولاش پیشرفت نمیکنه با مردم عاقلش پیشرفت میکنه.صد بار گفتم الانم میکم ایران علاوه بر تحریم های خارجی تحریماب داخلی داره.مثل فقر فرهنکی،افراد خود فیلسوف پندار که با هیچ اطلاعاتی تو هر زمینه ای اجازه نظر دادن میدن به هودشون.تا ملت این باشه وضعم همینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Azad

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    اصلا انتظار تغییر شرایط را نداشته باشید.همه ما ملت سرو ته یه کرباسیم.شما فکر کردی اونایی که اختلاس میکنن از مریخ اومدن.نخیر.اونا هم از همین مردم هستند.خود ما هم اگر دستمون میرسید و جایگاهشو داشتیم بدتر اختلاس میکردیم.همه به فکر خودمونیم و بقیه اصلا به حساب نمیان.تا ملت همیشه در صحنه برای یک قابلمه نذری حاضرن همدیگه رو له کنند کسانی هم در پشت صحنه مشغول چپاولند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. کیانوش38

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (98 ديدگاه)

    قیمت 200 میلیونی برای BMW i3؟!!! :))))))))))))
    ممنون از پدال شوخی جالبی بود. دلالایی که من توی ایران میشناسم تا با قیمتاشون چشم ملت در نیاد بی خیال نمیشن. اونم تازه همچین ماشینی هم باشه. در خوش بینانه ترین حالت 300 قیمت میخوره و اگه تا حدود 400 هم بره تعجبی نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. A.B

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    شکایت قاضیو بردن پیش خودش!
    گوشی موبایل که نیست یواشی وارد کنن ماشینه چند مدت پیش ویدئو دیدم که ماشینا رو ساعت 3 شب ترخیص میکردن .خیانت و دزدی پشت هم تاریخ از بی عرضگیه ما یاد خواهد کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. sjs

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سلام دوستان
    مسولین رده بالا گویی در مراسم خاله بازی هستند…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا