هفته نامه

ویژگی‌های آزاردهنده در خودروهای مختلف (بخش اول)

مدل جدید آکورا NSX مجموعه‌ای هیجان‌انگیزی از قطعات با تکنولوژی بالاست که به شیوه‌ای برجسته در کنار یکدیگر گرد آمده‌اند. شرایط ویژه این خودروی ۲ در جدید ژاپنی، با توجه به مدت زمان حضور آکورا در بازار خودروهای اسپورت بیشتر مشخص می‌شود.

2017-acura-nsx-front-three-quarter-house
آخرین نسخه NSX از نظر راحتی و کارآیی با یک آئودی R8 برابری می‌کند و البته، از فرمان‌پذیری بهتری برخوردار است. به‌علاوه، برخی تکنولوژی‌های مشابه پورشه ۹۱۸ اسپایدر در آن دیده می‌شود. در همین حال، برخی جزئیات مورد استفاده در مدل «موتور وسط» آکورا می‌توانند به‌تدریج باعث آشفتگی ذهن راننده شوند. در واقع، تقریباً در تمام مدل‌های موجود در بازار خودرو، آیتم‌های زیادی از این دست یافت می‌شوند که در ادامه برخی از آنها را مرور خواهیم کرد.

عدم‌وجود یک دکمه مخصوص سیستم تعلیق
2016-ferrari-488-gtb-steering-021
هر خودرویی که دارای یک سیستم تعلیق تنظیم‌شونده منطبق با حالت‌های رانندگی مختلف باشد، می‌بایست از یک دکمه اضافی برای این منظور استفاده کند. در NSX، وقتی حالت رانندگی را به یکی از دو حالت اسپورتی‌تر تغییر دهید، مؤلفه‌هایی مانند گیربکس و سیستم فرمان، کاراکتر چابک‌تری پیدا می‌کنند. امّا خبر بد این است که در حالت‌های رانندگی تهاجمی‌تر Sport+ و Track، صلبیت بیشتری برای سیستم تعلیق ایجاد می‌شود. این در حالی است که برخی شرایط در جاده و پیست‌های مسابقه وجود دارند که شما در عین نیاز به تعویض دنده تهاجمی‌تر، به یک شاسیِ نرم‌تر برای عبور از سطح آسفالت ناهموار احتیاج پیدا می‌کنید. فراری این مشکل را با دکمه ویژه مسیر ناهموار (bumpy road) بر روی غربیک فرمان حل کرده است. این دکمه به شکلی مناسب در دسترس راننده قرار گرفته و فارغ از حالت رانندگی انتخاب‌شده، به‌سرعت موجب نرم‌تر شدن دامپرها می‌شود. آکورا در این زمینه حتماً می‌بایست از فراری کپی‌برداری کند؛ هر کمپانی خودروسازی‌ای که از رویکردی مشابه در این زمینه استفاده کرده، باید عملکرد «فراری» را مدّنظر قرار دهد.

تغییر در طراحی ساده دکمه چرخشی کنترل صدا
2016-cadillac-ct6-3-0tt-radio
واقعاً کدام طراح یا مهندس در حالت عادی می‌تواند بگوید که تغییر در طراحی دکمه کنترل صدای یک سیستم صوتی به چیزی غیر یک دکمه چرخشی، ایده جالبی است؟ لینکلن کمپانی‌ای بود که قبلاً به سراغ استفاده از یک دکمه کشویی لمسی  برای این منظور رفت، ولی بعداً به شکلی هوشمندانه، به همان رویکردی بازگشت که امتحان خود را به‌خوبی پس داده بود. سیستم CUE کادیالک هنوز هم از یک تنظیمات مشابه، حتی در مدل جدید CT6 سدان استفاده می‌کند. امّا آکورا شاید از بدترین نمونه‌های این طراحی در NSX استفاده کرده است؛ یک نوار کشویی عمودی عجیب و غریب که در سمت چپ نمایشگر اطلاعات و سرگرمی جاسازی شده است. البته خودروسازان اخیراً به اضافه کردن دکمه کنترل ثانویه برای سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان روی آورده‌اند، امّا این یک دلیل منطقی برای دست زدن به چیزی که سال‌ها امتحان خود را پس داده و نیاز به بازنگری در طراحی ندارد، نخواهد بود.

حافظه دردسرساز
2017-ford-f-350-super-duty-king-ranch-crew-cab-4x4-interior-02
یک ولووی V60 مدل ۲۰۱۶ را درنظر بگیرید که در اختیار یک فرد با طبیعت سرد است و علاقه زیادی به استفاده از گرم‌کن صندلی و غربلیک فرمان دارد. وی این کار را حتی در زمانی که برخی از کولر استفاده می‌کنند، انجام می‌دهد. البته تا اینجای کار، مشکلی نیست؛ چرا که داشتن شرایط مناسب در داخل کابین، حقّ هر مالک خودرویی است. امّا ولوو تنظیماتی در این مدل درنظر گرفته است که تمام سیستم‌هایی که قبل از خاموش شدن خودرو، فعال بوده‌اند، دوباره پس از روشن‌شدن خودرو به کار خواهند افتاد. این موضوع، حتی شامل تنظیمات قبلی برای گرم‌کن صندلی مسافر، حتی اگر این بار کسی بر روی آن ننشسته باشد، نیز می‌شود. شاید کسانی باشند که از این ویژگی ولوو خوششان بیاید، ولی واقعاً چرا ولوو یک کنترل برای خاموش کردن این حافظه درنظر نگرفته است؟ شما حتی اگر راهنمای جزئیات کنترل‌های V60 را با دقت بخوانید، هیچ راهی برای رفع این مشکل پیدا نمی‌کنید. این وضعیت حتی در نسخه جدید فورد F-350 سوپر دیوتی پیکاپ مدل ۲۰۱۷ نیز مشاهده شده است.

کنترل یگانه سیستم کولر و کنترل هوا
2016-bmw-750i-xdrive-climate-control
سیستم تنظیم هوای داخلی یکی از تجهیزات مفید در دنیای اتومبیل امروز است که زندگی بدون آن تقریباً غیرممکن است. این سیستم که به صورت استاندارد در هر نوع مدل خودرویی در جهان یافت می‌شود، هم برای خنک‌کردن کابین و هم برای کاهش رطوبت داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه، کاربردهای زیادی در شرایط آب‌وهوایی مختلف خواهد داشت. امّا در همین حال، شما همیشه به روشن‌بودن این سیستم که بر میزان مصرف سوخت و اسب‌بخار خروجی پیشرانه شما تأثیر می‌گذارد، احتیاج ندارید. البته بسیاری از خودروسازان، مخصوصاً از نوع اروپایی، به کاربران اجازه می‌دهند که سیستم کولر خود را با فشار یک دکمه ساده خاموش کنند. در این حالت، سیستم کنترل هوا تمام عملکردهای اساسی خود را حفظ می‌کند. امّا دیگر کمپانی‌ها می‌خواهند که کنترل سیستم A/C را کاملاً در اختیار داشته باشند. بنابراین اگر سیستم کولر را نمی‌خواهید، پس حق ندارید از سیستم کنترل هوای اتوماتیک استفاده کنید! یک موضوع دیگر که باید در زمینه تجهیزات HVAC گفته شود، این سات که هر خودرویی که دارای سیستم کنترل هوای با نواحی دوگانه یا بیشتر باشد، نیاز به یک دکمه «همگام‌سازی» برای کنترل دمای تمام نواحی توسط راننده دارد. شاید ب‌ام‌و و ولوو مثال‌های خوبی در این رابطه باشند.

خودروهایی که صحبت می‌کنند
2017 Acura NSX
کرایسلر نیویورکر که در میانه‌های دهه ۱۹۸۰ یک خودروی «لوکس» به شمار می‌رفت و وقتی در حین حرکت درهای آن باز بودند، این موضوع را به سرنشیان اعلام می‌کرد. سال‌ها بعد، هنگام رانندگی با آکورا NSX در پارکینگ، این خاطره دوباره به صورت شفاهی در یک خودروی اسپورت هیبریدی به ما یادآوری می‌شود. واقعاً اگر این کار صرفاً با یک صدای کوتاه و یک علامت در مجموعه ابزارهای داشبورد انجام می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

این لیست شاید تنها یک «آغاز» باشد و چیزهای زیادی در اتومبیل‌ها هستند که می‌توانند رفته‌رفته یک پیاده‌روی را بر روی اعصابِ ما آغاز کنند. در بخش دوم این مطلب، به کاوشی عمیق‌تر در این زمینه خواهیم پرداخت.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. peyman

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2029 ديدگاه)

    سلام صبح بخیر ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. (پهلوان مک لارن)new great britain

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    نکته در متن در مورده سیستم تعلیق ::((هر کمپانی خودروسازی‌ای که از رویکردی مشابه در این زمینه استفاده کرده، باید عملکرد «فراری» را مدّنظر قرار دهد.))
    ————————————————————-
    اینو درباره ی سیستم تعلیق مک لارن ب ام و بلاگ گفته بود یه موقع نگید خودم گفتم.((مک‌لارن دارای تکنولوژی سیستم تعلیق درخشانی است که در سوپرکارهای جدید خود بکار گرفته است. این سیستم تعلیق به‌طور باورنکردنی توانایی‌ها و هندلینگ یک سوپراسپرت را با سواری نرم و راحتی یک ((رولزرویس)) ارائه می‌کند. در تعلیق مستقل چرخ‌ها، میلهٔ آنتی رول با یک واحد کنترل کامپیوتری جایگزین شده که سواری روان و درعین‌حال پویایی را ارائه می‌کند.))
    ———————————————————

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امپراتور لامبورگینی

      ۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      خودش داره میگه فراری…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. saeed

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ماشینای ما که اینا رو ندارن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. شایان

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    “خودروهایی که صحبت می‌کنند”
    یاد سمند افتادم :-/

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امپراتور لامبورگینی

      ۳ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      ????

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. عیسی

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (72 ديدگاه)

    این سیستم سمندم اگه قاطی کنه مدام وق میزنه…میره رو اعصاب..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Alireza.GT86

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (236 ديدگاه)

    دنا هم هست بالای ۱۲۰ و زیر ۲۰ بوق میزنه میره رو اعصابت ، ماشالله مشکل برقی هم داره دیگه محشره !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. GOD BLESS AMERICA

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    اگه توجه کنید میبینید تمام این ایرادها متعلق به سیستمهای تجملی و رفاهی میشه که برخی حتی کاملا غیر ضروری هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. یاس ی

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    اسم سمند اومد یاد یک جریانی افتادم ، قدیمها بعضی ها که سمند نداشتن یا فکر میکردن بقیه نمیتونن سمند سوار بشن میگفتن اگه با سمند 200 کیلومتر سرعت داشته باشی کامپیوتر ماشین میگه این است خودروی ملی !!!!!!!!! ما هرچی میگفتیم بابا شما خودت سوار بودی و اینو شنیدی میگفتن نه ولی داره، فلانی گفته، هرچی توضیح میدادی که از نظر مسایل امنیتی هم هیچ کارخونه ای حق نداره همچین موردی بزاره روی ماشینش حتی اگه فرراری باشه، یک بنده خدایی که چند بار این جمله را ازش شنیده بودم را یکبار سوار سمند کردم و بردمش به یک جاده باحال خلوت و نزدیک به سه چهار دقیقه با سرعت 200 به بالا رانندگی کردم اشکش داشت در میومد ولی آخرش قبول کرد که این حرف الکیه.
    نا گفته نماند اون سمند مدل 83 بود، جاده هم یکم شیب موافق داشت نگین الکی گفته، سمند های قدیمی تا 210 حتی راه میرفت ولی من یدونه 90 خریدم فقط یکبار به 205 رسید سرعتش که احتمالا به خاطر باد موافق بود، باقی موارد کشتمش به زور به 200 می رسید سرعتش.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا