پژوسیتروئنهفته نامه

آیا خروج از ایران خودزنی پژو-سیتروئن بود؟!

پژو سیتروئن با اعلام تعلیق فعالیت‌های خود در ایران اقدام به خودزنی کرد؛ زیرا طبیعتاً این شرکت امکان خروج سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در ایران طی چند سال اخیر را ندارد.


به گزارش ایسنا و به نقل از پدال، این شرکت فرانسوی در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد به دلیل خروج آمریکا از برجام فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق خواهد کرد. این اتفاق در حالی روی داد که پیش از این برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند با توجه به اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ برجام، خودروسازان فرانسوی ایران را ترک نخواهند کرد.


البته اعلام پژو-سیتروئن مبنی بر تعلیق فعالیت‌ها در ایران به نوعی خودزنی این شرکت از ترس آمریکاست زیرا هم پژو در دور جدید همکاری با ایران‌خودرو و هم سیتروئن در همکاری با سایپا اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران و احداث خطوط تولید خودرو کرده‌اند و با خروجشان از ایران سرمایه آن‌ها بلوکه خواهد شد.


البته پژو پیش از این نیز سابقه خروج از ایران را داشت به گونه‌ای که این شرکت در اوایل سال ۱۳۹۱ اعلام کرد به دلیل تحریم‌های خارجی ایران را ترک و ارسال قطعه به شریک ایرانی‌اش را متوقف خواهد کرد. این اتفاق باعث شد پژو از سابقه بدی در افکار عمومی ایران برخوردار شود و پس از اجرایی شدن برجام و برای بازگشت به ایران و پاک کردن سابقه منفی خود ناچار شد غرامت پرداخت کند.


در این رابطه مهر ماه ۱۳۹۵ کارلوس تاوارس مدیرعامل این گروه فرانسوی در سفری که به ایران داشت در نشستی خبری صراحتاً اعلام کرد: “ما انتقال‌های بزرگی برای تأمین مالی پروژه ایکاپ در ایران انجام داده‌ایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است.” آن‌طور که در همان زمان اعلام شد شرکت پژو حدود ۴۲۷ میلیون یورو غرامت به دلیل ترک یک‌طرفه همکاری به ایران‌خودرو پرداخت خواهد کرد. علاوه بر این شرکت پژو در دور جدید فعالیت‌های خود در ایران شرکت مشترکی به نام ایکاپ با شریک ایران خود تأسیس کرد که ۵۰ درصد مالکیت آن در اختیار شرکت فرانسوی است.


ایکاپ تاکنون مبلغ قابل‌توجهی را برای راه‌اندازی خطوط تولید محصولات خود هزینه کرده و نصف سرمایه آن از طرف پژو تأمین شده و این شرکت به خاطر ترک ایران از این ناحیه نیز متضرر خواهد شد.


سیتروئن نیز پس از اجرایی شدن برجام ۵۰ درصد سهام شرکت سایپا کاشان را خریداری کرده و مبلغ آن را نقداً پرداخت کرده است. پس از آن نام شرکت سایپا کاشان به سایپا سیتروئن تغییر یافت. در این شرایط شرکت سیتروئن نیز از تعلیق فعالیت‌های خود در ایران متضرر خواهد شد و سرمایه‌گذاری انجام شده آن در سایت تولیدی کاشان بلااستفاده خواهد ماند.


با توجه به این دو نکته که از یک‌سو پژو برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و همچنین هر دو شرکت پژو و سیتروئن در فعالیت‌های خود در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی کرده‌اند، به نظر می‌رسد خودروسازان فرانسوی از ترس آمریکا خودزنی کرده‌اند.


اتفاقی که البته در اوج تحریم‌های سابق آمریکا علیه ایران در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نشان داد که اگرچه صنعت خودروی ایران از قطع همکاری با شرکای خارجی دچار مشکلاتی شده اما در نهایت به فعالیت خود ادامه داده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. سپهر

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (37 ديدگاه)

    بعید میدونم غرامتی داده باشن
    هرچی هست از مردم میگیرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود
    به قول یکی از دوستان:
    « گروه psa به قول مدیر عامل خودش تو بزرگترین بازار خودرو دنیا یعنی چین موفق نبوده ،در بازار آمریکا که دو دهه ست اصلا جایگاهی نداره ولی از سال ۲۰۱۷ با خرید واکسهال انگلیسی و اوپل آلمانی که هردو زیر مجموعه جنرال موتورز آمریکا بودن برنامه حضور جدی با این دو برند بخصوص برند اوپل و دی اس البته با ارتقائ این دو محصول به هیبریدی کردن و خودران نمودن و خیلی آیتم های دیگر تا اینکه مجوز حضور در بازار بزرگ آمریکا که دومین بازار مصرف خودرو در جهان هست

    سودخوبش از بازار ایران و هند و برزیل و اروپاست ولی مدیر psa سال ۲۰۱۷ با خرید اوپل و واکسهال اعلام کرده که برای ورود به بازار آمریکا برنامه بلند مدتی داره ،همین خرید این دو کمپانی در واقع اجرای ورود به بازار آمریکا ست ۲.۶ میلیارد دلار هزینه کردن خریدی که ابتدا به ساکن هردو شرکت اوپل و واکسهال ضرر ده هستن !
    خوب اینجاست که معلوم میشه psa برنامه جدی و امید به بازار آمریکا با همکاری خود آمریکایی ها (خود آمریکایی ها میگم بخاطر اینکه در مدیران جنرال موتورز هنوز در طراحی و مدیریت اوپل و واکسهال با وجود واگذاری ۸ حضور دارند )ورود به بازار آمریکا هم با توجه به ذائقه مردم آمریکا و قوانین بسیار سخت ایمنی و محیط زیستی بسیار دشوار است طوری که psa اعلام میکنه از ۲۰۱۷ استارت ورود به بازار آمریکا رو که از طریق سیستم car sharing (سیستم اجاره خودرو و خدمات حمل و نقل ) زده
    و بتونه سال ۲۰۲۳ اگه اشتباه نکنم با ارتقائ محصولات به سیستم خودران و هیبریدی کردن ارتقائ به موتور دارای مجوز یورو ۶ (هر چند الان سه ساله یکی از بهترین موتورهای ۱۵۰۰سی سی جهان رو داره)

    و منطبق کردن خودروهای خود با استانداردهای آمریکا با مدل دی اس و اوپل وارد بازار آمریکا بشه

    سرمایه گذاری جوینت ونچری که با دو شرکت ایرانی سایپا و ایران خودرو داره اصلا قابل قیاس با ۲.۶ میلیارد دلار ی نیست کل سرمایه گذاری تو ایران نهایت یک میلیون دلار هم شاید نشه !تازه فرانسوی ها امید به فروش محصولات خودشون از طریق چین به ایران رو در صورت تحریم قطعی دارند بخاطر همین هم خیلی محتاطانه یک تعلیق موقت فعالیت در ایران رو تو سایت رسمی شرکت خودشون آوردن تا اگر بنا به رفتن قطعی هست از همین الان تمرکزی در بازار ایران نداشته باشن و به اصطلاح وقت خودشونو تو ایران تلف نکنن با وجود اینکه تحریمها در قالب برجام برداشته شد هنوز مشکلات بانکی و جابه جایی ارز به طور کامل رفع نشده ،مشکلی که خود مدیران psa عدم واگذار نکردن خودروهای ۲۰۰۸به مشتریان ایرانی رو این مسئله عنوان میکنن
    حال نزدیکی که گروه psa با خرید واکسهال و اوپل با آمریکایی ها در سال ۲۰۱۷پیدا کرده( در صورتی که این همکاری دوره قبلی تحریم نبود پژو از ایران رفت !) با برگشت مجدد تحریم ها که خودرو سازی نیز تو اولویت تحریم های ترامپ هست قطعا گروه پژو سیتروئن از بازار ایران خواهد رفت مگر اینکه از لحاظ سیاسی جدیت داشته باشند و بخواهند تخفیف بگیرند و بمانند».

    ینی قید ۲ ریال رو زده تا ۴ تومن به دست بیاره. همچین خودزنی هم نبوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mohamad

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (812 ديدگاه)

    خودروسازان ایرانی تا خرخره در بدهی اند
    وام های کلان چند هزار میلیاردی و همینطور قیمت تمام شده ی نسبتا بالای محصولات این شرکتها باعث شده که فعلا در محدوده ضرردهی باقی بمونن
    این قرارداد و حتی سوئیفت میتونست تا حدودی از این منجلاب خارجشون کنه اما با خروج پژو سیتروئن شاید به فعالیت خودشون ادامه بدن که قطعا همینطور هست اما عملا با دو شرکت ضررده طرفیم که فعلا برای بقا خودشون راهی جز بالا بردن قیمت ها ندارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مجتبی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (18 ديدگاه)

    هیچ شرکتی اشغالی مثل پژو نمیومد با ایران کار کنه رفتن التماس کردن که ماشینهای 20سال پیش پژو رو تا 20سال دیگه تو ایران تولید کنن الان خودروسازای داخلی خیلی ناراحتن وگرنه برای اونا هیچ ضرری نداره درضمن پژو هم میچ غرامتی به ایران نداد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hosain L

      ۱۷ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (21 ديدگاه)

      برندهای معتبر و بعضا درجه یک جهان از جمله بنز و فولکس تقاضای همکاری داده بودند و بنز حتی داوطلبانه غرامت هم به خاطر ترک ایران داد!
      بازار خودروی ایران کم جایگاهی نداره(البته اگر بذارن!!)
      در تاییدش همین بس که خودروهای گرون قیمت و حتی تولید محدود در ایران کم نیستن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهدی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1326 ديدگاه)

    کدوم خودزنی هیچ شرکتی حتی پس از توافق مجدد ایران و غرب بعیده در ایران سرمایه گذاری کنه پژو هم اگر امد به دلیل سیاسی و فشار های دولت فرانسه بود مگه نه حتی چینی ها هم حاضر به سرمایه گذاری در بازار ایران نیستن حتی اگر هم با وجود شرایط فعلی در ایران بمانند هم از تکنولوژی های امریکایی یا متحدانشان محروم میشن نه تجهیزات خوبی میتونن بخرن و نه دانش قوی نمونش اتوکار پلی پس شرط عقله که قید چند میلیون دلار بزنن و برن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Lmbx

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (287 ديدگاه)

    در متضرر شدن پژو-سیتروئن که شکی نیست ولی اونا دو دو تا چهار تا میکنن ؛ حتما دیدن که رفتن در ایران براشون زیان کمتری داره. شاید هم الان دربه در دنبال معافیت آمریکا هستند! در نهایت اینجا ما مردم متضرر هستیم. قبلا هم تو کامنت هام گفتم وقتی پژو ۵۰۸ در فول ترین مدل در امارات ۱۹۲تومنه و اینجا ۳۱۰ میلیون یا پژو ۲۰۰۸ فول ۱۲۰تومنه ولی اینجا ۱۷۰میلیون (تازه تو ایران منتاژ میشه) پس این قرار دادها فرضا با تویوتا هم بسته بشه فرقی برای ما نداره.
    پ ن: فکر کنم شرکت های داخلی خوشحال هم بشن چون محصولات خودشون رو با کیفیت درجه ۳چینی و قیمت گزاف غالب مردم بی فکر ما میکنن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. me84

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    این وسط فقط مدیران خودرو و چری سود بردن و از این به بعد هم بیشتر میبرن.
    انصافا هم بشخصه ام وی ام چینی خالص رو به ماشینای شتر گاو پلنگ ” ایرانی فرانسوی چینی” ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (599 ديدگاه)

      با نظرتون موافقم… فقط یه نکته ای این وسط وجود داره… چین زمانی از بازار ایران سود برد که ایران در تحریم شدید خودرویی بود و خودش هم به بازار آمریکا راه نداشت،،،، و البته به بازار اروپا و جهان، در این وسعت فعلی
      قطعا جفتک انداختنهای چینیها هم شروع میشه،،، کما اینکه شده
      و عقل هم همینو میگه…. بازار بزرگتر رو حفظ کن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. محمد

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (599 ديدگاه)

    متضرر خریداران خودروهای این دو برند بودند که با نبود قطعه و قطعه چینی روبه رو شدند،،، غرامت به کی رسید؟؟؟
    تمام این اوضاع پیش اومده کاملا قابل پیش بینی بود،،، همه چیز دست این ملته که متاسفانه هنوز به خودش نیومده
    این ملته که باید تحریم کردن رو شروع کنه
    مثه کمپین نخریدن خودرو
    اما عکس حرف پدال که میگه پژو از سابقه بدی در افکار عمومی ایران برخوردار است، از فروش خوبی برخوردار است!!!!
    زیرا ملت له له میزند برای داشتن ماشین
    به قیمت خفت
    گرانی
    تحریم قطعه و تکنولوژی
    …. فقط ماشین رو داشته باشه
    و سیاستهای غلط مسؤلان کارنابلد در حمایت از تولید کننده سودجو، به این ظلم دامن میزنه
    ملت به خودت بیا
    این تولید کنندست که با تولید با کیفیت جذب مشتری میکنه و عملا حمایت میشه
    نه به صرف اینکه چون ایرانیه، باید حمایت بشه
    دو تا ضرب المثل قدیمی یادتون باشه…
    سزای گران‌فروش، نخریدنه
    مال بد، بیخ ریش صاحابش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمد

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (295 ديدگاه)

    با این روند فعلی احتمالش خیلی خیلی زیاده که چینی ها هم از بازار ایران برن چون مستقیم یا غیر مستقیم تاثیر میگیرن بخصوص شرکتایی مثل جیلی و بسترن و بی وای دی که به صورت جدی میخوان وارد بازار اروپا و آمریکا بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. NAVID۰۰۹۸

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10058 ديدگاه)

    خودزنی ؟؟؟!!!
    اقتصاد امنیت میخواد .
    چطور انتظار دارید کسی در ایران سرمایه گذاری کلان کنه .
    اقتصاد ایران از تمام کشورهای دنیا نه عقبه ، بلکه نابود شده .
    شدیم کشور کینه و کدورت .
    تو کشوری که مردمش هنوز تو دنیای فکری دوران شُتری روزگار میگذرونند ، هیچموقع رنگ آرامش اقتصادی و زندگی رو نمیبینید .
    اقتصاد قوی یعنی امنیت و پیشرفت ، چیزی که انگار دستهای پشت پرده نمیزارن مردم آب خوش از گلوشون پائین بره .
    یه مقایسه با کشورهای جهان سوم هم بکنید میبینید که ما داریم از آفریقاییها و کره شمالی هم رَد میکنیم .
    تنها راه خروج از این فلاکت هم یه عَظم جدی مسئولانه و مردم آگاه میخواد .
    بدبختی اینجاست نه مردم باسواد داریم(( همه شدن متعصب و کارشناس در تمام زمینه ها)) و نه مسئولینی که به اسم دین دزدی نکنن و بچه هاشونو پاسپورتی کانادا و آمریکا نکن تا یِکم به حال این کشور بِرِسند .
    این وسط روسیه و چینه که داره از آب گلالود ماهی میگیر ه و پروژه ۲ ساله رو تا چهل سال طول میدن تا بیشتر بدوشند و از اون طرف هم مسئولین دیگه بدتر .
    پژو اصلاً نباید میومد که حالا بخواد بره .
    از این میترسم که چینیها هم برن و دیگه نمک بیاریم بریزیم تو چشم این ملت که اینقدر از داخل و خارج دارند خار و ذلیل میشن .
    غرور تمام ایرانیها زخمی بخدا .
    یکم واقعبین باشید ، فقط یکم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Sajjad

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    حضور این شرکت ها فقط به نفع قشر پولدار جامعه بود و بود و نبودشون فرقی به حال عموم نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      پس حضور چه شرکت‌هایی به نفع عمومه؟ دیگه از پژو داغون‌تر هم مگه داریم؟ قطعا حضور هر شرکتی اگر به صورت همکاری و جوینت ونچر باشه، با رشد دادن صنعت خودروی کشور به نفع عموم میشه. حتما که نباید خود اون شرکت ماشین ارزون برای اقشار کم درآمد وارد کشور ما بکنه تا ما بگیم به نفع عموم مردم شد. اون شرکت میتونه بنز باشه، درسته که خود بنز برای قشر پولدار ماشین تولید میکنه اما اگه با خودروساز داخلی همکاری داشته باشه (مثل اتفاقی که توی چین میفته) قطعا به نفع عمومه.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا