هفته نامه

تست سیستم‌های رانندگی خودکار توسط یورو انکاپ

بنا به نتایج مطالعه‌ی جدیدی که توسط یورو انکاپ، انکاپ جهانی و موسسه تاچم انجام شده، بیش از ۷۰ درصد رانندگان معتقدند قبلاً خرید خودرویی با قابلیت‌های رانندگی خودران میسر بوده است.


متأسفانه این موضوع چندان درست نیست زیرا همان‌گونه که تکنولوژی رانندگی خودکار خود یورو انکاپ نشان می‌دهد اشتباهات قابل‌توجهی در میان رانندگان از نظر واقعیت خودران ها وجود دارد.

IntelliSafe Auto Pilot interface
به منظور فهمیدن اینکه سیستم‌هایی همچون کروز کنترل تطبیقی، دستیار سرعت و دستیار حفظ خودرو بین خطوط دقیقاً چه‌کاری انجام می‌دهند، در کل ۱۰ خودروی متفاوت تست شده‌اند. این خودروها آئودی A6، ب‌ام‌و سری ۵، مرسدس C کلاس، دی اس ۷ کراس بک، فورد فوکوس، هیوندای نکسو، نیسان لیف، تسلا مدل S، تویوتا کرولا و ولوو V60 بوده‌اند.

Tesla Autopilot System
نتایج کلیدی این تست‌ها به ترتیب شامل موارد زیر می‌باشند:

  • هیچ خودروی کنونی در بازار اتوماسیون کامل را ارائه نمی‌کند.
  • خودروهای بازار کنونی می‌توانند به عنوان دستیار راننده عمل کنند هرچند این موضوع را نباید با رانندگی خودکار اشتباه گرفت زیرا راننده هنوز هم مسئول آنچه که رخ می‌دهد خواهد بود.
  • این سیستم‌ها در صورت استفاده صحیح می‌توانند به رانندگان در حفظ فاصله ایمن، سرعت و حرکت بین خطوط کمک کنند.
  • سیستم‌های موردبحث نباید برای شرایطی که طراحی نشده‌اند استفاده شوند زیرا هنوز جایگزین رانندگی ایمنی و کنترل شده نیستند.
  • خودروسازان روش‌های متفاوتی برای به‌کارگیری تکنولوژی دستیار راننده دارند.

پیام یورو انکاپ از تست این خودروها، حتی آن‌هایی که سیستم‌های کمک‌راننده‌ی پیشرفته دارند کاملاً روشن بوده و باید گفت خودروها نیازمند یک راننده‌ی هوشیار در پشت فرمان هستند. سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده همواره در پشت‌صحنه به عنوان پشتیبانی ایمنی حضور دارند.


یورو انکاپ در زمان تست کروز کنترل تطبیقی فهمید که هر دو برند دی اس و ب‌ام‌و کمک کمتری داشته درحالی‌که آئودی، فورد، هیوندای، مرسدس، تویوتا، نیسان و ولوو توازنی مناسب بین خود راننده و کمک سیستم برقرار کرده‌اند. تسلا نیز ریسک تکیه به سیستم کمک‌راننده را دارد.


سیستم تسلا در خلال این تست‌ها یک‌بار دیگر پتانسیل تکیه‌ی بیش از حد به خود را نشان داد درحالی‌که تمامی خودروهای دیگر به راننده اجازه دادند تا کنترل را به دست گرفته و شرایط را مدیریت کنند. سیستم تسلا هم‌اکنون به راننده اجازه می‌دهد تا از مسیر خود منحرف شود و زمانی که راننده فرمان را بچرخاند سیستم از مدار خارج خواهد شد.

نهایتاً به سناریوهای قطع مسیر و جا خالی دادن می‌رسیم که چالش‌برانگیزترین تست‌های این سیستم‌ها بوده‌اند.

تست قطع مسیر به خودرویی اشاره می‌کند که به‌طور ناگهانی به لاین جلوی خودروی تست شده وارد می‌شود. این شرایط به کرات در ترافیک روزانه دیده شده و می‌تواند هر راننده‌ای را به دردسر بیندازد.

اما در سناریوی دوم، خودروی جلویی به منظور پیشگیری از برخورد با خودرویی که تست شده تغییر مسیر داده و بنابراین سیستم خودران زمان کوتاهی به منظور تشخیص این واقعه و آمادگی برای پاسخ دارد.

متأسفانه نتایج این تست‌ها نشان داد که سیستم‌های تمامی خودروها با مشکلات فراوانی روبرو هستند. در واقع هیچ‌یک از این سیستم‌ها نتوانستند به راننده کمک کنند و اگر راننده خودش ترمز گرفته و فرمان را بچرخاند از برخورد پیشگیری خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. mahdy

    ۲۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    فعلا انقدری پیشرفته نشدن که زحمت آدمو کم کنن
    آدم باید به اندازه حالت رانندگی عادی خودش حواسش به این سیستما باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۲۸ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      بارها پیش اومده راننده پشت سرم اقدام به سبقت گرفتن کرده تو جاده 2طرفه وسط سبقت سرعت کم آورده به شاخ به شاخ نزدیک شده من با کم کردن سرعت براش جایه خالی مهیا کردم که بپیچه جلویه من تا سانحه پیش نیاد.منظور اون زمانایی که راننده میخاد به راننده دیگه کمک کنه تا اشتباهش رو جبران کنه.راننده خودکار جاده پیشرفته و ماشینهایه اطرافه پیشرفته میخواد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mahdy

        ۲۸ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        دوست عزیز حرفی که زدی یه ویژگی مثبت انسانیه که تو ذات انسان هست خیلی ممنون که سرکوبش نکردی و نخواستی هموطنات تو قوطی حلبیاشون له بشن
        ولی خب منم همینو گفتم گفتم فعلا باید پیشرفت کنه حالا حالا ها کار داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حمید

    ۲۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    بالاخره از یک جایی باید شروع بشه
    می خواستم بگم ولی دیدم کلیشه ای شده منتهی یک پیشنهاد یک شرکت جدید تو ایران باید ساخت چهار تا محصول بدرد بخور و پر اپشن بزنه ترجیحا برقی و یا هیبریدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ناشناس

    ۲۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (205 ديدگاه)

    وقتی از این سیستم میشه استفاده کرده که تمامی خودروهای داخل مسیر خودران باشند وگرنه اگه فقط یک خودروی معمولی در مسیر باشه قطعا مشکل ساز میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Elmiraj

    ۲۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3078 ديدگاه)

    اول این که این مقایسه بدون سوپر کروز کادیلاکct6 بسیار ناقص و بی معنی بود !!!!
    .
    در این مقایسه هم به این نتیجه می‌رسیم که سیستم اتوپایلوت تسلا (در نبود سوپر کروز کادیلاک) بهترین بود …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. emad1990

      ۲۹ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      پشمای مسولین یورو انکپ از نتیجه گیری بالا ریخت!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elmiraj

        ۲۹ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (3078 ديدگاه)

        emad1990@
        چند روزیه پشمای مسولین یورو انکاپ با دیدن سوپر کروز و اتوپایلوت در بالای رده‌بندی حسابی ریخته ……!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا