هفته نامه

خطرات و تلفات سیستم‌های استارت بدون کلید!

سیستم‌های استارت بدون کلید یا دکمه‌ها این روزها کاملاً محبوب هستند زیرا به مشتریان اجازه می‌دهند بدون در دست داشتن کلید به خودرو وارد شده و آن را روشن کنند. این سیستم‌ها مفید هستند اما می‌توانند در برخی شرایط کاملاً هولناک جلوه نمایند.


بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، حداقل ۲۸ آمریکایی به خاطر کربن مونواکسید تولید شده توسط خودروهای مجهز به استارت دکمه‌ای جان خود را از دست داده‌اند! حداقل ۴۵ نفر دیگر نیز به خاطر آسیب مغزی در بیمارستان بستری شده‌اند.


در این گزارش آمده که سیستم‌های استارت بدون کلید (کیلس) هم‌اکنون تقریباً در نیمی از خودروهای فروخته شده در آمریکا به‌صورت استاندارد وجود داشته و این ریسک فراموشی برخی رانندگان برای خاموش کردن خودرو در زمان پارک آن‌ها در گاراژ خانه‌ها را افزایش می‌دهد. با توجه به عملکرد نرم و بی‌صدای پیشرانه‌های مدرن امروزی، برخی مالکان خودروها خودرو را در گاراژ پارک کرده و به خانه رفته و حتی متوجه روشن بودن خودرو نمی‌شوند. اگر این موضوع در دوره‌ای طولانی رخ دهد نهایتاً باعث مسمومیت با گاز مونواکسید کربن خواهد شد.


علیرغم روند رو به رشد مرگ‌ومیر، اکثر خودروسازان، سیستم‌های ایمنی برای پیشگیری از چنین وضعیتی را معرفی نکرده‌اند. نیویورک‌تایمز می‌گوید انجمن مهندسان خودرو قبلاً درخواست کرده سیستم‌های استارت بدون کلید دارای هشداری باشند تا زمانی که رانندگان خودرو را در حال روشن بوده ترک می‌کنند اما کلیدها در نزدیک خودرو نیستند عمل نماید.

یکی از قربانیان مونوکسیدکربن ناشی از روشن ماندن خودروی لکسس
احتمالاً این تغییرات رخ می‌دهند زیرا NHTSA پیش‌نویس قانون جدیدی را تهیه کرده که از خودروسازان می‌خواهد تا زمانی که خودرو روشن بماند به مالکان هشدار دهد. البته بسیاری از خودروسازان تحت تأثیر این قانون قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از قربانیان مونوکسیدکربن ناشی از روشن ماندن خودرو
البته تمامی خبرهای منتشر شده بد نیستند زیرا محصولات جدیدتر فورد اگر نیم ساعت به‌صورت درجا کار کنند و کلیدها داخل خودرو نباشند به‌صورت خودکار خاموش می‌شوند. متأسفانه تعدادی از خودروسازان حتی این روش را نیز دنبال نمی‌کنند. گفته می‌شود اضافه کردن ویژگی‌های ایمنی جدید به خودروها در هر سال هزینه کمتر از ۵۰۰ هزار دلار خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Alirezaasg5

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (261 ديدگاه)

    شکل دغدغه هارو ببین.ما اینجا هر سال چند ده هزار تو تصادفات کشته میدیم هیچکدوم از مسیولینم به هیچ جاشون نیست اونجا هم اینطوری.
    لعنت به ذات خراب

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      میلما اون آدم گیجی که یادش میره ماشین و خاموش کنه احتمال جا گذاشتن سوییچ داخل ماشین هم براش فراهمه
      وگرنه شما با کلید از ماشین پیاده شی و ماشین روشن بمونه اکثریت بوق های بلند و ممتدی میدن
      بنظرم بهتره به یه سری گیج آموزش بدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Sajjad

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    اگه یه چلنجر داشته باشی ممکنه انقد به صدای اگزوزش تو پارکینگ گوش بدی تا اینکه بمیری

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Majidsh

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (79 ديدگاه)

    چه آمار دقیقی برای چه اتفاق نادری و قسمت عجیب تر اینکه به دنبال راه حل منطقی و فوری برای حل مشکل
    و مقایسه کنید با خودمان
    افزایش قیمت ۱۹ درصدی برای خودرو قرار تصویب بشه
    یعنی شما باید ۳۰ میلیون تومن پول پراید بدید تا بعدا در همون پراید به رحمت خدا برید
    لعنت بر مصوبش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    کُلِ تهران خودش کربن مونواکسید خالصه و بقیه استانها هم منبع ریزگرد .
    نیویورک تایمز بیاد یه گزارش از ما بگیره ، دیگه خجالت میکشه اَزین خبرا بزاره که ۲۸ نفر بخاطر کیلس مردن .
    ببین ژاپنیا چطوری با بیصدایی موتور آمریکایی میکشن ?.

    بعدشم کاری نداره که ، همین که ۱۵ دقیقه روشن موند یه بوق۱۰۱۱ بزارن روی ماشین ، همین که یکبار بوق زد تا عمر داره صاحب ماشین دیگه ماشینو روشن نمیزاره بره پی کارش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. sunmartin

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (75 ديدگاه)

    عکس دومی طرف چ هیکلی داره فکر کنم بدنسازه حالا چطور ی گاز گرفتش و این هیکلشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mehdi TuRbO

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1920 ديدگاه)

    ای ول به فورد که فکر اینم کرده دمش گرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. الف.ی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    سوال
    چجوری کربن مونوکسید اضافی ( بیش از حد ) تولید میشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جنوب

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (315 ديدگاه)

      کاهش اکسیژن محیط در اثر کارکرد موتور در محیط بسته و نتیجتاً سوخت ناقص

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. الف.ی

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (1632 ديدگاه)

        خب یه همچین موضوعی تو یه خودرو بدون این سیستم هم میتونه پیش بیاد
        من فکر کردم که این سیستم با نحوه کارکردش مونوکسید کربن بیشتری تولید میکنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. جنوب

          ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (315 ديدگاه)

          آره هر سیستمی میتونه به این وضع دچار بشه

          موافقم 0
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا