چشم اندازهفته نامه

سال 2017، سال تغییرهای بزرگ دنیای خودرو…

سال پیش یکی از بزرگ‌ترین تغییرات دنیای خودرو را نشان داد. احتمالاً و باید سال ۲۰۱۷ را سال پیشرفت بنامید؛ اما پیشرفت صنعت خودرو هرگز چنین دوگانگی‌ای را نشان نداده بود.


خب بیایید از مک لارن ۷۲۰S آغاز کنیم. از زمان عرضه در حدود ۱۰ ماه پیش تاکنون، همه محافل خودرویی از این خودرو حرف می‌زنند. سریع‌تر، هیجان‌انگیزتر، درگیر کننده تر و جذاب‌تر از ۶۷۵LT قدیمی که خود این خودرو نیز تحسین شده محسوب می‌شد. ۷۲۰S بی‌شک نمونه بارز جست‌وخیزهایی است که سال پیش دیده‌ایم.


این خودرو مسافت ۴۰۰ متر را در ۹.۷ ثانیه طی کرده و قدرت پیشرانه آن روی داینو بیشتر از چیزی بوده که در تبلیغات آماده است. هرچقدر بیشتر به این سوپر اسپورت بریتانیایی نگاه می‌کنیم آن را بیشتر زیبا و دل‌پذیرتر می‌بینیم. ۷۲۰S اسطوره زمان خود بوده و با دست کاملاً پر به جنگ رقبایی همچون فراری و پورشه رفته است.


همچنین در سال ۲۰۱۷ شاهد تکامل نسل جدید هاچبک های داغ بوده‌ایم. این روزها هاچبک‌هایی تولید می‌شوند که قدرت بالاتر از ۳۰۰ اسب بخار داشته و به اندازه سوپرکارهای چند سال پیش سریع هستند. پنجمین نسل هوندا سیویک تایپ R بهترین نسخه تاریخ این خودرو است. سیویک تایپ R جدید هم همانند ۷۲۰S اهداف موردنظر را سریع‌تر از پیش‌بینی هر فردی پشت سر گذاشته است.

اما خب این داستان‌ها و اخبار خوب گاهی اوقات تحت تأثیر اقدامات نه چندان دل‌چسبی قرار گرفتند. منع تردد خودروهای احتراق داخلی در فرانسه، بریتانیا و آلمان از جمله این اخبار بوده‌اند.


این اخبار باعث ایجاد تردید زیاد درباره آینده خودروهای بنزینی و دیزلی می‌شود. اگرچه خودروهای هیبریدی فعلاً در امان هستند اما احتمال منع تردد همه خودروهای احتراق داخلی در آینده نزدیک وجود دارد. خودروسازان باید خود را با این وضعیت تطبیق دهند. خب اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم باید گفت خودروسازان زمانی خوبی در اختیار دارند اما قانون‌گذاران نیز ملاحظات خاص خود را دارند.

سال ۲۰۱۷ با انتظارات و احساسات گوناگونی به پایان رسید. سوپرکارهای خالص و نابی همچون مک لارن ۷۲۰S بهتر از هر زمان دیگری هستند. از نظر طراحی، پرفورمنس و لپ تایم به مرزهای جدیدی رسیده‌ایم. در سال ۲۰۱۷ جشن‌های گوناگون زیادی داشته‌ایم (خودروسازان جهانی را عرض می‌کنیم!).


اما باید اعتراف کرد تلخی گریزناپذیری در آینده وجود دارد زیرا به نظر می‌رسد دوران سوپر اسپورت های سنتی و مرسوم به پایان رسیده است. بله قطعاً هایپرکارهای هیبریدی نشان داده‌اند از نظر سرعت و پرفورمنس هیچ کمبودی در برابر خودروهای بنزینی ندارند و شکی نداریم که خودروهای زیادی دارای سیستم‌های هیبریدی ملایم با حداقل درگیر شدن نیروی الکتریسیته خواهند بود اما تغییرات بزرگ هرگز بدون هزینه نیستند؛ و در این مورد ما ماشین بازها هستیم که هزینه را پرداخت می‌کنیم!

سؤال این است: زمانی که همه ما بازنشسته شویم، آیا به سال ۲۰۱۷ به عنوان سالی که انسان توانست به پیشرفت‌های زیست‌محیطی و تکنولوژیک زیادی دست یابد نگاه خواهیم کرد یا اینکه ۲۰۱۷ را سالی با حسرت‌های شگفت‌انگیز فراوان خواهیم دانست؟

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Auto Biography

    ۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (40 ديدگاه)

    در خودروسازی ایران هم تغییراتی بزرگ صورت گرفت.
    سایپا کولر ماشین رو جزو آپشن ماشین حساب کرد
    ولی به نظرمن کابین پورشه پانامرا هم مخصوصاً داشبردش یک الگوی جدیدی رو ایجاد کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. الف.ی

    ۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1642 ديدگاه)

    به نظر من این خودرو های بنزینی کاملا منقرض نخواهند شد
    شاید یه مدتی حتی به مدت چند 10 سال محو بشن ولی دوباره یه روزی بر میگردن چون انسان بالاخره راهی برای رسیدن به خواستش پیدا میکنه و انسان های زیادی هم این خواسته رو دارن
    راستی دوستان یه مطلبی بگم بهتون نمیدونم چند نفر اینجا از لفظ قورباغه برای 911 استفاده میکنن ولی اگه اون بحث هایی که تو پست فروش فورد جی تی اتفاق افتاد به من و این کلمه ربط داره از همه کسایی که آزرده خاطر شدن معذرت میخوام چون من بیشتر از همه از این کلمه برای 911 استفاده کردم ( در گذشته ) به علاوه قبل از اون پست هم من آخرین نفری بودم که ازش استفاده کردم
    هر چند اصلا قصد تمسخر نداشتم و به نظرم آلمانی بازاش گرفتن چرا به 911 میگم قورباغه جهش یافته. در واقع هر کسی که تاریخچه 911 رو کامل خونده باشه گرفت چی میگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. الف.ی

      ۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (1642 ديدگاه)

      البته شاید هم اصلا به من ربطی نداشت

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Saeed Boroomand

      ۸ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      سی سال دیگه همه فراموش میکنن که ماشین بنزین سوزی هم بوده کلا…
      کسی هم راستش واسه چیزی که ارزش خاطره ای نداره دلش تنگ نمیشه…
      ماشین درون سوز هیچ مزیتی نداره راستش.
      باتری های حالت جامد، و بعدش باتری های سولوفور همه چی رو تغییر خواهند داد. وزن ماشین ها کمتر میشه، هزینه و تکنولوژی ساختشون هم پایین خواهد اومد و بالاخره کشور های مثل ایران هم قادر خواهند بود خودرو هاشون رو خودشون تولید کنن و این برای شروع حیات یه اقتصاد خیلی مهمه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohamad

        ۸ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (812 ديدگاه)

        اینم یه خطای شناختیه ثابت شده س که فکر میکنیم تا دو سه دهه دیگه قراره اتفاقات شاقی رقم بخوره،
        وقتی انسان برای اولین بار قدم روی کره ماه گذاشت دنیا اینجوری نتیجه گیری کرد که طولی نمیکشه مردم تو صف سفر به ماه ایستادن، یه چیزی تو مایه های همین 20-30 سالی که شما فکر میکنی اما… حتی یادمون نمیره کت شلواری که تنمونه طراحیش برمیگرده به چند قرن قبل اما هنوزم بیشتر از طرح و مدل دیگه ای استفاده میشه.
        بُعد زمانی تغییر در هر گوشه از این دنیا با احساسات ما تفاوت زیادی داره و بهتره از گمانه زنی فاصله بگیریم که ثابت شده خطایی بیش نیست.
        ارادت

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Saeed Boroomand

          ۹ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (477 ديدگاه)

          من فکر میکنم این که برای تمام پدیده ها بخوایم یه مدل فنومنولوجیک عرضه کنیم کار سخت و احتمالا خطاییه، کلیم شما.
          من در مورد ترند یه صنعت شناخته شده و بازار مشخص و قابل پیش بینی اش حرف میزنم. در مورد کره ماه و صنعت هوانوردی در کل مرز ها از همون دهه شصت میلادی مشخص بودن ، مرزهایی که علم مکانیک کلاسیک داشت و نمیشد پیشرفت رو ادامه دار تصور کرد. همون موقع صنعت الکترونیک شکل گرفت که کسی خیلی جدی اش نمیگرفت اما مرز ها اینقدر دور و بزرگ بودن که قوانینی مثل قانون مور پیش بینی های غیر قابل باوری واسه پنجها سال بعدترش کردن که کلا خنده دار بود و البته عملی هم شده. این که توان پردازشی کامپیوتر ها ۲ به توان بیست تا سی برابر بیشتر شده. و فکر نکنم قصد انکارش رو داشته باشید.
          پس موردی بحث کنیم بهتره، خودروهای الکتریکی ماهیتا ساده هست طراحی شون، یه موتور الکتریکی رو میشه با چار تا دونه ربات توی نیم ساعت اسمبل کرد، اما موتور آی سی که خیلیم جذابه برای بنده ، خیر.
          باتری های الکتروشیمیایی از اساس سه چهار تا لایه بیشتر نیستن که با تکنولوژی لمینیشن و کست دراپ و دیپازیشن یا مشابه این ها توی توی ابعاد خیلی بزرگ و قیمت پایین تولیدشون کرد. کل پلتفورم خودروهای الکتریکی رو به زودی میشه ماجولار ساخت. اینا همه نشون دهنده ی قیمت بالاقوه ارزون آینده خودرو ها هست.
          به جز این تجربه شخصی بنده اینه که سواری یه ماشین بزقی در حالت کلی خیلی با کیفیت تر و منطقی تر هست.
          اما در مورد گمانه زنی خیلی از کمپانی ها هستن که کارشون همینه، همین گزارش های اختصاصی مووسساتی مثل بلومبرگ یا ای آی ای یا غیره قیمت های میلیون دلار دارن و سهام ها رو میلیارد دلاری جا به جا میکنن. شرکتی مثل بریتیش پترولیوم یا اکسون موبیل بر همین مبنا کل اوتلوک اقتصادی شون رو باز آرایی میکنن.
          بله از زمان حضرت فاطمه که میگن خونشون در داشته تا الان ما از در استفاده میکنیم، اما خیلی چیز ها هم سریعا در حال تغییره…

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Mohamad

          ۹ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (812 ديدگاه)

          اینطور که شما بالقوه و تئوری در چهار خط خط تولید مونتاژ خودروهای الکتریکی رو تعریف کردی دلیلی نمیبینم که 30 سال طول بکشه بلکه 3 سال هم واسه بالفعل شدنش زیادیه!
          ما از تحقق یا عدم تحقق یه پیش بینی صحبتی نمیکنیم بلکه با صراحتا تخمین زدن از این نقطه که توش ایستادیم مشکل داریم. تحقق یافتنش یه بحث دیگس که متخصص خودشو میطلبه چه بسا خودروهای هیدروژنی داستان رو تغییر دادن (مثال زدم)

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. javid

      ۹ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (93 ديدگاه)

      به نظر من ماشین احتراق داخلی کلا محو میشه مگر بصورت یه چیز سنتی که مردم مثل موزه برن نگاش کنن مثلا یه زمانی مردم فقط با شتر مسافرت میرفتن بعد لکوموتیو پیدا شد دیگه کسی سراغ درشکه و اسب شتر نرفت واسه مسافرت الانم قطار های سریع السیر و هواپیما هست دیگه کسی سراغ لکوموتیو نمیره ، یه زمانی همه مردم از کالسکه برای رفت و امد استفاده میکردن الان هیچکی استفاده نمیکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Ehsangt3

    ۸ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (164 ديدگاه)

    باسلام وباتشکر از آقای احمد زاده
    واقعا راست میگه این مکلارن 720اس رو هرموقع عکساشو میبینم نابود میشم خیلی خوشگله
    هوندا سیویک هم که حرف نداره من همین الان هم عاشق مدل دهه 90 سیویک هستم بتونم یکی می خرم
    در مورد الکتریک شدن خودرو ها هم اینو بگم که از بنزین داریم وارد عصر الکتریک میشیم ولی خیلی از جوونای ایرانی مثل من تو حسرت یه ماشین خوب میسوزیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    بنظر من که دیگه نمیشه سال را ملاک پیشرفت قرار داد با این همه پیشرفت و سرعت تکنولوژی در دنیا و صنعت خودرو.
    تمام کشورهای صاحب منصب و پر فدرت در اَمر تکنولوژی با هم مسابقه ارائه دادن بهترینها برای راحتی انسان را ثانیه به ثانیه در نقاط مختلف جهان دارند به نمایش میگذارند .
    دیگه روز و ساعت مِلاکه نه سال قمری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. emad1990

    ۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    بنظر من ماشین های احتراق داخلی باقی میمونن و تبدیل میشن به کلکسیون افراد مشهور و ثروتمند
    همونطور که الان ماشینای کلاسیک ارزشمند در دسترس یه عده ادم ثروتمنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. emad1990

    ۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    شک نکنین تا تقاضا برای چیزی باشه اون چیز از بین نمیره
    مثالش هم دیوونه های ماشین کلاسیک(منظورم عشق ماشینه) در دنیاس که تعدادشون هم کم نیست وبا گذاشته شدن هر نوع محدودیتی توسط دولت ها و سازمان های حفاظت از محیط زیست بازم فقط عشق یه ماشین قدیمی ه که تو سرشونه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا