هفته نامه

تکنولوژی‌های برتر اتومبیل در سال ۲۰۱۷

هاکاپِلیتا ۹

تایرهایی که یخ‌ها را خرد می‌کنند
نوکیان تایرز

گاهی اوقات لاستیک‌ها دوست‌دارند که سطح جاده را ملاقات کنند، ولی جاده آنها را نمی‌پذیرد؛ چرا که مسیر کاملاً یخ بسته است. به همین دلیل است که این تایرهای زمستان با دو نوع زائده مختلف در یخ‌ها فرو می‌رود. زائده‌ها در وسط به صورت مثلثی هستند که با گوشه‌های پخی که دارند، موجب افزایش چسبندگی در هنگام شتاب‌گیری و ترمز می‌شوند. اسپایک‌هایی که بر روی شانه قرار دارند، به صورت Y شکل طراحی شده‌اند و با افزایش سطح تماس، موجب چسبندگی بیشتر در آسفالت‌های لغزنده در پیچ‌ها می‌شوند.

پایش صندلی‌های عقب کابین‌واچ

مراقبش باشید
هوندا

آیا دختر کوچولوی شما خوابش برده؟ آیا پسربچه شما می‌خواهد خوراکی‌های بیشتری را بر روی کف ماشین پهن کند؟ اینها از آن دست سؤالاتی هستند که پدر و مادرها می‌توانند به لطف سیستم جدید دوربین داخلی در هوندا اودیسه مینی‌ون به آن پاسخ دهند. یک لنز با پوشش زاویه وسیع که در سقف کابین مینی‌ون کار گذاشته شده، حرکات صندلی عقب را به نمایشگر لمسی در جلو منتقل می‌کند. بزرگترها همچنین اگر به هریک از سرنشینان مظنون شوند، می‌توانند بر روی وی در صفحه زوم کنند.

فورد GT مدل ۲۰۱۸

یک سوپرکار با فرم متفاوت
فورد

با یک پارادوکس در دنیای سرعت آشنا شوید: یک خودرو می‌بایست در پیچ‌ها، محکم به سطح جاده بچسبد، امّا در خط مستقیم، هوا را بشکافد و به سمت جلو حرکت کند. به منظور پاسخ به این نیاز‌ها، فورد GT تغییر شکل داده است. یک محور در درون بال عقب می‌تواند موجب چرخش شده، پروفیلِ اسپویلر را به منظور چسبندگی آئرودینامیکِ بیشتر، تغییر دهد. وقتی سرعت اتومبیل به حداکثر نزدیک می‌شود، بال جمع شده و تا سرعت ۳۴۷ کیلومتر بر ساعت، از جلوی جریان هوا، کنار می‌رود.

SRT پاور چیلر

دمیدن آتش به دیمِن
داج

این بنزین نیست که موجب آتش‌گرفتن در موتور خودروی شما می‌شود، بلکه اکسیژن عامل اصلی است. هر چه بیشتر هوا وارد سیلندرهای خود کنید، قدرت بیشتری نصیب‌تان می‌شود. جادوگران سرعت در داج به منظور رسیدن به شتاب دیوانه‌کننده SRT دیمن، از یک سیستم تولیدکننده هوای خنک که در واقع، یک کمپرسور کولر است، برای جریان هوای ورودی سوپرشارژر به درون V-8 استفاده کرده‌اند. هوای خنک‌تر، اکسیژن‌ بیشتری را در خود نگه می‌دارد و زمینه انفجار بزرگتری را فراهم می‌کند.

سیستم تعلیق هوشمند A8

شوک‌هایی که با موانع مقابله می‌کنند
آئودی

سدان پرچم‌دار جدید آئودی می‌تواند در مقابل ضربه مقاومت خود را افزایش دهد. وقتی کسی بی‌توجه و به صورت ناگهانی وارد مسیر شما می‌شود، حسگرها خطر احتمالی را تشخیص می‌دهد و یک هشدار را روشن می‌کنند. سپس موتورهای الکتریکی که به سیستم تعلیق متصل هستند، سمتی از خودرو را که در معرض برخورد قرار دارد، بالا می‌برند، و در نتیجه، نیروی تصادف به درها و کف خودرو هدایت می‌شود؛ یعنی قسمت‌هایی از بدنه که بیشترین استحکام را دارند.

کلرادو ZR2

از محل کار تا ماجراجویی تا خارج از جاده
شورولت

در حالی که پیکاپ‌های دیگر، ابعاد بزرگی دارند، امکان پارک یک ZR2 در یک پارکینگ معمولی وجود دارد. مهندسان شورولت این خودرو را در ۹ جاده صعب‌العبور کشور امریکا و از جمله «روبیکون» آزمایش کرده‌اند. در سیستم تعلیق سفارشی در این تراک که ریشه‌هایی از فرمول یک در خود دارد، سه نوع «سوپاپ» استفاده شده که دو تا از آنها به منظور عملکرد بهتر شوک‌ها در هنگام حرکت در مسیر سخت به کار می‌آیند و نوع سوم برای نرم‌‌ عمل‌ کردن در جاده‌های صاف‌تر استفاده می‌شود.

نوویز

چشمان خود را از جاده برندارید
نوویز

یکی از مشکلات موتورسیکلت‌ها این است که برای دیدن داشبورد آنها می‌بایست سر را به طرف پایین خم کنید؛ کاری که در هنگام رانندگی بر روی دو چرخ، کاملاً غیرمنطقی به نظر می‌رسد. امّا نوویز باعث می‌شود که دکمه‌ها و نمایشگرها به سطح چشم راننده برسند. این ابزار که بر روی کلاه ایمنی نصب می‌شود، تصویری از میزان سرعت، نقشه و حتی جهت‌یابی را در جلوی چشمانِ شما قرار می‌دهد. این دستگاه همچنین دارای یک دوربین فعال است که می‌تواند وضعیت رانندگی شما را ضبط کند.

سیستم اجبار به رانندگیِ ایمن

حواستان پرت نشود
اپل

رانندگی با حواس پرت منجر به کشته‌شدن ۳۴۷۷ نفر در سال ۲۰۱۵ در کشور امریکا شده است. امّا سیستم جدید اپل موبیل OS سعی خواهد کرد تا تمرکز رانندگان را در جاده افزایش دهد. اگر آن را روشن کنید، برنامه «درهنگام رانندگی مزاحم نشوید» با استفاده از اتصال به وسیله نقلیه یا امواج وای‌فای در اطراف، تشخیص می‌دهد که گوشیِ شما در یک خودروی در حال حرکت است. بنابراین، نمایشگر موبایل‌تان همچنان خاموش می‌ماند، صدای دریافت پیام‌ها قطع می‌شود و هر کسی به شما زنگ بزند، یک پیغام خودکار دریافت می‌کند.

اسکای‌اکتیو- X: یک موتور بنزینی که مانند یک دیزل عمل می‌کند

ارائه در سال ۲۰۱۹
مزدا

موتورهای دیزل، هوا و سوخت را به درون سیلندرهای خود تزریق می‌کنند و این کار را تا زمانی که فشار باعث سوزانده شدن این مخلوط شود، ادامه می‌دهند. این در حالی است که در موتورهای بنزینی از جرقه شمع برای ایجاد انفجار و گشتاور ناشی از آن استفاده می‌شود. امّا سیستم جدید که قرار است در مزدا ۳ مدل ۲۰۱۹ معرفی شود، هر دوی این حالت‌ها را با هم ترکیب کرده و در نتیجه، مصرف سوخت خودرو را به میزان ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. در این موتور، نسبت سوخت-هوا در بنزین به صورت پایین و سبک نگه داشته می‌شود و بنابراین این ترکیب خود به خود آتش نخواهد گرفت، امّا در یک حالت مشخص، سیستم مقدار کمی از سوخت به درون محفظه احتراق وارد می‌کند و با کمک جرقه شمع، آن را آتش می‌زند. این احتراق باعث افزایش فشار در درون سیلندر شده و در نتیجه، قسمت اصلی ترکیب بنزین و هوای ورودی با کیفیت بیشتری خواهند سوخت.

ردشیفت MX

حیرت و ترس
آلتا موتورز

ساخت یک موتور مسابقه، همیشه یک چالش بزرگ است. شما ممکن چندین بار آن را دوباره سر هم کنید تا به حداکثر سرعت برسید. به دلیل اینکه آلتا موتورز می‌خواست به جای موتور معمولی بنزینی، یک موتور الکتریکی را به منظور پیشرانه این موتورسیکلت استفاده کند، مهندسان تنها می‌توانستند از طریق کدهای نرم‌افزاری تنظیمات خود را برای ارتقای پیشرانه انجام دهند. این موتور سیکلت حتی نیاز به تغییر روغن پس از یک دور مسابقه نیز ندارد. امّا این موتور که ۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار دارد، تنها یک دور از نوآوری‌های «رد شیفت» محسوب می‌شود.

فریم مورد استفاده در این موتورسیکت، ترکیبی از هنر صنعت است. جریان مبرّد به جای شیلنگ‌ها، از طریق کانال‌های فلزی منتقل می‌شود. پک باتری ۳۵۰ ولتی که انرژی ۲۰ دقیقه مسابقه (یا حدود ساعت تریل) را تأمین می‌کند، دارای ساختار لانه‌زنبوری است که می‌تواند شوک‌هایی به قدرت ۵۰ G را تحمّل کند؛ شوک‌هایی که فراتر از چیزی است که بتوانید از آن جان سالم به در ببرید.

منبع: popsci

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(Chevy Nova

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    دوج. فورد و شورولت
    بازم افتخار افرىنى کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. الف.ی

      ۱۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1640 ديدگاه)

      بابا چرا دیسلایک میدید آخه این داداشمون داره راست میگه دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (Ali(Chevy Nova

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    دوج با همچىن تکنولوژى دىمن هىولا رو ساخته
    ((جادوگران سرعت در داج به منظور رسیدن به شتاب دیوانه‌کننده SRT دیمن، از یک سیستم تولیدکننده هوای خنک که در واقع، یک کمپرسور کولر است، برای جریان هوای ورودی سوپرشارژر به درون V-8 استفاده کرده‌اند. هوای خنک‌تر، اکسیژن‌ بیشتری را در خود نگه می‌دارد و زمینه انفجار بزرگتری را فراهم می‌کند.))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۱۹ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      داش علی اپل رو از قلم انداختی اگر آمریکا نبود دنیا هم نبود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. کارل شلبی

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    خدایا محو اون فورد gt شدم خیلی بیسته بیسته???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ALEX Del Piero

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (77 ديدگاه)

    خیلی چیزای خوبی دستگیرم شد بسیار مقاله ی مفیدی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Anderiaski

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (42 ديدگاه)

    کارى که آئودى کرده از همه بالاتره مستقیم با جون آدما در ارتباطه.آفرییین خیلى پیچیدَس تا اونجا که یادمه یه تعدادیشم آلمان قدیما روشون کار میکرده ولى ثبتشون نکرده بوده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. PaRHaM

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    واقعا عالی??
    ممنون از سایت پدال و آقای انیس حسینی بابت این مقاله عالی??
    بسیار سودمند بود ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ونوم اف ۵

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    ناجور منتظرم فورد جی تی با بقیه سوپر اسپرتها مسابقه بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Love Cars

    ۱۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (165 ديدگاه)

    واقعا عالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Sajjad

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    افرین به صنعت خودروی امریکا
    که از همون اول با طراحی هاش و انجین هاش
    تکنولوژی های بی نظیرش
    باعث شده امثال من عاشق خودروی امریکایی بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا